Til Odelstinget
Departementet foreslår i proposisjonen å ta
inn en egen bestemmelse om læringsmiljø i folkehøyskoleloven,
jf. Innst. O. nr. 85 (2001-2002). Forslaget tilsvarer i all hovedsak
læringsmiljøbestemmelsen i universitets- og høyskoleloven.
Det foreslås at kravet til læringsmiljøet
skal omfatte både det fysiske og det psykiske arbeidsmiljøet.
Etter forslaget blir styret, som det øverste ansvarlige
styringsorgan ved skolen, pålagt det overordnede ansvaret
for at læringsmiljøet er fullt forsvarlig ut fra en
samlet vurdering av hensynet til elevenes helse, sikkerhet og velferd.
Skolen skal i samarbeid med det allerede lovfestede elevrådet
legge forholdene til rette. Krav om tilrettelegging for dem med
særskilte behov gjelder særlig for folkehøyskoler
som mottar særtilskudd for å tilby spesielle opplegg
for funksjonshemmede.
Departementet mener Arbeidstilsynet, som i dag har tilsyn med
store deler av arealene på folkehøyskolene, skal
ha tilsynsansvaret. Dette omfatter særlig tilsyn med internkontrollen
ved skolen og medvirkning til at skolene arbeider systematisk med
læringsmiljøet. Tilsynet skal være risikobasert.
Forslaget til lovendring gir folkehøyskolene et større
ansvar for elevenes læringsmiljø enn gjeldende lov.
Lovendringen vil imidlertid ikke, etter departementets syn, medføre
urimelige økonomiske konsekvenser for skolene. Departementet
legger videre opp til at tilsynsbelastningen for Arbeidstilsynet
ikke vil øke, og at oppgavene kan dekkes innenfor Arbeidstilsynets
ordinære ramme.
Komiteen, medlemmene fra Høyre, Ine
Marie Eriksen, Jan Olav Olsen, Raymond Robertsen og Søren
Fredrik Voie, fra Arbeiderpartiet, Vidar Bjørnstad, Eva
M. Nielsen og Karita Bekkemellem Orheim, fra Fremskrittspartiet, Ursula
Evje og Arne Sortevik, fra Sosialistisk Venstreparti, Lena Jensen
og lederen Rolf Reikvam, fra Kristelig Folkeparti, Arne Lyngstad
og Elsa Skarbøvik, fra Senterpartiet, Rune J. Skjælaaen,
fra Venstre, Trine Skei Grande, og representanten Jan Simonsen,
viser til at forslagene i proposisjonen er en oppfølging
av tidligere vedtak i Stortinget og viser til at Stortinget 19. november
2002 ba regjeringen fremme forslag om arbeidsmiljøbestemmelser
for elever i folkehøyskolen.
Komiteen mener det er viktig at bestemmelser om
læringsmiljøet i folkehøyskoler lovfestes,
både det fysiske og det psykososiale læringsmiljøet.
Komiteen er positiv til at departementets forslag
til lovendring er tilnærmet lik læringsmiljøbestemmelsene
i universitets- og høyskoleloven.
Komiteen er positiv til at departementet foreslår
at Arbeidstilsynet gis tilsynsansvar med studentenes læringsmiljø. Komiteen mener
det er naturlig og hensiktsmessig at Arbeidstilsynet utfører
tilsynsansvaret med studentenes læringsmiljø.
Arbeidstilsynet er et uavhengig organ som i dag har tilsyn med store
deler av arealene ved folkehøyskolene og innehar både
den kompetanse, erfaring og sanksjonsmyndighet som er nødvendig
for å kunne ivareta studenters rettigheter når
det gjelder læringsmiljøet.
Komiteen mener det er viktig å arbeide
systematisk for å tilrettelegge bedre for funksjonshemmede
elever i skolene. Komiteen ber departementet ta initiativ
til at folkehøyskolene innfører planer og systemer
for et systematisk arbeid for å tilrettelegge for funksjonshemmede
elever ved folkehøyskolene.
Komiteen viser til at den enkelte skolen har det
overordnede ansvar for læringsmiljøet, og vil
understreke at kontinuerlig og systematisk arbeid for å sikre
et godt arbeidsmiljø er viktig. Komiteen vil understreke
viktigheten av studenters medvirkning og innflytelse i dette arbeidet.
