Til Odelstinget
I proposisjonen fremmes rettslig grunnlag for å implementere
Rådsforordning (EF) 925/1999 av 29. april
1999 om registrering og bruk i Fellesskapet av visse typer sivile
subsoniske jetfly som er blitt ombygd og omsertifisert for å oppfylle
standardene i del II, kapittel 3 i bind 1 av vedlegg 16 til konvensjonen om
internasjonal sivil luftfart, 3. utgave (juli 1993).
Eldre flytyper som er ombygd for å oppnå et
bedre nivå mht. støysertifisering, har et vesentlig
høyere støynivå enn moderne flytyper
med samme masse som opprinnelig er sertifiserte for å oppfylle
ovennevnte standarder.
Rådsforordningen medfører et forbud mot registrering
og bruk av fartøy som faller inn under forordningens virkeområde
fra og med den dato da forordningen trer i kraft.
For å implementere forordningen i norsk rett foreslår
departementet en ny § 3-1a i luftfartsloven av 11. juni
1993 nr. 101.
Samferdselsdepartementet forslår i tillegg endringer
i lovens kapittel III, A. Registrering av luftfartøyer,
for å sikre det nødvendige rettslige grunnlaget
for å nekte registrering av fartøy som omhandles
av forordningen.
Rådsforordning 925/1999 følger opp
rådsdirektiv 92/14/EØF av 2. mars
1992, som er en del av EØS-avtalen.
Støy fra sivil luftfart og flyplassvirksomhet er et stadig økende
problem, særlig i sentrale deler av Europa. På denne
bakgrunn vedtok EUs råd 29. april 1999 Rådsforordning
925/1999 om begrenset adgang til registrering og bruk av
visse typer resertifiserte fly (se art. 2 nr. 1 i forordningen).
I Chicagokonvensjonen Annex 16, Volum I, er det fastsatt kriterier
for støysertifisering av luftfartøyer, og for
subsoniske jetfly finnes de relevante maksimumsgrensene for støyutslipp
i kapitlene 2 og 3. Reglene danner grunnlag for utstedelse av miljødyktighetsbevis.
Kapittel 2 er imidlertid foreldet, og støysertifisering
av nye fly skjer nå bare under det strengere kapittel 3.
Det er i denne sammenheng en målsetting at hele flåten
med eldre fly som er sertifisert i henhold til kapittel 2 skal settes
ut av drift innen april 2002. For å unngå utfasing
må kapittel 2-flyene eventuelt bygges om og resertifiseres
under kapittel 3 som såkalte «hushkits».
Fastsettelsen av Rådsforordning 925/1999 er
i samsvar med ovennevnte prinsipper.
Også innenfor ECAC-systemet (European Civil Aviation
Conference) har det vært arbeidet for å begrense
bruken av støysertifiserte fly.
Gjennom EØS-komiteens beslutning nr. 150/1999
av 5. november 1999 ble forordningen vedtatt inntatt i
EØS-avtalen.
Samferdselsdepartementets forslag til gjennomføring
av forordningen i norsk rett ble sendt på høring 14. juli
2000.
Ingen av høringsinstansene har hatt vesentlige innvendinger
mot at forordningen innlemmes i EØS-avtalen.
I forbindelse med sanksjon og iverksettelse vil departementet
vurdere å foreslå at Kongen gis myndighet til å fastsette
om/når loven skal gjelde for Svalbard.
Komiteen har ingen merknader, viser
til proposisjonen og rår Odelstinget til å fatte
slikt
vedtak til lov
om endringer i lov 11. juni 1993 nr. 101 om luftfart (EØS-tilpasning)
I
I lov 11. juni 1993 nr. 101 om luftfart (luftfartsloven)
gjøres følgende endringer:
Ny § 3-1a skal lyde:
§ 3-1a EØS-regler
EØS-avtalens vedlegg XIII, nr. 66 f (Rådsforordning
(EF) nr. 925/1999 av 29. april 1999 om registrering og
bruk i Fellesskapet av visse typer sivile subsoniske jetfly som
er blitt ombygd og omsertifisert for å oppfylle standardene
i del II kapittel 3 i bind 1 av vedlegg 16 til konvensjonen om internasjonal
sivil luftfart, 3. utgave (juli 1993)) gjelder som lov, med de tilpasninger
som følger av vedlegg XIII, protokoll 1 til avtalen og
avtalen for øvrig.
Ny § 3-2a skal lyde:
§ 3-2a Krav om luft- og miljødyktighetsbevis
ved
registrering
Et luftfartøy kan ikke innføres
i registeret med mindre det er utstyrt med gyldig luft- og miljødyktighetsbevis
utstedt eller godkjent av luftfartsmyndigheten.
Departementet kan fravike kravene i første
ledd i henhold til artikkel 4 i Rådsforordning (EF) nr.
925/1999 av 29. april 1999 om registrering og bruk i Fellesskapet
av visse typer sivile subsoniske jetfly som er blitt ombygd og omsertifisert
for å oppfylle standardene i del II kapittel 3 i bind 1
av vedlegg 16 til konvensjonen om internasjonal sivil luftfart,
3. utgave (juli 1993).
§ 3-4 første ledd annet punktum
skal lyde:
Søknaden skal inneholde alle opplysninger som trengs
for registreringen, og være ledsaget av bevis for at søkeren
er eier av fartøyet og for at vilkårene etter §§ 3-2, 3-2a og
3-3 er oppfylt.
§ 3-7 første ledd nytt nr. 2 skal
lyde:
2. når fartøyet i
3 år ikke har hatt gyldig luft- og/
eller miljødyktighetsbevis,
§ 3-7 første ledd nr. 2, 3 og 4 blir
nr. 3, 4 og 5.
II
Loven trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer.
Fartøy som ved lovens ikrafttredelse er registrert i Norges
luftfartøyregister må innen 3 år fra
ikrafttredelse av denne lov være utstyrt med luft- og miljødyktighetsbevis.
Dersom et fartøy innen 3 år ikke er utstyrt med
luft- og miljødyktighetsbevis, skal fartøyet slettes
fra registeret.
Oslo, i samferdselskomiteen, den 7. desember 2000
Oddvard Nilsen |
Eirin Faldet |
May Britt Vihovde |
leder |
ordfører |
sekretær |