Komiteen viser til proposisjonen og
til det som står foran, og rår Odelstinget til å gjøre
slikt
vedtak til lov
om endringer i lov 17. juli 1998 nr. 56 om årsregnskap
m.v. (regnskapsloven) og enkelte andre lover (gjennomføring
av EØS-regler om anvendelse av internasjonale regnskapsstandarder
m.m.)
I
I lov 17. juli 1998 nr. 56 om årsregnskap
m.v. (regnskapsloven) gjøres følgende endringer:
§ 1-5 nr. 2 skal lyde:
2. regnskapspliktige hvis aksjer, andeler, grunnfondsbevis
eller obligasjoner noteres på børs, autorisert
markedsplass eller tilsvarende regulert marked i utlandet,
eller
§ 1-6 første ledd og nye annet
og tredje ledd skal lyde:
Som små foretak regnes regnskapspliktige som ikke
faller inn under § 1-5 og som på balansedagen ikke
overskrider grensene for to av følgende tre vilkår:
1.salgsinntekt: 60 millioner
kroner,
2.balansesum: 30 millioner
kroner,
3.gjennomsnittlig antall ansatte
i regnskapsåret: 50 årsverk.
Regnskapspliktige som ikke er omfattet av første ledd
men som var omfattet av første ledd på foregående
balansedag, regnes likevel som små foretak.
Regnskapspliktige som er omfattet av første
ledd men som ikke var omfattet av første eller annet ledd på foregående
balansedag, regnes likevel ikke som små foretak.
Nåværende annet ledd blir nytt
fjerde ledd som skal lyde:
Morselskaper regnes likevel bare som små foretak
dersom vilkårene i første til tredje ledd
er oppfylt for konsernet sett som en enhet.
§ 3-1 nytt tredje ledd skal lyde:
For konsernregnskap eller selskapsregnskap utarbeidet
i samsvar med § 3-9, gjelder ikke bestemmelsene i denne
lov § 1-4, § 1-9, § 3-2 første,
annet og fjerde ledd samt tredje ledd annet og tredje punktum, § 3-2a, § 3-4, § 3-6, § 3-8,
kapittel 4, kapittel 5, kapittel 6, §§ 7-1 til
7-14, § 7-15 fjerde ledd, § 7-16, § 7-17, §§ 7-19
til 7-25, § 7-28, § 7-29, § 7-33, § 7-34, § 7-35, § 7-36
fjerde til åttende ledd og §§ 7-37 til
7-41.
§ 3-2 fjerde ledd nytt annet punktum skal
lyde:
Dette gjelder ikke dersom et av selskapene i konsernet
har aksjer, andeler, grunnfondsbevis eller obligasjoner notert på børs,
autorisert markedsplass eller tilsvarende regulert marked i utlandet.
Ny § 3-2a skal lyde:
§ 3-2a. Rettvisende bilde
Årsregnskapet skal gi et rettvisende
bilde av den regnskapspliktiges og konsernets eiendeler og gjeld, finansielle
stilling og resultat.
Hvis anvendelsen av en bestemmelse i kapittel
4 til 7 i særlige unntakstilfeller er uforenlig med plikten etter
første ledd, skal bestemmelsen fravikes for å gi et
rettvisende bilde som fastsatt i første ledd.
Ny § 3-3 skal lyde:
§ 3-3. Årsberetningens innhold
for små foretak
I årsberetningen skal det gis opplysninger
om arten av virksomheten og hvor virksomheten drives, inkludert
opplysning om eventuelle filialer.
Årsberetningen skal minst omfatte en
rettvisende oversikt over utviklingen og resultatet av den regnskapspliktiges
virksomhet og av dens stilling.
I årsberetningen skal det gis følgende
opplysninger om forutsetningen om fortsatt drift, jf. § 4-5:
1.Dersom forutsetning
om fortsatt drift legges til grunn for årsregnskapet, skal
det bekreftes at forutsetningen er til stede.
2.Dersom det er tvil om den
regnskapspliktige kan fortsette virksomheten, skal det redegjøres
for usikkerheten.
3.Dersom styrets handleplikt
ved tap av egenkapital har inntrådt i henhold til aksjeloven
eller allmennaksjeloven § 3-5, skal det opplyses om det er
besluttet eller satt i verk tiltak for å sikre selskapets
drift, eventuelt å oppløse selskapet.
4.Dersom det er sannsynlig
at virksomheten vil bli avviklet, skal det redegjøres for
hvordan virkelig verdi ved avvikling er beregnet dersom dette ikke framgår
i note til årsregnskapet.
