I rapporten om evalueringen av UNE foreslås det å omgjøre
nemndlederstillingene fra åremålsstillinger til
faste stillinger. I rapporten pekes det på at nemndlederne
er helt sentrale aktører, både på grunn av
sitt lederverv, sin faglige kompetanse og erfaringsgrunnlag, og
på grunn av fullmakten i loven til å avgjøre
hvilke saker som skal nemndbehandles og hvilke som skal avgjøres
av nemndleder selv. I rapporten heter det at det anses som "avgjørende
viktig at det ikke kan reises spørsmål om Regjeringen
ved [...] gjenoppnevning av nemndlederne legger
vekt på andre hensyn enn rent faglige kvalifikasjoner,
for eksempel vedkommendes generelle innstilling når det gjelder
praktisering av utlendingsloven, eller om vedkommende i en tidligere
periode har vist stor eller liten vilje til å avlaste nemndapparatet
ved å avgjøre mange saker selv". I rapporten vises
det videre til at åremålstilsetting av dommere
anses som meget betenkelig av hensyn til dommernes uavhengighet.
Det pekes også på at fagdommerne i Trygderetten
er utnevnt som faste medlemmer, likeledes nemndlederne i fylkesnemndene
for sosiale saker.
Åremålsperioden er seks år for direktøren
og fire år for nemndlederne. Gjenoppnevning kan foretas
for én periode.
Departementet foreslår at åremålsperioden
for nemndlederne i UNE forlenges til åtte år,
uten mulighet for gjenoppnevning.
Departementet mener det er viktig for UNEs tillit og uavhengighet
at dagens ordning med adgang til gjenoppnevning etter fire år
bortfaller. Det vil da ikke kunne oppstå mistanke om at
tilsettingsmyndigheten ved tilsetting av nye nemndledere, benytter
anledningen til å bli kvitt nemndledere fordi de ikke utøver
en ønskelig praksis. Heller ikke noen av høringsinstansene
har tatt til orde for å beholde dagens ordning.
Departementet legger avgjørende vekt på hensynet
til fornyelse av nemndledere, som vil sikres gjennom åremål.
Departementet mener dette vil gi allmennheten større tillit
til UNE enn en ordning der nemndlederne har faste stillinger. Samtidig
er en åremålsperiode på åtte år
så vidt lenge at hensynet til erfaring og kontinuitet ivaretas
i rimelig grad.
På denne bakgrunn foreslår departementet endringer
i § 38a annet og tredje ledd.
Komiteen støtter forslaget
i proposisjonen.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener imidlertid det kan være behov for en breiere gjennomgang
av tilsetningsforholdene for nemndledere i UNE. Dommere får
fast tilsetting så det ikke kan stilles spørsmål
ved deres uavhengighet, mens nemndledere i Utlendingsnemnda etter
lovendringen vil bli sittende i 8 år.
Et annet flertall, komiteens medlemmer fra
Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at dette kan gi sterk avgang av nemndledere på slutten
av en åremålsperiode fordi folk søker
seg vekk. Det er også grunn til å vurdere det
svenske systemet med dommere i permisjon som nemndledere.