Lovforslaget er i hovedsak en klargjøring og skjerpelse
av gjeldende forbud mot ulovlig innsidehandel, og av de bestemmelser
som er gitt til forebyggelse av slik handel. Forslaget innebærer
imidlertid også at Kredittilsynet kan få enkelte
nye oppgaver, bl.a. gjennom at kompetansen til å begjære
vinningsavståelse overføres fra Økokrim
til Kredittilsynet.
De foreslåtte lovendringer forventes å beslaglegge
noe forvaltningsmessig kapasitet hos myndighetene, særlig
i en overgangsperiode. I hovedsak følger dette av at en
senking av kvalifikasjonskravet for innsideinformasjon vil kunne
medføre at flere transaksjoner faller inn under loven.
Det må forventes at dette vil sette større krav
til Kredittilsynets kompetanse og kapasitet, særlig i den
fasen aktørene tilpasser seg de nye rammebetingelsene.
Lovforslaget inneholder også noen bestemmelser som forutsetter
at nærmere regler fastsettes i forskrift. I en overgangsperiode
vil dermed departementet og Kredittilsynet måtte bruke
ressurser til utarbeidelse av slike utfyllende regler. Dessuten
kan markedet, media og andre aktører ha et behov for informasjon
i forbindelse med implementering og praktisering av nytt regelverk.
Kredittilsynets utgifter utlignes på tilsynsobjektene.
For markedsaktørene, verdipapirforetakene og utstederforetakene
vil forslaget kunne få enkelte økonomiske og administrative
konsekvenser. Det vil i hovedsak være kostnader i en overgangsperiode
knyttet til det å sette seg inn i et revidert regelverk,
samt innarbeide rutiner for behandling av kurssensitiv informasjon.
Lovforslaget vil også i en overgangsperiode medføre
noe merarbeid for børs eller autorisert markedsplass. Dette
gjelder først og fremst i forbindelse med at nye forskrifter
foreslås gitt av Kongen i medhold av lovforslaget, hvor
det må antas at det vil være ønskelig
at markedsplasser bidrar til utkast til forskrifter eller lignende.
Det ovennevnte forslag kan samlet sett medføre noe økte
kostnader for de markedsaktørene som er underlagt tilsyn,
men disse antas å være relativt begrensede. Det
er departementets oppfatning at lovforslaget i sin helhet bidrar
til samfunnsøkonomiske gevinster gjennom at tilliten til
den organiserte omsetningen av finansielle instrumenter styrkes.
Komiteen tar dette til etterretning.