Til Odelstinget
Samferdselsdepartementet legger i proposisjonen, i samråd
med Justisdepartementet, frem forslag om endring i lov 3. februar
1961 om ansvar for skade som motorvogn gjer (bilansvarslova), og
forslag til endring i lov 10. juni 1988 nr. 39 om forsikringsvirksomhet.
Forslaget fremmes for å gjennomføre Norges
forpliktelser etter EØS-avtalen.
Formålet med forslaget er å legge til rette
for å gjennomføre Europaparlaments- og Rådsdirektiv 2000/26/EF
(fjerde motorvognforsikringsdirektiv) i norsk rett. Direktivet utfyller
det eksisterende regelverket om motorvognforsikring, og er et ledd
i arbeidet med å gjøre det enklere for skadelidte å fremme
erstatningskrav og få dekket tap som følge av
trafikkuhell i annen EØS-stat, eller i en stat som er med
i grønt kort ordningen, der skadevoldende kjøretøy
er forsikret og hjemmehørende i en EØS-stat.
I St.prp. nr. 79 (2000-2001) ble Stortinget bedt om å samtykke
til EØS-komiteens beslutning nr. 4/2001 av 31. januar
2001. Stortinget ga sin tilslutning 11. juni 2001 til innlemmelse
av direktiv 2000/26/EF i EØS-avtalen.
EØS-landene må innen 20. juli 2002 ha
fastsatt de bestemmelser som er nødvendige for å etterkomme
direktivet. Dette regelverket skal tre i kraft senest 20. januar
2003.
Det fremmes forslag til endring av bilansvarslova § 17,
med hjemmel til å gi bestemmelser om opprettelse og drift
av informasjonssenter og erstatningsorgan i forbindelse med avvikling
av erstatningskrav som følge av trafikkuhell i utlandet.
Oppgaven som informasjonssenter og erstatningsorgan vil bli gitt
til Trafikkforsikringsforeningen i medhold av § 17
annet punktum.
Videre fremmes forslag til ny § 21 i bilansvarslova,
med hjemmel til å utpeke et organ som ved ulike sanksjoner
skal sikre at forsikringsselskapene, skadebehandlingsrepresentanter,
informasjonssenter og erstatningsorgan oppfyller sine forpliktelser
etter forskrifter til bilansvarslova. Departementene anser administrative
sanksjoner som den mest passende reaksjon dersom forsikringsselskapene,
skaderepresentanter og Trafikkforsikringsforeningen som informasjonssenter
og erstatningsorgan, ikke oppfyller sine forpliktelser etter direktivet.
Det fremmes også forslag til nytt punkt nr. 4 i forsikringsvirksomhetsloven § 2-3
annet ledd, med krav om at konsesjonssøknad for nytt forsikringsselskap som
tilbyr ansvarsforsikring for kjøretøy skal bilegges opplysninger
om navn og adresse på skadebehandlingsrepresentanter i
hvert av de øvrige EØS-land.
Departementene anser det som hensiktsmessig at utfyllende regler
knyttet til skadebehandlingsrepresentant, informasjonssenter og
erstatningsorgan tas inn i forskrift om trafikktrygd mv. Også nærmere
bestemmelser knyttet til administrative sanksjoner vil bli tatt
inn i forskriften.
Forslaget om endring av bilansvarslova § 17
og forsikringsvirksomhetsloven § 2-3 annet ledd
ble sendt på høring 13. september 2001,
med frist for uttalelse 17. desember 2001. Høringen
omfattet også forslag til endring av forskrift om trafikktrygd,
som nærmere skal regulere praktisk gjennomføring
av direktivets bestemmelser.
Av 24 innkomne svar er det 17 høringsinstanser som støtter
forslaget eller som ikke har merknader, jf. pkt. 4 i proposisjonen.
Det antas at ordningen i liten grad vil berøre staten.
Det organ som får ansvaret for å ilegge administrative
sanksjoner ved brudd på reglene som gjennomfører
direktivet vil få noe økt arbeidsbyrde. Oppgaven vil
bli lagt til et eksisterende organ som har eller lett kan opparbeide
seg nødvendig kompetanse på området.
