Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Bjarne
Håkon Hanssen, Britt Hildeng, Asmund Kristoffersen og Gunn
Olsen, fra Høyre, Beate Heieren Hundhammer, Bent Høie
og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Fremskrittspartiet,
lederen John I. Alvheim og Harald T. Nesvik, fra Sosialistisk Venstreparti,
Olav Gunnar Ballo og Sigbjørn Molvik, fra Kristelig Folkeparti, Åse
Gunhild Woie Duesund og Magne Aarøen, og fra Senterpartiet, Ola
D. Gløtvold, viser til at i forbindelse med behandlingen
av Ot.prp. nr. 29 (1998-1999) Om lov om apotek, uttalte en enstemmig
komité følgende i Innst. O. nr. 52 (1999-2000):
"Komiteen viser til at proposisjonen tar opp visse forhold
knyttet til legemiddellovens § 20, som omhandler
forbud mot medisinsk reklame. Det har ifølge proposisjonen
fremkommet synspunkter om at bestemmelsen tolkes for strengt. Det
vises blant annet til at det er fremholdt at Statens legemiddelkontroll anser
påstanden "hjelper mot sår hals" som medisinsk."
Komiteen uttaler på denne bakgrunn i den samme innstillingen
følgende:
"Komiteen vil på bakgrunn av blant annet henvendelsen
fra Bransjerådet for Naturmidler be Regjeringen komme tilbake
til Stortinget med forslag til endring av legemiddellovens § 20,
slik at en kan få en fullstendig gjennomgang av dette feltet."
På denne bakgrunn har Regjeringen i forbindelse med
fremleggelsen av Ot.prp. nr. 55 (2001-2002) lagt frem forslag om
lov om endringer i legemiddelloven og i lov 12. januar
1995 nr. 6 om medisinsk utstyr. Komiteen vil vise
til at proposisjonens sentrale problemstilling er i hvilken grad
bruk av helsepåstander i markedsføringen skal
gjøre et produkt til legemiddel. Dersom et produkt er å betrakte
som legemiddel, må dette forhåndsgodkjennes før
det kan selges, og i den forbindelse reises spørsmålet
om hvilke krav som skal stilles til den dokumentasjonen som må fremlegges
i forbindelse med kontrollen. Komiteen vil vise til
at denne problemstillingen er selve kjernen i den konflikt som en
ser utspille seg mellom Bransjerådet for Naturmidler på den
ene siden og de statlige myndigheter og skolemedisinerne på den
andre.
Slik komiteen ser det, drøfter departementet seg
gjennom en rekke sentrale problemstillinger som omhandler den delen
av dette markedet som knytter seg til de produkter som er å anse
som et legemiddel. På dette området foretar en
også en gjennomgang av den politikk som føres
på dette området i land det er naturlig å sammenligne
oss med. Komiteen vil imidlertid påpeke
at omsetningen av det som kan kalles naturlegemidler eller produkter
som eventuelt kan oppfylle de krav til dokumentasjon som stilles,
bare er en liten del av det markedet som omhandler salg av naturmidler. Komiteen vil
vise til at det fra naturmiddelbransjens side er ønskelig
med en lovgivning som i betydelig større grad enn i dag åpner
for en større adgang til å kunne nytte helsepåstander
i markedsføringen av et produkt uten at dette dermed er å anse
som et legemiddel. Komiteen vil vise til at hvorvidt
et produkt er å anse som et legemiddel eller ikke, fremkommer
av om det gjeldende produkt faller inn under legemiddelloven § 2.
Ethvert produkt som konsumeres, reguleres enten av næringsmiddellovgivningen
eller av legemiddellovgivningen. Proposisjonen viser også til
at den norske bestemmelsen i legemiddelloven § 2
i det alt vesentlige samsvarer med Direktiv 2001/83/EF,
som omhandler definisjoner på bl.a. legemidler.
Komiteen har merket seg at departementet har foretatt
en gjennomgang av de problemstillinger som knytter seg til markedsføring
av produkter med helsepåstander. I den forbindelse foreslo
departementet i det høringsutkastet som ble sendt ut i
forbindelse med forarbeidet til proposisjonen, at dagens § 2
i legemiddelloven ble gitt et nytt annet ledd som var som følger:
"I vurderingen etter første ledd skal det særlig legges
vekt på i hvilken grunn ivaretakelsen av folkehelsehensyn
gjør det nødvendig med en forhåndskontroll
av varers effekt eller sikkerhet."
