Lovforslaget legger opp til å videreføre gjeldende
innsidehandelforbud i norsk rett, jf. lovforslaget § 2-2
og § 2-3. Det foreslås imidlertid enkelte
språklige endringer. Etter departementets syn er en mest mulig
fullstendig gjennomføring basert på direktivets ordbruk å foretrekke
fremfor å videreføre dagens bestemmelser i den
språkdrakt de nå har. Det vises til nærmere
omtale i proposisjonens kapittel 4.
Det legges videre opp til å videreføre dagens
regler om taushetsplikt og krav om tilbørlig
informasjonshåndtering, jf. lovforslaget § 2-4.
Det foreslås enkelte mindre justeringer, se nærmere
omtale i proposisjonens kapittel 5.
Etter gjeldende rett har utsteder av aksjer mv. plikt til å føre
innsidelister, dvs. lister over rådgivere mv. som gis tilgang
til innsideinformasjon. Dette har bl.a. betydning ved etterforskning
av mulig innsidehandel. Det foreslås å videreføre
disse reglene, men i samsvar med direktivet foreslås å pålegge
utsteder å føre slike lister også over
personer internt i foretaket som har tilgang til innsideinformasjon.
Det vises til lovforslaget § 2-5 og omtale i proposisjonens kapittel 6.
Det foreslås også å videreføre
hovedtrekkene i dagens regler om undersøkelsesplikt og
rådgivningsforbud, jf. nærmere omtale i proposisjonens
kapittel 7 og 8.
Direktivet nødvendiggjør endringer i de norske reglene
om utsteders plikt til å offentliggjøre innsideinformasjon.
Etter gjeldende rett plikter utsteder å offentliggjøre
all informasjon av "ikke uvesentlig betydning" for kursen, og det
er alminnelig antatt at dette er informasjon av en mer kvalifisert
art enn innsideinformasjon omtalt i innsidehandelforbudet. Endringsforslaget
innebærer at utsteder som hovedregel vil måtte
offentliggjøre all innsideinformasjon i foretaket, jf.
nærmere omtale i proposisjonens kapittel 9. De nærmere
reglene om dette vil imidlertid kunne gis i forskrift.
Det sentrale markedsmanipulasjonsforbudet drøftes nærmere
i proposisjonens kapittel 10. Direktivet innebærer at det
må inntas til dels svært tekniske og kompliserte
regler i norsk rett, men de fleste reglene vil kunne gis i forskrift.
Etter omstendighetene kan en rekke transaksjoner som utad fremstår
som legitime og akseptert i markedet, utgjøre markedsmanipulasjon.
I samsvar med direktivet foreslås å lovfeste at
tilbakekjøpsprogrammer (dvs. at et selskap kjøper
egne aksjer) og kursstabilisering (f.eks. at en tilrettelegger forsøker å stabilisere
kursen på en aksje etter børsnotering) som oppfyller
nærmere bestemte vilkår ikke skal rammes av forbudet
mot markedsmanipulasjon. Dette omtales i proposisjonens kapittel 11.
Det foreslås å videreføre gjeldende
forbud mot urimelige forretningsmetoder, selv om direktivet ikke
har regler om dette, jf. omtale i proposisjonens kapittel 12.
I gjeldende rett er det ingen spesifikk regulering av utarbeidelse
og formidling av investeringsanbefalinger. Direktivet inneholder
imidlertid en rekke regler om dette som må gjennomføres
i norsk rett. Det sentrale innholdet i disse reglene er at den som
utarbeider eller formidler slike anbefalinger må gjøre rede
for eventuelle interessekonflikter (f.eks. at vedkommende eier aksjer
i samme selskap som omtales i anbefalingen). I tillegg gjelder enkelte
krav til anbefalingens innhold. Etter direktivet kan en her erstatte lov-
og forskriftsregler med selvregulering i den aktuelle bransje, forutsatt
at selvregulering gir tilsvarende virkninger som offentligrettslig
regulering. Departementet foreslår at offentligrettslig
regulering i utgangspunktet bør kreves i denne sammenheng. Det
foreslås imidlertid et unntak for presse som er underlagt
tilfredsstillende selvregulering. Det vises til nærmere
drøftelse i proposisjonens kapittel 13.
