Til Odelstinget
Justisdepartementet gjer i proposisjonen framlegg om ei endring
av straffelova § 382, slik at "film, videogram eller lignende
der det i underholdningsøyemed er gjort utilbørlig
bruk av grove voldsskildringer", likevel lovleg kan synast fram
offentleg på annan måte enn i fjernsynssending,
såframt framsyninga ikkje skjer i næring. Bakgrunnen
for lovforslaget er eit oppmodingsvedtak frå Stortinget.
Departementet sende 29. januar 2001 eit framlegg til
endring i straffelova § 382 på høyring.
Eit fleirtal av instansane som har uttalt seg i saka, stør hovudpunkta
i lovframlegget.
Framlegget inneber at informasjonsfridomen for personar over
18 år vert utvida. Føremålet med framlegget
er å sikre at det er mogleg å føre ein
fri debatt rundt bruken av valdsskildringar i film. Etter framlegget
vil unntaket gje høve til offentleg framsyning av film
og videogram når fire kumulative vilkår er oppfylte:
1. Framsyninga må ikkje skje
i næring.
2. Personar under 18 år må ikkje vere
til stades under framsyninga.
3. Framsyninga kan berre finne stad i lokalar der den ansvarlege
kan kontrollere at ingen under 18 år er til stades.
4. Det må før framsyning vere sendt melding
til politiet i det aktuelle distriktet med opplysningar om kva for
lokale som skal brukast, tidspunktet for framsyninga og namn på den
personen - eller dei personane - over 18 år som er ansvarleg
for framsyninga.
Dersom disse fire vilkåra er oppfylte, vil det etter framlegget
ikkje vere grenser for kva slags valdsskildringar som kan synast
fram offentleg. Dette er i samsvar med det som allereie gjeld med
omsyn til privat filmframsyning.
Departementet gjer framlegg om at unntaket skal omfatte alle
ikkje-kommersielle offentlege framsyningar, medrekna framsyningar
som ledd i undervisning, på politiske debattmøte,
i filmklubbar med ideelle formål mv.
Lovframlegget gjeld berre film og videogram. Dette inneber at
forbodet vert ståande t.d. med omsyn til offentleg framsyning
av dataspel der ein med sikte på underhaldning har gått
for langt når det gjeld bruk av valdsskildringar. Departementet
gjer framlegg om at unntaket skal gjelde valdsfilmar generelt og
ikkje berre filmar som Statens filmtilsyn har nekta å godkjenne
for offentleg framsyning.
Framlegget inneber ei avkriminalisering og vil ikkje få nemneverdige økonomiske
eller administrative konsekvensar. Departementet legg til grunn
at politiets kontroll med slike framsyningar kan skje innafor gjeldande
budsjettramme.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Gunn
Karin Gjul, Anne Helen Rui og Knut Storberget, fra Høyre, Carsten
Dybevig, lederen Trond Helleland og Linda Cathrine Hofstad, fra Fremskrittspartiet,
Jan Arild Ellingsen og Harald Espelund, fra Kristelig Folkeparti,
Einar Holstad og Finn Kristian Marthinsen, og fra Sosialistisk Venstreparti,
Inga Marte Thorkildsen, viser til kulturkomiteens merknader
i Innst. O. nr. 40 (1997-1998) og til anmodningsvedtak gjengitt
i Innst. O. nr. 14 (1999-2000).
Etter komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Kristelig Folkeparti sin vurdering, vil det fremlagte forslaget
utvide informasjonsfriheten, og gi økt mulighet til å utøve
kritikk mot og holde faglige debatter om bruk av grove voldsskildringer
i film. Grove filmatiske voldsskildringer er i dag tilgjengelig
for mange gjennom privat import, Internett, satelittkanaler mv.
Dette er utbredelsesmåter som ikke rammes av straffeloven
når distributøren ikke er underlagt norsk juridiksjon.
Eksistensen av slike privat tilgjengelige voldsskildringer er etter flertallets mening
i seg selv et argument for at man trenger fora for å debattere
filmvold, og disse kan etter flertallets syn best
etableres om man innenfor snevre rammer gir noen anledning til offentlig
visning av de aktuelle voldsfilmene.
