Til Odelstinget
Proposisjonen fremmes med sikte på endringer i arbeidsmiljølovens
regler om arbeidstakernes rettigheter ved virksomhetsoverdragelse.
Bakgrunnen for forslagene er at Ministerrådet i EU 29. juni
1998 vedtok direktiv 98/50/EF om endringer i direktiv
77/187/EØF om tilnærming av
medlemsstatenes lovgivning om ivaretakelse av arbeidstakernes rettigheter
ved overdragelse av foretak, bedrifter eller deler av bedrifter.
Hovedformålet med endringene var å kodifisere
rettspraksis fra EF-domstolen angående tolkning av direktivets
regler, samt å klargjøre og rydde opp i enkelte
av bestemmelsene. Noen av endringene innebærer også adgang
til valg mellom flere ulike løsninger enn tidligere. Forslagene til
endringer i arbeidsmiljøloven er foranlediget av endringsdirektivet,
og tar sikte på å bringe norsk rett i samsvar
med dette, samt at det foreslås visse endringer som går
noe lenger enn direktivet i å beskytte arbeidstakerne.
Departementet sendte i juni 2000 ut et høringsbrev til
partene i arbeidslivet, departementene og andre berørte
instanser. I høringsbrevet ble endringsdirektivet gjennomgått
med en vurdering av om norsk rett er i samsvar med direktivets krav.
På de områder hvor det ble foreslått
endringer som følge av direktivet, er noen av disse minimumsimplementering,
men på andre områder går forslagene til
norsk rett lengre.
Til orientering skal nevnes at EU den 12. mars 2001
vedtok et såkalt kodifiseringsdirektiv (Rådsdirektiv
2001/23/EF) som innebærer en sammenslåing av
innholdet i begge direktivene om virksomhetsoverdragelse (77/187
og 98/50). Dette er utelukkende en formell sammenslåing
av tekst med nye artikkelnumre, uten noen materielle endringer.
Det nye direktivet er allerede trådt i kraft og innebærer
at direktivene 77/187 og 98/50 formelt oppheves.
Implementeringsfristen etter 98/50 består. Det
nye direktiv 2001/23 er ikke en del av EØS-avtalen
ennå og vil ikke medføre noen endringer i norsk
rett.
Departementet antar at de økonomiske og administrative
konsekvensene av de fremlagte forslag vil bli små.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen
Berit Brørby, Aud Gaundal, Einar Johansen, Leif Lund og Bjørnar
Olsen, fra Kristelig Folkeparti, Kurt-Arne Langeland og Ivar Østberg, fra
Høyre, Sverre J. Hoddevik og Erna Solberg, fra Fremskrittspartiet,
Torbjørn Andersen og Lodve Solholm, fra Senterpartiet,
Magnhild Meltveit Kleppa, og fra Sosialistisk Venstreparti, Karin
Andersen, har ingen merknader.
Reglene om virksomhetsoverdragelse har til formål å sikre
at endringer i eierforholdet eller andre endringer på arbeidsgiversiden
ikke medfører dårligere rettigheter for arbeidstakerne.
De forpliktelser arbeidsgiver har overfor arbeidstakerne, så vel
som rettigheter, går over til den nye innehaver eller arbeidsgiver
når virksomheten overføres. Hovedformålet
er å sikre at de rettigheter og plikter som gjelder etter
nasjonal rett i arbeidsforholdet hos den overdragende arbeidsgiver,
skal videreføres i forholdet mellom den ervervende arbeidsgiver
og de samme arbeidstakere.
Reglene i arbeidsmiljøloven kap. XII A
om arbeidstakernes rettigheter ved virksomhetsoverdragelse m.v.
er en implementering i norsk rett av EFs rådsdirektiv 77/187/EØF
av 14. februar 1977 om tilnærming av medlemsstatenes
lovgivning om ivaretakelse av arbeidstakernes rettigheter ved overføring
av foretak, bedrifter eller deler av bedrifter.
Det er i forarbeidene til kap. XII A, i Ot.prp. nr. 71 (1991-1992),
sagt at implementeringen kun er ment å omfatte de endringer
som var nødvendige pga. EØS-avtalen. Departementet
hadde m.a.o. i hovedsak til hensikt å gjennomføre
en minimumsimplementering av direktivet om virksomhetsoverdragelse.
Komiteen har ingen merknader.
Etter endringen har direktivets artikkel 1 nr. 1 c) fått
inn en presisering mht. til reglenes anvendelsesområde
innen offentlige virksomheter. Det heter i annet punktum at:
«En administrativ omorganisering av en offentlig forvaltningsmyndighet
eller overføring av administrative funksjoner mellom offentlige
forvaltningsmyndigheter er ikke en overdragelse slik det forstås
i dette direktiv.»
