Vedtaksmyndigheten når det gjelder innvilgelse av yrkesrettet
attføring iht. folketrygdloven § 11-5 foreslås
flyttet fra trygdeetaten til Aetat, sammen med vurderingen av forutgående
trygdetid og alder jf. §§ 11-2 og 11-4.
Det vises til utkast til endring av folketrygdloven § 21-14
annet ledd.
Det er behov for å fokusere på tiltak som kan
bidra til å redusere avklarings- og venteperioder. For å forenkle
og effektivisere saksbehandlingen foreslås det å samle
myndigheten til å fatte vedtak i Aetat. Smidig og rask
overgang fra trygdeetaten til Aetat forutsetter tett kontakt mellom
de to etatene. Det vil være fordelaktig for brukerne å kunne
forholde seg til én etat. Samlet vil forslaget innebære
raskere gjennomstrømning på rehabilitering og
attføring og raskere overgang til arbeid.
Komiteen viser til at Regjeringen foreslår
at myndigheten til å fatte vedtak om attføring
flyttes til Aetat fra 1. juli 2004. I dag vurderer trygdeetaten
om behov for yrkesrettet attføring er til stede, mens Aetat er
ansvarlig for å utforme selve attføringsopplegget.
Komiteen viser til at det i Ot.prp. nr. 10 (2003-2004)
er foreslått en lovfestet plikt til å vurdere
yrkesrettet attføring så tidlig som mulig etter
at bedriftsinterne tiltak er forsøkt, senest ved utløpet
av sykepengeperioden. Komiteen viser til brev fra Arbeids-
og administrasjonsdepartementet av 1. desember 2003 der det slås
fast at ansvarsendringen ikke innebærer endring i inngangvilkårene
for attføring som er lovfestet i folketrygdlovens § 11-5.
De medisinske vilkårene vil ikke bli vurdert på annen måte
enn i dag.
Komiteen viser til at intensjonen med endringen
er at flere vil være under attføring og færre
vil være mottakere av syke- og rehabiliteringspenger.
Det legges til grunn at Aetat kan videreføre trygdeetatens
bruk av rådgivende leger og at konsulterende leger brukes
etter behov.
Komiteen understreker viktigheten av at intensjonene
med endringen blir oppfylt og at personalmessige og økonomiske
ressurser for å lykkes må være på plass. Komiteen understreker
derfor at kartleggingen av ressursmessige endringer i Aetat og trygdeetaten
som Regjeringen varsler blir foretatt raskt og at Regjeringen melder
endret behov tilbake til Stortinget i Revidert nasjonalbudsjett
2004.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti, viser til at forslaget
om å samle vedtaksmyndighet i saker om yrkesrettet attføring
i Aetat er en del av budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og
Arbeiderpartiet.