Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jon Olav Alstad, Frank Willy Larsen, Liv Marit Moland, Oddbjørg Ausdal Starrfelt og Shahbaz Tariq, fra Kristelig Folkeparti, lederen May-Helen Molvær Grimstad og Ola T. Lånke, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold og Per Sandberg, fra Høyre, Trond Helleland og Inger Stolt-Nielsen, fra Senterpartiet, Tron Erik Hovind, og fra Sosialistisk Venstreparti, Ågot Valle, viser til at forslaget til ny lov om opplysningsplikt og angrerett m.v. ved fjernsalg og salg utenfor fast utsalgssted (angrerettloven) skal avløse angrefristloven av 24. mars 1972 nr. 11. Komiteen har merket seg at formålet er å sikre at forbrukerne får relevant og nødvendig informasjon ved enkelte særlige salgssituasjoner. Formålet er videre å gi forbrukeren rett til å gå fra avtalen i 14 dager. Komiteen ser det som viktig å stadig forbedre lovgivningen for å sikre forbrukervernet.
Komiteen viser til at forslag til ny
lov skal omfatte «salg der forbrukeren inngår
avtale eller inngir kjøpstilbud (ordre) i nærvær
av selgeren eller tjenesteyteren». Dette omfatter bl.a.
dørsalg, gatesalg, salg på arbeidsplasser, salgsutflukter
og salg på messer. Komiteen har merket seg
at argumentene for å la loven gjelde generelt på salg
som finner sted utenfor fast utsalgssted har like stor gyldighet
i dag. Komiteen vil understreke beløpsgrensen
på 300 kroner for at loven kommer til anvendelse ved salg
utenfor fast utsalgssted.
Komiteen viser til at de største endringene
i lovforslaget er å innføre krav til informasjon
og at opplysninger skal gis skriftlig, i tillegg til at angrefristen
blir utvidet fra 10 til 14 dager, samt at visse tilknyttede kredittavtaler
skal oppheves ved bruk av angrerett. Komiteen slutter
seg til Regjeringens forslag.
Komiteen viser til lovforslaget som
slår fast at det ansees som fjernsalg når følgende
vilkår er oppfylt:
forberedelse og inngåelse
av avtale skjer utelukkende ved bruk av fjernkommunikasjon og
selgeren eller tjenesteyteren har generelt overfor forbrukeren
tilbudt eller oppfordret til inngåelse av avtaler på denne
måten ved en eller flere anledninger.
Komiteen vil slå fast at lovforslaget
bare omfatter avtaler som i sin helhet er inngått ved bruk
av fjernkommunikasjon.
Komiteen vil også påpeke at
det ikke bør ha betydning hvordan virksomheten er organisert
internt, eller hvor stor del av omsetningen som skjer ved fjernsalg
og lignende. For at det i det konkrete tilfelle skal anses å foreligge
et fjernsalg, må avtalen utelukkende inngås ved
bruk av fjernkommunikasjon.
Komiteen vil understreke at avtaler som bare er bindende
for den næringsdrivende, eksempelvis billettsalg til kino,
ikke vil omfattes av loven. Komiteen har merket seg
at det allikevel stilles visse krav til den næringsdrivende
om markedsføring av tilbudet ved inngåelse av
avtale på avstand for at virksomheten skal ansees som fjernsalg.
Komiteen vil også understreke at det
ikke stilles krav til omfanget av virksomheten for at næringsdrivende
skal ansees til å drive fjernsalg. Derimot vil næringsdrivende
som unntaksvis, i enkelt tilfeller, aksepterer bestilling for eksempel
pr. telefon og etter initiativ og oppfordring fra en kunde
som en slags ekstraservice i forhold til denne personen, ikke kunne
sies å ha markedsført tilbud om omsetning på denne
måten. Komiteen viser til at denne typen
individuelt fremforhandlede avtaler ikke omfattes av loven.
Komiteen er enig i at avtaler som inngås
pr. telefon, der selgeren uanmodet har ringt forbrukeren, er det
større behov for forbrukerbeskyttelse, og komiteen støtter
derfor Regjeringen i at på en del punkter så skal
telefonsalg behandles på samme måte som dørsalg,
gatesalg og annet salg utenfor fast utsalgssted. Komiteen slutter
seg til Regjeringens forslag på dette punktet.