Departementet foreslår ikke å implementere
denne presiseringen i norsk rett, men foreslår at reglene om
virksomhetsoverdragelse gis anvendelse fullt ut også hvor
det dreier seg om en virksomhetsoverdragelse innenfor offentlige
virksomheter.
Departementet har lagt til grunn at det ikke er behov for å endre
lovteksten i arbeidsmiljøloven § 73 A for å gjenspeile
at reglene får anvendelse fullt ut også innen
offentlige virksomheter.
Dette vil følge av en naturlig forståelse av
kap. XII A sammenholdt med lovens generelle virkeområde.
Reglene vil altså få anvendelse også ved
omorganiseringer og overføring av forvaltningsoppgaver mellom
forvaltningsmyndigheter. Bakgrunnen for forslaget er at departementet
anser at behovet for enkle, praktikable regler må veie
tungt, samtidig som det ikke er noen grunn til at arbeidstakere
i offentlige virksomheter ikke skal ha samme beskyttelse som andre
arbeidstakere alene av den grunn at det kun dreier seg om overføring
av forvaltningsoppgaver.
Departementet legger også vekt på at en grensedragning
mellom forvaltningsoppgaver og "andre" oppgaver vil kunne volde
problemer, og at den vil kunne føre til forskjellsbehandling
av arbeidstakere innenfor samme virksomhet. Forslaget innebærer
at kap XII A får en videre anvendelse enn direktivet innenfor
offentlige virksomheter.
Komiteen viser til at departementet
foreslår at reglene om virksomhetsoverdragelse gis anvendelse fullt
ut også hvor det dreier seg om en virksomhetsoverdragelse
innenfor offentlige virksomheter. Komiteen mener
at det ikke er noen grunn til at arbeidstakere i offentlige virksomheter
ikke skal ha samme beskyttelse som andre arbeidstakere.
Komiteen har merket seg at forslaget innebærer
at kap. XII A får en videre anvendelse enn direktivet innenfor
offentlige virksomheter. Komiteen har ellers ingen
merknader og slutter seg til Regjeringens forslag.
Reglene om virksomhetsoverdragelse får i dag ikke anvendelse
ved overdragelser som finner sted etter en konkursåpning.
For så vidt gjelder bestemmelsene i arbeidsmiljøloven § 73 B
(lønns- og arbeidsvilkår) og § 73 C
(vern mot oppsigelse) foreslår departementet at det ikke
gjøres endringer i denne rettstilstanden. Videre foreslår
departementet at de øvrige bestemmelsene i kap. XII A (vern
av tillitsvalgte og informasjon og drøftelse) gis anvendelse ved
overføring fra konkursboet i tråd med endringsdirektivets
artikkel 4 A nr. 1. Dette innebærer altså en endring
i forhold til gjeldende norsk rett.
Forslaget om å opprettholde rettstilstanden for de førstnevnte
bestemmelsene er begrunnet i en avveining mellom hensynet til arbeidstakerne
og hensynet til kreditorenes dekningsrett. Departementet antar at muligheten
for at flere virksomheter vil kunne overleve etter en konkurs er
større dersom arbeidstakernes rettigheter iht. § 73 B
og § 73 C ikke går over.
Komiteen har merket seg at §§ 73 B
og 73 C ikke får anvendelse ved overføring
fra et konkursbo. Komiteen har videre merket seg
at departementet foreslår at de øvrige bestemmelsene
i kap. XII A gis anvendelse ved overføring fra konkursboet
i tråd med endringsdirektivets artikkel 4 A nr. 1. Komiteen har
ellers ingen merknader og slutter seg Regjeringens forslag.
Ved virksomhetsoverdragelse der virksomheten mister sin uavhengighet
foreslår departementet en ny regel i § 73 D
som gir arbeidstakerne i den overførte virksomhet rett
til å være representert hos den nye innehaver
fra overførselen og frem til nytt valg av representanter
skjer.
Departementet legger opp til at regelen skal sikre resultatet,
nemlig representasjonsretten, og ikke stille krav til hvordan slik
representasjon skal organiseres.
Endringsforslaget er en implementering av den nye regelen i artikkel
5 nr. 1 siste avsnitt.
Komiteen har ingen merknader og slutter
seg til Regjeringens forslag.
Departementet foreslår en ny bokstav d) i § 73 E om
informasjon til arbeidstakernes representanter. Disse skal også informeres
om fastsatt eller foreslått dato for overdragelsen. I tillegg
føyes til en bestemmelse i nytt annet ledd om informasjon
til arbeidstakerne for det tilfelle at disse ikke er representert.
Endringen er en implementering av artikkel 6 nr. 6 i direktivet.
Komiteen viser til at norsk rett til
nå ikke har hatt regler som sikrer at arbeidstakerne informeres
om tidspunktet for overdragelsen, selv om dette i praksis ofte gjøres.
