Gjeldende lov § 17 annet punktum gir hjemmel for å kreve
gebyr for behandling av søknader om statsborgerskap.
Departementet foreslår at hjemmelen for gebyr for behandling
av søknader om statsborgerskap videreføres i ny
lov. I tillegg til å redusere antall ufunderte saker, vil
gebyr øke statens inntekter. I overensstemmelse med gjeldende
rett foreslås at det bare skal kunne kreves gebyr for søknader
om å erverve norsk statsborgerskap. Det vil si at søknader
om å bli løst fra norsk statsborgerskap faller
utenfor. Departementet legger til grunn at gebyrhjemmelen heller
ikke skal omfatte søknader om å beholde norsk
statsborgerskap.
Departementet foreslår at hjemmelen for å kreve gebyr
også omfatter meldinger. Den nærmere reguleringen
av gebyr bør gjøres i forskrift til loven. Gebyrets
størrelse og regler om unntak bør fremgå av
forskriften. Departementet forutsetter at unntaket, som nylig er
innført for barn under 18 år, skal videreføres i
forskrift til loven. Departementet legger også opp til at
det fortsatt ikke skal gjøres unntak for særskilte grupper
av søkere.
Departementets forslag til bestemmelse om gebyr fremgår
av utkastet til § 32.
Komiteen støtter forslaget
om at hjemmelen for gebyr for behandling av søknader om
erverv av norsk statsborgerskap videreføres, og at dette
også gjelder for melding.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, er enig i at unntaket for barn under 18 år
skal videreføres.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at det bør gjelde en grense på 18 år
for erverv av statsborgerskap gjennom søknad, og kan derfor
ikke støtte noe unntak for søkere under 18 år.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet mener at gebyrene ved å søke
statsborgerskap er for høye og mener at behandling av statsborgerskapssøknader skal
prises etter selvkost. Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sette ned gebyret på søknad
om statsborgerskap med utgangspunkt i selvkost."
Statsborgerloven har ingen straffebestemmelser. Straffbare forhold
i forbindelse med søknad om statsborgerskap kan straffes
etter bestemmelser i straffeloven. Straffbare forhold kan oppstå dersom
søkeren gir uriktige opplysninger eller forfalsker eller
gjør bruk av forfalskede dokumenter for å oppnå at
søknaden innvilges.
Utvalget forutsetter at uriktige forklaringer som gis i forbindelse
med en statsborgersøknad, faller inn under straffeloven § 166.
Utvalget foreslår likevel å innta en straffebestemmelse
om falsk forklaring i statsborgerloven.
Departementet slutter seg til forslaget om å innta en
spesiell straffebestemmelse som rammer falsk forklaring i statsborgerloven,
slik det også er gjort i utlendingsloven. Etter departementets
syn er det viktig å ha en slik straffebestemmelse både
i statsborgerloven og i utlendingsloven. Adgangen til å ilegge
straff med hjemmel i utlendingsloven blir ofte ikke benyttet fordi
loven hjemler andre sanksjoner, som blant annet bortvisning eller
utvisning fra riket, jf. utlendingsloven § 27
til 30, 57 og 58. I tilfeller der reaksjoner etter utlendingsloven
ikke er aktuelt fordi utlendingen for eksempel har en svært
sterk tilknytning til riket, eller vedtaket om statsborgerskap ikke
tilbakekalles, kan det være ønskelig at statsborgerloven har
et eget straffebud som rammer falsk forklaring. Dette gjelder særlig
dersom straffebudet avviker fra bestemmelsen i straffeloven § 166,
slik også utvalget har foreslått. En straffebestemmelse
i loven vil også kunne ha en viss preventiv effekt.
Departementet er videre enig i at bestemmelsen også bør
ramme grov uaktsomhet.
Når det gjelder strafferammen støtter departementet
forslaget om at den bør være tilsvarende strafferammen
etter utlendingsloven, dvs. bøter og/eller fengsel
inntil seks måneder. I alvorligere tilfeller kan det være
aktuelt isteden å anvende straffeloven § 166 som
har strafferamme på inntil to år. Departementet slutter
seg videre til forslaget om at påtale blir betinget av
at allmenne hensyn krever det, og at overtredelse skal anses som
forseelse.
Departementets forslag til bestemmelse om straff fremgår
av utkastet til § 33.
Komiteen støtter forslaget
om at det inntas en straffebestemmelse som rammer falsk forklaring. Komiteen er
enig i at denne også bør ramme grov uaktsomhet. Komiteen stiller
seg bak forslaget om en strafferamme tilsvarende strafferammen i
utlendingsloven.
Statsborgerloven § 3 annet ledd bestemmer at reglene
i § 3 første ledd om rett til statsborgerskap ved
melding ikke skal gjelde borger i fiendestat, når Norge
er i krig.
Departementet slutter seg til utvalgets forslag om at man ikke
inntar spesielle krigstidsbestemmelser i ny lov. Det er etter departementets
vurdering ikke behov for slike bestemmelser i statsborgerloven.
Komiteen er enig i at det ikke er behov
for spesielle regler for krigssituasjoner.