Komiteen viser til at i fjernsalgsdirektivets
forbrukerdefinisjon er det bare fysiske personer som regnes som
forbruker. Dette innebærer at sammenslutninger av enkeltpersoner
ikke ansees som forbrukere i direkte forstand. Etter norsk rett
må det imidlertid antas at sammenslutninger av forbrukere
i visse tilfeller omfattes av forbrukerdefinisjonen, forutsatt at
avtalen tjener til oppfyllelse av personlige formål for
enkeltpersoner.
Komiteen støtter departementet i at det
kan skape problemer i praksis når definisjonen av hva som er
en forbruker er forskjellig fra lov til lov, og støtter derfor
at det foretas en generell gjennomgang av forbrukerbegrepet i norsk
lovgivning.
Komiteen har som utgangspunkt at området
for forbrukervernregler bør dekke avtaler som gjelder ivaretakelse
av personlige behov. Komiteen støtter derfor
Regjeringens syn på at forbrukervernreglene skal komme
til anvendelse selv om sammenslutning formelt er avtaleparten, når
denne sammenslutningen i realiteten er en samling privatpersoner.
Komiteen har merket seg at det kan være
problematisk i forhold til avgrensing i forhold til næringsvirksomhet.
Det er vanskelig å gi noen presis avgrensing i motivene,
men komiteen støtter Regjeringen i at dette
ikke kan tillegges så stor vekt at en skal gå tilbake
i forhold til tidligere praksis og innsnevre definisjonen slik at
samlinger av forbrukere ekskluderes fra de rettigheter som loven
gir. Komiteen viser til at der privatpersoner bruker
profesjonell bistand til å markedsføre eller selge
varer eller tjenester, bør det påhvile den profesjonelle
parten å etterleve lovens bestemmelser om opplysningsplikt
og krav til avtalen osv.
Komiteen er enig at rettspraksis fra skatteretten,
hvor grensen mellom hobby/fritidssyssel og næringsvirksomhet
nærmere er trukket opp, kan være veiledende også i
forhold til angrerettloven. Det blir blant annet vist til at lengre
tids kjøp og salg av frimerker til verdifulle frimerkesamlinger,
ble ansett for å være næringsvirksomhet
etter skattelovens bestemmelser. Komiteen har også merket
seg at aktiviteten må være av et visst omfang
og en viss varighet. I næringsvirksomhetsbegrepet ligger
også at den økonomiske aktiviteten må være
utøvet for den næringsdrivendes egen regning og
risiko. Komiteen mener at man på bakgrunn
av disse momentene må foreta en skjønnsmessig
og konkret vurdering av om en bestemt avtalepart skal ansees for å opptre
i næringsvirksomhet i angrerettlovens forstand.
Komiteen vil understreke at loven omfatter både
kjøp av ferdige varer, kjøp av varer som tilpasses eller
tilvirkes spesielt for den enkelte forbruker, og kjøp av
tjenester.
Komiteen mener det bør foreligge særlige grunner
for å unnta bestemte typer varer og tjenester. At det er
tvil om et produkt skal ansees som en vare eller tjeneste, mener komiteen at
det ikke i seg selv har noen betydning for hvorvidt det skal omfattes
av loven eller ikke. Komiteen støtter Regjeringen
i at de ulike ytelsene bør vurderes på en slik
måte at det blir de reglene som passer best som kommer
til anvendelse.
Komiteen viser til at Regjeringen foreslår
at salg og oppføring av fast eiendom ikke skulle omfattes
av loven. Unntaket er ment å omfatte også omsetning
av adkomstdokumenter med tilknyttet leierett til bolig. Avtaler
om andre rettigheter i fast eiendom blir også foreslått
unntatt. Komiteen vil også påpeke
at salg av fast eiendom skjer i praksis på en slik måte
at avtalen sjelden vil omfattes av lovens definisjon av fjernsalg.