Komiteen har ellers ingen merknader og slutter seg
til Regjeringens forslag.
Direktivets art. 3 nr. 2 har fått en ny bestemmelse som
sier at medlemsstatene kan vedta tiltak for å sikre at
overdrager opplyser erverver om alle rettigheter og forpliktelser
som vil bli overdratt til erververen i forbindelse med overdragelsen.
Bestemmelsen sier samtidig at unnlatelse av å overholde
en slik opplysningsplikt ikke skal ha noen virkning på arbeidstakernes rettigheter.
Bestemmelsen er ny i direktivet, men forplikter ikke medlemsstatene,
jf. ordet «kan». Norge står derfor fritt
med hensyn til om man skal ha en regel tilsvarende direktivet i
nasjonal rett.
Departementet har ikke foreslått å innføre
regelen i norsk rett.
I artikkel 1 nr. 1 b) er det nå presisert enkelte vilkår
som må være til stede for at det i henhold til
direktivet skal anses å være en virksomhetsoverdragelse. Det
stilles krav til at overdragelsen må omfatte en økonomisk
enhet som beholder sin identitet. Den økonomiske enheten
er videre definert som «en samling av ressurser som er
organisert med det formål å drive økonomisk
virksomhet, uansett om det dreier seg om hoved- eller bivirksomhet».
Dette vilkåret er ikke forenlig med virksomhetsbegrepet
i arbeidsmiljøloven. Det er derfor departementets oppfatning
at det vil kunne skape større uklarheter enn klarhet å innta
direktivets presisering i den norske lovteksten.
For øvrig vil departementet se nærmere på hele lovteksten
i § 73 A i sin neste fase med arbeidet med dette
regelverket, med sikte på å lage en klarere og mer
hensiktsmessig ordlyd.
Komiteen har ingen merknader.
Ved en inkurie har det oppstått en feil i arbeidsmiljøloven § 55
F Pålegg om å utforme arbeidsavtale i forbindelse
med Ot.prp. nr. 67 (1999-2000) sanksjonert i Statsråd 8. desember
2000. Bestemmelsen henviser til arbeidsmiljøloven § 73
andre og tredje ledd. Riktig henvisning skal imidlertid være
arbeidsmiljøloven § 73 P andre og tredje
ledd. Departementet foreslår derfor at bestemmelsen endres
i tråd med dette.
Bestemmelsen i arbeidsmiljøloven § 55
E er en overgangsbestemmelse som omhandler kravet til opprettelse
av skriftlig arbeidskontrakt for arbeidsforhold som eksisterte på det
tidspunkt § 55 B - E trådte i kraft (1. januar
1994). Departementet antar at det nå er gått så vidt
lang tid at partene i disse arbeidsforholdene har kunnet innrette
seg etter bestemmelsen. Departementet foreslår derfor at
bestemmelsen oppheves.
Komiteen har ingen merknader og slutter
seg til Regjeringens forslag.
Komiteen har ellers ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre slikt
vedtak til lov
om endringer i lov 4. februar 1977 nr. 4 om arbeidervern og arbeidsmiljø m.v. (virksomhetsoverdragelse m.m.)
I
I lov 4. februar 1977 nr. 4 om arbeidervern og arbeidsmiljø m.v. gjøres følgende endringer:
§ 55 E oppheves.
§ 55 F blir § 55 E og skal lyde:
Arbeidstilsynet kan gi arbeidsgiver pålegg om å utforme utkast til skriftlig arbeidsavtale etter bestemmelsene i §§ 55 B til 55 D og § 73 P andre og tredje ledd.
§ 73 A nytt annet ledd skal lyde:
§§ 73 B og 73 C får ikke anvendelse ved overføring fra et konkursbo.
§ 73 D skal overskriften lyde:
§ 73 D Representasjon
§ 73 D ny nr. 2 skal lyde:
2. I de tilfeller virksomheten ikke bevarer sin uavhengighet, skal de overførte arbeidstakerne som var representert før overføringen, fortsatt være representert på en egnet måte frem til nyvalg kan finne sted.
Nåværende nr. 2 blir ny nr. 3.
§ 73 E første ledd ny bokstav d skal lyde:
d) fastsatt eller foreslått dato for overføringen.
§ 73 E nytt annet ledd skal lyde:
I virksomheter hvor det ikke er tillitsvalgte skal informasjon som nevnt i første ledd bokstav a til d så tidlig som mulig gis de berørte arbeidstakerne.
Nåværende annet ledd blir nytt tredje ledd.
II
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer.
Oslo, i kommunalkomiteen, den 15. mai 2001
Berit Brørby |
Leif Lund |
Erna Solberg |
leder |
ordfører |
sekretær |