Det foreslås å gjennomføre e-pengedirektivets krav
til startkapital og løpende ansvarlig kapital. Videre inneholder
lovforslaget regler om virksomhetsbegrensning for e-pengeforetak
og regler for plassering av e-pengeforetaks midler. Det foreslås
at e-pengeforetak skal være underlagt tilsyn. Dersom e-pengeforetak
er unntatt fra deler av eller hele loven, pålegges foretaket
en rapporteringsplikt overfor Kredittilsynet. Videre inneholder
lovforslaget en bestemmelse om at e-pengeforetak skal være
gjenstand for en sunn og forsvarlig drift. Det foreslås
en bestemmelse om taushetsplikt for tillits- og tjenestemenn i e-pengeforetak.
For å sikre at e-penger gir tilstrekkelig tillit, foreslås
det at bruker har rett til å innløse e-pengene
mot kontanter eller ved vanlig overføring til konto. Lovforslaget
inneholder videre bestemmelse om at norske e-pengeforetak som vil starte
virksomhet i utlandet, må melde fra til Kredittilsynet.
Komiteen sluttar seg til forslag til
lov om e-pengefortak §§ 1-3, 1-5, 1-6,
4-1, 5-1, 5-2, 8-1 og 8-2.
Komiteen sluttar seg til forslag til lov om e-pengeforetak § 1-4
med unnatak av at orda "institusjonene" og "institusjonenes" vert
erstatta med høvesvis "e-pengeforetakene" og "e-pengeforetakenes"
i andre punktum. Komiteen sluttar seg til forslag
til lov om e-pengeforetak § 2-5 med unnatak av at
ordet "kredittinstitusjonen" i første ledd nr. 1 vert erstatta
med "e-pengeforetaket". Komiteen sluttar seg til
forslag til lov om e-pengeforetak § 4-2 med unnatak
av at ordet "utstederens" vert erstatta med "e-pengeforetakets"
i første ledd nr. 2 og 3. Komiteen viser
i denne samanheng til brev frå finansministeren til finanskomiteen
6. september 2002.
Komiteen viser til at kundar og brukarstader ved
konkurs i eit e-pengeforetak vil vere vanlege fordringshavarar i
buet til e-pengeforetaket, og at stillinga deira vil vere regulert
av den alminnelege konkurslovgjevinga. Komiteen meiner
derfor at brukarstader, og særleg kundar, må få tilstrekkelege opplysningar
om at fordringar på eit e-pengeforetak ikkje har så godt
vern, t.d. på line med innskott i bank. Slik plikt til å gi
opplysningar må òg gjelde bankar mv. og brot på plikta
må vere belagt med straff.
Komiteen fremmer derfor følgjande forslag:
"Lov om e-pengeforetak § 1-1 tredje ledd skal
lyde:
§ 1-6 om innløsningsrett og § 1-8
om opplysningsplikt gjelder også for banker og andre kredittinstitusjoner.
Lov om e-pengeforetak § 1-8 skal lyde:
§ 1-8 Opplysningsplikt
E-pengeforetaket skal opplyse sine kunder om at verdien av de
elektroniske pengene utstedt av e-pengeforetaket ikke er å regne
som bankinnskudd og heller ikke er omfattet av bankenes kollektive
innskuddsordninger i bankenes sikringsfond.
Lov om e-pengeforetak § 8-3 skal lyde:
§ 8-3 Straff
Den som forsettlig eller uaktsomt overtrer denne lovs §§ 1-1,
1-2, 1-3, 1-4, 1-5, 1-6, 1-8, 2-1, 2-2, 2-5, 3-1, 4-2, 5-1, 6-2,
7-1, 7-2, 8-2 eller bestemmelser gitt med hjemmel i loven eller
medvirker til dette, straffes med bøter, dersom forholdet
ikke går inn under noen strengere straffebestemmelse."