Årsberetningen skal inneholde forslag
til anvendelse av overskudd eller dekning av tap dersom dette ikke
framgår av årsregnskapet.
Det skal gis opplysninger om arbeidsmiljøet
og en oversikt over iverksatte tiltak som har betydning for arbeidsmiljøet.
Det skal opplyses særskilt om skader og ulykker. Regnskapspliktig
som i regnskapsåret har sysselsatt minst 5 årsverk,
skal i tillegg opplyse særskilt om sykefravær.
Det skal redegjøres for den faktiske
tilstanden når det gjelder likestilling i virksomheten.
Det skal også redegjøres for tiltak som er iverksatt
og tiltak som planlegges iverksatt for å fremme likestilling
og for å forhindre forskjellsbehandling i strid med lov om
likestilling mellom kjønnene.
Det skal gis opplysninger om forhold ved virksomheten,
herunder dens innsatsfaktorer og produkter, som kan medføre
en ikke ubetydelig påvirkning av det ytre miljø.
Det skal opplyses hvilke miljøvirkninger de enkelte forhold
ved virksomheten gir eller kan gi, samt hvilke tiltak som er eller
planlegges iverksatt for å forhindre eller redusere negative
miljøvirkninger.
For små foretak som utarbeider konsernregnskap,
skal årsberetningen også dekke virksomheten i konsernet.
Nåværende § 3-3 blir ny § 3-3a
som skal lyde:
§ 3-3a. Årsberetningens innhold
for regnskapspliktige som ikke er små foretak
I årsberetningen skal det gis opplysninger om
arten av virksomheten og hvor virksomheten drives, inkludert
opplysning om eventuelle filialer.
Årsberetningen skal minst omfatte en
rettvisende oversikt over utviklingen og resultatet av den regnskapspliktiges
virksomhet og av dens stilling, sammen med en beskrivelse av de
mest sentrale risikoer og usikkerhetsfaktorer den regnskapspliktige står
overfor. Oversikten skal være en balansert og fyllestgjørende
analyse av utviklingen og resultatet av den regnskapspliktiges virksomhet
og av dens stilling, hensyntatt virksomhetens størrelse
og kompleksitet.
I den grad det er nødvendig for å forstå den
regnskapspliktiges utvikling, resultat eller stilling, skal analysen
nevnt i annet ledd inneholde både finansielle og, der det
passer, ikke-finansielle sentrale resultatindikatorer relevante
for den aktuelle virksomheten, inkludert opplysninger om miljø-
og personalsaker.
I sin analyse skal årsberetningen, der
det passer, inneholde henvisninger og tilleggsforklaringer til beløp
oppført i årsregnskapet.
Det skal gis en redegjørelse i årsberetningen
som gir grunnlag for å vurdere den regnskapspliktiges framtidige
utvikling. Regnskapspliktig som i foregående årsberetning
eller årsregnskap har angitt resultatmål eller
gitt andre opplysninger om forventet utvikling, skal opplyse om
forventningene er i samsvar med årets resultat og begrunne
eventuelle avvik.
Det skal gis opplysninger om finansiell risiko som er av
betydning for å bedømme foretakets eiendeler,
gjeld, finansiell stilling og resultat. Opplysningene skal omfatte
mål og strategier som er fastsatt for styring av finansiell
risiko, herunder strategien for sikring av hver hovedtype av planlagte
transaksjoner der sikringsvurdering er benyttet. Det skal gjøres rede
for foretakets eksponering mot markedsrisiko, kredittrisiko og likviditetsrisiko.
I årsberetningen skal det gis følgende
opplysninger om forutsetningen om fortsatt drift, jf. § 4-5:
1. Dersom forutsetning om fortsatt drift legges til grunn
for årsregnskapet, skal det bekreftes at forutsetningen
er til stede.
2. Dersom det er tvil om den regnskapspliktige kan fortsette
virksomheten, skal det redegjøres for usikkerheten.
3.Dersom styrets handleplikt
ved tap av egenkapital har inntrådt i henhold til aksjeloven
eller allmennaksjeloven § 3-5, skal det opplyses om det er
besluttet eller satt i verk tiltak for å sikre selskapets
drift, eventuelt å oppløse selskapet.
4. Dersom det er sannsynlig at virksomheten vil bli avviklet,
skal det redegjøres for hvordan virkelig verdi ved avvikling
er beregnet dersom dette ikke framgår i note til årsregnskapet.
