Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet ønsker å fjerne
ordningen med skattefritak for arbeidsgivers dekning av behandlingsforsikringer
og direkte behandlingsutgifter. Disse medlemmer mener
at ordningen innebærer en uakseptabel forskjellsbehandling.
Noen få arbeidstakere får dekket utgifter til
privat behandling skattefritt, mens andre må velge mellom
enten å betale tilsvarende behandling med egne, skattlagte
midler, eller å vente på behandling i det offentlige
helsevesen.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
"I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av
formue og inntekt (skatteloven) gjøres følgende
endring:
I
§ 5-15 andre ledd fjerde punktum
oppheves.
II
Endringene under trer i kraft straks med virkning fra
og med inntektsåret 2005."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
viser til at engangsutbetaling av erstatning for fremtidig økonomisk
tap av inntekt ikke er skattepliktig, f.eks. trafikkskadde. Det
fremkommer i dag ulike vurderinger og vedtak fra skattemyndighetenes
side i forhold til formuesbeskatningen i slike saker.
Disse medlemmer ber Regjeringen gjennomgå dagens
regelverk, slik at engangsutbetaling av erstatning fortsatt blir
behandlet likt (fortsatt skattefritt) fra myndighetenes side.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at Arbeiderpartiet og sentrumspartiene i statsbudsjettet
for 2001 ble enige om å innføre en skatt på utbytte
på mottakers hånd. Denne skatten skulle være
midlertidig, inntil et nytt system for nærings- og kapitalbeskatning
var på plass. Til tross for at et slikt system fortsatt
var under utredning, valgte regjeringen Bondevik II å fjerne
utbytteskatten i 2002-budsjettet. Disse medlemmer går inn
for å gjeninnføre en midlertidig utbytteskatt
inntil et nytt system for nærings- og kapitalbeskatning
er på plass. Skattesatsen settes til 16 pst., og det gis
et grunnfradrag på 10 000 kroner. Ingen annen
inntektsart er så skjevt fordelt mellom ulike grupper som aksjeinntekter.
En liten gruppe mennesker med høy inntekt mottar mesteparten
av utbetalt aksjeutbytte. Internasjonalt er det også vanlig
med en egen skatt på utbetalt utbytte.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av
formue og inntekt (skatteloven) gjøres følgende
endringer:
I
§ 10-12 første ledd og
nytt annet ledd skal lyde:
(1) Godtgjørelse fastsettes til mottatt utbytte
multiplisert med 12/28 av aksjonærens skattesats
for alminnelig inntekt.
(2) I følgende tilfeller fastsettes likevel godtgjørelsen
til mottatt utbytte multiplisert med aksjonærens skattesats:
c) Mottaker av utbyttet er et aksjeselskap eller
likestilt selskap etter § 10-1 første
ledd.
d) Mottatt utbytte til aktiv aksjonær, så langt
utbyttet ikke overstiger den beregnede personinntekt som tilordnes
aksjonæren fra selskapet i det inntektsår utbyttet
utdeles.
e) For den del av samlet utbytte til aksjonæren som
ikke overstiger 10 000 kroner (bunnfradrag).
Nåværende annet, tredje og fjerde
ledd blir henholdsvis tredje, fjerde og femte ledd.
§ 10-32 annet ledd skal lyde:
(2) Inngangsverdien settes til anskaffelsesverdien, eventuelt
med opp- eller nedregulering med et beløp fastsatt etter § 10-34
eller § 10-35. Er beløp fastsatt etter § 10-34
positivt, skal inngangsverdien ved realisasjon som nevnt i § 10-37,
og realisasjon ved overføring av aksje til selskapet som
har utstedt aksjen, reguleres med 12/28 av beløpet.
Forrige punktum får ikke anvendelse på realisasjon
foretatt av aksjeselskap og likestilt selskap etter § 10-1
første ledd, ved realisasjon av andel i verdipapirfond,
eller ved realisasjon som nevnt i § 2-5 første
ledd bokstav b og annet ledd bokstav a. Anskaffelsesverdien settes
til det beløp skattyter har betalt for aksjen dersom ikke annet
er bestemt.
