Etter valgloven er valgstyret ansvarlig for godkjenning av valgtings-
og forhåndsstemmegivninger.
Utvalget foreslår i hovedsak å videreføre
regelverket for behandling og godkjenning, herunder regler for forkasting,
av stemmegivninger og stemmesedler.
Utvalget går likevel inn for at det ikke bør
være et krav for godkjenning av forhåndsstemmegivninger innenriks
at det er benyttet offisiell stemmeseddelkonvolutt. Utvalget mener
det som hovedregel bør benyttes offisielle stemmeseddelkonvolutter,
men at andre konvolutter kan benyttes dersom en er sluppet opp for slike
konvolutter.
Utvalget går videre inn for at regler for forkasting på grunn
av særmerke ikke videreføres.
Utvalget går også inn for at reglene om forkasting av
stemmesedler på grunn av merking av stemmeseddelen eller
stemmeseddelkonvoluttens innhold ikke videreføres. Dette
vil innebære at man slipper de tilfellene der det foreligger
vanskelige vurderinger, samtidig som man oppnår en forenkling
av regelverket.
Få høringsinstanser har merknader til regelverket for
prøving og godkjenning av stemmegivninger og stemmesedler.
Departementet støtter utvalgets forslag om at en forhåndsstemmegivning
ikke skal forkastes dersom det er brukt annen stemmeseddelkonvolutt
enn den offisielle. Det samme gjelder forslaget om å fjerne
reglene for forkasting av stemmer på grunn av særmerke. Et
krav om offentlig stempel foreslås også tatt inn
som vilkår i bestemmelsen om godkjenning av stemmesedler
på valgtinget. Dette gjelder både ordinære
stemmesedler som legges i urnen og stemmesedler som legges i særskilt
omslag.
Departementet vil i tillegg gå inn for mer omfattende
endringer i regelverket enn det utvalget har foreslått.
Siktemålet er at reglene skal bli betydelig forenklet,
og dermed lettere å praktisere for valgmyndighetene.
Departementet mener det er grunn til å vurdere regler
om forkasting av stemmegivninger på grunn av manglende
stemmeseddelkonvolutt. Forslaget får betydning for forhåndsstemmegivninger
samt stemmegivninger som legges i særskilt omslag på valgtinget. I
begge tilfeller foreslås det at stemmeseddelkonvolutt fortsatt
blir benyttet. I tråd med de hovedhensyn departementet
mener bør ligge bak regelverket for forkasting av stemmer,
foreslås det derfor at stemmegivningen i slike tilfeller
godkjennes. Det vil etter departementets forslag heller ikke være
behov for å forkaste stemmegivningen selv om det skulle
være benyttet en gjennomsiktig stemmeseddelkonvolutt.
Departementet foreslår at loven endres slik at det er
stemmemottakers ansvar å påse at den som avgir stemme
er den vedkommende utgir seg for å være. Valgstyret
skal ikke etterprøve denne vurderingen i forbindelse med
godkjenning av stemmegivningen. Dette innebærer at det
i denne sammenheng ikke bør være et gyldighetskrav
at stemmemottaker har signert mottatt stemmegivning.
Det er også et krav for godkjenning i dag at stemmegivninger
utenriks er underskrevet av velgeren. Dette er ulikt fra innenlands
stemmegivning. Forholdet har ofte ført til at stemmegivninger
er blitt forkastet. Departementet mener at kravet til velgers underskrift
som vilkår for godkjenning av stemmegivningen kan sløyfes.
Dersom velgeren har avgitt flere stemmer utenfor egen krets,
såkalte "fremmede" stemmer, er regelen i dag at alle skal
forkastes. Departementet foreslår å ikke videreføre
regelen om at dersom en velger avgir flere "fremmede" stemmer skal
alle forkastes.
Departementet foreslår videre at det i loven legges inn
en forutsetning om at alle trykte stemmesedler anses å være
enslydende med den offisielle valglisten. Regelen innebærer
at trykte stemmesedler som inneholder trykkfeil eller trykt tekst
som på annen måte avviker fra den offisielle listen,
skal anses å være enslydende med offisiell valgliste.
Stemmeseddelen skal således godkjennes selv om den inneholder
feil, når vilkårene ellers foreligger.
Etter gjeldende rett skal stemmesedler beregnet på en
annen valgkrets enn den velgeren er manntalsført i godkjennes,
såfremt:
1. partiet også stiller liste
i den kretsen velgeren er hjemmehørende,
2. den valgte stemmeseddelen er trykt og
3. stemmeseddelen ikke er rettet.
Departementet foreslår at vilkårene i 2 og
3, om at det må gjelde trykte urettede stemmesedler, ikke
videreføres.
Departementet er også av den oppfatning at bruk av annen
stemmeseddel enn den valgmyndighetene har latt trykke opp, ikke
i seg selv bør føre til at stemmeseddelen forkastes.
Benyttes det stemmesedler med eller uten kandidatnavn, trykte eller
utrykte, bør disse godkjennes uansett farge, såfremt
lovens krav til godkjenning av stemmeseddelen ellers er oppfylt.
Det følger av valglovens regler at opptelling av både
forhåndsstemmene og valgtingsstemmene skal foretas i to
omganger. Opptelling foretas av de personer og på den måten
valgstyret har bestemt, og under valgstyrets tilsyn.
