I proposisjonen foreslås endringer i reglene om egenandel
i lov om fri rettshjelp. Formålet med omleggingen er å få et
enklere og mindre ressurskrevende regelverk enn i dag. Forslaget
innebærer at egenandelen skal kreves inn av den advokaten
som har ytt rettshjelpen og ikke som i dag av Statens Innkrevingssentral.
Det foreslås dessuten at de som får fri rettshjelp
i saker utenfor domstolene (fritt rettsråd) bare skal betale
en fast egenandel (grunnandel). I saker som går for domstolene
(fri sakførsel) skal en fortsatt betale tilleggsandel om
en har inntekt over en viss grense, men det settes et "tak" på tilleggsandelen.
Forslagene er utarbeidet på bakgrunn av St.meld. nr.
25 (1999-2000) Om fri rettshjelp, jf. Innst. S. nr. 181 (1999-2000).
Rettshjelpsloven gir borgerne krav på fri rettshjelp uten
hensyn til inntekt eller formue i enkelte sakstyper. I andre saker
stiller loven opp økonomiske vilkår for å få fri
rettshjelp. Da skal mottakerne betale en egenandel. Egenandelen
er satt sammen av en grunnandel på 300 kroner som alle
må betale, og en tilleggsandel på 25 pst.
av det offentliges kostnader for dem som har bruttoinntekt over
70 000-90 000 kroner pr. år (avhengig
av forsørgelsesbyrde). I fri sakførselssaker er
det domstolene, og i fritt rettsrådssaker fylkesmannen,
som beregner egenandelen.
I samsvar med justiskomiteens merknader i Innst. S. nr. 181 (1999-2000),
mener departementet at man fortsatt trenger en ordning med egenandeler,
bl.a. fordi egenandelene har en viss preventiv effekt. Dagens system
med egenandeler er imidlertid vanskelig og ressurskrevende.
I St.meld. nr. 25 (1999-2000) ble det foreslått at advokatene
bør stå for utregning og innkreving av egenandelene.
Justiskomiteen støttet dette. En rekke høringsinstanser
er positive til forslaget. Den Norske Advokatforening mener for
sin del prinsipalt at ordningen med egenandel bør bortfalle.
Foreningen er dessuten imot at advokatene skal drive inn egenandelene.
Også Forbrukerrådet og Juss Buss mener at innkrevingen
av egenandeler er en offentlig oppgave. Statens Innkrevingssentral
(SI) uttaler at de ressursene de fikk da de overtok oppgaven med å kreve
inn egenandeler, ikke vil kunne frigjøres nå.
Departementet fastholder sitt forslag, og legger vekt på at
ordningen med egenandel må være enkel for brukerne.
Departementet kan vanskelig se at innkreving av egenandeler vil
føre med seg omfattende merarbeid for advokatene.
Departementet foreslår at egenandelen bør utgjøre et
fast beløp (grunnandel) i rettsrådssakene. I sakførselssakene
bør dagens ordning opprettholdes med en kombinasjon av
grunnandelen og en tilleggsandel som utgjør 25 pst.
av de totale utgiftene. Tilleggsandelen bør imidlertid
begrenses oppad til 10 ganger grunnandelen. Det bør fremdeles
være adgang til å søke fylkesmannen om
fritak for tilleggsandelen, dersom betaling av tilleggsandel er
"svært byrdefullt".
I Innst. S. nr. 181 (1999-2000) sluttet justiskomiteen seg til
forslaget om å øke grunnandelen fra 300 kroner
til omkring 500 kroner. Komiteen åpnet også for å knytte
grunnandelen til størrelsen på rettsgebyret, pr.
i dag 670 kroner.
Grunnandelen må etter forslaget ligge i overkant av
rettsgebyret for at inntektene fra egenandelene skal ligge på samme
nivå som i dag, og det foreslås å knytte
den faste egenandelen (grunnandelen) til den offentlige salærsatsen.
Salærsatsen er i dag 735 kroner. Det er ulike
syn blant høringsinstansene på egenandelens størrelse.
Departementet peker på at salærsatsen saklig
sett ligger nær ordningen med fri rettshjelp. Klienten
skal ikke betale merverdiavgift av egenandelen. Departementet har
for øvrig merket seg et forslag om et tak på kostnadsbruken
i saker med fri rettshjelp, og vil vurdere spørsmålet
i den kommende revisjonen av rettshjelpsloven.
Flere høringsinstanser mener at inntektsgrensen for
når en skal betale tilleggsandel er for lav. Departementet
slutter seg til dette, og foreslår å øke
inntektsgrensen for hvem som skal betale tilleggsandel fra dagens
grense på 70 000-90 000 kroner avhengig
av forsørgelsesbyrde, til 100 000-110 000
kroner.
En omlegging av systemet for inndriving av egenandelene vil frigjøre
offentlige ressurser, uten at advokatene blir pålagt store
belastninger. Hos domstolene, Statens innkrevingssentral og fylkesmennene
vil det samlet bli innsparinger på ca. 5 til 6 mill.
kroner på årsbasis.