Komiteen støtter forslaget om at avtaler
om rettigheter i fast eiendom skal unntas. Men viser samtidig til
at leie av fast eiendom skal omfattes av loven. Komiteen har
merket seg at det er selve måten avtalen inngås
på som legitimerer regler om forbrukerbeskyttelse, og at
de fleste typer kortidsutleie i praksis vil være dekket
inn under unntaket i § 19 første ledd bokstav
b, f.eks. leie av et sommerhus i en måned.
Komiteen viser til at når det gjelder
andre kortvarige leieforhold, vil bare avtaler som inngås
på visningsstedet eller uten besiktigelse være
omfattet. Dersom utleier legger opp til at avtalen inngås
i etterkant av visningen, f.eks. per telefon eller telefaks eller
på utleiers kontor, vil ikke lovens regler gjelde. Komiteen vil
understreke at det er opp til utleier å bestemme om avtalen
skal inngås på en måte som gjør
at den omfattes av loven, eller på andre like praktiske
og vanlige måter. Komiteen vil også vise
til at leieavtaler som inngås mellom private vil falle
utenfor loven så lenge utleier ikke kan sies å drive
næringsvirksomhet.
Komiteen har forståelse for at det er
vanskelig å trekke noen helt klare grenser for når
utleievirksomhet er av et slikt omfang at en person må sies å drive næringsvirksomhet.
Dette må avgjøres skjønnsmessig og konkret. Komiteen vil
understreke at for private utleiere som driver virksomhet i et slikt
omfang at de anses for å drive næringsvirksomhet,
må det kreves at det foreligger et bestemt sted leietakerne
kan henvende seg til for at det skal anses å foreligge
et fast utsalgssted. Det er ingenting i veien for at det kan være utleiers
egen bolig.
Komiteen har merket seg at lovens regler om forhåndsinformasjon
og krav til avtalen vil komme til anvendelse i den utstrekning den
profesjonelle hjelperen håndterer disse delene av prosessen.
Komiteen er enig i at reglene i loven vil, her som
ellers, bare komme til anvendelse i de tilfellene der avtalen skal
inngås utenfor fast utsalgssted, f.eks. i boligen i umiddelbar
tilknytning til visningen. Oppdragsgiver og oppdragstaker kan ved
valg av prosedyrer for avtaleinngåelse ta stilling til
om loven skal komme til anvendelse eller ikke.
Komiteen støtter Regjeringen
i at ordningene med netthandel av matvarer, utkjøring av
varer fra lokale kjøpmenn osv., er et nyttig og godt tilbud
til forbrukerne. Komiteen mener derfor at det bør
legges til rette for at denne typen ordninger kan fortsette og utvikles
videre uten at det blir for komplisert å drive slik virksomhet.
Komiteen har merket seg av forslaget at det ikke
skulle være kompliserte krav til den type handel som har
utviklet seg ved bestilling og kjøp av varer via telefon
eller Internett. Komiteen er glad for at Regjeringen,
særlig med tanke på de salgsformene som er nevnt
ovenfor, er kommet til at det ikke er nødvendig å fastsette
noe unntak, slik lovforslaget for øvrig nå er
utformet. Konsekvensen av at det ikke foreslås unntak,
blir for det første at krav til forhåndsinformasjon
etter forslagets § 7 gjelder. Komiteen mener imidlertid
at det ikke vil by på store problemer å oppfylle
disse kravene, som stort sett vil tilsvare de opplysninger det uansett
er naturlig og nødvendig å gi for å drive
denne formen for handel. Komiteen viser til at ved
bestilling over Internett vil regelmessig varetilbud være
presentert med en kort angivelse av varen samt pris, og at noe mer
utfyllende informasjon vil ikke kravene etter loven innebære
for denne typen kurante produkter.
Komiteen har videre merket seg at kravet om at opplysningene
skal gis lesbart på papir eller annet varig medium, senest
ved levering av varen. Men komiteen vil samtidig
påpeke at etter lovforslaget, slik det nå framstår,
er det ikke nødvendig å gi alle opplysningene
etter inngåelse av hver avtale, dersom avtalene er likeartede.