Forhåndsstemmer og valgtingsstemmer skal telles hver
for seg. Opptellingen av både forhåndsstemmene og
valgtingsstemmene skal starte umiddelbart etter at den foreløpige
opptellingen er avsluttet og alle valgtingsstemmene er kommet inn
til valgstyret valgkvelden. Det skal ikke foretas endelig opptelling
på stemmestedene. Forhåndsstemmegivninger som
er lagt til side for å blandes med sent innkomne forhåndsstemmegivninger,
kan ikke telles før etter tirsdag kl. 24.
Ved den endelige opptellingen fintelles eller kontrolltelles
de stemmene som var med i den foreløpige opptellingen.
I tillegg avgjør valgstyret hva som skal gjøres
med de stemmene som ved den foreløpige opptellingen ble
lagt til side som "tvilsomme". Den endelige opptellingen gir grunnlaget
for valgresultatet i kommunen.
Utvalget foreslår i hovedsak at dagens praksis videreføres.
De foreslår at prinsippet om opptelling i to runder, foreløpig
og endelig opptelling, tas inn i en egen paragraf.
Dagens vilkår om minst 500 navn i manntallet for foreløpig
opptelling på stemmestedene, enten for ett stemmested eller
flere stemmesteder samlet, foreslår utvalget senket til
100.
Utvalget foreslår videre at det gis adgang til samtidig
opptelling av stemmer til kommunestyrevalget og fylkestingsvalget.
Utvalget foreslår dessuten at det åpnes adgang
for en kommune til å la stemmesedlene bli talt opp i en annen
kommune eller i fylkeskommunen.
Få høringsinstanser har merknader til forslagene om
endringer i regelverket for opptelling av stemmesedler.
Departementet slutter seg til utvalgets forslag om å opprettholde
prinsippet om opptelling i to omganger.
Departementet støtter også utvalgets forslag
om at det kan foretas samtidig opptelling av stemmesedler til kommunestyre-
og fylkestingsvalget.
Departementet slutter seg til utvalgets forslag om at kravet
til antall navn i manntallet for opptelling på kretsnivå reduseres
til 100. Dagens krav om 500 navn i manntallet synes å være
for høyt.
Departementet er videre enig i utvalgets vurdering i spørsmålet
om opptelling av stemmesedler i en annen kommune eller hos fylkesvalgstyret.
Det følger av valgloven at valgstyrets leder skal protokollere
alt som behandles og avgjøres på valgtinget.
Utvalget foreslår ingen realitetsendring i reglene om
protokollering av valg. Det foreslås likevel en forenkling
i reglene. Utvalget mener loven selv ikke bør sette uttrykkelige
krav til protokolleringen. Krav til protokolleringen bør
departementet kunne vurdere i forbindelse med utarbeidelse av standardformularer.
Departementet slutter seg til utvalgets merknader om at det ikke
bør lovfestes direkte hva som skal fremgå av møtebøkene,
men at detaljene fastsettes nærmere i forskrift. Det er
et hovedmål for departementet at møtebøkene
skal utformes slik at de er enklest mulige i bruk. Det fastsettes
i lovs form at departementet utarbeider skjema og retningslinjer
for føringen.
Utvalget foreslår at valgstyrene pålegges å sende fylkesvalgstyrene
en oversikt over antall personlige stemmer hver enkelt kandidat
har fått ved fylkestingsvalg. Utover dette har utvalget
ikke foreslått endringer i reglene for oversending av materiell.
Ingen av høringsinstansene har merknader til utvalgets
forslag.
Bakgrunnen for videresending av møtebøker og valgmateriell
til annen instans, er at dette skal benyttes ved kontroll og/eller
valgoppgjør. Reglene må derfor utformes i samsvar
med regler for kontroll og valgoppgjør. I tråd
med de endringer departementet foreslår i regelverket for
kontroll ved valg, foreslås det noen endringer med hensyn
til hvilket materiell valgstyret skal videresende for kontroll og
valgoppgjør.
Etter valgloven skal departementet godkjenne bruk av og fastsette
nærmere krav til EDB-baserte systemer for opptelling og
registrering av stemmegivninger ved kommunestyrevalg og systemer
for valgoppgjør ved fylkestingsvalg og kommunestyrevalg.
Utvalget går inn for at ingen av valglovens bestemmelser
om godkjenning av EDB-baserte valgoppgjørssystemer videreføres.
Flere høringsinstanser er imot utvalgets forslag og fremhever
det forhold at lokal godkjenning blir unødig ressurskrevende.
De mener det er lite hensiktsmessig at den enkelte kommune og fylkeskommune må godkjenne
og kontrollere valgoppgjørssystem.
Departementet er enig med utvalget i at dagens ordning med sentral
godkjenning av EDB-oppgjørssystem ikke bør videreføres. Å fjerne
godkjenningsordningen er i samsvar med prinsippet om nedbygging av
statlige kontroll- og godkjenningsordninger overfor kommunesektoren.
Det fremmes etter dette ikke forslag om å videreføre
noen av godkjenningshjemlene som omtalt.
Komiteen har i samarbeid med departementet kommet
frem til at det er nødvendig å foreta en presisering
i lovforslagets § 10-3 første ledd bokstav
d), jf. brev fra Kommunal- og regionaldepartementet av 30. mai
2002. Komiteen fremmer derfor følgende forslag:
"§ 10-3 første ledd bokstav d) skal
lyde:
Komiteen har for øvrig ingen merknader
under dette kapittel.