6. Økonomiske og administrative konsekvenser

6.1 Sammendrag

Kapittel 7 omtaler forslagenes økonomiske og administrative konsekvenser.

Innføring av førerkort for tohjuls moped, gir like regler for tohjuls moped som for øvrige motorvogner og forenkler derved vegtrafikklovgivningen.

Innføring av førerkort for tohjuls moped vil føre til noe økte kostnader for eleven, ettersom gebyr for utstedelse av førerkort er noe høyere enn gebyr for utstedelse av mopedførerbevis. I en overgangsperiode vil det påløpe noe økte kostnader for Statens vegvesen. Disse vil bli dekket inn gjennom gebyr for utstedelse av førerkort.

Departementet gis hjemmel til å gi nærmere bestemmelser om gebyr for utstedelse av fartskriverkort. Statens vegvesen vil i oppstartfasen få utgifter til forberedelse av kortproduksjon, til opplæring av kontrollører og av de som skal drifte systemet ved trafikkstasjonene. Det vil påløpe driftsutgifter bl.a. i forbindelse med utstedelse av kort. Departementet legger til grunn at gebyret skal gi kostnadsdekning for Statens vegvesen.

Økonomiske og administrative konsekvenser ved nye krav til sikringsutstyr i ulike typer motorvogner, vil for øvrig først inntreffe ved eventuelle forskriftsendringer og vil da bli utredet i forhold til de enkelte forslagene.

6.2 Komiteens merknader

Komiteen har ingen merknader til departementets vurdering av de økonomiske og administrative konsekvenser av de foreslåtte lovendringer.