I henhold til alkoholloven § 1-3 defineres
alkoholholdig drikk enten som øl (som igjen kan deles opp
i typene øl og sterkøl), vin eller brennevin.
Disse definisjonene får i alkohollovens forstand betydning for
retten til produksjon, import, eksport, engrossalg, omfanget av
en salgs- eller skjenkebevilling, for salgs- og skjenketidene, for
aldersgrensebestemmelsene og for bevillingsgebyrene.
Bakgrunnen for at departementet nå har vurdert en gjennomgripende
endring av lovens system for inndeling av alkoholholdig drikk i
alkoholtypene øl, vin og brennevin, er først og
fremst de konsekvenser EFTA-domstolens dom i rusbrus-saken har fått
for oppbyggingen av regelverket. I Ot.prp. nr. 89 (2001-2002) viste
Sosialdepartementet til at den lovtekniske straksløsningen
i form av forskriftshjemmel og forskrift om likebehandling av øl
og annen drikk med lavere alkoholinnhold enn 4,76 volumprosent må erstattes
av permanent lovmessig implementering av bestemmelsene.
Det gis i proposisjonen en vurdering av om det kan anses alkoholpolitisk
forsvarlig å endre lovverket slik at all alkoholholdig
drikk med samme alkoholinnhold likebehandles. Det framholdes at
fra en medisinsk synsvinkel synes forskjellen mellom de ulike alkoholtypene å spille
liten rolle når det gjelder de langsiktige helseskadene,
men at det likevel er dekning for å hevde at brennevinsdrikking
medfører spesielle farer.
Departementet foreslår å endre alkoholloven
slik at regelverket bygges opp rundt et generelt prinsipp om likebehandling
av øl, vin og brennevin med samme alkoholinnhold. Etter
departementets syn er det viktig at kommunene fortsatt har frihet
til å begrense omfanget av en skjenkebevilling i forhold
til drikkenes alkoholstyrke, og til å regulere skjenketiden innenfor
lovens rammer. Det er lagt avgjørende vekt på at
den foreslåtte systemendringen i praksis bare vil berøre
rundt 30 prosent av landets skjenkesteder i dag, og på at
løsningen framstår som både EØS-rettslig
og alkoholpolitisk holdbar.
Etter gjeldende rett anslås grensen blant annet mellom
hvilke produkter som kan selges i henholdsvis dagligvarehandel og
på Vinmonopolet, til høyere enn 4,75/lavere
enn 4,76 volumprosent alkohol. Toll- og avgiftsdirektoratet har
vist til at det ikke er mulig å måle mer nøyaktig
enn +/- 0,1. Departementet foreslår at
loven endres slik at kommunal bevilling til salg av annen alkoholholdig
drikk kan omfatte drikk med høyst 4,7 volumprosent alkohol.
Alkoholholdig drikk som angis å inneholde 4,7 volumprosent
alkohol, vil som i dag omfattes av kommunal bevilling for salg i
dagligvarehandelen.
Departementet foreslår at alkoholloven § 4-2
om omfanget av en skjenkebevilling endres slik at en bevilling kan
gjelde alkoholholdig drikk med opptil 4,7 volumprosent alkohol,
alkoholholdig drikk med lavere alkoholinnhold enn 22 volumprosent,
eller all alkoholholdig drikk.
Det framholdes at begrepene "øl", "vin" og "brennevin"
i alkoholloven i stor grad mister sin rettslige betydning etter
forslagene om å knytte bevillingssystemet til alkoholinnhold.
Disse begrepene foreslås derfor fjernet fra lovens bestemmelser
om salg og skjenking av alkoholholdig drikk. Alkoholloven inneholder
imidlertid en del andre bestemmelser som relaterer seg særskilt
til brennevin. Departementet ønsker å opprettholde
definisjonen av brennevin av hensyn til enkelte spesielle påbud
og forbud i lovens kap. 8, 9 og 10. Videre ønsker departementet å beholde
definisjonen av brennevin for det tilfelle at det oppstår
behov for nye bestemmelser spesielt rettet mot brennevinsprodukter.