II
Endringene under I trer i kraft straks med virkning
for realisasjon og for utbytte besluttet utdelt fra og med 2. november
2004."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til sine merknader til Budsjett-innst. S. nr. 1 (2004-2005), der
det foreslås å innføre skatt på aksjeutbytte
på 17 pst.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
I
"I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt på formue
og inntekt (skatteloven) gjøres følgende endring:
§ 10-12 første ledd og nytt
annet ledd skal lyde:
(1) Godtgjørelse fastsettes til mottatt utbytte
multiplisert med 11/28 av aksjonærens
skattesats for alminnelig inntekt.
(2) I følgende tilfeller fastsettes likevel godtgjørelsen
til mottatt utbytte multiplisert med aksjonærens skattesats:
a. Mottaker av utbytte er et aksjeselskap eller
likestilt selskap etter § 10-1 første
ledd.
b. Mottatt utbytte til aktiv aksjonær, så langt
utbyttet ikke overstiger den beregnede personinntekt som tilordnes
aksjonæren fra selskapet i det inntektsår utbytte
utdeles.
Nåværende annet, tredje og fjerde ledd
blir henholdsvis tredje, fjerde og femte ledd.
§ 10-32 annet ledd skal lyde:
(2) Inngangsverdien settes til anskaffelsesverdien, eventuelt
med opp- eller nedregulering med et beløp fastsatt etter § 10-34
eller § 10-35. Er beløp fastsatt etter § 10-34
positivt, skal inngangsverdien ved realisasjon som nevnt i § 10-37,
og realisasjon ved overføring av aksje til selskapet som
har utstedt aksjen, reguleres med 11/28 av beløpet.
Forrige punktum får ikke anvendelse for realisasjon foretatt
av aksjeselskap eller likestilt selskap etter § 10-1
første ledd, for realisasjon av andel i verdipapirfond,
eller ved realisasjon som nevnt i § 2-5 første
ledd bokstav b og annet ledd bokstav a. Anskaffelsesverdien settes til
det beløp skattyter har betalt for aksjen dersom ikke annet
er bestemt.
II
Endringene under I trer i kraft straks og med
virkning fra og med 10. november 2004."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og
Sosialistisk Venstreparti viser til at ved beregning av
formuesskatt på unoterte aksjer verdsettes disse til 65
pst. av aksjenes skattemessige verdi. Formuesverdien, som er basert
på den skattemessige verdien av eiendelene, vil normalt være
vesentlig lavere enn aksjens reelle verdi. Aksjer notert på SMB-listen
ved Oslo Børs verdsettes til 65 pst. av kursverdien. Disse
medlemmer går inn for å heve verdsettingen
til 100 pst. av skattemessig verdi på ikke-børsnoterte
selskaper og 100 pst. av kursverdien på aksjer notert på SMB-listen.
Også grunnfondsbevis skal verdsettes til 100 pst. av kursverdien.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av
formue og inntekt (skatteloven) gjøres følgende
endringer:
I
§ 4-12 andre, tredje, fjerde og
sjette ledd skal lyde:
(2) Aksje notert på SMB-listen ved Oslo Børs verdsettes
til kursverdien 1. januar i ligningsåret.
(3) Ikke børsnotert aksje verdsettes til aksjens forholdsmessige
andel av aksjeselskapets eller allmennaksjeselskapets samlede skattemessige
formuesverdi 1. januar året før ligningsåret
fordelt etter pålydende.
(4) Ikke-børsnotert aksje i utenlandsk selskap verdsettes
til aksjens antatte salgsverdi 1. januar i ligningsåret.
Aksjen skal verdsettes etter tredje ledd når skattyteren
krever dette og kan sannsynliggjøre selskapets skattemessige
formuesverdi.
