2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigrun Eng, Bjørgulv Froyn, Oddbjørg Ausdal Starrfelt og Tor-Arne Strøm, fra Høyre, Anne Berit Andersen, Sverre J. Hoddevik, Hans Gjeisar Kjæstad og lederen Petter Løvik, fra Fremskrittspartiet, Thore A. Nistad og Kenneth Svendsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen og Heidi Sørensen, fra Kristelig Folkeparti, Odd Holten og Jan Sahl, og fra Senterpartiet, Jorunn Ringstad, viser til at Samferdselsdepartementet i proposisjonen fremmer forslag om følgende:

  • Lov om varsling, rapportering og undersøkelse av jernbaneulykker og jernbanehendelser (jernbaneundersøkelsesloven). Samtidig oppheves jernbaneloven kapittel V. Undersøkelse av jernbaneulykker.

  • Endringer i luftfartsloven kapittel XII. Varsling, rapportering og undersøkelse av luftfartsulykker og luftfartshendelser m.m.

  • Endringer i vegtrafikkloven, i form av tilføyelse av et nytt kapittel VII om undersøkelse av trafikkulykker mv.

Komiteen understreker at lovforslagene har som oppgave å legge til rette for en forbedring av det ulykkesforebyggende arbeidet og redusere antallet drepte og skadde i transportsektoren. Komiteen understreker at disse lovendringene er en oppfølging av tidligere vedtak, blant annet i Nasjonal transportplan, om en nullvisjon i denne sektoren.

Komiteen forutsetter at nullvisjonen legges til grunn ved utarbeidelse av forskriftene til de tre lovforslagene.

Komiteen viser til at forslaget til endringer i luftfartsloven og forslag til ny jernbaneundersøkelseslov i stor grad bygger på eksisterende og kommende internasjonale forpliktelser. Sentralt står EUs nye direktiv om rapportering av hendelser i sivil luftfart og EUs nye direktiv om jernbanesikkerhet.

Komiteen vil peke på at forslaget til endringer i vegtrafikkloven skal legge det rettslige grunnlaget for utvidelse av mandatet til Havarikommisjonen for sivil luftfart og jernbane til også å omfatte vegsektoren. Komiteen er enig i at en stor del av reguleringen av vegsektoren skal reguleres gjennom forskrift.

Komiteen vil understreke at forskriftene som Havarikommisjonen skal arbeide etter, gir grunnlag for en dynamisk og fortløpende bruk av kommisjonens rapporter, slik at deres rapporter gir grunnlag for å ta i bruk konklusjonene i et fortløpende forebyggende arbeid på de forskjellige sektorene. Komiteen mener det er viktig at en utvidet havarikommisjon framstår som et organ som gjennom sitt arbeid legger forholdene til rette for å kunne gi departementet et grunnlag for å fremme forslag for å bedre sikkerheten slik at nullvisjonen kan oppfylles. Komiteen vil i denne sammenhengen også vise til det statistikk- og analysearbeidet som gjøres innenfor det svenske Rädningsvärket og arbeidet som gjøres av forsker Sverre Røed-Larsen i hans havforskningsprosjekt.

Komiteen vil peke på at det er viktig at flest mulige hendelser rapporteres inn til Havarikommisjonen. Dette gjør det viktig å beskytte den som rapporterer, både i form av beskyttelse for offentlig gjenkjennelse og gjenkjennelse overfor arbeidsgiver.

Komiteen vil understreke at det i lovene tas hensyn både til den enkeltes rett til anonymitet og offentlighetens krav og rett på innsyn i hva som er rapportert og hvordan sluttrapportene blir behandlet. Videre at Havarikommisjonens vurderinger i sluttrapportene er tilgjengelige for offentligheten.

Komiteen vil i forbindelse med forslaget om at utkast til undersøkelsesrapport fra Havarikommisjonen skal unntas offentlighet, vise til Stortingets behandling av sjøloven i desember 2004, Innst. O. nr. 26 (2004-2005), jf. Ot.prp. nr. 78 (2003-2004), § 485 tredje ledd. Komiteen vil peke på at Stortinget i denne forbindelse vedtok å føye til en tilsvarende regel i sjøloven når det gjelder utkast til undersøkelsesrapporter.

Komiteen er innforstått med de ulike interessekonflikter og dilemmaer som kan oppstå i tilknytning til regler for utsatt offentlighet.

Komiteen vil presisere at Havarikommisjonens foreløpige utkast til rapport er unntatt offentlighet. Det kan være av avgjørende betydning at kommisjonen under prosessen kan innhente faktiske og faglige informasjoner for å unngå feil i den endelige rapporten. Dette er en del av den interne saksbehandlingen i kommisjonen og er dermed unntatt offentlighet.

Komiteen mener at det skal praktiseres normal dokumentoffentlighet i de tilfeller Havarikommisjonen oversender departementet informasjon, delrapport, spørsmålsstillinger eller lignende. Disse skal være tilgjengelige for offentligheten i henhold til offentlighetslovens alminnelige regler. Eneste unntak er i de tilfellene departementet selv er undersøkelsesobjekt. I slike tilfeller skal ikke departementet få Havarikommisjonens endelige rapport før den er offentlig.

Orienteringer om sikkerhetsarbeid

Komiteen mener det er viktig at Stortinget blir informert om Havarikommisjonens arbeid og rapporter.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, vil vise til de gjeldende rutiner når det gjelder informasjon om Havarikommisjonens arbeid. Flertallet mener Stortinget fortsatt bør orienteres om Havarikommisjonens arbeid og virksomhet i de årlige budsjettproposisjoner og i Nasjonal transportplan. I tillegg vil Stortinget følge de offentlig tilgjengelige rapportene som Havarikommisjonen avgir i forbindelse med ulykker og hendelser.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet forutsetter at samferdselsbedriftene gjennom § 10-meldingene gir en orientering om det forebyggende sikkerhetsarbeid som gjøres og om eventuelle hendelser og ulykker som har funnet sted innenfor virksomheten.

Disse medlemmer forutsetter videre at Stortinget på egnet måte blir gitt regelmessige orienteringer om sikkerhetsarbeidet som gjennomføres i de samferdselsområdene som er omfattet av Ot.prp. 50 (2004-2005) og som ikke omfattes av § 10-ordningen.