Til Odelstinget
Forsvarsdepartementet legger i proposisjonen fram forslag til lov om endring i lov 23. februar 1996 nr. 9 om tjenestegjøring i internasjonale fredsoperasjoner (fredstjenesteloven) og i lov 4. februar 1977 nr. 4 om arbeidervern og arbeidsmiljø mv. (arbeidsmiljøloven).
Den endrede internasjonale situasjon med større krav
til deltakelse i internasjonale operasjoner har medført
nye utfordringer og behov for økt innsats. Det internasjonale
samarbeidet er i sterk utvikling, og de krav som stilles til reaksjonstid,
trening og utrustning for våre bidrag til internasjonale
militære operasjoner blir stadig høyere.
Forsvarsdepartementet har i St.prp. nr. 45 (2000-2001), om omlegging
av Forsvaret i perioden 2002-2005, anbefalt at innsatsstyrken i
Hæren, som del av FIST, endres som ledd i omstillingen
av Forsvaret. Det foreslås at innsatsstyrken settes opp
med en delvis vervet hurtig reaksjonsstyrke på inntil 700
personell, en reaksjons- og oppfølgingsstyrke på inntil
1 100 personell og en forsterkningsstyrke på inntil
400 personell. Det presiseres at målsettingene i St.meld.
nr. 38 (1998-1999) opprettholdes som retningslinjer for Forsvarets
deltakelse i internasjonale operasjoner.
For at FIST skal kunne bli og holdes operativ, er tilstrekkelig
kvalitet, kvantitet og forutsigbarhet i personelltilgangen en absolutt
nødvendighet. Regjeringen anbefalte derfor, i St.meld.
nr. 38 (1998-1999), at det ble opprettet en ny modell for styrkegenerering
for reaksjonsstyrkedelen av Hærens bidrag til FIST. Stortinget
ga ved behandlingen av Innst. S. nr. 152 (1999-2000) også sin
tilslutning til dette styrkegenereringskonseptet. Den nye modellen
bygger blant annet på at de som ønsker det og
er kvalifisert av det personell som er inne til førstegangstjeneste,
tilbys en begrenset økonomisk godtgjørelse for å bruke
de siste tre månedene av førstegangstjenesten
til avdelingsvis samtrening for å delta i en gitt del av
Hærens reaksjonsstyrke. Etter tre måneders samtrening
vil dette personellet normalt gå direkte over i deltakelse
i en løpende operasjon. Dette systemet er videreført
i St.prp. nr. 45 (2000-2001).
Som ledd i tilpasning av Hærens bidrag til FIST, vil
det være nødvendig å gjøre kontraktsregimet
for tjenestegjøring mer fleksibelt enn det «6+12+6» systemet
som ble skissert i St.meld. nr. 38 (1998-1999). Forsvarsdepartementet
tar sikte på at forsvarssjefen vil stå fritt til å tilpasse
kontraktsregimet etter militære behov, operative krav og
en vurdering av den aktuelle operasjon i hvert enkelt tilfelle.
Det kan for eksempel innebære at man, for å vedlikeholde
et løpende engasjement, kan la en kontingent i reaksjons-
og oppfølgingsstyrken stå ute i 12 måneder
sammenhengende, dersom det etter en konkret vurdering er operativt
og på annen måte forsvarlig. Departementet ser
det som uhensiktsmessig på forhånd å detaljere
kontraktsregimet ut over de overordnede rammer for kontraktstidens
lengde og maksimal aktiv tjenestegjøring innenfor kontraktstiden
som fredstjenesteloven oppstiller. Det samme gjelder for Sjøforsvarets
og Luftforsvarets bidrag til FIST.
For at nødvendig fleksibilitet skal oppnås
er det nødvendig med en oppmykning av fredstjenesteloven § 3,
med hensyn til adgang til beordring for lengre perioder med aktiv
tjenestegjøring i internasjonale operasjoner samt for kontraktstidens
lengde. Departementet foreslo i høringsforslaget at maksimumsgrensen
for kontraktstidens lengde i fredstjenesteloven § 3 tredje
ledd skulle utvides fra 24 til 30 måneder, og at grensen
for den aktive tjenesteperioden innenfor kontraktsperioden skulle
utvides fra 12 til 24 måneder.
