Sosial- og helsedepartementet legger i samråd med Barne-
og familiedepartementet fram forslag til endringer i folketrygdloven
og barnetrygdloven.
Forslagene tar sikte på å åpne for
medlemskap i folketrygden for personer som er i arbeid på norsk kontinentalsokkel
i samme utstrekning som ved arbeid på norsk territorium.
Det foreslås videre bestemmelser i begge de nevnte lover
om å gi bestemmelsene i EØS-avtalens trygdedel
tilsvarende anvendelse for personer som er i arbeid på norsk
kontinentalsokkel. Dette vil gi rett til barnetrygd og kontantytelser
fra folketrygden innenfor EØS-området i samme
utstrekning som ved arbeid på land.
Det opplyses at forslagene må ses på bakgrunn
av en grunngitt uttalelse fra EFTAs overvåkingsorgan (ESA)
av 16. september 1999 i forbindelse med en klage fra en norsk statsborger
som var bosatt i Frankrike og arbeidstaker på norsk sokkel.
Ankepunktet er manglende utbetaling av barnetrygd fra Norge til
sokkelarbeidere bosatt i utlandet, men den grunngitte uttalelsen
begrenser seg ikke til barnetrygden, men tar også opp forholdet
til folketrygden.
Det redegjøres for hovedinnholdet i ESAs grunngitte
uttalelse. Det vises til EUs forordning om samordningsregler for
trygd (forordning 1408/71) og for gjennomføringsforordningen
574/72 som skal sikre trygderettighetene for personer som
benytter seg av friheten til å ta arbeid over landegrensene.
Regjeringens svar på ESAs grunngitte uttalelse slår
fast at Regjeringen ikke deler de synspunkter som er kommet til
uttrykk i ESAs grunngitte uttalelse. Det understrekes at når
Norge i mange tilfeller har valgt å gi EØS-rettsakter
anvendelse både på territoriet og på kontinentalsokkelen,
innebærer ikke dette noen aksept av et alminnelig prinsipp
om en funksjonell utvidelse av EØS-avtalens anvendelsesområde
utover dens geografiske anvendelse.
Det redegjøres for gjeldende rett, og det framholdes
bl.a. at det i § 2-4 i folketrygdloven presiseres
at en arbeidstaker på norsk sokkel bare er medlem i trygden
dersom han eller hun fyller vilkårene for medlemskap i
lovens § 2-1 som bosatt i Norge, og at det framgår
at en arbeidstaker som ikke er medlem, likevel har rett til ytelser
ved yrkesskade, jf. § 13-6. Med hensyn til gjeldende
rett til barnetrygd uttales at sokkelarbeidere ikke vil være
berettiget til norsk barnetrygd for barn under 18 år med
mindre barnet er bosatt i Norge.
Om rettstilstanden i andre land framholdes at sokkelstater i
EU som Nederland og Storbritannia ikke anvender forordning 1408/71
på sine deler av kontinentalsokkelen i motsetning til Danmark
som likestiller arbeid som utføres om bord på innretninger
der med arbeid på sitt territorium.
I samråd med Barne- og familiedepartementet har Sosial-
og helsedepartementet sendt til høring et forslag til lovendringer
i tråd med Regjeringens vedtak i saken. Hovedpunktene var
likestilling av arbeid på sokkelen med arbeid på territoriet
når det gjelder adgang til medlemskap i folketrygden og
sikring av rettigheter i samme omfang som etter EØS-avtalen,
inkludert barnetrygd, for dem som omfattes av EØS-avtalens
personkrets.
Om høringssvarene opplyses at generelt er arbeidstakerorganisasjonene
svært positive til forslaget, mens arbeidsgiverorganisasjonene
stiller seg mer kritisk til både omfanget og virkningene
av de foreslåtte endringene.
Ut fra et rimelighets- og rettferdighetssynspunkt finner Regjeringen
det naturlig at arbeidstakere på sokkelen gis en fullverdig
dekning i folketrygdloven på linje med arbeidstakere på land.
Det er Regjeringens syn at EØS-avtalen ikke omfatter norsk
kontinentalsokkel, og derfor at forordning nr. 1408/71
ikke gjelder der. Dette innebærer at en endret rettstilling for
sokkelarbeidere må etableres ved endringer i intern rett,
dvs. ved endringer i norsk trygdelovgivning.