Komiteen viser til at ferskvarer som frukt, grønnsaker,
kjøtt, fisk, brød, melk, avskårne blomster osv.
har så kort holdbarhet at selger neppe kan selge dem igjen
hvis de returneres. Komiteen er derfor enig i at
slike varer skal være unntatt fra angreretten.
Komiteen vil utover dette støtte det
fremlagte lovforslaget på dette punkt.
Komiteen støtter Regjeringens
forslag om at bare avtaler som inngås utenfor fast utsalgssted,
og som gjelder beløp mindre enn kr 300 unntas
fra loven.
Komiteen er av den oppfatning at reservasjonstjenester
bør omfattes også av kravene til tjenesteyters opplysningsplikt.
At det på avtaletidspunktet fastsettes et tidspunkt for
levering, er ikke noe som i seg selv tilsier at det er mindre behov
for informasjon, snarere tvert imot. Komiteen ser
det som nødvendig at det ved reservasjonstjenester, som
ofte skal leveres noe fram i tid, er viktig for forbrukeren å ha
en bekreftelse på papir eller for eksempel e-post om hva
som er avtalt, til hvilken pris, når tjenesten skal leveres
osv.
Komiteen viser til at avgrensningen bare gjelder
tjenester der tidspunktet for levering fastsettes ved avtaleinngåelsen,
og at bare avtaler om enkeltstående tjenesteytelser omfattes
av unntaket. Komiteen vil understreke at avtaler
om løpende levering av tjenesteytelser dermed ikke vil
være omfattet av unntaket fra angreretten.
Komiteen vil utover dette støtte Regjeringens lovforslag
i forhold til reservasjonstjenester.
Komiteen viser til at spille- og lotteritjenester unntas
fra angreretten ved annet fjernsalg enn telefonsalg, og at unntaket
foreslås begrenset til spill og lotterier som er reelle
og som drives i lovlige former. Komiteen mener det
er et åpenbart behov for angrerett for slike ytelser, og
støtter derfor forslaget. Komiteen vil presisere
at unntaket ikke er ment å omfatte tippe- og lottosystemer.
Komiteen har også merket seg at unntaket
ikke vil gjelde for en del typisk postordrevirksomhet der det i
markedsføringen gis inntrykk av at en er spesielt uttrukket
til å motta bestemte produkter til en særlig gunstig
pris, eller mot å betale porto og ekspedisjonskostnader
o.l.
Komiteen støtter Regjeringens forslag
som gjelder unntak for angrerett for spille- og lotteritjenester.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, støtter Regjeringen
i at loven i utgangspunktet skal gjelde for enhver avtaleinngåelse,
men slik at den ikke gjelder for enkeltelementer i en avtale eller
deloppfyllelser av en avtale. Flertallet deler Regjeringens
oppfatning i at det ved avtale om medlemskap i en klubb, vil være naturlig å anse
hver ny bestilling som en ny avtaleinngåelse,
selv om bestillingen skjer «negativt» ved manglende
avbestilling og i henhold til en mer generell, overordnet avtale.
Flertallet mener at angrefristlovens nåværende
ordning gir en ubegrunnet forskjellsbehandling av for eksempel bokklubber,
plateklubber og videoklubber på den ene siden og internettbaserte
bok-, plate- og videobutikker der forbrukeren har angrerett på hver enkelt
bok, CD eller video på den andre siden.
Flertallet er enig i at bokklubber som utgir medlemsblad
gir god informasjon. Dette skulle tilsi at det ikke skulle være
problematisk å oppfylle informasjonskravene etter loven.