Departementet har imidlertid kommet til den konklusjon, etter
at høringsuttalelsene er blitt gjort kjent, at dette ikke
er en hensiktsmessig endring å gjøre i legemiddelloven § 2.
Proposisjonen tar videre for seg ulike alternative forslag til løsninger
hva angår markedsføring med helsepåstander,
og da med tanke på eventuelt behov for å endre
selve legemiddeldefinisjonen. Alle disse alternativene tar for seg problemstillingen
om det skal kunne tillates sagt mer om produktenes helsefremmende
eller behandlende effekt enn det som er tilfelle i dag. Komiteen vil vise
til at de alternativene som har blitt vurdert, er følgende:
1. Innføring av en ny godkjenningsordning
for helseprodukter som ikke regnes som legemidler. (Anbefales ikke
av departementet.)
2. Unnta ufarlige stoffer fra legemiddeldefinisjonen. (Anbefales
ikke av departementet.)
3. Bare produkter som utgis for å virke mot alvorlige
lidelser skal regnes som legemidler. (Anbefales ikke av departementet.)
4. Privat kontrollordning. (Anbefales ikke av departementet.)
5. Endre begrepet "påvirke fysiologiske funksjoner".
(Anbefales ikke av departementet.)
6. Tillate alle påstander som ikke omhandler helbredelse,
lindring eller forebyggelse av helse. (Anbefales ikke av departementet.)
Komiteen har merket seg de høringsuttalelser som
Bransjerådet for Naturmidler har kommet med i forbindelse
med proposisjonens høringsutkast, samt den informasjon
som fremkom gjennom Bransjerådet for Naturmidlers høring
i komiteen.
Det er etter komiteens mening viktig at den enkelte
person blir gitt de beste muligheter til selv å kunne ta
vare på sin helse på en best mulig måte.
Det er derfor viktig å merke seg de senere års
formidable økninger når det gjelder salg av naturmidler
i Norge. I en rekke tilfeller er dette preparater som det fra butikkenes
side ikke er tillatt å informere om hva de er ment å hjelpe
mot, da dette vil medføre at de vil være å betrakte
som legemidler. Komiteen er av den mening at forslaget
til endring av legemiddelloven § 2 ikke er til
hinder for at det kan bli gitt mulighet til å kunne gi
bedre informasjon til forbruker hva angår naturmidler,
da markedsføringsproblematikken omhandles i § 20.
Den foreslåtte endringen av § 2 annet ledd
er ment å være som en sikkerhetsventil for de
tilfellene der Statens legemiddelverk klassifiserer et produkt som
legemiddel, men rettighetshaverne ønsker å selge
produktet som et næringsmiddel. Endringen i § 2
annet ledd åpner for at en slik omklassifisering kan finne
sted så lenge de kriterier som fremkommer av § 2
annet ledd bokstav a og b, er oppfylt. Komiteen er
enig i denne lovendringen. Komiteen er også enig
i at det er Statens legemiddelverk som skal fatte vedtak i de saker
som omfattes av annet ledd.
Komiteen er av den oppfatning at med den økningen
vi ser når det gjelder salg og forbruk av naturmidler og
naturlegemidler, så er det viktig at Statens legemiddelverk
innehar den nødvendige kompetanse på dette feltet
slik at både kundenes, myndighetenes og bransjens interesser
blir ivaretatt på en tilfredsstillende måte. Komiteen mener
at kunden skal kunne få tilstrekkelig og god informasjon
om et produkt uten at det dermed automatisk er å betrakte
som et legemiddel. Dette er en problemstilling som det skulle være
mulig å løse uten at det trengs ytterligere lovendringer
til i denne omgang.
Komiteen ber derfor om at Helsedepartementet foretar
en gjennomgang av den såkalte gjeldende påstandsliste
om hva som er å anse som en medisinsk påstand.
Denne gjennomgangen bør foretas av et bredt sammensatt
utvalg.