Som en følge av endringen av fredstjenesteloven § 3,
må også arbeidsmiljølovens bestemmelser
om rett til permisjon og oppsigelsesvern ved deltakelse i internasjonale
fredsoperasjoner justeres. Arbeidsmiljøloven § 65 A
nr. 1 andre ledd begrenser i dag adgangen til å søke
permisjon for tjenestegjøring i styrker organisert av norske
myndigheter for deltakelse i internasjonale fredsoperasjoner til
14 måneder. Bestemmelsen gir også et oppsigelsesvern
ved deltakelse i slike operasjoner.
Personellet i FIST kan i løpet av kontraktsperioden
bli innkalt til utetjeneste i mer en 14 måneder. I tillegg
kommer eventuelle samtreningsperioder. I høringsforslaget
ble begrensingen i arbeidsmiljøloven § 65 A
nr. 1 andre ledd av den grunn foreslått utvidet fra 14
til 22 måneder. Det ble da også innberegnet eventuelle
framtidige justeringer av modellen.
Lovforslaget har vært sendt på alminnelig høring. Det
har fremkommet relativt få kommentarer til forslagene.
På sidene 2 og 3 i proposisjonen gis det en oversikt over
høringsuttalelsene.
Forsvarets overkommando er av den oppfatning at den maksimale
kontraktsperiode må utvides til 36 måneder for å ivareta
hensynet til de vervede mannskaper som går på tre-års
kontrakter. Forsvarsdepartementet er etter en fornyet vurdering
enig med FO på dette punktet, og forslår derfor å utvide
den maksimale kontraktsperiode til 3 år. Departementet
foreslår også å utvide anvendelsesområdet
for fredstjenesteloven § 3 fjerde ledd, slik at
det ikke bare er for personell som tjenestegjør i «særskilte
tjenestestillinger i Forsvaret», at Kongen kan gjøre
unntak fra § 3 tredje ledd. På den måten
blir det mulig å gjøre unntak for alle grupper
av personell som har behov for å inngå lengre
kontrakter.
Forsvarsdepartementet registrerer forslagene fra Norges Offisersforbund
knyttet til utforming av det kontraktsregime som skal gjelde for
internasjonale fredsoperasjoner, men er av den oppfatning at disse ikke
direkte berører det lovforslag som følger av denne
proposisjon. Departementet vil komme tilbake til forslagene fra
Offisersforbundet ved senere endring og utforming av det kontraktsregime
som skal gjelde ved tjenestegjøring i internasjonale fredsoperasjoner. Departementet
har også merket seg anførslene til FSTL, og vil
arbeide for å sikre rettighetene til korporaler og menige
som er studenter.
I forbindelse med endringene i arbeidsmiljøloven, har
Forsvarsdepartementet i høringsrunden hatt nær kontakt
med Arbeids- og administrasjonsdepartementet (AAD), som forvalter
loven. AAD har trukket frem behovet for bedre å synliggjøre
forholdet mellom permisjon og oppsigelsesvern ved militærtjeneste
mv. som i dag er regulert i arbeidsmiljøloven § 65 A.
Det foreslås derfor å omredigere arbeidsmiljøloven § 65 A,
slik at man får en ny bestemmelse om permisjon i § 33 E
og en ren oppsigelsesvernbestemmelse i § 65 A.
Dette er kun en lovteknisk endring som ikke er ment å ha
noen materielle virkninger.
Som en følge av det nye styrkegenereringskonseptet og
behovet for rekruttering av personell til internasjonale fredsbevarende
styrker, foreslo Forsvarsdepartementet i høringsforslaget å utvide
retten til permisjon ved deltakelse i internasjonale fredsoperasjoner
fra 14 til 22 måneder. Forslaget om å utvide retten
til permisjon er basert på en avveining mellom behovet
for å sikre tilstrekkelig deltakelse i internasjonale fredsoperasjoner
og hensynet til arbeidsgiver. Ved avveiningen er det lagt størst
vekt på behovet for å sikre nok personell til
internasjonale fredsoperasjoner.
