Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Vidar Bjørnstad, Astrid Marie Nistad, Jan Petter Rasmussen og Ane
Sofie Tømmerås, frå Kristeleg Folkeparti, Finn Kristian Marthinsen
og åse Wisløff Nilssen, og frå Senterpartiet, Tor Nymo, stør
endringane i lov om vegtrafikk som vart fremja av regjeringa Bondevik
og oppretthaldt av regjeringa Stoltenberg. Fleirtalet syner
til Norsk veg- og vegtrafikkplan (NVV) 1998-2007, framlagt av regjeringa
Jagland, der det vart varsla at Samferdsledepartementet ville føreslå å innføre
ei promillegrense på 0,2 for førarar av motorvogn.
Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti ga si tilslutning til
forslaget i Innst. S. nr. 273 (1996-1997) og Kristelig
Folkeparti og Senterpartiet ønskte primært ei
nullgrense. Fleirtalet syner til at føremålet
med lovendringa er å styrke trafikktryggleiken ved å forby
køyring med lågpromille med dei nedsette køyreevnene
dette fører med seg. Det er påvist at køyreeigenskapar
og reaksjonsevne i overraskande og kritiske situasjonar vert redusert
ved lågpromille, og dermed utgjer ein risikofaktor. I praksis
vil ei promillegrense på 0,2 vere 0,0 fordi den ikkje,
som ved 0,5 gir rom for eit «kalkulert» alkoholinntak,
og det vert lagt til grunn at dette er ein vesentleg faktor bak
dei positive gevinstar som er målt etter nedsetjinga til
0,2-grense i Sverige. Ei gransking frå Sverige syner at
det i 1991 var meir enn tre gonger vanlegare at ein førar innstilte
seg på ikkje å ta ein biltur fordi han trudde han
hadde drukke for mykje, enn det var i 1987.
Fleirtalet er opptekne av at ingen skal spekulere
i 0,5-grensa og ønskjer med dette å tydeliggjere
at alkohol og bilkøyring ikkje høyrer saman. Med å redusere
promillegrensa signaliserar styresmaktene tydeleg prinsippet om
at førar av motorvogn ikkje skal nyte alkohol før
køyring.
Fleirtalet peikar vidare på at eit fleirtal
av dei høyringsinstansane som har gjeve merknader, stør forslaget.
Fleirtalet har merka seg at 14 høyringsinstansar
har uttalt seg positivt om framlegget. Fleirtalet viser
til uttalen frå Statens Trafikklærerskole der
det m.a. heiter:
«Vi betrakter forslaget som tjenlig for trafikksikkerheten,
og som et gunstig bidrag til å påvirke folks holdning
om ikke å blande bilkjøring og alkohol.»
Utrykningspolitiet uttalar m.a.:
«Pr. i dag har vi inntrykk av at det ikke er
sosialt akseptabelt å kjøre med promille, men
man vet at en pils eller lignende volum alkohol ikke gir promille
på 0,5. Derfor vil en senking av grensen også gjøre
slutt på den såkalte «kjørepilsen» tror
vi. Derimot skulle man tro at dagen derpå promillen vil øke
noe, og man må regne med en økning av promillekjøring
på formiddagen. På denne tiden har politiet mest
ressurser og man skulle tro at muligheten for å opprettholde
den subjektive oppdagelsesrisiko på denne tiden er til
stede.»
Norges Forsikringsforbund uttalar m.a.:
«Forsikringsnæringen er i utgangspunktet
positiv til tiltak som kan gi løkt sikkerhet for de forskjellige trafikantkategorier.
Dette gjelder også tiltak som kan redusere personskadeulykker
direkte eller indirekte forårsaket av rusmiddelpåvirkede
motorvognførere. Forsikringsnæringen støtter
forslaget om reduksjon av promillegrensen fra 0,5 til 0,2 promille.
Det er imidlertid slik at risikoen for skade som følge
av kjøring under 0,5 promille er vesentlig mindre
enn ved kjøring over 0,5 promille. En senking
av promillegrensen alene antas derfor å ha liten betydning
for den samlede ulykkesrisikoen.»