Den form for inndeling etter alkoholstyrke framfor alkoholtype
som nå foreslås gjennomført i alkoholloven,
innebærer også at dagens unntak fra brennevinsdefinisjonen
for sterkvin mister sin praktiske betydning. En oppheving av dette
unntaket slik at sterkvin omfattes av definisjonen av brennevin,
vil etter departementets syn innebære en betydelig klargjøring
og forenkling av regelverket. Særreguleringen for sterkvin
foreslås derfor opphevet.
Departementet foreslår ellers at alkoholloven § 4-4
sjette ledd oppheves slik at det ikke lenger skal være
forbudt å skjenke brennevin på stemmedagene for
stortingsvalg, fylkestingsvalg, kommunestyrevalg og folkeavstemning
vedtatt ved lov.
Når det gjelder tilvirkning av alkoholholdig drikk,
er dagens ordning i henhold til lovens § 6-1 at bevilling
for tilvirkning kan omfatte én eller flere typer alkoholholdig
drikk. Bevilling for tilvirkning av brennevin omfatter imidlertid
ikke automatisk tilvirkning av vin og øl, slik systemet
er for de kommunale skjenkebevillingene. Det følger av § 6-1
tredje ledd at bevillingsplikten ikke gjelder tilvirkning av øl og
vin til eget bruk. Lovens § 4-2 ble med virkning fra
1. juli 2003 endret slik at kommunal skjenkebevilling kan
utvides til å omfatte tilvirkning av øl og vin
som ikke er tilsatt tilvirket alkohol.
§ 6-1 foreslås endret slik at det
fastslås at tilvirkningsbevilling kan omfatte
enten all alkoholholdig drikk som ikke er brennevin, brennevin,
eller all alkoholholdig drikk. Departementet foreslår en
endring i ordlyden slik at bevillingsplikten ikke gjelder tilvirkning
til eget bruk av "alkoholholdig drikk som ikke er brennevin".
Lovteksten foreslås endret tilsvarende i § 4-2, slik
at skjenkebevilling kan utvides til å omfatte tilvirkning
av alkoholholdig drikk "som ikke er brennevin".
Det framholdes at departementets forslag om endring av bevillingstypene,
også gjør det også nødvendig å vurdere
bestemmelsene om aldersgrenser for salg og skjenking av produkter
som inneholder mer enn 4,7 volumprosent alkohol. Departementet går
inn for at lovens § 1-5 endres slik at aldersgrensen
for skjenking av drikk med lavere alkoholinnhold enn 18 volumprosent
settes til 18 år. Aldersgrensen for skjenking av drikk
som inneholder 18 volumprosent alkohol eller mer, skal som i dag
være 20 år. Slik departementet ser det, vil den
foreslåtte endringen være i tråd med
EØS- avtalen samtidig som den ivaretar hensynet til å begrense
omfanget av nye produkter som gjøres tilgjengelig for skjenking
i forhold til ungdom i aldersgruppen 18-20 år.
Når det gjelder salg av alkoholholdig drikk, foreslår
departementet at § 1-5 endres slik at aldersgrensen
for salg av drikk med lavere alkoholinnhold enn 22 volumprosent
settes til 18 år. Aldersgrensen for salg av drikk som inneholder
22 volumprosent alkohol eller mer, skal som i dag være
20 år.
Med hensyn til alkohollovens saklige virkeområde gjelder
loven i dag for "omsetning av alkoholholdig drikk m.v.". Departementet
har registrert en økende kreativitet blant produsenter
av "alkoholprodukter" ved at produkter som faller innenfor det området
som alkoholloven dekker, er forsøkt omsatt utenfor bevillingssystemet.
For å sikre ivaretakelse av alkohollovens formål
foreslår departementet en forskriftshjemmel i § 1-3
som gir departementet adgang til å fastsette at andre alkoholholdige
produkter enn alkoholholdig drikk skal omfattes av loven.
