Etter valgloven kan et parti søke notarius publicus (byfogden)
i Oslo om å bli registrert med et bestemt navn. Registreringen
innebærer at partiet får eksklusiv rett til å bruke
dette navnet. Vi har i dag 24 registrerte partier i Norge.
Utvalget mener at dagens ordning i hovedsak bør videreføres.
Utvalget mener likevel at regelverket bør endres på visse
punkter.
Utvalget vil åpne for at registreringsmyndigheten får
mulighet til å nekte å godkjenne et partinavn
når det er fare for forveksling med andre registrerte partier,
av andre årsaker enn navnelikhet. Utvalget forutsetter
imidlertid at det bare vil være aktuelt å nekte
et navn når tungtveiende historiske og tradisjonelle grunner
tilsier at det er uheldig å godkjenne vedkommende navn.
Utvalget foreslår at lovens ordlyd omformuleres slik
at partinavnet kan bli fritt.
Utvalget mener videre at registreringsmyndigheten bør
pålegges en aktivitetsplikt i forhold til å slette partinavn
når lovens vilkår ikke lenger er oppfylt. På den
måten kan en få ryddet opp i oversikten over partiene,
og hindre at "døde" partier fortsetter å eksistere i
denne oversikten.
Det er få høringsinstanser som har hatt merknader til
kapitlet om registrering av politiske partier.
Departementet går inn for mer omfattende endringer enn
utvalget og foreslår at det opprettes et partiregister
i Brønnøysund. Det ansvar notarius publicus i Oslo
har hatt for å behandle søknader og administrere partiregisteret,
vil dermed overtas av Registerenheten i Brønnøysund.
Partiene må registreres i Enhetsregisteret og pålegges
en plikt til å holde registreringsmyndigheten oppdatert
om hvem som til enhver tid utgjør partiets hovedstyre,
og som i denne egenskap har kompetanse til å opptre på vegne
av partiet i saker etter valgloven.
Departementet finner ikke grunnlag for å støtte
utvalgets forslag om forenklinger i søknadsprosedyren.
Ordningen med klagenemnd opprettholdes. Klagenemnda kan også ta
stilling til klager over registreringsmyndighetens vedtak om hvem
som, i tilfelle intern strid, skal ha rett til å representere
partiet. Klagenemndas vedtak kan bringes inn for domstolene, men en
rettsavgjørelse kan bare legges til grunn ved et kommende
valg, dersom den er rettskraftig innen fristen for å levere
inn listeforslag.
Det bør være minimum tre måneder fra
søknadsfristen og til fristen for innlevering av listeforslag.
Ettersom departementet går inn for å opprettholde
dagens bestemmelse om frist for å levere listeforslag, som
er 31. mars, foreslås det at fristen for å søke
om registrering med virkning for valget settes til 2. januar i
valgåret.
Departementet vil ikke foreslå endringer i antall underskrifter
som skal samles inn til støtte for partiregistreringen,
og som skal vedlegges søknaden.
Det foreslås videre endringer med hensyn til hvilke
konsekvenser som følger med registreringen. Det foreslås
at bare registrerte partier som også kan vise til en viss
oppslutning ved stortingsvalg, skal ha rett til å stille
listeforslag uten å behøve å dokumentere
folkelig støtte i form av et visst antall underskrifter
på listeforslaget. Det foreslås også at
den retten alle registrerte partier i dag har til å søke
om å få registrere seg under et nytt navn, uten å dokumentere
folkelig støtte i form av 5 000 underskrifter,
bare skal gjelde dem som kan vise til en viss oppslutning ved stortingsvalg.
Departementet går inn for at det fortsatt skal kreves
underskrift fra 5 000 personer med stemmerett ved stortingsvalg
for å få registrert et partinavn.
Det knyttes vilkår til retten til å registrere
et registrert parti under et nytt navn. Bare registrerte partier som
kan vise til oppslutning ved forrige stortingsvalg på minst
5 000 stemmer på landsbasis eller 500 i ett fylke,
skal kunne registrere seg under et nytt navn uten å måtte
legge frem 5 000 nye underskrifter.
Valgloven beskriver detaljert hvordan de registrerte partiene
skal gå frem i forbindelse med nominasjon til fylkestingsvalg,
dersom de ønsker at utsendingene til møtene skal
få skyss- og kostgodtgjørelse fra staten.
