Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigrun Eng, Eirin Faldet, Marthe Scharning Lund, Kari Manger, Sverre Myrli og Ola Røtvei, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Kofoed-Larsen og Jan Sahl, fra Høyre, Ole Johs. Brunæs og lederen Oddvard Nilsen,fra Fremskrittspartiet, Thore Aksel Nistad og Christopher Stensaker, fra Senterpartiet, Jorunn Ringstad, fra Sosialistisk Venstreparti, Inge Myrvoll, og fra Venstre, May Britt Vihovde, har merket seg at proposisjonen om en ny yrkestransportlov vil bli noe forsinket.

Komiteen har merket seg at omfanget av ulovlig transport har økt, og er enig i at det bør settes i verk tiltak mot dette.

Til § 5 nr. 1

Komiteen har merket seg at det er større usikkerhet knyttet til omfanget av ulovlig godstransport, og at dagens lovformulering gjør det vanskelig å påvise ulovlig transport ved kontroll.

Komiteen har merket seg at forslaget til lovendring ikke vil gjøre det ulovlig for frivillige lag og organisasjoner å påta seg transportoppdrag, da slik aktivitet uansett ikke kan anses som ledd i næringsvirksomhet.

Komiteen deler målsettingen om å legge bedre til rette for kontroll og oppfølging av ulovlig transport, og slutter seg på denne bakgrunn til forslaget til lovendring.

Til § 7 nr. 1

Komiteen er kjent med at mye tyder på at omfanget av ulovlig persontransport med pirattaxi har økt, og har merket seg at manglende mulighet for kontroll og oppfølging kan være en medvirkende årsak til økningen.

Komiteen har videre merket seg at det er holdepunkter for å regne med at ulovlig transport skjer i organiserte former i en del større byer, og at miljøet som er oppstått rundt denne virksomheten etter alt å dømme genererer annen, alvorlig kriminalitet.

Komiteen er enig i at det er viktig at mulighetene for kontroll og oppfølging blir bedre. Komiteen slutter seg til forslaget til lovendring.