Komiteen mener at det på bakgrunn
av rusbrus-dommen er naturlig å foreta en gjennomgripende
endring av lovens system for inndeling av alkoholholdig drikk i
alkoholtypene øl, vin og brennevin, og at denne oppdelingen
endres til å være en oppdeling etter et prinsipp
om likebehandling av alkoholholdig drikk med samme alkoholinnhold.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, mener at når det gjelder de brennevinsbaserte
rusbrusene, er det en rekke forhold knyttet til disse produktenes
profil og målgruppe som gir grunn til bekymring. En problemstilling
som bare gjelder de brennevinsbaserte rusbrusene, er etter flertallets mening
at mange av dem tydelig spiller på forholdet til sine langt
sterkere "moderprodukter". Dette gjelder for eksempel både
Smirnoff Ice, Bacardi Breezer og Vikingfjord Icebreaker.
Flertallet mener at det på den ene siden
er alkoholpolitiske grunner som tilsier at det er ønskelig å sette
i verk ulike tiltak for å begrense forbruket av spesielle
produkter blant ungdom. På den annen side er det sterke
hensyn som tilsier at regelverket for salg og skjenking ikke lenger
bør skille mellom produkter med samme klart definerte alkoholinnhold.
Da komiteen likevel mener at et regelfestet prinsipp
om likebehandling av alkoholholdig drikk med samme alkoholinnhold
er det rette å innføre, er dette med bakgrunn
i at den foreslåtte systemendringen i praksis bare vil
berøre rundt 30 prosent av landets skjenkesteder i dag,
og at denne nye løsningen fremstår som både
EØS-rettslig og alkoholpolitisk holdbar.
Komiteen er kjent med at Toll- og avgiftsdirektoratet
v/Tollaboratoriet har påpekt at det ikke er mulig å måle
alkoholinnholdet i volumprosent mer nøyaktig enn +/-
0,1, og at det derfor har liten hensikt å videreføre
alkohollovens gjeldende to-desimalsystem.
Komiteen mener at det ikke er ønskelig å senke
grensen for salg av alkoholholdig drikk i dagligvarehandelen på en
måte som innebærer store forskjeller fra dagens
ordning, og som krever praktiske gjennomføringstiltak.
På den annen side mener komiteens
flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk
Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, at
det heller ikke er ønskelig å fastsette grensen
slik at det i realiteten åpnes for salg av sterkere drikker
enn de som i dag tilbys.
Komiteen viser til at produktene som
selges i dagligvarehandelen, inkludert diverse blandingsprodukter
basert på vin og brennevin, inneholder maksimalt 4,7 volumprosent
alkohol.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, stiller seg derfor bak at grensen settes
til 4,7 prosent.
Komiteen stiller seg bak endringa i
alkoholloven § 4-2 om omfanget av en skjenkebevilling
slik at en bevilling kan gjelde alkoholholdig drikk med opptil 4,7
volumprosent alkohol, alkoholholdig drikk med lavere alkoholinnhold
enn 22 volumprosent, eller all alkoholholdig drikk.
Komiteen mener at det må være
samme regler hva gjelder aldersgrense for salg og skjenking av alkohol. Komiteen finner
det uhensiktsmessig at Vinmonopolet kan selge produkter med inntil
22 volumprosent til 18-åringer, mens et skjenkested må forholde
seg til en grense på inntil 18 volumprosent.
Komiteen fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
"I lov 2. juni 1989 nr. 27 om omsetning
av alkoholholdig drikk m.v. skal § 1-5 lyde:
§ 1-5 Aldersgrense
Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk
med 22 volumprosent alkohol eller mer må ikke skje
til noen som er under 20 år.
Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk med lavere alkoholinnhold enn 22 volumprosent må ikke
skje til noen som er under 18 år.
Den som selger eller skjenker alkoholholdig drikk
med 22 volumprosent alkohol eller mer, må ha fylt
20 år, og den som selger eller skjenker annen alkoholholdig
drikk, må ha fylt 18 år. Dette gjelder likevel
ikke servitør med kokk- eller servitørfagbrev, eller
ved salg av drikk som inneholder mellom 0,7 og 2,5 volumprosent alkohol når
en person over 18 år har daglig tilsyn med salget. Departementet
kan gi forskrifter om unntak fra aldersgrensebestemmelsene for lærlinger
og andre under opplæring.
Departementet kan gi forskrifter om aldersgrensen for innførsel
av alkoholholdig drikk."