Fleirtalet viser vidare til at Norges teknisk-naturvitenskapelige
universitet, Institutt for samferdselsteknikk, og Norsk Transportarbeiderforbund
er mellom dei som uttalar at dei ikkje har særlege merknader til
framlegget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Jan Simonsen og Jørn L. Stang, og fra Høyre, lederen Kristin Krohn
Devold og Bjørn Hernæs, støtter intensjonen med å begrense
ulykker som følger av bilkjøring under ruspåvirkning.
Dette er bakgrunnen for bred politisk støtte bak dagens
promillelov med promillegrense på 0,5. Det er klart dokumentert
at kjøring med høy promille øker ulykkesfrekvensen,
og at dette særlig inntreffer når promillen passerer
1,0 (jf. fig. 2.1 s. 8 i proposisjonen som gjengis nedenfor).
[Figur:]
Figur 2.1 Risiko ved ulike promillenivå i forhold til
edru fører.
Kilde: Glad og Vaas 1993.
Disse medlemmer viser til den usikkerhet omkring
effekten på ulykkesstatistikken av å senke promillegrensen
fra 0,5 til 0,2 som fremkommer i proposisjonen. Disse medlemmer viser
til at man har fått en forbedret ulykkesstatistikk i Sverige
etter innføring av promillegrense på 0,2 i 1990,
men at det samtidig har vært en tilsvarende og dels bedre
utvikling med hensyn til promillekjøring i andre nordiske land
som ikke har hatt en tilsvarende endring i nedre grense.
Disse medlemmer peker på utfordringen med å finne
en promillegrense som det kan dokumenteres er riktig og forstandig,
slik at den strafferettslige regulering som influerer på befolkningens
alminnelige handlefrihet og levevaner er fullgodt underbygget av
solide og relevante argumenter.
Disse medlemmer understreker at i valget mellom
hvilke lovreformer som skal gjennomføres for å bedre
ulykkesstatistikken knyttet til bilkjøring og rus, er det
viktig å sette begrensede økonomiske og menneskelige
ressurser inn der ulykkesfaren åpenbart er størst.
Videre peker disse medlemmer på utfordringen
med å finne straffereaksjoner ved lavpromillekjøring
som står i forhold til andre overtredelser som det er naturlig å sammenligne
med.
Disse medlemmer peker på faren ved at
en urimelig lav grense for promillekjøring vil kunne innebære
at vi får et betydelig antall promillekjørere som
befolkningen ikke skjønner hvorfor straffes, og at dette
i så fall kan bidra til å ufarliggjøre
sosiale reaksjoner knyttet til straffeforfølgning for lavpromille.
Disse medlemmer finner det naturlig å se
på lovgivningspraksis i andre land, herunder det lovharmoniseringsarbeid
som pågår i EU.
Disse medlemmer konstaterer at høringsinstansene
gjennomgående finner at det ikke er dokumentert at forslaget
vil gi trafikksikkerhetsmessig effekt.
Riksadvokaten sier bl.a.:
«strafferettslige reguleringer som influerer
på befolkningens alminnelige handlefrihet og levevaner
må underbygges av solide og relevante argumenter …»
og
«Promillegrense på 0,2 kan bare underbygges
og forsvares dersom det er mulig å dokumentere at en slik
grense innebærer at risikoen for trafikkulykker reduseres.»
Etter Riksadvokatens oppfatning kan det vanskelig hevdes at det
er vitenskapelig eller empirisk belegg for at en alkoholpåvirkning
i området 0,2-0,4 influerer på evnen til å føre
motorvogn i slik grad at det representerer noen økt trafikksikkerhetsrisiko.
Riksadvokaten anfører videre:
«... innføres promillegrense på 0,2
uten at det dokumenteres at dette er riktig og forstandig, kan det
reises spørsmål om det vil redusere den avskrekkende virkning
av gjeldende promillelovgivning. Dersom lovendringen innebærer
at vi får et betydelig antall promillekjørere
som befolkningen ikke skjønner hvorfor straffes, kan dette
bidra til å ufarliggjøre sosiale relasjoner knyttet
til straffeforfølgning av det befolkningen oppfatter som
lavpromille - herunder den som befinner seg like over den gjeldende
0,5 grense. Leder senkningen av promillegrensen til slike holdningsendringer,
kan virkningen faktisk bli at trafikksikkerheten svekkes.»
Disse medlemmer konstaterer at Den Norske Advokatforening
støtter Riksadvokatens betraktninger.