Komiteen viser til Innst. O. nr. 107 (2002-2003)
der komiteen i forbindelse med læringsmiljøbestemmelse
i universitets- og høgskoleloven, uttalte følgende:
"Komiteen viser til at Arbeidstilsynet i dag når ca.
8 pst. av virksomhetene gjennom tilsynsbesøk. Med en utvidelse
av Arbeidstilsynets virkeområde vil det etter komiteens
mening bety at en må ha en gjennomgang av Arbeidstilsynets
ressurser. Komiteen ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget
med en gjennomgang og vurdering av Arbeidstilsynet ressurssituasjon
i forbindelse med statsbudsjettet 2004."
Komiteen vil påpeke at lovendringen medfører
en ytterligere utvidelse av Arbeidstilsynets virkeområde. Komiteen ber
Regjeringen sikre at Arbeidstilsynet kan ha den veilederrollen og
gjennomføre et reelt tilsyn med den enkelte folkehøyskolen som
er forventet ut fra nye pålagte oppgaver.
Komiteen viser i denne sammenheng til at Arbeidstilsynet
også får utvidet tilsynsansvar i forhold til fagskolene
(jf. Ot.prp. nr. 84 (2003-2004) og private høgskoler (jf.
Ot.prp. nr. 79 (2003-2004).
Komiteen viser for øvrig til at departementet
i forbindelse med tilsynsansvaret drøfter begrepet velferd
i proposisjonen, og slutter seg til at det ikke er
"… elevvelferd i seg selv som omfattes av tilsynet,
men velferdsmessige forhold skal være et kriterium i vurderingen
av det fysiske og psykiske arbeidsmiljøet ved lærestedet.
Arbeidstilsynets tilsyn vil ikke omfatte velferdsmessige forhold
knyttet til elevenes fritidstilbud utenfor skolen."
Komiteen har for øvrig ingen
merknader, viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre
følgende
vedtak til lov
om endringer i lov 6. desember 2002 nr. 72
om folkehøyskoler
I
I lov 6. desember 2002 nr. 72 om folkehøyskoler gjøres
følgende endringer:
Ny § 5a skal lyde:
§ 5a. Læringsmiljø
Styret har det overordnede ansvar for elevenes læringsmiljø.
Skolen skal, i samarbeid med elevrådet, legge forholdene
til rette for et godt læringsmiljø og arbeide
for å bedre velferden på lærestedet.
Skolen skal, så langt det er mulig og rimelig, legge læringsmiljøet
til rette for elever med særskilte behov.
Styret har ansvar for at læringsmiljøet
på skolen, herunder det fysiske og psykiske arbeidsmiljø,
er fullt forsvarlig ut fra en samlet vurdering av hensynet til elevenes
helse, sikkerhet og velferd. I utformingen av det fysiske arbeidsmiljøet
skal det, så langt det er mulig og rimelig, sørges
for
a.at lokaler, adkomstveier,
trapper mv. er dimensjonert og innredet for den virksomhet som drives;
b.at lokalene har gode lys-
og lydforhold og forsvarlig inneklima og luftkvalitet;
c.at lokalene blir vedlikeholdt
og er rene og ryddige;
d.at lokalene er innredet slik
at uheldige fysiske belastninger for elevene unngås;
e.at virksomheten er planlagt
slik at skader og ulykker forebygges;
f.at tekniske innretninger
og utstyr er forsynt med verneinnretninger og blir vedlikeholdt
slik at elevene er vernet mot skader på liv og helse;
g.at lokaler, adkomstveier,
sanitæranlegg og tekniske innretninger er utformet på en
slik måte at funksjonshemmede kan studere ved skolen;
h.at læringsmiljøet
er innrettet for elever av begge kjønn;
i.at læringsmiljøet
er utformet etter prinsippet om universell utforming.
Arbeidstilsynet fører tilsyn med at kravene
i annet ledd overholdes. Arbeidsmiljøloven kapittel XIII om
tilsyn og tvangsmidler mv. gjelder tilsvarende så langt
det passer.
§ 6 skal lyde:
§ 6 Forskrifter
Departementet kan gi nærmere forskrifter om kursordning,
internat, kvalifikasjonskrav for undervisningspersonalet, kontroll og
læringsmiljø.
II
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer.
Oslo, i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen, den 13. oktober 2004
Rolf Reikvam |
Lena Jensen |
leder |
ordfører |