I St.meld. nr. 19 (1999-2000) Om norsk landbruk og matproduksjon
ble det foreslått endringer i en rekke regler som gjelder
eierskap og drift av landbrukseiendommer. Stortinget sluttet seg
i hovedsak til endringsforslagene, se Innst. S. nr. 167 (1999-2000). Departementet
har lagt til grunn at forslagene om opphevelse av forkjøpsrett,
endringer i boplikten og endrede arealgrenser i konsesjonsloven § 5
nr. 1 og odelsloven § 2, bør behandles
for seg, og fremmes snarest mulig. Foreliggende odelstingsproposisjon
er en oppfølging av dette.
Departementet foreslår at forkjøpsretten oppheves i
sin helhet. Forslaget er tidligere fremmet i St.meld. nr. 19 (1999-2000).
Næringskomiteen sluttet seg da til forslaget. Et stort
flertall av høringsinstansene tilrår at forkjøpsretten
oppheves. I samsvar med næringskomiteens innstilling og
uttalelsene fra høringsinstansene foreslås videre
en styrking av mulighetene for å avslå konsesjon
med sikte på å ivareta hensynet til en samfunnsmessig
utvikling i bruksstrukturen. Konsesjonslovens mål for bruksstruktur
blir i samsvar med jordlovens formålsbestemmelse.
St.meld. nr. 19 (1999-2000) inneholdt tre ulike forslag til endringer
i forbindelse med boplikt på landbrukseiendom. Ett forslag
gjaldt konsesjonslovens formålsbestemmelse, ett gjaldt
innholdet i det å bo, og ett forslag gjaldt vilkårene
for å gi fritak fra lovbestemt boplikt. Næringskomiteen
sluttet seg til disse forslagene. Flertallet av kommunene og også landbrukets
egne organisasjoner har i høringsrunden gitt uttrykk for
at boplikten bør skjerpes. Lovutkastet er utformet med
det for øye å bidra til at eksisterende regler
samlet kan gi rammer for noe strengere håndheving av reglene
om boplikt. Det foreslås at hensynet til bosetting uttrykkelig
nevnes i konsesjonslovens formålsbestemmelse, og at innholdet
i boplikten blir positivt lovregulert.
I St.meld. nr. 19 (1999-2000) ble det også fremsatt
forslag om endringer i arealgrensene i konsesjonsloven § 5
første ledd nr. 2 og odelsloven § 2.
I den forbindelse la en vekt på at dagens små bruk
har hatt synkende betydning som arbeidsplass for næringsutøveren.
For disse små enhetene er det funksjonen som boplass som
er av størst samfunnsmessig og privat betydning. Under
stortingsbehandlingen la næringskomiteens flertall til
grunn at disse grensene skulle trekkes ved 20 dekar etter begge
de to bestemmelsene. Ønsket om å heve arealgrensen
i konsesjonsloven § 5 første ledd nr.
2 ble begrunnet ut fra hensyn som knytter seg til landbrukseiendom.
Bestemmelsen er imidlertid generell, og departementet har i lovutkast
og i høringsbrev foreslått at endringen av arealgrensen
også bør gjelde erverv av eiendom til annet enn
landbruksformål, og at grensen i alle tilfeller avgrenses
til eiendom med et totalareal ikke større enn 20 dekar.
Forslag til tilleggskrav forutsetter at erververen ikke foretar
bruksendring som er i strid med reguleringsplan for eiendommen.
Ved erverv av eiendom med jordbruksareal foreslås det at
det stilles som vilkår for konsesjonsfrihet at eiendommens
jordbruksareal skal holdes i hevd, jf. jordloven § 8.
Departementet tar sikte på å gjennomføre
forslagene til endringer så snart de er vedtatt i Stortinget. Endringene
gjør det imidlertid nødvendig å endre skjemaer
og veiledningsmateriale. Endringen i konsesjonsloven § 5
første ledd nr. 2 gjør det også nødvendig
for ca. 70 kommuner å foreta en revurdering av sine forskrifter
etter samme lov § 5 tredje ledd. På bakgrunn
av disse forholdene mener departementet det blir behov for å sette
endringene i kraft i etapper. En tar sikte på at opphevelse
av forkjøpsretten og endringene i reglene om boplikt settes
i kraft umiddelbart etter Stortingets vedtakelse av endringene.