Kapittel 7 omtaler forslagenes økonomiske og administrative
konsekvenser.
Innføring av førerkort for tohjuls moped, gir
like regler for tohjuls moped som for øvrige motorvogner og
forenkler derved vegtrafikklovgivningen.
Innføring av førerkort for tohjuls moped vil
føre til noe økte kostnader for eleven, ettersom
gebyr for utstedelse av førerkort er noe høyere
enn gebyr for utstedelse av mopedførerbevis. I en overgangsperiode
vil det påløpe noe økte kostnader for
Statens vegvesen. Disse vil bli dekket inn gjennom gebyr for utstedelse
av førerkort.
Departementet gis hjemmel til å gi nærmere
bestemmelser om gebyr for utstedelse av fartskriverkort. Statens
vegvesen vil i oppstartfasen få utgifter til forberedelse
av kortproduksjon, til opplæring av kontrollører
og av de som skal drifte systemet ved trafikkstasjonene. Det vil
påløpe driftsutgifter bl.a. i forbindelse med
utstedelse av kort. Departementet legger til grunn at gebyret skal
gi kostnadsdekning for Statens vegvesen.
Økonomiske og administrative konsekvenser ved nye krav
til sikringsutstyr i ulike typer motorvogner, vil for øvrig
først inntreffe ved eventuelle forskriftsendringer og vil
da bli utredet i forhold til de enkelte forslagene.
Komiteen har ingen merknader til departementets
vurdering av de økonomiske og administrative konsekvenser
av de foreslåtte lovendringer.