(6) Grunnfondsbevis i sparebank, gjensidig forsikringsselskap,
kreditt- og hypotekforening og selveiende finansieringsforetak
verdsettes til kursverdien 1. januar i ligningsåret.
Er kursen ikke notert eller kjent, settes verdien til den antatte
salgsverdi.
§ 4-13 første ledd skal
lyde:
(1) For aksjeselskap eller allmennaksjeselskap som er stiftet året
før ligningsåret, settes aksjeverdien til summen
av aksjenes pålydende beløp og overkurs. Er stiftelsen
skjedd ved overgang fra personlig firma til aksjeselskap eller allmennaksjeselskap,
legges verdien 1. januar i ligningsåret til grunn,
fastsatt i samsvar med § 4-12 tredje ledd.
II
Endringene under I trer i kraft straks med virkning
fra og med inntektsåret 2005."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og
Kystpartiet mener det er viktig å ha et velorganisert
arbeidsliv med høy organisasjonsgrad. Disse medlemmer går
inn for å øke fradraget for fagforeningskontingent
fra 1 800 til 2 200 kroner, og fremmer følgende
forslag:
"I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av
formue og inntekt (skatteloven) gjøres følgende
endringer:
I
§ 6-20 fjerde ledd annet punktum
skal lyde:
Fradrag kan samlet gis med inntil 2 200 kroner eller
med en forholdsmessig del av dette beløpet når fradragsberettiget
kontingent er betalt for bare en del av inntektsåret.
II
Endringene under I trer i kraft straks med virkning
fra og med inntektsåret 2005."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til merknader i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2004-2005) kapittel 2
om fjerning av fradragsreglene for fagforeningskontingent i skatteloven
og fremmer følgende forslag:
"I skatteloven gjøres følgende
endring:
I
§ 6-20 oppheves.
II
Endring under I trer i kraft straks og med virkning
fra og med inntektsåret 2005."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet,
og slutter seg på bakgrunn av dette subsidiært
til forslag som følger av avtalen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at inntekter fra næringsvirksomheter hvor eierne deltar
aktivt, er dels avkastning på arbeid og dels avkastning
på kapital, uten at dette skillet kommer fram i regnskapet.
Fordi skattesatsen for arbeidsinntekt (personinntekt) er høyere
enn satsen for kapitalinntekt (alminnelig inntekt), er det nødvendig
med regler for næringsdrivende som bestemmer hvordan den
samlede inntekten skal fordeles på arbeid og kapital. Med
dagens regler for begrensning av personinntekt for ikke-liberale
foretak klassifiseres en for liten del av inntekten som arbeidsinntekt. Disse
medlemmer går inn for å fjerne takreglene
for ikke-liberale foretak, og fremmer følgende forslag:
"I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av
formue og inntekt (skatteloven) gjøres følgende
endringer:
I
§ 12-16 annet ledd oppheves.
Nåværende tredje ledd blir nytt annet
ledd.
§ 12-17 oppheves.
II
Endringene under I trer i kraft straks med virkning
fra og med inntektsåret 2005."
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Senterpartiet og Kystpartiet, går derfor inn for å redusere
arbeidsgivers periode med lønnsplikt fra 10 til 5 dager,
og fremmer følgende forslag:
"I lov 6. mai 1988 nr. 22 om lønnsplikt
under permittering gjøres følgende endring:
I
§ 3 første ledd skal lyde:
Arbeidstaker har krav på lønn og annet
arbeidsvederlag fra arbeidsgiver i en arbeidsgiverperiode den første
tid etter at permittering er iverksatt. Arbeidsgiverperioden løper
fra og med den første arbeidsdag permitteringen omfatter.
Arbeidsgiverperiodens lengde er
a) 5 arbeidsdager ved
hel permittering og ved minst 40 pst. reduksjon av arbeidstiden
b) 15 arbeidsdager ved mindre enn 40 pst. reduksjon av arbeidstiden.