Dessuten kan klubbene, dersom de ønsker å bidra
til at bare medlemmer som er reelt interessert i tilbudet, snu bestillingsformen,
slik at medlemmene aktivt må bestille varen, i stedet for ordningen
med avbestilling.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet har merket seg at en vesentlig del av salget
av norsk skjønnlitteratur foregår gjennom såkalt
subskripsjon eller medlemskap i bokklubb. Tilsvarende gjelder for
større verk og bokserier. Det er etablert gode rutiner
og informasjon om medlemskap i bokklubber, i Norge er det 1,2 millioner
medlemskap. Disse medlemmer har merket seg at forbrukerne
gis omfattende informasjon både om betingelser for kjøp,
og om bøkene som tilbys for salg. Disse medlemmer viser
til at med dagens regler er det slik at forbrukeren ved inngåelse av
subskripsjon på serier og verk samt medlemskap i bokklubb,
har angrerett på selve avtalen, men ikke på hver
enkelt forsendelse innenfor den inngåtte avtalen. Dagens
praksis er hjemlet i en spesifikk unntaksbestemmelse for abonnementsordninger. Disse
medlemmer viser til at fjernsalgsdirektivet åpner
for å beholde ordningen i eksisterende angrefristlov, og
at det er gode grunner som taler for å beholde dette unntaket.
Et klubbmedlemskap innebærer at forbrukeren i en helt annen
grad enn ved vanlige kjøp er klar over sine forpliktelser
og rettigheter i bokklubben, plateklubben og videoklubben.
Disse medlemmer har merket seg at effekten av
ikke å videreføre unntaket for slike klubber i
loven, vil være at deler av medlemsmassen kunne «snu klubbsystemet»,
ved at det ikke lenger er så viktig å avbestille
varer man ikke vil ha, men returnerer dem i stedet. Resultatet kan
bli at et stort antall bøker, videoer etc. sendes ut i
hele landet, for så å sendes tilbake, med de negative
følger det får.
Disse medlemmer foreslår
følgende lovtekst som nytt annet ledd i forslagets § 12:
Ǥ 12 nytt annet ledd i angrerettloven
skal lyde:
Ved medlemskap i klubber og lignende hvor det inngås
avtale om løpende utgivelser av ikke fastlagt omfang, omfattes
ikke de enkelte bestillinger som ledd i medlemsavtalen av bestemmelsene
i dette kapitel.
Forslagets § 12 annet ledd blir tredje ledd.»
Komiteen er enig i å unnta
tradisjonelle auksjoner, mens for eksempel nye varer på auksjoner
via Internett vil omfattes.
Komiteen registrerer at departementet
foreslår et totalunntak for denne typen kjøp,
uavhengig av kjøpesum. Begrunnelsen er at det oftest dreier
seg om kurante kjøp, og at det vil være både
unødvendig og teknisk komplisert å imøtekomme
kravene til informasjon og skriftlig avtale, f.eks. ved kjøp
av bensin for 350 kroner fra en helautomatisk bensinstasjon eller kjøp
av et månedskort fra automat. Komiteen vil understreke
at dersom utviklingen med salg av varer og tjenester fra automat
og automatiserte forretningslokaler tilsier det, vil spesifiserte
lovkrav for forbrukerrettigheter for slikt salg bli vurdert på nytt.
Komiteen har merket seg at særreglene
for finansielle tjenester i annet regelverk i stor utstrekning gir
forbrukeren krav på opplysninger før avtale inngås,
krav på skriftlig avtale og mulighet til å komme løs
fra en avtale. Når det gjelder de mest aggressive salgsformene,
telefonsalg og salg utenfor fast utsalgssted, er komiteen enig
i at loven skal gjelde. Dette gjelder også forsikringsavtaler,
som er unntatt etter gjeldende angrefristlov.
Komiteen støtter at det stilles
krav til de opplysninger som skal gis av selgeren eller tjenesteyteren før
avtaleinngåelse, dvs. i annonser eller annen markedsføring
eller ved nærmere kontakt, f.eks. når forbrukeren
ringer og bestiller. Opplysningene som skal gis er bl.a.:
opplysninger om varens eller tjenestens
viktigste egenskaper
opplysninger om de økonomiske kostnadene
opplysninger om angreretten
opplysninger om alle vesentlige avtalevilkår
selgerens navn, og eventuelt adresse
hvor lenge tilbudet er gyldig, dersom det er begrenset
Bestemmelsen inneholder ikke en uttømmende liste over
hvilke opplysninger som skal gis. Det kan være andre forhold
som det vil være naturlig å opplyse om for spesielle
produkter.