Årsberetningen skal inneholde forslag til anvendelse
av overskudd eller dekning av tap dersom dette ikke framgår
av årsregnskapet.
Det skal gis opplysninger om arbeidsmiljøet og en
oversikt over iverksatte tiltak som har betydning for arbeidsmiljøet.
Det skal opplyses særskilt om skader og
ulykker. Regnskapspliktig som i regnskapsåret
har sysselsatt minst 5 årsverk, skal i tillegg opplyse
særskilt om sykefravær.
Det skal redegjøres for den faktiske tilstanden
når det gjelder likestilling i virksomheten. Det skal også redegjøres
for tiltak som er iverksatt og tiltak som planlegges iverksatt for å fremme
likestilling og for å forhindre forskjellsbehandling i
strid med lov om likestilling mellom kjønnene.
Det skal gis opplysninger om forhold ved virksomheten,
herunder dens innsatsfaktorer og produkter, som kan medføre
en ikke ubetydelig påvirkning av det ytre miljø.
Det skal opplyses hvilke miljøvirkninger de enkelte forhold
ved virksomheten gir eller kan gi, samt hvilke tiltak som er eller
planlegges iverksatt for å forhindre eller redusere negative
miljøvirkninger.
For regnskapspliktig som utarbeider konsernregnskap,
skal årsberetningen også dekke virksomheten i
konsernet.
Ny § 3-9 skal lyde:
§ 3-9. Anvendelse av internasjonale regnskapsstandarder
EØS-avtalen vedlegg XXII punkt 10b (forordning (EF)
nr. 1606/2002 om anvendelse av internasjonale regnskapsstandarder
med tilpasninger til EØS-avtalen) gjelder som lov med de
endringer og tillegg som følger av protokoll 1 til avtalen
og avtalen for øvrig.
Departementet fastsetter forskrifter om gjennomføring
av EØS-regler som svarer til kommisjonsforordninger fastsatt
i medhold av forordning (EF) nr. 1606/2002 artikkel 3.
Regnskapspliktig som omfattes av forordning (EF)
nr. 1606/2002 artikkel 4, har anledning til også å utarbeide
selskapsregnskap i samsvar med de internasjonale regnskapsstandardene
som er vedtatt etter annet ledd, jf. forordningen artikkel 5 bokstav
a.
Regnskapspliktig som ikke omfattes av forordning
(EF) nr. 1606/2002 artikkel 4, har anledning til å utarbeide
konsernregnskap i samsvar med de internasjonale regnskapsstandardene
som er vedtatt etter annet ledd, jf. forordningen artikkel 5 bokstav
b. Slik regnskapspliktig har anledning til å utarbeide
selskapsregnskap på samme måte, jf. forordningen
artikkel 5 bokstav b.
Ny § 5-9a skal lyde:
§ 5-9a. Aksjebasert betaling
Aksjebasert betaling skal regnskapsføres
til virkelig verdi på transaksjonstidspunktet.
Små foretak kan unnlate å kostnadsføre
aksjebasert avlønning.
§ 7-1 nye fjerde og femte ledd skal lyde:
Hvis anvendelsen av bestemmelsene i denne lov ikke
er tilstrekkelig for å gi et rettvisende bilde som nevnt
i § 3-2a første ledd, skal det gis tilleggsopplysninger.
Ethvert fravik som nevnt i § 3-2 a annet
ledd skal angis. Fraviket skal begrunnes konkret og fullstendig med
opplysning om betydningen fraviket har for den regnskapspliktiges
og konsernets eiendeler og gjeld, finansielle stilling og resultat.
Ny § 7-11a skal lyde:
§ 7-11a. Aksjebasert betaling
Det skal redegjøres for bruken av aksjebasert
betaling. Det skal opplyses om kostnadsført aksjebasert betaling
minst spesifisert på de aktuelle postene i resultatregnskapet.
Det skal opplyses hvordan kostnadene er beregnet, herunder de forutsetningene
som er lagt til grunn for beregningen.
II
I lov 7. desember 1956 nr. 1 om tilsynet for kredittinstitusjoner,
forsikringsselskaper og verdipapirhandel m.v. (kredittilsynsloven)
gjøres følgende endringer:
§ 1 første ledd nr. 9 skal
lyde:
9. revisorer og revisjonsselskaper som er godkjent etter revisorloven.
§ 9 første ledd nye femte og sjette
punktum skal lyde:
Kredittilsynets utgifter til kontroll etter lov
19. juni 1997 nr. 79 om verdipapirhandel § 12-1 tredje ledd
og til klagenemnd etter samme lov § 12-7 tredje ledd skal
utliknes på børser og autoriserte markedsplasser.