II
Endringen under I trer i kraft straks med virkning fra
og med 1. januar 2005."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og
Sosialistisk Venstreparti mener at i en situasjon med høy
ledighet er det viktig å redusere arbeidsgivernes kostnader
ved permitteringer, for å forhindre ytterligere oppsigelser
og at bedrifter på den måten mister verdifull
kompetanse.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til eget forslag i Budsjett-innst. S. I (2004-2005) punkt 3.2.7.2.5.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at Regjeringen i 2003 foreslo flere
kutt i dagpengeordningen, og fikk flertall for dette sammen med
Fremskrittspartiet. Som en følge av dette ble ytelsene
strammet betydelig inn og langt færre har nå krav
på dagpenger. Arbeidsledighet skaper ofte økonomiske
problemer for dem som rammes, og disse medlemmer vil bidra til at
det ikke blir verre enn nødvendig. Disse medlemmer vil
derfor bedre dagpengeordningen ved å redusere kravet til
minsteinntekt fra 1,5G til 1,25G og redusere antall ventedager fra
5 til 3 dager.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd
(folketrygdloven) gjøres følgende endringer:
§ 4-4 punkt a) og b) skal
lyde:
For å få rett til dagpenger må medlemmet
a) i det siste avsluttede kalenderåret
før det søkes om stønad ha hatt utbetalt
en arbeidsinntekt som minst svarer til 1,25 ganger grunnbeløpet
på søknadstidspunktet, eller
b) i løpet av de siste tre avsluttede kalenderårene før
det søkes om stønad ha hatt utbetalt en arbeidsinntekt
som minst svarer til 3 ganger grunnbeløpet på søknadstidspunktet.
§ 4-9 skal lyde:
Det kan ytes dagpenger når medlemmet har vært arbeidsløs
og stått tilmeldt Aetat som reell arbeidssøker
(se § 4-5) i minst tre av de siste femten dager. Lørdag
og søndag regnes ikke med. Dagpengene løper fra
dagen etter at ventetiden etter første punktum er avsluttet.
Dagpenger ytes likevel ikke fra et tidligere tidspunkt enn søknadstidspunktet."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Kystpartiet viser til merknader
i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2004-2005) kapittel 2 om økte
avskrivningssatser i skatteloven og fremmer følgende forslag:
"I skatteloven gjøres følgende
endring:
I
§ 14-43 første ledd litra
d. skal lyde:
d. personbiler, traktorer, maskiner, redskap,
instrumenter, inventar mv. - 25 pst.
II
Endring under I trer i kraft straks og med virkning
fra og med inntektsåret 2005."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet,
og slutter seg på bakgrunn av dette subsidiært
til forslag som følger av avtalen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til merknader i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2004-2005) kapittel 2
om fjerning av inntektstaket på 2 G for pensjonister
i Folketrygdloven og fremmer følgende forslag:
"I folketrygdloven gjøres følgende
endring:
I
§ 19-6 tredje ledd nytt første
punktum skal lyde:
Alderspensjonen skal ikke reduseres selv om alderspensjonisten
har pensjonsgivende årsinntekt i tillegg til pensjonen.
II
Endring under I trer i kraft straks og med virkning
fra og med inntektsåret 2005."
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Kystpartiet viser
til at aleneboende utgjør en stor del av antall husholdninger
i landet. Aleneboende får i dag en forholdsvis mye større
belastning som følge av høye grunnavgifter for
eksempel på vann og renovasjon. Derfor mener disse medlemmer at
det er rett å gi et særskilt fradrag i skatt på 1 000
kroner for enpersonshusholdninger med inntekt under 180 000
kroner.
Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:
"I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av
formue og inntekt (skatteloven) gjøres følgende
endring:
§ 16-1 skal lyde:
§ 16-1 Fradrag i skatt for enslige
(1) Enslig personlig skattyter som ikke bor i husstandsfellesskap
med andre, gis fradrag i skatt og trygdeavgift når alminnelig
inntekt ikke overstiger et beløp på 180 000
kroner.
(2) Fradrag som nevnt i forrige ledd skal være 1 000
kroner.