Det foreslås på denne bakgrunn at det foretas
tilføyelser i folketrygdloven § 2-2
slik at arbeid på sokkelen i forbindelse med leting etter
eller utvinning av olje, gass eller andre naturressurser skal likestilles med
arbeid på land. Dette innebærer at arbeidstakere på norsk
kontinentalsokkel blir pliktige medlemmer i trygden med fulle rettigheter
uten hensyn til hvor de er bosatt. Utvidelsen av personkretsen for
pliktig medlemskap vil omfatte også statsborgere fra land utenfor
EØS-området.
Videre foreslås at dagens bestemmelser i folketrygdloven § 2-4
erstattes med bestemmelser om at EØS-avtalen og forordning
1408/71 m.v. skal gjelde tilsvarende for sokkelarbeidere
som er omfattet av EØS-avtalens personkrets, og at Norges
trygdeavtaler ellers skal gjelde på sokkelen i den utstrekning
det er bestemt i den enkelte avtale.
Bestemmelsen i folketrygdloven § 13-6 første ledd
andre punktum om yrkesskadedekning for sokkelarbeidere som ikke
er medlem i folketrygden, foreslås opphevet som overflødig
Det foreslås endelig at det tas inn en ny § 1
b i barnetrygdloven om at EØS-avtalens trygderegler skal gjelde
tilsvarende for arbeidstakere på kontinentalsokkelen. Dette
vil gi forordning 1408/71 tilsvarende anvendelse på EØS-avtalens
personkrets, dvs. de personer som den ville ha omfattet om vedkommende hadde
arbeidet på land. Dette innebærer bl.a. at det
må utbetales barnetrygd til EØS-borgere som er
i arbeid på den norske del av kontinentalsokkelen, og som
forsørger barn under 18 år bosatt i andre EØS-land.
Et annet eksempel på tilleggsrettigheter er at folketrygden
må dekke utgiftene til helsetjenester for ektefelle og
barn som er forsørget av vedkommende sokkelarbeider, og
som er bosatt utenfor Norge.
Når det gjelder forholdet til kontantstøtteloven, uttales
det at kontantstøtten etter Regjeringens syn er av en slik
karakter at det ikke er naturlig å åpne for at arbeidstakere
på norsk sokkel som ikke er bosatt i Norge, får
rett til denne.
Lovendringene foreslås å tre i kraft 1. januar 2001.
For at grunnlaget for klager til ESA skal falle bort, foreslås
at endringene i en viss utstrekning gis tilbakevirkning fra EØS-avtalens
ikrafttredelse 1. januar 1994, slik at klagerne kan gis etterbetaling
av barnetrygd. Det foreslås derfor at den nye § 1
b i barnetrygdloven gis virkning fra 1. januar 1994.
Det uttales at det videre vil kunne være et visst behov
for å åpne for medlemskap i folketrygden med tilbakevirkning.
Blant annet gjelder dette av hensyn til at uførepensjon
og etterlattepensjon bare kan gis dersom vedkommende var medlem
i folketrygden i minst tre år fram til uførheten
eller dødsfallet. Som et tilbud til den enkelte sokkelarbeider
foreslås det derfor at medlemskap skal kunne innvilges
med tilbakevirkende kraft for alle perioder vedkommende har vært
i arbeid på sokkelen etter 1. januar 1994, mot at vedkommende
innbetaler den trygdeavgift som skulle ha vært betalt i
disse periodene. Dersom vedkommende ønsker medlemskap og
innebetaler trygdeavgift, vil det som et naturlig motstykke også måtte
gis rettigheter med tilbakevirkning.
Det legges til grunn at ca. 5 000 personer (nye tilfeller)
vil kunne bli omfattet av norsk lovgivning f.o.m. 2001 som følge
av de lovendringer som foreslås. Førsteårsvirkningen
i 2001 antas å bli ca. 70 pst. av full helårsvirkning,
eller ca. 140 mill. kroner i økte stønadsutgifter,
inkludert ca. 10 mill. kroner til barnetrygd. I tillegg kommer anslagsvis
35 mill. kroner til etterbetaling av barnetrygd. På samme
grunnlag anslås de nye tilfellene å kunne medføre
inntekter på 105 mill. kroner i økt trygdeavgift
og 75 mill. kroner i arbeidsgiveravgift det første året.
Det uttales at en på usikkert grunnlag kan regne med en
netto utgiftsøkning på ca. 200 mill. kr på lang
sikt. Ved full helårsvirkning antas de framtidige årlige
utgifter til barnetrygd å ville utgjøre om lag
15 mill. kroner.
De foreslåtte lovendringene vil innebære merarbeid
for administrasjonen både med hensyn til nye løpende
stønadssaker og i forbindelse med behandling av krav om
etterbetaling av barnetrygd. De administrative merutgiftene anslås
til ca. 7 mill. kroner for 2001.