Et annet flertall, alle unntatt medlemmene fra
Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, er glad for at Regjeringen
nå har fremmet lovendringsforslag til straffeloven § 382
fjerde ledd, men vil begrense unntaket i loven noe i forhold til
departementets forslag. Dette flertallet mener at
unntaket skal omfatte filmklubber som drives på samme ideelle
måte som klubbene i Norsk Filmklubb Forbund (ikke-kommersiell
filmklubb) eller at visningen skjer utenfor næring og etter
tillatelse fra stedlig politi.
Dette flertallet har merket seg at et flertall av
høringsinstansene i det vesentlige støtter forslaget fra
departementet, blant annet med den begrunnelse at lovendringen vil
utvide informasjonsfriheten. Dette flertallet støtter
denne vurderingen. Dette flertallet har også merket
seg innsigelsene fra et mindretall av høringsinstansene
som blant annet viser til at voldsskildringer i billedform kan ha
en uheldig signal- og påvirkningseffekt. Dette flertallet har
forståelse for denne bekymring, men viser til de vilkår
som må foreligge for å kunne vise grove voldsskildringer
lovlig. Etter dette flertallets syn gjør
dette at man begrenser fremvisningen til et voksent og bevisst publikum. Dette
flertallet viser også til at det ikke blir åpnet
for salg eller lovlig utleie av disse filmer i Norge, og slik vil
eventuell visning for annet publikum enn dem som er omfattet av
loven, begrenses. Dette flertallet har også merket
seg at unntaket ikke gjelder grove voldsskildringer i dataspill,
og støtter dette.
Dette flertallet foreslår
følgende:
"§ 382 fjerde ledd nytt andre
punktum skal lyde:
Paragrafen gjelder heller ikke for framvisning av film
og videogram til personer over 18 år
a) i regi av en ikke-kommersiell filmklubb, eller
b) når framvisningen skjer utenfor næring
og etter tillatelse fra stedlig politi."
Dette flertallet mener at når politiet
skal ta stilling til om tillatelse etter bokstav b skal gis eller ikke,
vil det sentrale vurderingstema være visningens formål.
Dersom politiet har grunn til å tro at ellers ulovlig voldsfilm
skal vises i en voldsforherligende eller spekulativ sammenheng,
kan politiet avslå søknaden. Det samme kan politiet
etter dette flertallets syn gjøre når
det er grunn til å frykte at arrangørene ikke
klarer å håndheve 18-årsgrensen. På den annen
side er dette flertallet opptatt av at voksne personer
eller organisasjoner som ønsker å vise slik film
som ledd i en aktuell offentlig debatt, normalt vil få tillatelse.
Situasjonen kan f.eks. være at det i en skolekrets har
funnet sted voldshandlinger som noen mener er inspirert av voldsscener
i en film som ungdommene har sett privat hos hverandre. Foreldrenes
arbeidsutvalg (FAU) kan ha behov for å informere en større
foreldregruppe om det passerte og i den sammenhengen vise filmen,
slik at foreldrene er like godt informert som ungdommene.
Dette flertallet vil også bemerke at
politiet ved vurderingen av spørsmålet om tillatelse
ikke skal ta stilling til om filmen er ulovlig eller ikke, men bygge
på søkernes antagelse om at filmen kun kan vises etter
tillatelse.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
fornøyd med at Regjeringen nå har funnet tiden
moden for å følge opp tidligere merknader og vedtak. Disse
medlemmer mener likevel at det er behov for endringer i
det fremlagte forslag.
Disse medlemmer mener at saksfremlegget slik det
foreligger har flere forhold av betenkelig karakter. Blant annet
mener Regjeringen at fremvisning kun skal tillates når
denne skjer utenfor næring. Disse medlemmer kan
ikke se at det på noen måte er avgjørende
om fremvisningen skjer i regi av et næringsselskap, privat
klubb eller f.eks. en frivillig organisasjon. Disse medlemmer mener
at en slik ordning ikke vil fremstå som mer "akseptabel" men
heller som et slags kunstig alibi. Disse medlemmer er
derfor imot å knytte dette opp til begrepet "utenfor næring".
Disse medlemmer vil videre påpeke at myndighetsalderen
i Norge er 18 år. Med det som utgangspunkt vil disse
medlemmer hevde at alder og mulighet for at en ansvarlig
person kan kontrollere at de tilstedeværende er over 18 år,
er tilstrekkelig.