(3) Departementet kan gi forskrift til utfylling og gjennomføring
av denne paragraf. Når særlige hensyn tilsier
det, kan departementet utvide eller begrense kretsen av personer
som har krav på fradrag etter denne paragraf."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kystpartiet viser til merknader i Budsjett-innst. S.
nr. 1 (2004-2005) kapittel 2 og fremmer følgende forslag:
"I skatteloven gjøres følgende
endring:
I
§ 6-81 skal lyde:
§ 6-81 Særfradrag for alder og uførhet
m.v.
(1) Særfradrag for alder gis etter følgende
regler:
Fra og med den måned skattyter fyller 70 år,
gis det et særfradrag i alminnelig inntekt på 1 697
kroner pr. påbegynt måned. Ektefeller har til
sammen rett til samme særfradrag som en enslig.
Bestemmelsen i a gjelder tilsvarende når skattyter
etter fylte 67 år tar ut alderspensjon etter § 19-6 i
folketrygdloven. Tar skattyteren bare ut en del av full alderspensjon,
reduseres særfradraget tilsvarende. Tar begge ektefeller
ut deler av full alderspensjon, er den høyeste pensjonsandelen
avgjørende for denne reduksjonen.
Dersom begge ektefeller har alderspensjon fra folketrygden,
fordeles særfradraget med en halvpart på hver.
(2) Fra og med den måned skattyter mottar foreløpig
uførestønad etter folketrygdloven § 12-16
eller uførepensjon fordi ervervsevnen er satt ned med minst
2/3, gis det et særfradrag i alminnelig inntekt på 1 697
kroner pr. påbegynt måned.
(3) Andre skattytere enn nevnt i første og annet ledd
som har mottatt rehabiliteringspenger, foreløpig uførestønad
eller attføringspenger etter folketrygdloven eller uførepensjon
etter nevnte lov eller andre lover, skal for hver påbegynt
måned slike ytelser er mottatt ha et særfradrag
lik halvparten av månedsfradraget etter første
ledd a første punktum.
(4) Reglene om ektefeller i denne paragraf gjelder tilsvarende
for samboere som omfattes av § 2-16.
(5) Departementet kan gi forskrift om fordelingen av særfradrag
etter denne paragraf.
II
Endring under I trer i kraft straks og med virkning
fra og med inntektsåret 2005."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet,
og slutter seg på bakgrunn av dette subsidiært
til forslag som følger av avtalen.
Komiteens medlem fra Kystpartiet viser
til merknad om økning av bunnfradraget i boligbeskatningen
i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2004-2005).
Dette medlem fremmer derfor følgende
forslag:
"I lov av 26. mars 1999 nr. 14 om skatt
på formue og inntekt (skatteloven) gjøres følgende
endringer:
§ 7-11 første
ledd bokstav d første punktum skal lyde:
Ved beregning av nettoinntekt etter bokstav a skal det
gjøres et fradrag på 200 000 kroner i
ligningsverdien.
Endringene trer i kraft straks med virkning fra og med
inntektsåret 2005."
Komiteens medlem fra Kystpartiet viser
til merknad om skattlegging av fiskefartøyer i Budsjett-innst.
S. nr. 1 (2004-2005).
Dette medlem mener at man må ta hensyn
til fiskerienes spesielle karakter når skattesystemet utformes.
Fiskeryrket er fortsatt avhengig av vær og vind, i tillegg
til omfattende reguleringer - reguleringer som kan iverksettes på kort
tid etter nye analyser fra forskerne - og som kan føre
til sterkt reduserte kvoter, stenging av fiskefelt og stopp i fisket.
Fiskerne er med andre ord underlagt reguleringsregimer som kan føre
til uventede og dramatiske variasjoner i inntektene. Det er både
i landets og fiskernes interesse at vi har en streng forvaltningspolitikk
- og fiskerne selv er svært interessert i en bærekraftig
utvikling i våre fjord- og havområder.
