4. Innføring av ny § 19 a om godkjenning av kjøretøyverksteder

4.1 Sammendrag

Kapittel 5 i poposisjonen omhandler forslag om å innføre en ny § 19 a i vegtrafikkloven til erstatning for lov 23. februar 1973 nr. 11 om godkjenning av køyretøyverkstader som i proposisjonen foreslås opphevet.

Lov om godkjenning av køyretøyverkstader er en fullmaktslov som består av fire paragrafer. Det har lenge vært ønskelig å inkorporere loven i vegtrafikkloven, og dette foreslås nå gjennomført som ledd i en større prosess med forenkling av regelverk.

Forslag til ordlyd i § 19 a i høringsbrev tilsvarte langt på vei ordlyden i lov om godkjenning av køyretøyverkstader. Det ble imidlertid også foreslått at den nye bestemmelsen eksplisitt skulle fastsette at ombygging og oppbygging av kjøretøy omfattes. Dette er en presisering av gjeldende rett. Det er også forutsatt at det etter hvert kan bli aktuelt med ombygging av motorer til andre drivstofftyper enn det som er vanlig i dag, eksempelvis fra bensindrift til gassdrift.

De høringsinstansene som uttalte seg om lovforslaget hadde ikke innsigelser til at forskriftshjemmelen ble foreslått inntatt i vegtrafikkloven. Flere av instansene hadde imidlertid forslag til endringer og presiseringer i den foreslåtte ordlyden, bl.a. uttaler Norges Bilbransjeforbund (NBF) at den foreslåtte forskriftshjemmelen i vegtrafikkloven § 19 a er utilstrekkelig eller har fått en ikke hensiktsmessig utforming i forhold til ulovlig bilreparasjonsvirksomhet. NBF reagerer på at man i forslaget til lovtekst bruker uttrykket "har som ledd i ervervsvirksomhet", og hevder at dette vil innebære at det vil være "fritt frem" for bilreparasjoner mv. dersom dette ikke drives i ervervsvirksomhet.

For å unngå eventuelle uklarheter har departementet endret forslaget, dvs. tatt ut uttrykket "som ledd i ervervsvirksomhet".

4.2 Komiteens merknader

Komiteen støtter departementets forlag til lovendring og viser til at det er en inkorporering av lov om godkjenning av kjøretøyverksteder i lov om vegtrafikk. Dette som et ledd i en større prosess med å forenkle regelverk.

Komiteen vil spesielt peke på behov for forenkling av regelverket for å få godkjenning som bilverksted.