Også Politiets Fellesforbund har uttrykt skepsis til en
senking av promillegrensen og skriver bl.a.:
«Det fremgår av utredningen at
virkningen av en senkning av promillegrensen fra 0,5 til 0,2 i forhold
til utviklingen i antall ulykker er vanskelig å vurdere. Det
er ikke klart påvist at en senking av promillegrensen gir
nedgang i det totale antall trafikkulykker, jfr. erfaringene fra
Sverige. Det vises også her til at det i perioden etter
innføring av 0,2 grense i Sverige har vært tilsvarende
og dels bedre utvikling med hensyn til nedgang i promillekjøring
i andre nordiske land som ikke har tilsvarende nedre grense. Vi ønsker
også å påpeke det faktum at de ulykkene
hvor en promillefører er innblandet, er primært
knyttet til kjøring med høy promille. (…)
Muligheten
for å kunne avdekke flest mulig kjøringer med
lavpromille, vil således utelukkende være å ha
et vesentlig økt antall promillekontroller.
Med
dagens resurser til rådighet, synes det vanskelig for Politiets
Fellesforbund å støtte endringsforslaget om senking
av promillegrensen fra 0,5 til 0,2. Dette også sett i sammenheng
med andre oppgaver politi- og lensmannsetaten også er pålagt å utføre.»
Av brede brukerorganisasjoner har både LO og Norsk Automobilforbund
avgitt uttalelse. LO sier bl.a.:
«Det er særlig grunn til å vurdere
skjerpede tiltak mot kjøring under påvirkning
av medikamenter og narkotiske stoffer, og mot kjøring med
høy promille.
LO finner imidlertid ikke å kunne
støtte forslaget om å senke promillegrensen til
0,2.
I den forbindelse viser vi til høringsnotatet
som ikke synes å dokumentere redusert kjøreferdighet
ved så lav promille, at en senkning vil gi seg utslag i
ulykkesstatistikken.»
Videre sier LO:
«Vi peker på det rettssikkerhetsmoment
som ligger i at folk ikke kan fastslå om de har promille.»
I tillegg kommer at endringen vil medføre ikke ubetydelige
kostander i form av innkjøp av nytt utstyr, samt opplæring
og økt ressursbruk for politi- og påtalemyndighet.
På denne bakgrunn mener LO at den nåværende
promillegrense bør opprettholdes.
Disse medlemmer konstaterer at flere trafikkorganisasjoner,
herunder NAF, har innvendinger i forhold til de foreslåtte
sanksjoner ved lavpromille. Det anføres at de foreslåtte
reaksjoner ved lavpromillekjøring, både med hensyn
til antatt bøtenivå og adgang til inndraging av
førerkort, ikke står i forhold til andre overtredelser
av veitrafikklovgivningen som det i risiko er naturlig å sammenligne
med.
Disse medlemmer viser videre til uttalelse fra
Statens Rettstoksikologiske Institutt (SRI) knyttet til måleusikkerhet
ved lavpromille, samt forholdet til bilførere påvirket
av andre rusmidler enn alkohol:
«Målingen av luftalkoholkonsentrasjonen
ved eksempelvis 0,4 promille vil avhengig av tilfeldigheter gi et
måleresultat som kan lede til straffrihet, bot eller betinget
fengsel og bot»
og
«Bruk av luftprøve som eneste bevismiddel
gir en betydelig risiko for at en stor andel av bilførere
påvirket av andre rusmidler enn alkohol ikke blir oppdaget.»
Disse medlemmer har merket seg at det på grunnlag
av totalt antall dommer og analyserte blodprøver med alkohol
over 0,5 promille, kan antas at det årlige antall som dømmes
for kjøring under påvirkning av andre rusmidler
utgjør ca. 20 pst. Disse medlemmer erkjenner
på denne bakgrunn at økt bruk av luftprøver
fremfor blodprøver som bevismiddel vil bety at man i disse
tilfellene ikke lenger får påvist ruspåvirkede
bilførere med andre rusmidler enn alkohol.