Direktivet inneholder også nye regler om rapporteringsplikt
ved mistenkelige transaksjoner, dvs. transaksjoner som reiser mistanke
om at innsidehandel eller markedsmanipulasjon har funnet sted. I samsvar
med direktivet foreslås at den som på forretningsmessig
basis gjennomfører eller tilrettelegger transaksjoner i
finansielle instrumenter, skal rapportere slik mistanke til Kredittilsynet,
jf. lovforslaget § 2-11. Direktivreglene synes
i stor grad å være basert på rapporteringsplikten
som gjelder ved mistanke om hvitvasking av utbytte fra straffbare
handlinger, jf. nærmere omtale i proposisjonens kapittel
14.
Det foreslås enkelte unntak fra lovreglenes anvendelsesområde
for visse sentralbankdisposisjoner mv., i samsvar med direktivet.
Det vises til lovforslaget § 2-13 og omtale i
proposisjonens kapittel 15.
Direktivet innebærer også nye EØS-regler
om meldeplikt for visse ansattes (hos utsteder) personlige transaksjoner.
I norsk rett har vi allerede regler om dette, og direktivet nødvendiggjør
kun enkelte justeringer i disse, jf. lovforslaget § 3-1
og omtale i proposisjonens kapittel 16.
En vesentlig nyskapning i direktivet er dets fokus på effektive
håndhevelsesmuligheter og administrative sanksjoner. Direktivet
krever som utgangspunkt at tilsynsmyndigheten skal inneha vid kompetanse
for å sikre en effektiv håndhevelse av reglene,
herunder kompetanse til å foreta bevissikring og til å innhente historikk
om telefonbruk mv. Kredittilsynet har etter norsk rett på mange
punkter den kompetanse direktivet krever at tilsynsmyndigheten skal
ha, men det er nødvendig med visse endringer. Departementet
foreslår at Kredittilsynet får samme bevissikringsmuligheter
som Konkurransetilsynet. Bestemmelsen om bevissikring foreslås
etter modell av konkurranseloven § 25. Departementet
foreslår videre å gi Kredittilsynet adgang til å anmode
om fritak fra taushetsplikten i lov om elektronisk kommunikasjon
med hensyn til trafikkdata, dvs. historikk om telefonbruk mv. Dette
er hovedsakelig begrunnet i hensynet til å unngå bevisforspillelse
fordi teletilbydere bare oppbevarer slik informasjon i begrenset
tid. Direktivet krever at det skal innføres effektive sanksjoner
mot brudd på direktivets bestemmelser. Det er et særlig fokus
på administrative sanksjoner. Etter departementets vurdering
er allerede norsk rett i samsvar med direktivet på dette
punktet, og det synes uansett hensiktsmessig å avvente
den nærmere oppfølgingen av forslagene i NOU 2003:
15 Fra bot til bedring, før en går nærmere
inn på disse spørsmålene. Det vises til
nærmere omtale i proposisjonens kapittel 17.
Det foreslås en ny lovbestemmelse om saklig og stedlig
virkeområde, jf. lovforslaget § 2-1.
Bestemmelsen gjennomfører direktivets bestemmelser, og innbærer
bl.a. at handlinger foretatt i Norge knyttet til finansielle instrumenter
i andre EØS-land er omfattet av regelverket. Nytt i forhold
til norsk rett er at også varederivater (som for eksempel
finansielle kraftderivater) vil omfattes av de reglene som nå foreslås
inntatt i norsk rett. I dag er for eksempel ikke slike derivater
omfattet av innsidehandelforbudet. Det vises til nærmere
omtale i proposisjonens kapittel 3.
Lovforslaget antas ikke å medføre administrative konsekvenser
av vesentlig betydning.
På enkelte punkter vil det måtte utarbeides
nye forskrifter. Det arbeid dette medfører, vil imidlertid knytte
seg til en overgangsperiode.
Gjennomføringen av direktivet vil medføre enkelte
nye ansvarsoppgaver for tilsynsmyndighetene, blant annet gjennom
nye oppgaver knyttet til tilsyn og sanksjoner. For øvrig
antas ikke forslagene å medføre vesentlige endringer
i myndighetenes oppgaver.