Komiteen mener at hensikten med denne gjennomgangen
må være å få til en bedre praksis
med hensyn til hva det kan informeres om, når det gjelder naturmidler.
Komiteen er også opptatt av at Statens
legemiddelverk innehar den tilstrekkelige kompetanse på dette
området til enhver tid, og ser det på denne bakgrunn
som hensiktsmessig at det vurderes opprettet en egen avdeling for
naturmidler i Statens legemiddelverk. Slik komiteen ser
det, vil dette også kunne være med på å skape
en større forståelse mellom myndighetenes avgjørelser
og bransjens ønsker.
Komiteen er opptatt av at de som ønsker å kjøpe
naturmidler, på en egnet måte skal kunne få informasjon
om et produkt uten at dette dermed automatisk klassifiserer dette
som et legemiddel. Det er viktig, slik komiteen ser
det, at kunden blir gitt god informasjon samtidig som at en er sikker
på at det er trygge produkter. På denne bakgrunn
ber komiteen om at det blir vurdert innført
en ordning med forhåndsgodkjenning av naturmidler lagt
til en eventuell ny avdeling for naturmidler i Statens legemiddelverk.
Komiteen har merket seg at blant annet Farmasiforbundet,
Legemiddelindustriforeningen, Norges Apotekerforening og Forbrukerrådet
stiller seg positive til en merking av naturmidler som viser forbruker
at dette ikke er legemidler. Etter komiteens syn
vil det være i forbrukernes interesse at naturmidler merkes.
En type merking kan etter komiteens syn være: "Dette er ikke et legemiddel. Kontakt lege dersom
tilstanden vedvarer."
Komiteen er kjent med at den alt overveiende andel
av de produktene som i dag omsettes som naturmidler, defineres som
næringsmidler og dermed ligger under Næringsmiddeltilsynet.
Samtidig framstår produktene for forbruker som legemidler,
særlig begrunnet i form og markedsføring. Dermed
burde mange av disse produktene etter komiteens syn naturlig
høre hjemme under Legemiddelverkets tilsyn.
Kontroll med naturmidler bør etter komiteens syn
organiseres annerledes enn i dag, og en hensiktsmessig måte å gjøre
dette på kan etter komiteens syn være å bygge
opp en egen avdeling under Legemiddelverket for denne typen produkter,
der egenskaper produktet påstås å ha,
etterprøves ut fra produsentens henvisning til tilgjengelig
dokumentasjon. Dersom slik dokumentasjon ikke foreligger, kan én type
produktinformasjon være: "Dokumentert
effekt foreligger ikke."
Komiteen vil vise til at Norsk register for Naturmidler
(NONA) besitter fagkompetanse på området, inkludert
et system for kontroll av produkter, som vil kunne nyttiggjøres
innenfor en endret godkjenningsstruktur for naturmidler.
Komiteen merker seg at det i proposisjonen legges
opp til en innstramming av regelverket, der det åpnes for
en gjennomgang av den såkalte urtelisten, der urter som
antas å ha en medisinsk virkning, er ment fjernet.
Etter komiteens syn blir konsekvensen av en slik
tilnærming en større grad av uforutsigbarhet når det
gjelder omsetning av naturmidler og kosttilskudd, enn dersom det
i stedet stilles krav til informasjon om hvordan produktet er ment
brukt, hvilken helseforebyggende effekt det er ment å ha,
og i så fall hvilken dokumentasjon for en slik effekt som
foreligger.
Med den store utbredelsen slike produkter allerede har, er det
etter komiteens syn rimelig å anta at manglende
produktinformasjon i kombinasjon med krav til ikke-effekt heller
vil øke enn redusere innslaget av useriøse aktører
på dette markedet, fordi det dermed vil være nærmest
umulig for forbruker å skaffe seg informasjon om de produkter
som er i omsetning. Etter komiteens syn vil en konsekvens
av manglende produktinformasjon i kombinasjon med krav til manglende
effekt kunne være at en stadig større andel av
produktene blir omsatt via postordre og Internett. Det ønskelige
vil etter komiteens syn være at omsetningen
skjer via lokal forhandler som vil måtte ta ansvar overfor
kunden ved eventuelle reklamasjoner.