Dette medlem har registrert at man fra Stortingets
side har stor forståelse for fiskernes situasjon - og stor
forståelse for nødvendigheten av strenge reguleringer
som kan iverksettes på kort tid. Det må også påpekes
at fiskeriene er en internasjonal næring, og at prisene
her i landet blir fastsatt ut fra de internasjonale markedene og
markedsprisene, et forhold fiskerne i liten grad kan påvirke.
Stortingets medlemmer er nok innforstått med at dette betyr
at fiskerne ikke kan regne med en jevn og sikker inntekt. Det betyr
også at fiskerne på grunn av statlige reguleringer ikke
har mulighet til å øke sin inntjening gjennom bedre
utnytting av investert kapital og økt arbeidsinnsats, de
kan ikke øke inntektene ved å fiske så mye
de bare vil - der kommer reguleringene inn i bildet. De kan heller
ikke styre prisene i særlig grad, der kommer internasjonale
prismekanismer inn i bildet. Det er forhold fiskerne ikke kan gardere
seg imot. Det betyr også at de ikke kan gjennomføre
en langsiktig planlegging av fremtidige inntekter og avkastning. Derfor
kan også svingningene i inntektene bli store, og særlig
dramatisk blir det hvis både fiskepriser faller og reguleringene
strammes til, eller hvis fiskerne opplever "svart hav". År
om annet opplever man slike situasjoner i fiskerinæringen.
Slike situasjoner er dramatiske for både fiskebåtredere,
fiskere og små og store fiskerisamfunn langs kysten,
og har ført til økonomiske kollaps og tragedier
for de som rammes, både yrkesutøvere og lokalsamfunn.
Det er også en situasjon som bankene tar med i sine vurderinger
når de får forespørsel om å bidra
til finansiering av nybygg i fiskeflåten. De store økonomiske
svingningene i fiskerinæringen bør tilsi at næringsaktørene
må få en mulighet til å gjøre
fondsavsetninger i gode tider. De må få anledning
til å bygge opp egenkapital og reserver til å møte
dårlige tider og de må få en mulighet
til å bygge opp kapital til investeringer i nye fartøyer
og utstyr, som er særdeles kapitalkrevende.
Dette medlem vil på nytt påpeke
at fiskerne er underlagt reguleringer som blir iverksatt av staten gjennom
kvoteforhandlinger og forskernes vurderinger av bestandssituasjonen.
Fiskerne og fiskernes organisasjoner har arbeidet for en sterk forvaltning
av våre fiskeressurser. Men dette, sammen med store svingninger
i vind- og værforhold, gjør fiskerinæringen
til en usikker næring, med store økonomiske svingninger
fra år til år. Som medspiller i dette samarbeidet
bør også staten bidra til å få mer
stabile økonomiske forhold i fiskerinæringen.
Dette medlem fremmer derfor følgende
forslag:
"I lov om skatt av formue og inntekt av 26. mars 1999
nr. 14 gjøres følgende endring:
Ny § 8-7 skal lyde:
§ 8-7 Fondsavsetning for eiere av
fiskefartøy:
Skattyter som driver fiskerivirksomhet med eget fiskefartøy,
eller som leier ut slikt fartøy til andre som benytter
fartøyet i fiskerivirksomhet, kan kreve fradrag i alminnelig
inntekt for avsetning til fond etter reglene i denne bestemmelse.
Avsetningen er begrenset oppad til 30 pst. av årets
alminnelig inntekt av virksomhet som nevnt i foregående
ledd.
Krav om avsetning må fremmes innen utløpet
av selvangivelsesfristen.
Beløp som det er gitt fradrag for etter bestemmelsene
foran, skal legges til skattyterens inntekt for det året
midlene dispenseres, og senest ved ligningen for det femte året
etter at det ble gitt fradrag for beløpet.
Departementet gir forskrift til utfylling og gjennomføring
av denne bestemmelsen.
Endringene trer i kraft straks med virkning fra og med
inntektsåret 2005."