Flere av høringsinstansene har påpekt at de
ser det som inkonsekvent å bare utvide retten til permisjon
og vernet mot oppsigelse i arbeidsmiljøloven § 65 A
til 22 måneder, når det samtidig foreslås å utvide
den maksimale aktive tjenesteperiode i fredstjenesteloven § 3
tredje ledd til 24 måneder. Bakgrunnen for at departementet
anså det tilstrekkelig å utvide oppsigelsesvernet
til 22 måneder, var at den rekrutteringsmodell som er skissert
i St.meld. nr. 38 (1998-1999) legger opp til at personellet skal
kunne sendes ut i to uteperioder på normalt seks og maksimalt
ni måneder, i tillegg til samtreningsperioder. For å ta
høyde for framtidige justeringer av modellen, foreslo departementet å utvide
den maksimale aktive tjenesteperiode i fredstjenesteloven § 3
tredje ledd til 22 måneder. Departementet ser behovet for å unngå uklarhet
og misforståelser. I tråd med høringsuttalelsene
foreslår departementet derfor også å utvide
retten til permisjon til 24 måneder.
I tillegg til å utvide retten til permisjon i arbeidsmiljøloven § 33 E,
foreslås det en utvidelse av oppsigelsesvernet i arbeidsmiljøloven § 65 A,
se nærmere om dette under kap. 6.2.
Forsvarsdepartementet er klar over de ulemper som utvidelsen
av retten til permisjon og vernet mot oppsigelse kan medføre
for arbeidsgiver. I tråd med høringsuttalelsen
til NHO, er derfor fristen for når arbeidsgiver må ta
arbeidstaker tilbake etter endt tjeneste forlenget fra 14 dager
til en måned. I tillegg oppstilles det en plikt for arbeidstaker
som ønsker å fortsette i stillingen etter endt
tjenestegjøring til å underette arbeidsgiver om
dette før tjenesten begynner. Se nærmere om disse
punktene under kap. 6.2.
Når det gjelder uttalelsen til Ombudsmannen for Forsvaret,
om at det er uklart om retten til permisjon og oppsigelsesvernet
bare gjelder for den første engasjementperioden, vises
det til drøftelsen nedenfor i kap. 6.2.
Etter initiativ fra AAD, foreslår Forsvarsdepartementet
også å fjerne kapitteloverskriften i kap. VIII
A, om utdanningspermisjon. Endringen er kun av lovteknisk art. Bakgrunnen
er at bestemmelsen om utdanningspermisjon regulerer rett til permisjon
på linje med de andre permisjonsbestemmelsene i kap. VIII om
rett til fri fra arbeidet. Etter AADs syn er det derfor ikke behov
for en egen kapitteloverskrift om utdanningspermisjon. En egen kapitteloverskrift
kan tvert imot bidra til å skape forvirring og uklarhet.
Lovforslaget vil ikke medføre administrative konsekvenser
av betydning for Forsvaret, idet det skjer en videreføring
av praksisen med at inngåtte kontrakter og samtykkeerklæringer
registreres og forvaltes av Forsvarets overkommando eller et annet
egnet organ innen Forsvaret. Lovforslaget vil kun få marginale økonomiske
konsekvenser. I tillegg vil utvidelsen av kontrakttidens lengde
gi Forsvaret større forutsigbarhet og reduksjon i kostnadene
knyttet til tegning av nye kontrakter. Videre vil endringene i arbeidsmiljøloven
kunne medføre visse administrative og økonomiske
konsekvenser for arbeidsgiver, blant annet på grunn av
at forslaget kan medføre et større behov for å ansette
vikarer som følge av at retten til permisjon for deltakelse
i internasjonale fredsoperasjoner blir utvidet.