Et overordnet mål med verdipapirhandelloven er å legge
forholdene til rette for en sikker, ordnet og effektiv verdipapirhandel.
Hensynet til verdipapirmarkedenes tillit er det bærende
hensyn bak de eksisterende norske reglene om innsidehandel og markedsmanipulasjon.
Det sentrale formålet med det nye markedsmisbruksdirektivet
er også å legge til rette for økt tillit
til de europeiske verdipapirmarkedene gjennom nye krav til sanksjonering
av markedsmisbruk og videreføring av krav til sanksjonering
av innsidehandel i nasjonal rett. De endringer som nå foreslås
bidrar etter departementets syn til dette. For øvrig antas
det at forslaget ikke har vesentlige økonomiske konsekvenser.
Gjennomføring av direktivet i norsk rett vil kunne medføre
noe økte kostnader for aktørene i verdipapirmarkedet.
Dette gjelder blant annet gjennomføring av kravene om føring
av lister over personer med tilgang til innsideinformasjon, rapportering
av mistenkelige transaksjoner og ved utarbeidelse av analyser og
investeringsanbefalingene. Utvidelse av innsidehandelsforbudet til
varederivater vil kunne medføre noe økte kostnader
for aktørene i dette markedet, herunder for varederivatbørsen
(f.eks. i form av økte markedsovervåkningskostnader).
Gjennomføringen av direktivet vil medføre nye
ansvarsoppgaver for tilsynsmyndighetene, blant annet gjennom nye
oppgaver knyttet til tilsyn og sanksjoner.
Komiteen viser til at lovforslaget
i stor grad viderefører gjeldende regelverk på en
rekke områder, med enkelte justeringer og presiseringer
for å bringe dette i samsvar med markedsmisbruksdirektivet. Komiteen viser
til at forslaget innebærer at regelverket knyttet til forebygging
av markedsmanipulasjon blir spesifisert og forbedret, og mener at
dette er et positivt bidrag for å øke tilliten
til det norske verdipapirmarkedet. Komiteen ser også positivt
på at det etableres et spesifikt regelverk for utarbeidelse
og formidling av investeringsanbefalinger som kan øke brukernes
trygghet i forhold til eventuell interessekonflikt, men støtter
unntaket gjennom selvregulering for pressen av hensyn til ytringsfrihet. Komiteen ser
også positivt på at det blir rapporteringsplikt
ved gjennomføring eller tilretteleggelse av finansielle
instrumenter, hvor det kan reises mistanke om innsidehandel eller
markedsmanipulasjon. Dette skaper ryddige og avklarte forhold både
for aktørene og kundene i verdipapirmarkedet.
Komiteen viser til at direktivet fokuserer på effektiv
håndhevelse av reglene. Dette er et krav komiteen støtter,
og det gis på denne bakgrunn tilslutning til at Kredittilsynet
gis de samme bevissikringsmuligheter som Konkurransetilsynet. I
saker hvor det kan ha foregått regelbrudd i form av markedsmanipulasjon,
hvitvasking, innsidehandel eller annet, er det erfaringsvis krevende å sikre
bevis og risiko for bevisforspillelse. Det er imidlertid viktig
at slike fullmakter brukes med godt skjønn og med tilstrekkelig aktsomhet
overfor aktørene i verdipapirmarkedet.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti er
fornøyd med at proposisjonen inneholder tiltak for å styrke
arbeidet med å begrense mulighetene for maktmisbruk og
manipulasjon i finansmarkedene. Disse medlemmer mener
imidlertid at Regjeringen ikke har gått langt nok i dette
arbeidet. Disse medlemmer viser til at det etter
de store finansskandalene i USA og Europa de siste årene
har vært fremmet en rekke forslag til hvordan undergravende
rolleblanding i finansnæring og verdipapirforetak kan motarbeides. Disse medlemmer vil
i denne sammenheng særlig peke på to slike forslag:
Forbud mot å la ekstern revisor i større selskap
ha rådgivningsoppdrag for samme selskap, og forbud mot
at selskap som selger analysetjenester om aksjemarkedet har oppdrag
for selskap de analyserer. Disse medlemmer viser
til Stortingets behandling av Dokument nr. 8:129 (2002-2003) hvor disse
medlemmer fremmet forslag om slike forbud.