Det følger av verdipapirhandelloven § 3-1 første ledd
at personer som nevnt i § 2-1 annet ledd (primærinnsidere)
skal gi børsen melding om kjøp, salg eller tegning
av aksjer utstedt av selskapet, eller av selskaper i samme konsern,
dersom aksjene er notert på norsk børs. Meldeplikten
gjelder også lån med rett til å kreve
utstedt aksjer og rettigheter til aksjer, jf. annet ledd. Etter § 3-1
fjerde ledd skal utstederforetakene oversende til børsen
en oversikt over primærinnsidere. Meldingen skal inneholde
primærinnsidernes navn og adresse, type tillitsverv eller
stilling i selskapet og eventuell øvrig arbeidsstilling.
I henhold til § 3-1 femte ledd skal primærinnsideren
oversende børsen en oversikt over personer og selskaper
som er vedkommendes nærstående i henhold til § 1-5
nr. 1, 2 og 4 dersom disse innehar finansielle instrumenter som
nevnt i § 3-1 første og annet ledd.
Som ledd i en bedret kontroll med primærinnsiderne og
deres transaksjoner, samt for å påse at de enkelte
transaksjoner meldes i henhold til § 3-1, har Oslo
Børs under etablering et elektronisk basert register. For
at det elektroniske registeret og kontrollen av meldeplikten via
dette skal virke tilstrekkelig effektivt, er børsen avhengig
av sikker identifikasjon av den enkelte primærinnsider
og dennes nærstående, i form av personnummer eller
foretaksnummer. Disse opplysningene er man i henhold til gjeldende § 3-1 fjerde
og femte ledd ikke forpliktet til å innta i meldingene
til børsen. Kredittilsynet foreslår derfor å utvide meldingens
innhold etter verdipapirhandelloven § 3-1 fjerde
og femte ledd til også å omfatte slike opplysninger.
Etter departementets syn vil en endring av meldepliktens innhold
til også å inneholde personnummer, D-nummer eller
foretaksnummer kunne effektivisere kontrollen med primærinnsidernes
overholdelse av meldeplikten. Departementet slutter seg derfor til Kredittilsynets
forslag. Departementet foreslår en uttrykkelig henvisning
til personnummer og foretaksnummer. Det antas at D-nummer i tilstrekkelig
grad dekkes av uttrykket «lignende identifikasjonsnummer».
Oslo Børs har i sin høringsuttalelse tatt opp
spørsmålet om informasjonen fra primærinnsidere
kan sammenstilles for offentliggjøring uten å komme
i strid med børsens taushetsplikt og personregisterloven.
Departementet viser til at børsen etter verdipapirhandelloven § 3-3
tredje ledd skal offentliggjøre primærinnsideres
meldinger etter § 3-1. Det fremgår ikke
klart av bestemmelsen hvorvidt børsen kan sammenstille
informasjonen for offentliggjøring. Etter departementets
syn vil informasjon om primærinnsideres handel kunne være
kursrelevant. Denne informasjonen bør derfor kunne gjøres
tilgjengelig for markedet på en hensiktsmessig måte.
Departementet foreslår derfor, i tråd med børsens
høringsuttalelse, en uttrykkelig hjemmel for børs
og autorisert markedsplass til å utarbeide og offentliggjøre
oversikter knyttet til primærinnsideres meldepliktige handel.
Etter departementets syn vil slike oversikter også kunne
bidra til åpne og ordnede forhold vedrørende primærinnsidernes
handel i verdipapirer utstedt av selskapet. Det forutsetter at private
opplysninger som adresser, personnummer og lignende, samt navn på nærstående,
ikke offentliggjøres. Departementet anser det mest hensiktsmessig
at en slik hjemmel inntas i et nytt annet punktum i § 3-3
tredje ledd. Departementets forslag har en noe annen ordlyd enn
Oslo Børs" forslag. Det vises til forslag til § 3-3
tredje ledd nytt annet punktum.
Komiteen slutter seg til departementets
vurderinger og forslag til verdipapirhandelloven § 3-1.
Komiteen viser til punkt 1 i brev av 14. mai 2001
fra Finansdepartementet vedrørende forslag til nytt annet
punktum i § 3-3 tredje ledd og slutter seg til forslaget
til presisering i brevet.
Komiteen fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
«I lov av 19. juni 1997 nr. 79
om verdipapirhandel gjøres følgende endring:
§ 3-3 tredje ledd annet punktum
skal lyde:
Vedkommende børs og autorisert markedsplass kan
utarbeide og offentliggjøre oversikter over den meldepliktiges
navn, type tillitsverv eller stilling i selskapet og eventuell øvrig
arbeidsstilling, den enkelte meldepliktige handel og samlet beholdning
for personer og selskaper som nevnt i § 3-1 første
og tredje ledd.»