Det følger i dag av fredstjenesteloven § 3
tredje ledd at man ikke kan binde seg for en lengre kontraktsperiode
enn to år, og at tidsrommet for aktiv tjenestegjøring
innenfor kontraktsperioden ikke må overstige ett år.
Forsvarsdepartementet foreslår å utvide maksimumsgrensen
for kontraktstidens lengde i fredstjenesteloven § 3
tredje ledd fra to til tre år og grensen for den aktive
tjenesteperioden innefor kontraktsperioden fra ett til to år.
I tillegg foreslår departementet å utvide anvendelsesområdet
for fredstjenesteloven § 3 fjerde ledd. Dagens
ordlyd i § 3 fjerde ledd tar særlig sikte
på befal som tjenestegjør i de norske IRF-styrkene
(Immediate Reaction Force). Departementet ser behovet for i unntakstilfeller
også å kunne binde annet personell til en lengre
kontraktsperiode enn tre år.
Departementet foreslår å endre ordlyden i fredstjenesteloven § 3
fjerde ledd, slik at bestemmelsen åpner for å gjøre
unntak fra tredje ledd for annet personell enn de som gjør
tjeneste i de norske IRF-styrkene. Departementet vil likevel fremheve
at § 3 fjerde ledd fortsatt skal være
en unntaksbestemmelse. Hovedregelen om at kontraktsperioden ikke
kan overstige tre år er begrunnet i at det kan være
uheldig om personellet binder seg til lengre tid enn tre år.
En lengre bindingstid er særlig betenkelig med tanke på at
det ofte er unge mennesker som binder seg til tjenestegjøring
i internasjonale fredsoperasjoner. For å markere at det fortsatt
skal være tale om en unntaksbestemmelse, oppstiller § 3
fjerde ledd krav om at det må foreligge «særskilte
behov» for at Kongen kan gjøre unntak fra begrensningen
på tre år.
Arbeidsmiljøloven § 65 A
inneholder i dag både regler om rett til permisjon og vern
mot oppsigelse. Forsvarsdepartementet foreslår, etter samråd
med AAD, å splitte reglene opp i to separate bestemmelser for å synliggjøre
at det dreier seg om to ulike spørsmål. Dette
foreslås gjort ved at reglene om rett til permisjon tas
ut av arbeidsmiljøloven § 65 A
nr. 1 og 2, og at det i stedet innføres en ren permisjonsbestemmelse
som ny § 33 E i arbeidsmiljøloven.
Bestemmelsen foreslås å gjelde både pliktig
og frivillig militærtjeneste. Endringen vil være
i overensstemmelse med systematikken i arbeidsmiljøloven
forøvrig, hvor man har permisjonsbestemmelser plassert
i kap. VIII og regler om oppsigelse og avskjed i kap.
XII.
Begrensningen av permisjonens varighet foreslås utvidet
fra 14 til 24 måneder. I § 33 E
nr. 1 annet ledd benyttes uttrykket «til sammen».
Dette er gjort for å synliggjøre at det er mulig å splitte
opp permisjonstiden i flere perioder, slik det legges opp til i
det nye rekrutteringskonseptet. Det har også tidligere
vært vanlig å tolke arbeidsmiljøloven § 65 A
slik at permisjonstiden kan splittes opp i flere perioder. Retten
til permisjon omfatter både perioden for tjenestegjøring
i utlandet, samtreningsperioder og tid til restitusjon etter hjemkomst.
Den vanlige tolkningen av arbeidsmiljøloven § 65 A
er at retten til permisjon tar sikte på situasjonen hos
den enkelte arbeidsgiver. En arbeidstaker vil ikke kunne forlenge
retten til permisjon overfor den samme arbeidsgiver utover den lovbestemte
grense på 24 måneder. Arbeidstakeren vil derimot
ha rett til ytterligere permisjon i forhold til ny arbeidsgiver.
Det samme skal legges til grunn ved tolkningen av § 33 E.
Med uttrykket «frivillig tjenestegjøring» i
nr. 1 annet ledd menes all frivillig tjenestegjøring i
styrker organisert av norske myndigheter for deltakelse i internasjonale
fredsoperasjoner. Skulle tjenestegjøring i slike styrker
bli gjort obligatorisk, vil permisjonsbestemmelsen i første
ledd få anvendelse.