Valgloven setter ingen krav til partiene for at nominasjonen
og listeforslaget skal være gyldig. Reglene er således
ikke et pålegg om å organisere nominasjonen på en
bestemt måte. Den eneste konsekvensen av ikke å følge
reglene er av økonomisk art: Utsendingenes rett til kompensasjon
fra statskassen bortfaller dersom bestemmelsene i loven ikke følges.
Støtten til partienes nominasjonsutgifter inngår som
en del av Kommunal- og regionaldepartementets utgifter til avvikling
av valg.
Utvalget finner det mest hensiktsmessig at statsstøtten
i prinsippet omfatter all virksomhet partiene driver. Det bør
ikke være nødvendig å ha lovfestede særordninger
om støtte til visse deler av partienes virksomhet. Dette
tilsier at nominasjonsmøtene - som en del av partienes
virksomhet - blir finansiert gjennom statsstøtten og ikke
ved en særskilt bevilgning.
Utvalget foreslår derfor at valglovens bestemmelser
om nominasjon oppheves. Det forutsettes at man, i de år
det avholdes valg, tar hensyn til partienes utgifter i forbindelse
med nominasjonene når rammene for statsstøtten
fastsettes.
Departementet deler utvalgets og flertallet av høringsinstansenes
vurdering av at det ikke lenger er behov for å opprettholde
valglovens regler om nominasjon.
Departementet er enig i at man bør tilstrebe at ingen
skal komme noe særlig dårligere ut enn etter dagens
ordning. Det er likevel ikke mulig å oppnå at støtte
gjennom det generelle statsstøttesystemet vil sikre partiene
refusjon krone for krone.
Departementet viser for øvrig til at partistøtteordningen
ikke reguleres i valgloven. Den beror på årlige bevilgningsvedtak
truffet av Stortinget og forvaltes i henhold til regelverk fastsatt
av Arbeids- og administrasjonsdepartementet. Departementet har således ikke
funnet grunnlag for noen nærmere drøftelse av partistøtteordningen
i sammenheng med forslaget til ny valglov.
Departementet foreslår således at valglovens
bestemmelser om nominasjon oppheves. Støtte til partienes
nominasjonsutgifter tas inn i den alminnelige statsstøtten
til partiene.
Arbeids- og administrasjonsdepartementet mener det bør
være grunnlag for en betydelig forenkling i forhold til
dagens regelverk for kompensasjon av nominasjonsutgiftene. Støtten
bør fordeles proratarisk etter oppnådde valgresultater
ved siste valg. Det vil være opp til Arbeids- og administrasjonsdepartementet å fastsette
nærmere regler for denne støtten.
Komiteen viser til gjeldende bestemmelser som
skal hindre at partier blir forvekslet med hverandre, ikke gir de
eksisterende partier tilstrekkelig beskyttelse. Etter komiteens oppfatning
kan partiene ha en berettiget interesse i at den ideologi de historisk og
tradisjonelt er blitt forbundet med, blir vernet mot at andre partier
gjør bruk av samme ideologiske begreper i sine navn. Komiteen vil
derfor foreslå at registreringsmyndigheten får
mulighet til å nekte å godkjenne partinavn når
det er fare for forveksling med andre registrerte partier av andre årsaker
enn navnelikhet.
Komiteen viser til at Valglovutvalget mener at registreringsmyndigheten
bør pålegges en aktivitetsplikt i forhold til å slette
partinavn når lovens vilkår ikke lenger er oppfylt.
På den måten kan en få ryddet opp i oversikten
over partiene, og hindre at ”døde” partier
fortsetter å eksistere i denne oversikten. Komiteen vil
be regjeringen vurdere om det bør gjennomføres
ytterligere innstramminger slik at ”døde” partier
ikke på en vedtektsstridig måte blir overtatt
av andre politiske grupperinger som ikke selv makter eller forsøker å fremskaffe
de nødvendige underskrifter for et nytt politisk parti.
Slike ”døde” politiske partier gjør
det mulig med en omgåelse av kravene til nye partier, og
derfor bør det også vurderes strengere krav til
aktivitet og organisasjonsvirksomhet for å opprettholde
registreringen av et politisk parti. Regjeringen bes vurdere denne
problemstillingen og komme tilbake til Stortinget med resultatet.
Komiteen fremmer følgende forslag:
”5-2 første ledd skal lyde:
For at et partinavn skal kunne bli registrert i Partiregisteret,
må det ikke kunne forveksles med navnet på
Når særlige grunner foreligger, kan registreringsmyndigheten
også ellers nekte å registrere partinavn.”
Komiteen støtter forslaget om å oppheve
valglovens bestemmelser om nominasjon samt endringene i støtte
til nominasjonsutgifter.