Komiteen er enig i at det er upraktisk å stille noe
generelt krav om at informasjonen skal gis på norsk. Særlig
i forhold til tilbydere på Internett kan dette være
lite praktisk. Det foreslås imidlertid et krav om at der
selgeren har markedsført seg på norsk, f.eks. på Internett,
skal også den videre informasjon i forbindelse med inngåelse
av en konkret avtale gis på norsk.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til de kommentarer som har kommet fra Forbrukerombudet vedrørende
opplysningsplikt før avtaleinngåelse. I forslaget
til § 7 bokstav d skal forbruker ha informasjon om alle
vesentlige avtalevilkår. For at muligheter for misforståelser og
mistolkninger skal minimeres mener dette medlem at
kunden skal ha krav på alle avtalevilkår.
Dette medlem fremmer forslag om § 7
bokstav d:
Ǥ 7 bokstav d i angrerettloven
skal lyde:
Alle avtalevilkår, herunder om betaling, levering, eller
annen oppfyllelse av avtalen samt om avtalens varighet når
avtalen gjelder løpende ytelser.»
Komiteen støtter forslaget
om at forbrukeren etter avtaleinngåelsen skal motta et
angrerettskjema som redegjør for vilkår og fremgangsmåte
for å benytte seg av angreretten. Komiteen mener
dette skjemaet også skal kunne formidles elektronisk enten
ved leveranse eller ordrebekreftelse. Skjemaet kan da også følge
digitale varer og tjenester. Når elektroniske signaturer
etter hvert blir tatt i bruk, vil angrerettskjemaet også kunne
returneres elektronisk.
Komiteen er enig i at fristen angis
i kalenderdager, og at fristen skal være 14 dager. Etter
forslaget skal forbrukeren motta nærmere bestemte sentrale opplysninger
ved skriftlig meddelelse eller på annet varig medium. I
tillegg til opplysninger om angreretten skal det bl.a. gis opplysninger
om varens eller tjenestens viktigste egenskaper, andre sentrale
avtalevilkår og opplysninger om garanti og ettersalgsservice. Formålet
er å sikre at forbrukeren får den informasjon som
er nødvendig for å kunne vurdere om dette er en avtale
som en ønsker å fastholde. Komiteen har merket
seg at angrefristen begynner å løpe når
forbrukeren har mottatt opplysningene på foreskreven måte. Først
når de er mottatt i form av et skriftlig dokument eller
på annen varig måte, vil forbrukeren få anledning til å gå gjennom
dem i ro og mak, og vurdere sin beslutning.
Komiteen registrerer at loven gir forbrukerne en
særlig rett til å gå fra avtalen, uten å angi
grunn og uten at det er mangler ved varen eller tjenesten. Partenes
rett til å gå fra avtalen på annet grunnlag,
f.eks. fordi varen eller tjenesten er mangelfull eller fordi forbrukeren
ikke betaler vederlaget innen avtalt tid, reguleres av andre lover
og alminnelige kontraktsrettslige prinsipper.
Komiteen er enig i at forbrukerombudets
tilsyn med markedsføring og avtalevilkår ivaretar
behovet for tilsyn med at lovforslagets bestemmelser overholdes.
Enkelte av bestemmelsene vil dessuten ha sivilrettslige virkninger,
f.eks. ved at angrefristen forlenges dersom opplysningsplikten ikke
er oppfylt.
Komiteen registrerer at, etter departementets vurdering,
vil domstolene og FTU (Forbrukertvistutvalget) ventelig utfylle
hverandre, her som på en del andre områder. Behandling
av saker i FTU er uten kostnader for forbrukeren, og således
et godt alternativ, særlig i saker som gjelder små beløp.
Samtidig har FTU lang erfaring med gjeldende angrefristlov og typiske
forbrukerkjøp som vil være til nytte også ved behandlingen
av saker etter den nye loven. På den annen side vil det
trolig i en del av de prinsipielle sakene være ønskelig,
både sett fra forbrukersynspunkt og fra næringslivets
side, å få brakt spørsmål om
tolkning av loven videre inn for domstolene.