Ved Stortingets anmodningsvedtak nr. 353 (2003-2004) ble Regjeringen
bedt om innen 1. juni 2004 å legge frem forslag
til lovhjemmel slik at Arbeidstilsynet overtar ansvaret for å tilføre
tilsyn med at vilkårene for innvilgelse av arbeidstillatelser
gitt av UDI følges.
Videre ble Regjeringen, ved anmodningsvedtak nr. 354 (2003-2004)
bedt om innen samme dato å legge fram forslag til lovhjemmel
som utvider Arbeidstilsynets og andre relevante tilsyns fullmakter
til kontroll og iverksettelse av sanksjoner overfor virksomheter
som bryter regelverket, slik at regelverket, inklusive vilkår
om lønn, arbeidstid og boforhold, blir fulgt. I sistnevnte
forslag siktes det til regelverket for arbeids- og oppholdstillatelse.
Departementet har derfor valgt å behandle forslagene i
de to anmodningsvedtakene samlet.
Anmodningsvedtaket om at Arbeidstilsynet skal føre tilsyn
med arbeidstillatelser, må etter Arbeids- og administrasjonsdepartementets
og Kommunal- og regionaldepartementets oppfatning følges
opp slik at resultatet blir et hensiktsmessig og effektivt kontrollregime
samlet sett. Det er viktig å unngå uklare ansvarsforhold
og dobbeltkompetanse i Arbeidstilsynet, Utlendingsdirektoratet og
politiet, og etatene må gis klart definerte roller.
Det er utlendingsmyndighetene som utsteder arbeids- og oppholdstillatelser
til utenlandske arbeidstakere. I den forbindelse blir det stilt
krav om at lønns- og arbeidsvilkår ikke må være
dårligere enn etter gjeldende tariffavtale, regulativ eller
det som ellers er normalt for vedkommende sted og yrke.
Arbeidstilsynet har til oppgave å føre tilsyn
med oppfølging av arbeidsmiljølovens krav til
HMS-regelverk og arbeidstid. Etaten har ingen rolle eller kompetanse
i forhold til lønn. Etter Arbeids- og administrasjonsdepartementets
vurdering er det derfor nødvendig at tilsynets nye oppgave
så langt som mulig må skje innenfor etatens allerede
fastlagte strategier, kompetansefelt og prioriteringer.
Arbeids- og administrasjonsdepartementet foreslår således
at Arbeidstilsynets kontroll med oppfølgingen av regelverket
for arbeids- og oppholdstillatelser skal skje innenfor den ordinære
tilsynsstrategien med risikobasert tilsyn. Dette innebærer
at tilsynet fortsatt skal prioritere de bransjer og virksomheter der
risikoen for ulykker, alvorlige helseskader og utstøting
fra arbeidslivet er størst. Prioriterte bransjer i denne
sammenheng sammenfalles til en viss grad med bransjer med et høyt
innslag av utenlandsk arbeidskraft. Dette gjelder f.eks. bygg- og
anleggsbransjen og hotell- og restaurantbransjen.
Forslaget til lovendring innebærer at Arbeidstilsynet
får ansvar for å føre tilsyn med at vilkårene
for arbeidstillatelse som gjelder lønns- og arbeidsvilkår og
arbeidets omfang, følges i virksomhetene. Dette innebærer
i dag etter utlendingsforskriften § 2 at det skal
føres tilsyn med at lønns- og arbeidsvilkår
ikke er "dårligere enn etter gjeldende tariffavtale, regulativ
eller det som ellers er normalt for vedkommende sted og yrke". Videre
skal det føres tilsyn med at arbeidstakeren har fulltidsstilling,
noe det som hovedregel vil være krav om. Arbeidstilsynet
skal også føre slikt tilsyn når det gjelder
vilkårene for oppholdstillatelse til arbeidstakere som
er borgere av EØS-land. Arbeidstilsynet kan kreve å få utlevert
de opplysninger som anses nødvendige for utøvelsen
av tilsynet. Arbeidsgiver har bl.a. plikt til å dokumentere
arbeids- og oppholdstillatelser.
Dersom Arbeidstilsynet får mistanke om ulovligheter
knyttet til regelverket om arbeids- og oppholdstillatelser, for
eksempel mistanke om at arbeidstakere har lønns- og arbeidsvilkår
som er dårligere enn etter gjeldende trafikkavtale, regulativ
eller det som ellers er normalt for vedkommende sted og yrke, mistanke om
mislighold av tillatelsen/arbeidsavtalen i form av falske
opplysninger eller lignende, varsler tilsynet utlendingsmyndighetene
som vil ha det videre oppfølgingsansvaret.
Petroleumstilsynet har på tilsvarende måte
tilsynsansvaret innenfor sitt myndighetsområde.
Dersom det besluttes at tilsynet skal gjennomføres i
tråd med etatens planlagte strategier og prioriteringer,
og med et risikobasert tilsyn, vil det trolig ikke bli tale om et
omfattende ressursbehov for Arbeidstilsynet/Petroleumstilsynet
som følge av lovforslaget. Det understrekes imidlertid
at det nye håndhevingsinstituttet også vil kunne
føre til et noe større ressursbehov hos politiet
og Utlendingsdirektoratet, idet tilsynet trolig vil avdekke flere
tilfeller av brudd på regelverket som vil måtte
følges opp i disse to etatene. En vil eventuelt måtte
komme tilbake til spørsmålet om ressursbehovet
for de berørte etatene når en har mer erfaringer.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til Innst. O. nr. 64 (2003-2004).
Flertallet slutter seg til Regjeringens forslag til
lovregulering.
Flertallet er enig i at Arbeidstilsynets nye rolle
så langt som mulig bør utøves i samsvar
med etatens fastlagte strategier, kompetansefelt og prioriteringer,
og at tilsynet skal prioritere de bransjer og virksomheter der risikoen
for ulykker, alvorlige helseskader og utstøting fra arbeidslivet
er stort. Flertallet vil likevel understreke at Arbeidstilsynet gjennom
lovendringer blir tillagt en ny oppgave. Ivaretakelse av den nye
tilsynsoppgaven kan kreve andre strategier enn tilsynet nå følger.
Tilsynet må derfor legge til grunn at oppfølging
av den nye § 11 a er en selvstendig oppgave, og ikke bare
en oppgave avledet av tilsynets øvrige virksomhet. Tilsyn
med arbeidstillatelser er ikke alene begrunnet i HMS-arbeid, men
har en videre begrunnelse.
Flertallet forutsetter at departementet og tilsynet
vurderer hvordan dette påvirker behovet for og fordelingen
av tilsynets ressurser.
Flertallet er enig i at oppfølging av
mistanke om ulovligheter skal ligge hos utlendingsmyndighetene og
politiet.