Reglene i dagens § 65 A nr. 2 foreslås
overført til ny § 33 E nr. 2.
For å bidra til å skape et bedre planleggingsgrunnlag
for arbeidsgiver, foreslår departementet å gjøre
visse endringer i forhold til dagens regler. For det første
foreslås det å utvide fristen for når arbeidsgiveren
plikter å ta arbeidstakeren tilbake fra 14 dager til en
måned. Hovedbegrunnelsen for forslaget er arbeidsgivers
behov for tid til å områ seg, for eksempel i forhold
til en vikar. En utvidelse av fristen fra 14 dager til en måned
vil dessuten korrespondere bedre med arbeidsgivers frist for å varsle
arbeidstaker om fratreden ved midlertidig tilsetting som har vart
i mer enn ett år, jf. arbeidsmiljøloven § 58 A
nr. 3. Fristutvidelsen vil således gi en bedre sammenheng
i regelverket, og gjøre det mulig for arbeidsgiver å varsle
en eventuell vikar om fratredelsestidspunkt etter mottak av varsel
fra den tjenestegjørende.
For det andre foreslår departementet å oppstille
en plikt for arbeidstakeren til å opplyse arbeidsgiveren om
at han ønsker å fortsette i stillingen etter endt
tjenestegjøring. Dette representerer en endring i forhold til
dagens rettstilstand, ved at det ikke bare er «på forespørsel» at
arbeidstaker plikter å gi slik opplysning, slik regelen
er i dagens § 65 A nr. 2 første
ledd.
I forslaget til § 33 E benyttes utrykket «varsel» konsekvent,
i motsetning til «forespørsel» og «melding» som
benyttes i dagens § 65 A. Endringen er
begrunnet i at uttrykket «varsel» brukes konsekvent
også ellers i kap. VIII i arbeidsmiljøloven. Endringen
er kun av lovteknisk art og er ikke ment å ha materiell betydning.
Arbeidsmiljøloven § 65 A
vil etter departementets forslag bli en bestemmelse som utelukkende
inneholder regler om oppsigelsesvern.
Som nevnt i merknadene til § 33 E,
er den maksimale permisjonstiden foreslått utvidet til
24 måneder. Reglene om oppsigelsesvern i § 65 A
vil etter departementets forslag knytte seg opp til reglene om permisjon
i § 33 E, slik at § 65 A
kun gir vern mot oppsigelse som er begrunnet i fravær som
nevnt i § 33 E.
For å bidra til å redusere at belastningen
ved å delta i internasjonale fredsoperasjoner blir for
stor, legger den nye rekrutteringsmodellen for internasjonale fredsoperasjoner
opp til mellomliggende perioder hvor arbeidstakeren skal være
i arbeid. Det framgår av forslaget til § 65 A
nr. 1 annet punktum, at arbeidstakeren også vil være
vernet mot oppsigelse som skjer i disse mellomliggende periodene,
dersom oppsigelsen har sin grunn i permisjonen etter § 33 E
nr. 1 annet punktum.
Som følge av endringen i arbeidsmiljøloven § 65 A
nr. 1 første ledd, foreslår departementet også visse
endringer i ordlyden i dagens bevisbyrderegel, jf. § 65 A
nr. 3, se forslagets § 65 A nr. 2. På samme måte
som dagens § 65 A nr. 3, oppstiller forslaget
til § 65 A nr. 2 en omvendt bevisbyrde,
ved at det er arbeidsgiver som må bevise at oppsigelsen
ikke skyldes tjenestegjøringen. Det er videre krav om at
arbeidsgiver må gjøre dette «overveiende
sannsynlig». Det er følgelig ikke tilstrekkelig
med vanlig bevisovervekt.
