Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Gunn
Karin Gjul, Anne Helen Rui og Knut Storberget, fra Høyre, lederen
Trond Helleland, Linda Cathrine Hofstad og Ingjerd Schou, fra Fremskrittspartiet,
Jan Arild Ellingsen og André Kvakkestad, fra Kristelig
Folkeparti, Einar Holstad og Finn Kristian Marthinsen, og fra Sosialistisk
Venstreparti, Inga Marte Thorkildsen, viser til den fremlagte
proposisjonen om automatisk fornyelse og flytting av forsikringer
mv.
Komiteen har merket seg den debatt som har vært
rundt spørsmålene vedrørende forlengelse
og flytting av forsikringer.
Komiteen ser behovet for å ha sikkerhet
for at personer ikke blir stående uten en forsikring fordi opphøret
av en tegnet forsikring ikke er blitt tilstrekkelig klargjort. Det å stå uten
en forsikring en tror en har, kan få svært alvorlige
konsekvenser for den enkelte. Komiteen mener derfor
at en klausul som medfører en utrykkelig avtale om at en
forsikring skal opphøre ved utløpet av forsikringsperioden,
må komme meget klart frem.
Komiteen mener at retten til å kunne
forsikre seg er viktig. Derfor må en nekting av fornyelse
fra selskapets side være begrunnet. Dette for at grunnlaget
for nektelsen må kunne la seg vurdere ut ifra et saklighetsgrunnlag.
Komiteen mener at forsikringstaker bør
få en utvidet mulighet til å si opp sin forsikringsavtale
for å kunne flytte sin forsikring til et annet selskap.
Dette er viktig i forhold til at konkurransen skal fungere optimalt.
På samme måte bør en misfornøyd
kunde ikke tvinges til å fortsette sitt forhold til et
forsikringsselskap utover det han finner ønskelig.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, vil påpeke at økt konkurranse
i forsikringsbransjen trolig vil medføre økt kostnadseffektivisering
i bransjen. Over tid vil dette kunne medføre lavere forsikringspremier.
Det er etter flertalletsoppfatning viktig å legge
til rette for økt mobilitet og konkurranse i et marked
som per i dag er preget av at fem tjenesteytere har en dominerende
markedsrolle. Flertallet mener at regler som legger
til rette for flytting av forsikringer, vil ha en positiv konkurransemessig
effekt.
Flertallet viser til at Fremskrittspartiet ønsker å forbeholde
retten til å flytte en forsikring i forsikringstiden
til forbrukerforhold. Flertallet mener at hensynet
som ligger bak retten til å flytte en forsikring i forsikringstiden
- økt konkurranse i forsikringsbransjen, tilsier at denne
bestemmelsen skal være ufravikelig i samme utstrekning
som loven forøvrig.
Flertallet vil også påpeke at
det finnes mange små og mellomstore næringsdrivende
med forsikringsbehov, som de facto ikke står
i en sterkere stilling overfor forsikringsselskapene enn ressurssterke forbrukere.
Også av denne grunn bør retten til å flytte en
forsikring i forsikringstiden omfatte nevnte gruppe næringsdrivende.
Flertallet vil videre bemerke at innføring
av et skille mellom forbrukere og næringsdrivende i forsikringsavtaleloven,
vil bryte med systemet i loven ellers. Loven gjelder i utgangspunktet
likt for alle, men for visse nærmere definerte næringsdrivende kan
loven fravikes ved avtale, jf. § 1-3 annet ledd bokstav
a. Slike forsikringstakere antas å ha en så omfattende
organisasjon eller slike økonomiske ressurser at de enten
har eller vil kunne skaffe seg den nødvendige forsikringsmessige
ekspertise. Behovet for vern gjennom ufravikelige regler antas derfor ikke å foreligge.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser
at det er en forskjell mellom en forsikringstaker som er forbruker
og en som er næringsdrivende. Der en forbruker bør
ha et større vern for å kunne flytte sin forsikring
i perioden, er det like viktig at en næringsdrivende kan
forhandle seg til noe annet. En næringsdrivende har ofte
en annen mulighet til å foreta individuelle tilpassede
avtaler enn den enkelte forbruker.
Disse medlemmer mener derfor at det i hovedsak
er forbrukerne som trenger en lovfestet rett til å kunne
flytte sine forsikringer mens en er inne i en forsikringsperiode.
En må her legge til grunn den samme definisjon av forbruker
som i kjøpsloven eller finansavtaleloven.
Disse medlemmer mener det er viktig å sikre
at en rett til å flytte forsikringen i en avtaleperiode gjøres
reell. Dette betyr at en må få med seg den forholdsmessige
andel av innbetalt premie vektet i forhold til en eventuell varierende
risiko fordelt på de forskjellige månedene. Det
er åpenbart at en ved enkelte forsikringer har en større
risiko i enkelte måneder av året enn andre. Dette
vil det ikke være vanskelig å beregne, og følgelig
ta inn ved vurderingen av oppgjøret.
Næringsdrivende bør ha mulighet å kunne
avtale en binding for et helt år dersom de måtte ønske
dette. Disse medlemmer vil vise til at skillet mellom næringsdrivende
og forbrukere er et velkjent skille i andre lover. Problemene som
mindre bedrifter har i forhold til det som anses å være
likeverdige partnere, vil nok også kunne vært
benyttet som argumentasjon i kjøpsloven og andre lover
der forbrukerforhold vernes særskilt.
Et avgjørende utgangspunkt må være
at næringsdrivende må ha mulighet til å benytte
seg av avtalefriheten til å avtale en total periode dersom
de finner dette ønskelig. Nå kan deler av problemet
løses ved at bedrifter tegner sine forsikringer billigere
ved å benytte utenlandske forsikringsselskaper eller norske forsikringsselskaper
med filialer i utlandet. En kan her benytte selskapskontorer både
innenfor og utenfor EØS-området. Disse
medlemmer vil i denne sammenheng vise til at forsikringsmegling
vil kunne være behjelpelig også for mindre selskaper.
Likevel ville det være ønskelig at disse avtalene
ble inngått med forsikringsselskap i Norge.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
"I lov 16. juni 1989 nr. 69 om
forsikringsavtaler gjøres følgende endringer:
§ 3-6 første ledd skal lyde:
Forsikringstakeren kan i forsikringstiden si opp en løpende
forsikring dersom forsikringsbehovet faller bort eller det foreligger
andre særlige grunner, eller i forbrukerforhold for flytting
av forsikringen til et annet selskap.
§ 12-3 annet ledd skal lyde:
Forsikringstakeren kan i forsikringstiden si opp en løpende
ulykkes- eller sykeforsikring dersom forsikringsbehovet faller bort
eller det foreligger andre særlige grunner, eller i forbrukerforhold
for flytting av forsikringen til et annet selskap."
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Høyre og Kristelig Folkeparti, ser at en lovendring
vil innvirke på allerede inngåtte og løpende forsikringsavtaler.
I den sammenheng vil det være en fordel om en fikk mulighet
til å innrette seg på de nye reglene. Dette kan
gjøres ved at en klargjør iverksettelsesdato på et
så tidlig tidspunkt som mulig, slik at fornyelser og nye
forsikringsavtaler kan ta innover seg at de helt eller delvis vil
fungere etter de nye reglene.
Komiteen har for øvrig ingen
merknader til de fremlagte forslag.