Disse medlemmer vil også gå imot
forslaget til § 382 fjerde ledd andre punktum
punkt 4, hvor det heter at:
"det er sendt melding til politiet i det distriktet der visningen
skal skje, med opplysning om visningssted, visningstidspunkt og
navn på visningsansvarlig person over 18 år."
Disse medlemmer kan ikke se at dette er en fornuftig
bruk av politiets ressurser og mener derfor at det heller bør
legges til rette for at politiet kan foreta stikkprøvekontroller,
dersom politiet finner det formålstjenlig. I motsatt fall
mener disse medlemmer at det hele fremstår
som et tiltak kun beregnet på å gi ansvarlig myndighet
bedre samvittighet. En formell melding har ingen reell verdi for
politiet dersom disse ikke foretar seg noe i sakens anledning, og disse
medlemmer vil anta at ressurssituasjonen hos politiet tilsier
at så ikke vil skje. Disse medlemmer vil
etter dette stemme mot nytt punkt d, i straffeloven § 382
fjerde ledd andre punktum.
Disse medlemmer er ellers kritiske til forslaget
om at unntaket ikke vil gjelde grove voldsskildringer i dataspill.
Etter disse medlemmers oppfatning bør det
ikke reguleres ut fra hvilken kilde som benyttes, men heller ut
fra de reguleringer som gjøres mht. hvordan fremvisningen
skal skje. Disse medlemmer mener at det forslag det
her legges opp til, fører til et kunstig skille som ikke
har noen reell verdi.
Disse medlemmer vil derfor foreslå at
alle typer fremvisninger, uavhengig av mediekilde, gjøres
lovlige såfremt følgende vilkår er oppfylte:
Personer under 18 år må ikke være til
stede under fremvisningen og fremvisningen skjer i lokaler hvor
den ansvarlige kan kontrollere at ingen under 18 år er
til stede.
Disse medlemmer fremmer således
følgende forslag:
"§ 382 fjerde ledd andre
punktum skal lyde:
Paragrafen gjelder ikke dersom grove voldsskildringer bare
kan overværes av personer som har fylt 18 år og
skjer i lokaler der den ansvarlige kan kontrollere at ingen under
18 år er til stede."
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti viser
til sine merknader om straffeloven § 382 i Innst.
O. nr. 40 (1997-1998) og i Innst. O. nr. 14 (1999-2000) der Kristelig
Folkeparti og Senterpartiet bl.a. uttalte:
"Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti og Senterpartiet
legger på sin side til grunn at straffelovens offentlighetsbegrep,
slik regelen i dag gjelder for pornografisk film, må legges
til grunn også mht. visning av voldsskildringer i filmklubbene."
Disse medlemmer mener at voldsskildringer kan
ha en uheldig signal- og påvirkningseffekt. Disse
medlemmer mener også at det foreslåtte unntaket
er for vidtgående og at vilkårene som oppstilles
vil være vanskelige å håndheve. Tilsvarende innvendinger
spilte bl.a. Riksadvokaten og Oslo statsadvokatembete inn i høringsrunden. Disse medlemmer kan
derfor ikke støtte endringen i straffeloven § 382
som foreslås i Ot.prp. nr. 32 (2003-2004).
Forslag fra Fremskrittspartiet:
§ 382 fjerde ledd andre punktum skal lyde:
Paragrafen gjelder ikke dersom grove voldsskildringer bare kan overværes av personer som har fylt 18 år og skjer i lokaler der den ansvarlige kan kontrollere at ingen under 18 år er til stede.
Komiteen har for øvrig ingen
merknader, viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre slikt
vedtak til lov:
om endring i straffelova (avgrensa rett til offentleg framsyning
av grove valdsskildringar
utanfor næring)
I
I Almindelig borgerlig Straffelov 22. mai 1902 nr.
10 (straffeloven) skal det gjerast følgjande endring:
§ 382 fjerde ledd andre punktum
skal lyde:
Paragrafen gjelder heller ikke for framvisning
av film og videogram til personer over 18 år:
a) i regi av en ikke-kommersiell filmklubb,
eller,
b) når framvisningen skjer utenfor næring
og etter tilatelse fra stedlig politi.
II
Lova gjeld frå den tid Kongen fastset.
Oslo, i justiskomiteen, den 29. mars 2004
Trond Helleland |
leder og ordfører |