Kredittilsynets utgifter til klagenemnd etter revisorloven § 9-2a
tredje ledd skal utlignes på revisorer og revisjonsselskaper.
III
I lov 24. mai 1961 nr. 1 om sparebanker gjøres følgende
endringer:
§ 8 annet ledd skal lyde:
Forstanderskapet sammensettes, og medlemmene velges,
etter nærmere bestemmelser i vedtektene. Minst tre fjerdedeler
av medlemmene skal være personer som ikke er ansatt i sparebanken.
Det skal legges vekt på at de valgte medlemmer til sammen
avspeiler sparebankens kundestruktur og andre interessegrupper samt
samfunnsfunksjonen. I sparebank som har utstedt omsettelige
grunnfondsbevis, jfr. § 2 annet ledd velges minst en femdel
og ikke mer enn to femdeler av forstanderskapets medlemmer og varamedlemmer
av eierne av grunnfondsbevisene etter nærmere bestemmelser
i vedtektene.
§ 14 første ledd annet og tredje
punktum oppheves.
Nåværende fjerde til åttende
punktum blir annet til sjuende punktum. Sjette punktum skal lyde:
Samtidig med valg av styremedlemmer velges minst tre varamedlemmer, hvorav
- dersom banken har 15 ansatte eller flere - minst ett
blant de ansatte i banken.
IV
I lov 12. juni 1981 nr. 52 om verdipapirfond gjøres
følgende endringer
§ 4-8 annet ledd nr. 2, 3 og nytt
nr. 4 skal lyde:
2. 10 prosent av fondets eiendeler dersom den samlede
verdi av plasseringer som nevnt i dette punktum ikke overstiger
40 prosent av fondets eiendeler,
3. 35 prosent av fondets eiendeler dersom de omsettelige
verdipapirene eller pengemarkedsinstrumentene er utstedt eller garantert
av en stat som er part i EØS-avtalen, dennes lokale offentlige myndigheter
eller av internasjonale statlige organisasjoner der en eller flere
av statene som er part i EØS-avtalen deltar, eller
4.25 prosent av fondets eiendeler
dersom verdipapirene er obligasjonslån med pantesikkerhet
i utlånsportefølje utstedt av foretak hjemmehørende i
en EØS-stat etter bestemmelsene i finansieringsvirksomhetsloven
kapittel 2 del IV.
§ 4-8 fjerde ledd første og annet
punktum skal lyde:
Et verdipapirfonds plasseringer i henhold til annet ledd
nr. 1 til 4, syvende ledd tredje punktum og niende
ledd, kan ikke anvendes samtidig for så vidt gjelder innskudd
eller finansielle instrumenter utstedt av samme selskap. Likevel
tillates kumulasjon av plasseringer i henhold til annet ledd nr.
1 til 4 som samlet ikke overstiger 20 prosent
av fondets eiendeler for så vidt de finansielle instrumentene
er utstedt av selskaper i samme konsern som angitt i femte ledd.
V
I lov 13. juni 1997 nr. 44 om aksjeselskaper (aksjeloven)
gjøres følgende endringer:
I § 3-6 skal paragrafoverskriften
lyde:
§ 3-6. Utdeling fra selskapet mv.
§ 3-6 nytt tredje ledd skal lyde:
(3) Departementet kan i forskrift gi regler om
beregning av fri og bundet egenkapital når årsregnskapdet
er ført i en annen valuta enn norske kroner.
VI
I lov 13. juni 1997 nr. 45 om allmennaksjeselskaper
(allmennaksjeloven) gjøres følgende endringer:
I § 3-6 skal paragrafoverskriften
lyde:
§ 3-6. Utdeling fra selskapet mv.
§ 3-6 nytt tredje ledd skal lyde:
(3) Departementet kan i forskrift gi regler om
beregning av fri og bundet egenkapital når årsregnskapet
er ført i en annen valuta enn norske kroner.
VII
I lov 19. juni 1997 nr. 79 om verdipapirhandel gjøres
følgende endringer:
§ 12-1 nytt tredje ledd skal lyde:
Kredittilsynet fører kontroll med at årsregnskap, årsberetning,
delårsregnskap og annen finansiell rapportering fra norske
utstedere av omsettelige verdipapirer som er eller søkes
notert på børs, autorisert markedsplass eller
regulert marked i en annen EØS-stat, er i samsvar med lov
og forskrifter. Departementet kan fastsette forskrifter om slik
kontroll og tiltak for å sikre at det blir gitt korrekt
informasjon i tilfeller der den finansielle rapporteringen ikke
er i samsvar med lov eller forskrifter. Departementet kan også delegere
Kredittilsynets myndighet etter dette ledd eller bestemmelser fastsatt
i medhold av dette ledd til børs.