Som nevnt i merknadene til § 33 E,
følger det av forslaget til § 65 A
nr. 1 annet punktum, at arbeidstakeren er vernet mot oppsigelse
som har sin grunn i tjenestegjøringen, også i
de mellomliggende perioder hvor han er i arbeid. Departementet foreslår
likevel å opprettholde dagens begrensning av den omvendte bevisbyrderegelen,
slik at regelen i § 65 A nr. 2 bare kommer
til anvendelse ved oppsigelse som skjer umiddelbart før
eller innenfor det tidsrom arbeidstakeren er fraværende
fra arbeidet på grunn av militærtjeneste mv. som
nevnt i § 65 A nr. 1 første
og annet punktum. Dette innebærer at det er de alminnelige
bevisbyrdereglene som gjelder ved vurdering av en oppsigelse som
skjer i de mellomliggende perioder. Forslaget er i tråd
med de alminnelige prinsipper bak oppsigelsesvernreglene og permisjonsreglene,
jf. for eksempel reglene om tidskonto i arbeidsmiljøloven § 31 A.
Etter initiativ fra AAD, foreslår Forsvarsdepartementet å oppheve
kapitteloverskriften i arbeidsmiljøloven kap. VIII A. Endringen
er kun av lovteknisk art. Det vises til drøftelsen ovenfor
i kap. 4.2 siste avsnitt.
Forsvarsdepartementet foreslår at lov om endring i lov
23. februar 1996 nr. 9 om tjenestegjøring i internasjonale
fredsoperasjoner og i lov 4. februar 1977 nr. 4 om arbeidervern
og arbeidsmiljø mv. gjelder fra den tid Kongen bestemmer.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Gunnar Halvorsen, Leif Lund og lederen Marit Nybakk, fra Høyre, Bjørn Hernæs og Åge Konradsen, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold og Per Ove Width, fra Sosialistisk Venstreparti, Kjetil Bjørklund, fra Kristelig Folkeparti, Åse Wisløff Nilssen og fra Senterpartiet, Odd Roger Enoksen, viser til den meget brede og omfattende vurdering av alle forhold omkring tilpassing av Forsvaret til deltakelse i internasjonale operasjoner som ble gjort i forbindelse med Innst. S. nr. 152 (1999-2000), jf. St.meld. nr. 38 (1998-1999). Komiteen viser videre til at det allerede i stortingsmeldingen ble varslet en justering i arbeidsmiljølovens § 65 A for å ta høyde for det nye styrkegenereringskonseptet for Hæren, samt at det på sikt på grunn av de forskjellige forsvarsgreners spesielle behov ville kunne oppstå behov for justeringer i kontraktsforholdene.
Komiteen har merket seg at det nå er dokumentert behov for en betydelig større grad av fleksibilitet når det gjelder kontraktsregimet. Komiteen har merket seg at Forsvarsdepartementet legger opp til at forsvarssjefen skal kunne stå fritt til å tilpasse kontraktsregimet etter militære behov, operative krav og en vurdering av den aktuelle operasjon i hvert enkelt tilfelle. Komiteen er enig i dette, og støtter derfor departementets forslag om en oppmykning av fredstjenesteloven § 3 med hensyn til adgang til beordring for lengere perioder med aktiv tjenestegjøring i internasjonale operasjoner samt for kontraktstidens lengde. Komiteen er enig i at den maksimale kontraktsperiode kan utvides til tre år og at den aktive tjenesteperiode skal innenfor kontraktsperioden samlet ikke overstige to år.
Komiteen har merket seg anførsler i høringsrunden vedrørende mulige negative konsekvenser for korporaler og menige som er studenter ved at man kan miste studieplass. Komiteen legger som forutsetning til grunn at korporaler og menige som inngår kontrakt på nytt grunnlag ikke skal miste studieplassen som følge av utvidet tjenestetid.
Komiteen har merket seg at departementet etter høringsrunden foreslår å utvide retten til permisjon til 24 måneder. Komiteen er enig i dette, og i at reglene om rett til permisjon tas ut av arbeidsmiljøloven § 65 A nr. 1 og 2, og at det i stedet innføres en ren permisjonsbestemmelse som ny § 33 E i arbeidsmiljøloven.