Komiteen er bekymret over omfanget
og økningen av bilkjøring under ruspåvirkning
fra andre stoffer enn alkohol, og viser til at andre land, som Sverige
(fra 1. juli 1999) og Tyskland, har innført grenser for
påvirkning av slike stoffer, samt at Sverige har gitt politiet
adgang til klinisk undersøkelse av fører ved mistanke
om slik ruspåvirkning. Komiteen er kjent med
at flere europeiske land vurderer innføring av slike grenser,
og at problemstillingen er tatt opp til debatt i EU-organer.
Komiteen erkjenner at bilkjøring med
annen ruspåvirkning enn fra alkohol, sammen med kjøring med
høypromille, har meget stor relevans for ulykkestallene.
Komiteen vil, for å redusere tallet på ulykker
i trafikken, be Regjeringen komme tilbake ved en egnet anledning
med vurdering av tiltak som kan føre til økt innsats
for å avdekke bilførere som er påvirket
av narkotiske stoffer og andre stoffer som innebærer en
alvorlig svekkelse av kjøreevnen.
Komiteen fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen ved en egnet anledning fremlegge
for Stortinget en vurdering av tiltak som kan føre til økt
innsats for å avdekke bilførere som er påvirket
av narkotiske stoffer og andre stoffer som innebærer en
alvorlig svekkelse av kjøreevnen.»
Komiteen viser til at vegtrafikkloven
i dag likestiller påvisning av promille ved blodprøve
og ved utåndingsprøver (måling av utåndingsluft).
Samtidig er det kjent at det ikke i alle tilfeller er fullt ut samsvar mellom
promilleverdien i blod og luft.
Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Kristeleg Folkeparti og Senterpartiet, syner til at det
er gjort granskingar ved Statens Rettstokiskologiske Institutt (SRI)
som syner vesentlege variasjonar i tilhøvet mellom blod
og luft ved låge blodalkoholkonsentrasjonar, men dei presiserar
at måleinstrumentet Intoxilyzer 5000N har tilfredsstillande
målepresisjon til å måle verdiar på 0,1
milligram pr. liter luft. For å fange opp små avvik,
samt leggje til noko ekstratryggleik, vert det føreslått
eit tryggleiksfrådrag grunna systemavvik ved den nye promillegrensa
på 0,023 milligram pr. liter luft. I tillegg vert det lagt
inn eit «juridisk tryggleiksfrådrag» på 0,07
milligram, dvs. totalt eit tillegg på 0,093 milligram pr.
liter luft. Desse medlemene finn dette tilstrekkeleg
for å sikre at ingen blir dømt uskuldig med lågpromille.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at det ved Statens Rettstoksikologiske
Institutt er gjort forsøk som viser betydelig variasjon
i forholdstall mellom blod og luft ved lave alkoholkonsentrasjoner
i kroppen. Dette er fremlagt i en rapport fra SRI av 23. februar
1998, og variasjonene er større enn hva man ser ved høyere promillenivåer.
Resultatet av undersøkelsene bekreftes av tilsvarende målinger
utført i USA.
Disse medlemmer mener dette dokumenterer at det
ved lave promilleverdier også kan være nødvendig å ta
blodprøver for å kunne fastslå promilleverdier
med sikkerhet. Disse medlemmer har merket seg at
departementet likevel har ønsket å benytte utåndingsinstrument
alene, og at dette har vært lagt til grunn for det arbeidet
referansegruppen for utåndingsprøver (RG) har
utført.
Disse medlemmer vektlegger at det ved SRI er gjort
undersøkelser for å se på forholdet mellom blod
og luft ved lave alkoholkonsentrasjoner, og at det er funnet betydelige
inter- og intraindividuelle variasjoner som etter alt og dømme
skyldes fysiologiske forhold, og at disse får større
betydning jo lavere blodalkoholkonsentrasjonene er.
Dette taler etter disse medlemmers mening for
at en lavpromillemåling basert på utåndingsluft alene
har betydelige usikkerhetsmomenter knyttet til seg, samt gir rom
for store individuelle forskjeller mellom mennesker som har drukket
samme alkoholmengde. Dette kan gjøre det vanskeligere for
den enkelte å vite når man er under den lovlige
promillegrense, og gjøre lovens virkning mer tilfeldig
for ulike personer enn det som er tilfelle med dagens promillesats på 0,5.
Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Kristeleg Folkeparti og Senterpartiet, syner til at ei senka
promillegrense frå 0,5 til 0,2, får direkte konsekvensar
for innhaldet i reglane i bilansvarslova. Ein lågare grad
av alkoholpåverknad hos bilførar enn 0,5 vil m.a.
kunne føre til bortfall av erstatning. Dette kan økonomisk sett
få større og meir inngripande konsekvensar enn ein
strafferettsleg reaksjon.
Fleirtalet syner difor til at Samferdsledepartementet
legg til grunn at ei senking av promillegrensa til 0,2 ikkje bør
få så vidtrekkande konsekvensar i erstatnings-
og forsikringsretten. Det vert synt til at når promillen
er under 0,5, kan det ut frå den faren som er skapt, vere
naturleg å falle attende på alminnelege reglar
om skadelidne sin medverknad, forsikringsselskapet sin regressrett
og rett til avkorting i kaskodekning, slik som tilfellet er i dag.
Ei senka promillegrense må tilleggjast vekt i den heilskapsvurderinga
som skal gjerast etter dei alminnelege reglane. Fleirtalet syner
her til endringane i bilansvarslova og forsikringsavtalelova.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at det ved promillekjøring gjelder
særlige regler for skadelidtes medvirkning. Reglene om
nedsettelse av erstatningen ved skadelidtes medvirkning er vesentlig
strengere ved promillekjøring enn ellers. Dette gjelder
også overfor skadelidtes etterlatte. Beruselse hos føreren har
også betydning for forsikringsselskapenes regressadgang,
og muligheten for kaskodekning ved skade kan være betinget
av om føreren er «påvirket» eller
ikke.
Disse medlemmer viser til at det i forarbeidene
til bilansvarsloven uttales at hva som skal anses for «påvirkning» synes
for alkohols vedkommende å kunne vurderes på bakgrunn
av promillereglene i motorvognloven som senere er avløst
av vegtrafikkloven. Det betyr at etter dagens regler vil en med
0,5 promille alkohol i blodet alltid regnes som «påvirket».
Disse medlemmer viser til at det i forsikringsavtaleloven
slås fast at i motorvognforsikring kan selskapet ta forbehold
om ansvarsfrihet for forsikringstilfelle som sikrede har
voldt mens han kjørte under påvirkning av alkohol.
Uttrykket «påvirket» forstås
også her i forhold til straffbarhetsgrensen etter vegtrafikkloven,
dvs. etter gjeldende promillegrense.
Disse medlemmer ser på denne bakgrunn
at en generell senking av promillegrensen fra 0,5 til 0,2, vil øke
antall saker der skadelidte kan anses som «påvirket» og
dermed risikere at forsikringen ikke anses gyldig, eller at forsikringsselskapene
vil påberope seg at forsikringen ikke gjelder. Disse
medlemmer ser en reell fare for at dette kan svekke forsikringstakernes
forbrukervern, også i saker der lavpromille ikke kan sies å ha
vært noen avgjørende eller medvirkende årsak
til ulykke/skade. Dette kan svekke enkeltindividers rettssikkerhet
overfor store og ressurssterke forsikringsinstitusjoner.
Disse medlemmer viser til at departementet i proposisjonen
opplyser at en senket promillegrense fra 0,5 til 0,2 får
direkte betydning for innholdet i bilansvarsloven og forsikringsskadeloven,
både når det gjelder erstatning, regress og kasko. Disse
medlemmer har merket seg departementets opplysning om at
en slik følge av kjøring med promille mellom 0,2
og 0,5 økonomisk sett kan få vesentlig større
og mer inngripende følger for den enkelte enn den strafferettslige
reaksjon. Dette kan etter forholdene innebære tap på flere
millioner kroner. Selv om departementet varsler en justering av
bilansvarsloven for å motvirke dette, understreker departementet
likevel at «en senket promillegrense må tillegges
vekt i den helhetsvurdering som skal foretas etter de alminnelige regler».
Disse medlemmer tolker dette som en åpenbar
fare for at forsikringstakernes rettigheter svekkes også der
det ikke kan bevises sammenheng mellom skade/ulykke og
lavpromille, og at dette kan få til dels betydelige følger
for den enkelte.
Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Kristeleg Folkeparti og Senterpartiet, er samde i at reaksjon
ved brot på den nye promillegrensa skal vere bot som hovudregel
når ein har køyrt med promille mellom 0,2 og 0,5, og
ved gjentatte brot også bot, eller bot og fengsel på vilkår.
