Det blir vist til at Regjeringa i St.prp. nr. 1 (2002-2003) har
lagt eit føre-vãr-prinsipp til grunn for bruk av
ny bio- og genteknologi og utviding av verkeområdet i dagens
reguleringar på dette området. Det blir uttala
at når det gjeld framstilling av klona dyr, inneber dette
prinsippet at der det er rimeleg tvil om kor vidt bruk av kloningsteknikkar
kan ha ein mogeleg overføringsverdi for utvikling av metodar
for reproduktiv kloning av menneske, eller kan ha negative konsekvensar
for miljø, menneske- og dyrehelse eller andre forhold,
bør tvilen komme enkeltmennesket, naturen og samfunnet
til gode.
Regjeringa tek utgangspunkt i konsekvensetiske vurderingar når
bruken av kloningsteknikkar på dyr skal regulerast. Dette
inneber ei etisk restriktiv linje, men avgrensingane på bruken
av teknologien skal vegast opp mot mogelege positive bruksmåtar
for menneske og dyr.
Det blir understreka at verdien av andre livsformer enn mennesket
er uavhengig av kva nytte mennesket kan ha av desse, og at enkeltdyr,
artar og økosystem har ein ibuande verdi utover den verdien
vi som menneske tilkjenner dei. Regjeringa meiner at eit grunnleggjande
verdisyn som krev respekt for alt liv må liggje til grunn
for styringa med bruken av nye teknologiske metodar.
Regjeringa har erklært at dyr skal behandlast på ein
måte som er etisk forsvarleg, noko som inneber at framstilling
av klona dyr ikkje skal medføre utilbørlege lidingar
og problem for dyra.
Komiteen sitt fleirtal, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Høgre, Sosialistisk Venstreparti, Kristeleg Folkeparti og
Senterpartiet, merkar seg at Regjeringa byggjer sin argumentasjon
på eit grunnleggjande verdisyn som krev at respekt for
alt liv må ligge til grunn for styringa med bruken av nye
teknologiske metodar.
Eit anna fleirtal, medlemene frå Høgre,
Sosialistisk Venstreparti, Kristeleg Folkeparti og Senterpartiet,
vil understreka at verdien av andre livsformer enn mennesket er
uavhengig av kva for nytte menneske kan ha av desse, og at enkeltdyr,
artar og økosystem har ein ibuande verdi utover den verdien
vi som menneske tilkjenner dei.
Dette fleirtalet har òg merka seg at
Regjeringa i St.prp. nr. 1 (2002-2003) har lagt eit føre-var-prinsipp
til grunn for bruk av ny bio- og genteknologi og i samanheng med
utvidinga av verkeområdet i dagens reguleringar på dette
området. Regjeringa peikar i Ot.prp. nr. 84 (2002-2003)
på at når det gjeld framstillinga av klona dyr,
så fylgjer det av dette prinsippet at der det er rimeleg
tvil om i kor stor grad bruk av kloningsteknikkar kan ha ein mogleg
overføringsverdi for utvikling av metodar for reproduktiv kloning
av menneske, eller kan ha negative fylgjer for miljø, menneske-
og dyrehelse eller andre forhold, så bør tvilen
komme enkeltmennesket, naturen og samfunnet til gode.
Dette fleirtalet meiner dette prinsippet veier
mykje i samanheng med denne saka. Det er etter dette fleirtalet si
meining stor utryggleik kring dei økologiske og helsemessige
konsekvensane av kloning av dyr. Når det gjeld korleis
kloninga påverkar helsa til dei involvera dyra, så ligg
det føre mellom anna ein rapport frå National
Academy of Sciences. Denne slår fast at berre ein liten
prosent av embryooverføringane hos kveg, sau, geiter, katter,
mus og kaninar har ført til levande avkom. Vidare går
det fram av rapporten at i meir enn 90 prosent av kloningsforsøka
som har blitt utførde med forskjellige pattedyr, så har
dei overførte embryoa ikkje utvikla seg normalt eller enda
som spontanabortar. Til dømes var det rundt 300 forsøk
av kloning av sauen Dolly før det lykkast å få fram
eit livskraftig lam, og det vart mange fleire deformerte og daudfødde
dyr seinare òg. I tillegg peiker rapporten på ein
rekkje helseproblem hos dei klona dyra som har vorte fødd. Mellom
anna er det påvist at kalvar framstilla ved kjernetransplantasjon
vert ekstremt store. Normal fødevekt for ein kalv er rundt
40 kilo, mens ein klona kalv veier 90 kilo. Årsaka til
at kalvane vert så store er ikkje kjend. Det er mellom
anna stor utryggleik omkring langtidsverknaden av denne typen kloning på grunn
av aldringsprosessen som er starta i genmaterialet. Det er òg
stor utryggleik rundt spørsmålet om kjernetransplantasjon
frå ei kroppscelle tatt frå eit vaksent individ
kan føre til auka sjukdomsmengde eller liknande seinare
i livet hos dei klona individa.
Dette fleirtalet vil i tråd med eit føre-var-prinsipp
vidare peika på at vi veit lite om korleis desse nemnde
forholda kan slå ut vidare i det økologiske systemet,
blant anna i næringskjeda og i forhold til genforureining,
nedsett motstandskraft mot sjukdommar og utarming av artsmangfaldet.
Komiteen sin medlem frå Senterpartiet meinar
dette er område som er for dårleg utreda i dag,
og som òg må vegast opp mot dei fordelane ein eventuelt
kan rekna med i samanheng med medisinsk forsking og utvikling.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderparti viser
til at en rekke høringsinstanser setter spørsmålstegn
ved om det er forsvarlig å forby kloning når dette
kan gi bedre behandlingsmetoder for syke mennesker. Disse
medlemmer viser bl.a. til høringsuttalelsen fra
Norges teknisk naturvitenskapelige universitet der det heter:
"Medisinsk biologisk forskning basert på kloning av
forsøksdyr og bruk av kloning for utvikling av celler,
vev og dyr brukt til medisinske formål (Xenotransplantasjon,
produksjon av medisinske preparat) innebærer muligheter
for så stor gevinst for menneskelig helse at det vil være
etisk problematisk å ikke ta disse metodene i bruk, når
en har kontroll over risiki i den grad som gjelder for kloning."
Disse medlemmer deler disse synspunktene og er
glad for at slike synspunkter også kommer til uttrykk i
departementets vurderinger:
"Kloning av dyr kan være av avgjørende
verdi for forskning på forebyggende og terapeutisk tiltak
i samband med ei rekke sjukdommar som er utbreidt i befolkningen.
Medisinsk-biologisk forskning basert på kloning av forsøksdyr,
og bruk av celler, vev og dyr til medisinsk formål, byr
på så store potensielle helsefordeler for menneske
og dyr at det kan være etisk problem å ikke ta
disse metodene i bruk." (s. 22)
Disse medlemmer vil i tillegg til de overnevnte
etiske avveiingene peke på at også andre etiske
avveiinger må gjøres, og vil i den forbindelse
vise til følgende merknad til lovens formålsparagraf
(s. 30):
"Naturen sin integritet og eiegenverdi generelt er eit
vesentleg argument ved etiske vurderingar som skal gjerast etter
lova. Vidare skal vurderingane ha element av pliktetikk, der det
mest opplagde vil vere argument mot å la virveldyr lide
i utrengsmål."