Komiteen har merket seg at det foreslås at arbeidstaker som ønsker å fortsette i en stilling han/hun er permittert fra ved pliktig eller frivillig militærtjeneste plikter å varsle arbeidsgiver om dette før tjenesten begynner. Komiteen vil bemerke at dette betyr et betydelig ansvar for Forsvaret når det gjelder informasjon til de tjenestegjørende i forkant av kontraktsinngåelser. Komiteen vil spesielt bemerke at det i en tidlig fase av de nye reglene ikke må bli slik at åpenbare misforståelser og manglende informasjon gir arbeidsgivere et rent formelt grunnlag for oppsigelse. Komiteen har merket seg at forslaget til § 65 A nr. 2 setter krav til omvendt bevisbyrde i saker om oppsigelse. Komiteen er enig i dette.
Komiteen viser til proposisjonen og
rår Odelstinget til å gjøre slikt
vedtak til lov
om endringer i lov 23. februar 1996 nr. 9 om tjenestegjøring
i internasjonale fredsoperasjoner og i lov 4. februar 1977 nr. 4
om arbeidervern og arbeidsmiljø m.v.
I
I lov 23. februar 1996 nr. 9 om tjenestegjøring
i internasjonale fredsoperasjoner gjøres følgende
endringer:
§ 3 tredje og fjerde ledd skal lyde:
En kontraktsperiode skal ikke overstige tre år, og den
aktive tjenesteperiode skal innenfor kontraktsperioden samlet ikke
overstige to år.
Kongen kan ved særskilte behov gjøre
unntak fra bestemmelsen i tredje ledd.
II
I lov 4. februar 1977 nr. 4 om arbeidervern og arbeidsmiljø m.v.
gjøres følgende endringer:
Ny § 33 E skal lyde:§ 33 E. Rett til fri ved militærtjeneste
m.v.
1. En arbeidstaker har rett til permisjon ved
pliktig eller frivillig militærtjeneste eller liknende
allmenn vernetjeneste.
Det samme gjelder ved frivillig tjenestegjøring
av tilsammen 24 måneders varighet i styrker organisert av
norske myndigheter for deltakelse i internasjonale fredsoperasjoner,
såfremt arbeidstaker snarest mulig etter å ha
inngått bindende avtale om tjenestegjøring i slike
styrker varsler arbeidsgiver om dette.
2. Arbeidstaker som ønsker å fortsette
i stillingen etter tjenestegjøringen, plikter å varsle
arbeidsgiver om dette før tjenesten begynner.
Arbeidsgiver plikter ikke å ta arbeidstaker
tilbake i arbeid før en måned etter mottak av
varsel om fra hvilken dag arbeidstaker kan gjenoppta arbeidet.
§ 65 A skal lyde:§ 65 A. Oppsigelssvern ved militærtjeneste
m.v.
1. Arbeidstaker kan ikke sies opp på grunn
av permisjon etter § 33 E. Ved permisjon etter § 33
E nr. 1 annet ledd, omfatter oppsigelsesvernet også perioder hvor
arbeidstakeren ikke er fraværende fra arbeidet.
2. Oppsigelse som finner sted umiddelbart før
eller innenfor det tidsrom arbeidstakeren er fraværende fra
arbeidet på grunn av permisjon etter § 33 E, skal ansees å ha
sin grunn i dette forholdet, dersom ikke noe
annet gjøres overveiende sannsynlig.
3. Ved tvist om en oppsigelses rettmessighet
etter denne paragraf får bestemmelsene i § 61
og § 62 tilsvarende anvendelse. Har arbeidstaker oversittet
fristene for å kreve forhandling eller gå til
søksmål, kan retten gi oppreisning for fristoversittelsen,
dersom arbeidstakeren krever det og retten finner det rimelig.
Overskriften Kapittel VIII A. Utdanningspermisjon utgår.
III
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer.
Oslo, i forsvarskomiteen, den 21. februar 2002
Marit Nybakk |
Gunnar Halvorsen |
Bjørn Hernæs |
leder |
ordfører |
sekretær |