Det er berre i dei grovaste tilfella av lågpromillekøyring,
dvs. i området 0,5 at det vert gitt høve til inndraging
av førarkort ved første gongs lovbrot. Fleirtalet vil
syne til at i tillegg til eit teknisk tryggleiksfrådrag
vil bli nytta eit såkalla «juridisk tryggleiksfrådrag».
Ingen skal kunne bli dømt på bakgrunn av ei utåndingsprøve
dersom vedkomande hadde blitt frikjent om det hadde vorte teke blodprøve
på same tidspunkt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre har merket seg at brukergrupper som Norges Automobilforbund,
Norges Turbileierforbund, Norges Lastebileierforbund og Opplysningsrådet
for veitrafikken har innvendinger til lovforslaget i forhold til
de foreslåtte sanksjoner ved lavpromille. Det anføres
at de foreslåtte reaksjoner ved lavpromillekjøring,
både med hensyn til antatt bøtenivå og
adgang til inndraging av førerkort, ikke står i
forhold til andre overtredelser som det i risiko er naturlig å sammenligne
med.
Disse medlemmer merker seg at departementet mener
den fare for uhell som skapes ved en promille under 0,5 er relativt
liten i forhold til faren når promillen er høyere,
og at dette brukes som et argument for at straffen i utgangspunktet
bør være bøter. Samtidig gir departementet
i proposisjonen et anslag på gjennomsnittlig bøtenivå for
lavpromille på 6 000-8 000 kroner pr.
bot. Disse medlemmer finner disse bøteanslagene
relativt høye i forhold til bøter for f.eks. voldsbeskadigelse,
og bøtenivået kan stå i motsetning til
beskrivelsen «relativt liten fare for uhell ved lavpromillekjøring». Disse
medlemmer mener det er fare for at bøteanslag i
denne størrelsesorden lett kan komme i strid med folks
rettsoppfatning.
Disse medlemmer merker seg videre at det ved føring
av motorvogn med promille mellom 0,2 og 0,5 ikke er påkrevd
med noen minstetid for inndragning av førerkortet, men
at departementet mener inndragningstiden i slike tilfeller ikke
bør settes kortere enn 6 måneder. Disse
medlemmer mener dette kan virke urimelig lenge der førerkortet
inndras for kombinasjon av lavpromille og uaktsom forbikjøring, eller
f.eks. lavpromille kombinert med å unnlate å stanse
for fotgjenger i gangfelt. Disse medlemmer ser på denne
bakgrunn at de foreslåtte straffereaksjoner kan komme i
strid med folks rettsoppfatning og virke urimelige i forhold til
den dokumenterte fare kjøring med lavpromille representerer.
Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Kristeleg Folkeparti og Senterpartiet, syner til at EU-kommisjonen 17. mars
2000 la fram for Rådet, parlamentet, den økonomiske
og sosiale komité og komiteen for regionane, at spørsmålet
om promillegrense bør høyre inn under kvart enkelt
lands lovgjeving, og at ein av den grunn ikkje føreslår
nytt lovforslag om felles promillegrense for EU-landa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre konstaterer at EU i handlingsplan av april 1997
vil arbeide for en harmonisering av en 0,5 promillegrense i EU-landene. Handlingsplanen
fikk sin tilslutning i Europaparlamentet i mars 1998.
Disse medlemmer konstaterer at Finland og Danmark
har en promillegrense på 0,5, mens Sverige har en grense
på 0,2.
Disse medlemmer merker seg at EUs harmoniseringsarbeid
vil bety at Europa-standaren blir på 0,5 promille, og anbefaler
at også Norge legger seg på det samme nivå.
Komiteen vil, for å redusere
tallet på alvorlige ulykker i trafikken, be Regjeringen
komme tilbake ved en egnet anledning med vurdering av tiltak som kan
føre til økt innsats for å avdekke bilførere
som er påvirket av narkotiske stoffer og andre stoffer
som innebærer en alvorlig svekkelse av kjøreevnen,
jf. pkt. 2.2.
Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Kristeleg Folkeparti og Senterpartiet, sluttar seg til lovframlegget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil på bakgrunn av merknadene ovenfor
anbefale at lovforslaget ikke bifalles og at eksisterende lov opprettholdes.