Til Odelstinget
I dag gis bidragsforskott med ett og samme beløp til
alle mottakere. I forbindelse med nye bidragsregler, som ventes å tre
i kraft 1. oktober 2003, er det bestemt at bidragsforskott
skal inntektsprøves fra samme dato.
Departementet foreslår at forskotteringsloven § 5 tredje
ledd presiseres slik at det går fram at det bare er inntektsgrensen
for 75 pst. av fullt forskott som skal fastsettes under hensyn til
antall barn som mottakeren forsørger, og at det bare er
egne barn i egen husstand som skal regnes som forsørget
i denne relasjonen.
Departementet foreslår at det innføres bestemmelser
om virkningstidspunktet for endringer i forskottssats som følge
av de nye reglene om inntektsprøving av forskott. Disse
reglene ventes å tre i kraft 1. oktober 2003.
Det foreslås videre at bidragsforskott skal fastsettes
etter de nye reglene om inntektsprøving i saker der spørsmålet
om farskap er under avgjørelse. Viser det seg at farskap
ikke blir fastslått, slik at det foreligger rett til fullt
forskott, vil eventuell differanse mellom fullt forskott og inntektsprøvd
forskott bli etterbetalt.
Etter at de nye bestemmelsene i forskotteringsloven om inntektsprøving
er trådt i kraft, vil det forekomme at inntektsendringer
hos forskottsmottaker fører til at forskott må settes
opp eller ned i samsvar med bestemmelsene i ny § 5.
Tilsvarende vil forskott kunne falle bort eller tilstås
på nytt ved inntektsendringer som fører til at
forskottsmottakers inntekt overstiger eller kommer under inntektsgrensen
som er fastsatt.
Departementet foreslår at økninger av forskottssatsen
gis virkning fra og med den kalendermåneden inntektsendringen
skjer, mens satsreduksjoner gis virkning fra måneden etter
inntektsendringen. Det samme skal gjelde ved endringer i andre forhold
som medfører endret forskottssats, f.eks. endringer i antall egne
barn eller at vedkommendes samboerforhold opphører.
Departementet finner at sammenhengen i regelverket tilsier at
inntektsprøvingsreglene anvendes fullt ut mens det pågår
sak om farskap. Hovedregelen er at retten til forskott skal inntektsprøves.
Dette gjelder f.eks. i tilfelle der man har en bidragspliktig, men der
bidraget etter de nye reglene blir satt til null på grunn
av den bidragspliktiges dårlige økonomi. Ofte vil
farskapssaken føre fram, og forskott fastsatt etter inntektsprøving
vil da gi en riktig ytelse også mens farskapet blir prøvet.
Dersom det likevel skulle vise seg at man ikke lykkes i å fastsette
farskap, vil forskottsmottakeren få etterbetalt differansen
mellom fullt forskott og forskott etter inntektsprøvingsreglene.
Departementet foreslår etter dette at det tas inn et nytt
sjette ledd i forskotteringsloven § 7, der det
fastslås at bidragsforskottet skal inntektsprøves
på vanlig måte i saker der det pågår
saksbehandling med henblikk på å fastslå farskap.
Retten til forskott vil bli inntektsprøvd når
de nye bidragsreglene trer i kraft. Den som søker om bidragsforskott
må oppgi inntekten sin, og forskott kan avslås
dersom søkeren ikke gir tilstrekkelige opplysninger.
Etter barneloven § 10 andre ledd kan bidragsfogden
innhente de nødvendige opplysninger for å fastsette
bidrag fra arbeidsgivere mv. Med de nye reglene om inntektsprøving
av bidragsforskott, er det hensiktsmessig å få en
tilsvarende hjemmel i forskotteringsloven.
Departementet foreslår at forskotteringsloven § 9 fjerde
ledd suppleres med en hjemmel til å innhente opplysninger,
og da slik at bestemmelsene i barneloven § 10
andre ledd om dette gis anvendelse.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Eirin Faldet, Trond Giske og Torny Pedersen, fra Høyre, Afshan
Rafiq, lederen Sonja Irene Sjøli og Olemic Thommessen,
fra Fremskrittspartiet, Ulf Erik Knudsen og Karin S. Woldseth, og
fra Kristelig Folkeparti, Dagrun Eriksen og Ola T. Lånke,
viser til at nye regler for barnebidrag er vedtatt, jf. Besl. O.
nr. 124 (2000-2001) av 6. juni 2001. Disse reglene ventes å tre
i kraft fra 1. oktober 2003. Flertallet registrerer
at Regjeringen i denne endringsproposisjonen følger opp
tidligere vedtak om nye regler for barnebidrag med forslag til endringer
i forskuddsloven. Flertallet er av den oppfatning
at de foreslåtte endringene hovedsakelig er av teknisk karakter,
men nødvendig for å følge opp tidligere vedtak.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti,
Magnar Lund Bergo og May Hansen, og fra Senterpartiet, Ola T. Heggem,
viser til behandlingen av Ot.prp nr. 43 (2000- 2001) og Innst. O.
nr. 127 (2000- 2001). Disse medlemmer vil peke på at
alle høringsinstanser som uttalte seg om forslaget til
behovsprøvet forskotteringsordning var stort sett negative
eller kritiske. Disse medlemmer gikk imot behovsprøving
av utbetaling av forskotteringsbeløpet, og går derfor
imot endringene i forskotteringsloven.
Komiteen har ellers ingen merknader,
viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre
slikt
vedtak til lov
om endringer i lov 17. februar 1989 nr. 2 om bidragsforskott
(forskotteringsloven)
I
I lov 17. februar 1989 nr. 2 om bidragsforskott (forskotteringsloven)
gjøres følgende endringer:
§ 5 tredje ledd skal lyde:
Departementet kan gi forskrift om hva som skal regnes for
inntekt etter paragrafen her og om inntektsgrensene for å kunne
få 100 eller 75 prosent av fullt forskott. Inntektsgrensen
for 75 prosent av fullt forskott skal fastsettes under hensyn til
antall egne barn som forskottsmottakeren bor sammen med og forsørger
og under hensyn til om vedkommende bor alene sammen med barna eller
også har ektefelle eller samboer.
§ 7 nytt fjerde ledd skal lyde:
Ved endringer i forskottsmottakers inntekt eller andre
forhold som medfører endret sats for forskott etter § 5,
gis høyere forskottssats virkning fra og med den kalendermåneden
inntektsendringen skjedde. Redusert forskottssats gis virkning fra
og med kalendermåneden etter den nevnte måneden.
§ 7 fjerde ledd blir nytt femte ledd.
§ 7 nytt sjette ledd skal lyde:
I saker der det er tatt opp spørsmål
om fastsettelse av farskap, skal forskott alltid fastsettes etter
reglene i § 5 første ledd andre punktum. Dersom
farskap ikke blir fastsatt, skal forskott etterbetales i samsvar
med bestemmelsene i § 5 første ledd tredje punktum.
§ 7 femte ledd blir nytt syvende ledd.
§ 9 fjerde ledd skal lyde:
Den som setter fram krav om eller får utbetalt
bidragsforskott plikter å opplyse bidragsfogden om alle forhold
og endringer i forhold som har betydning for retten til bidragsforskott.
Bidragsfogden kan innhente nødvendige opplysninger fra
arbeidsgiver mv. i samsvar med bestemmelsene i barneloven § 10
andre ledd.
II
Ikrafttredelse
Loven trer i kraft fra den tid departementet bestemmer.
Oslo, i familie-, kultur- og administrasjonskomiteen, den 21. november 2002
Sonja Irene Sjøli |
Trond Giske |
leder og ordfører |
sekretær |