Nåværende tredje ledd blir nytt fjerde
ledd.
§ 12-2 nytt åttende ledd skal lyde:
Utstedere som nevnt i § 12-1 tredje ledd
samt deres tillitsvalgte, ansatte og revisor plikter å gi
Kredittilsynet de opplysninger om utsteders forhold som tilsynet
krever til gjennomføring av kontroll etter § 12-1
tredje ledd. Utstedere som nevnt, deres tillitsvalgte, ledende ansatte
og revisor skal gi melding til Kredittilsynet om finansiell rapportering
fra utstederen som de anser ikke gir et rettvisende bilde i overensstemmelse
med det relevante regelverket for finansiell rapportering. Opplysnings-
og meldeplikt etter dette ledd gjelder uten hinder av taushetsplikt.
Departementet kan i forskrift fastsette nærmere regler om
opplysnings- og meldeplikt etter dette ledd, og kan herunder delegere
Kredittilsynets myndighet etter første punktum til børs
og fastsette at opplysnings- og meldeplikt etter dette ledd skal
oppfylles overfor børs.
Nåværende åttende ledd blir
nytt niende ledd.
§ 12-4 nytt femte ledd skal lyde:
Kredittilsynet kan gi pålegg om å oppfylle
opplysnings- og meldeplikt etter § 12-2 åttende
ledd. Kredittilsynsloven § 10 annet ledd gjelder tilsvarende.
Ny § 12-7 skal lyde:
§ 12-7. Klagenemnd
Departementet kan i forskrift fastsette at en
klagenemnd skal avgjøre klager på vedtak etter
bestemmelser gitt i medhold av § 12-1 tredje ledd.
Forvaltningsloven kommer til anvendelse for klagenemndens
virksomhet. Departementet kan fastsette nærmere regler
om frister, innholdet av klage, tilsvar og muntlig forhandling og
om klagenemndens sammensetning og virksomhet.
Klagenemndens utgifter til klagebehandling etter første
ledd dekkes av Kredittilsynet og utliknes på børser
og autoriserte markedsplasser etter kredittilsynsloven § 9.
Departementet fastsetter medlemmenes godtgjørelse.
Det kan kreves gebyr for behandling av klage som
angitt i første ledd. Departementet kan gi nærmere
regler om når gebyr skal kreves, om gebyrenes størrelse
og om innkrevingen.
VIII
I lov 15. januar 1999 nr. 2 om revisjon og revisorer
(revisorloven) skal ny § 9-2a lyde:
§ 9-2a. Klagenemnd
Departementet kan i forskrift fastsette at en
klagenemnd skal avgjøre klager på vedtak etter §§ 9-1 og
9-2. Departementet kan i forskrift fastsette at klagenemnden skal
avgjøre klager også på andre vedtak etter
denne lov.
Forvaltningsloven kommer til anvendelse for klagenemndens
virksomhet. Departementet kan fastsette nærmere regler
om frister, innholdet av klage, tilsvar og muntlig forhandling og
om klagenemndens sammensetning og virksomhet.
Klagenemndens utgifter til klagebehandling etter første
ledd dekkes av Kredittilsynet og utliknes etter kredittilsynsloven § 9
på revisorer og revisjonsselskaper som er godkjent etter
kapittel 3. Departementet fastsetter medlemmenes godtgjørelse.
Det kan kreves gebyr for behandling av klage som
angitt i første ledd. Departementet kan gi nærmere
regler om når gebyr skal kreves, om gebyrenes størrelse
og om innkrevingen.
IX
1. Ikrafttredelse
Loven trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer. De enkelte bestemmelsene
i loven kan settes i kraft til ulik tid. Kongen fastsetter virkningstidspunkt
for bestemmelsene i loven del I.
2. Overgangsbestemmelser
For selskaper som nevnt i europaparlaments- og rådsforordning
(EF) nr. 1606/2002 om anvendelse av internasjonale regnskapsstandarder
artikkel 9, får kravene i forordningen artikkel 4 anvendelse
først for regnskapsår som starter i januar 2007.
Slike selskaper kan unnlate å benytte denne overgangsbestemmelsen.
Kongen kan fastsette andre overgangsbestemmelser.