Oppgavene som informasjonssenter og erstatningsorgan vil kun
få mindre økonomiske og administrative konsekvenser
for Trafikkforsikringsforeningen.
Forslaget innebærer for øvrig ingen vesentlige økonomiske
eller administrative konsekvenser.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Bjørgulv
Froyn, Martin Kolberg, Oddbjørg Ausdal Starrfelt og Tor-Arne
Strøm, fra Høyre, Anne Berit Andersen, Sverre
J. Hoddevik, Hans R. Kjæstad og lederen Petter Løvik,
fra Fremskrittspartiet, Thore A. Nistad og Kenneth Svendsen, fra
Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen og Heidi Sørensen,
fra Kristelig Folkeparti, Odd Holten og Jan Sahl og fra Senterpartiet,
Jorunn Ringstad, har ingen merknader, viser til proposisjonen
og rår Odelstinget til å gjøre slike
vedtak til lover:
A
Vedtak til lov
om endringer i lov 3. februar 1961 om ansvar for
skade som motorvogn gjer (bilansvarslova)
I
I lov 3. februar 1961 om ansvar for skade som motorvogn
gjer (bilansvarslova) vert gjort følgjande endringar:
Ny overskrift til § 17 skal lyde:
§ 17 (føresegner om trygding mv.)
§ 17 nytt annet ledd skal lyde:
Departementet kan vidare gje nærare føresegner om
oppretting og drift av informasjonssenter og erstatningsorgan i
samsvar med dei plikter staten har påtatt seg gjennom EØS-avtalen.
I den utstrekning departementet finn det tenleg, kan ein leggje
oppgåver i samband med dette til Trafikkforsikringsforeningen
Ny overskrift til kapittel V skal lyde:
Kapitel V. Straffer. Administrative
sanksjonar. Kva tid lova tek til å gjelda og om brigde
i andre lover.
Ny § 21 skal lyde:
§ 21 (administrative sanksjonar).
Kongen utpeiker eit eller fleire organ som skal sjå til
at trygdelag, skadebehandlingsrepresentantar, informasjonssenter
og erstatningsorgan oppfyller sine plikter etter lover og forskrifter
som gjennomfører direktiv 2000/26/EF.
Organet skal ha kompetanse til å gi pålegg
om retting ved brot på lover og forskrifter nemnt i første ledd.
Dersom pålegg etter første punktum ikkje blir oppfylt,
kan organet fastsetje at dei personar eller den institusjonen som
skal oppfylle pålegget, skal betale dagleg løpande
mulkt til forholdet er retta. Pålegget om mulkt er tvangsgrunnlag
for utlegg. Kongen kan fastsetje nærare føresegner
i forskrift.
Nåværende § 21 blir ny § 22.
II
Loven trer i kraft 1. januar 2003.
B
Vedtak til lov
om endring i lov 10. juni 1988 nr. 39 om
forsikringsvirksomhet
(forsikringsvirksomhetsloven)
I
I lov 10. juni 1988 nr. 39 om forsikringsvirksomhet
(forsikringsvirksomhetsloven) gjøres følgende endring:
§ 2-3 annet ledd nytt nr. 4 skal
lyde:
(4) opplysninger om navn og adresse på de skadebehandlingsrepresentanter
som skal være utpekt i hvert av de øvrige EØS-landene
dersom selskapet skal dekke risiko innen forsikringsklassen ansvar
for landkjøretøy, bortsett fra hvis selskapet
bare skal dekke fraktførerens ansvar, jf. bestemmelser
fastsatt i medhold av lov 3. februar 1961 om ansvar for skade som motorvogn
gjer (bilansvarslova) § 17.
II
Loven trer i kraft 1. januar 2003.
Oslo, i samferdselskomiteen, den 4. juni 2002
Petter Løvik |
Anne Berit Andersen |
Geir-Ketil Hansen |
leder |
ordfører |
sekretær |