Domstolene skal være tilgjengelige for alle typer rettstvister.
Det er åpenbart at slike forskjeller i sakstypene bør
avspeile hvor omfattende og grundig saksbehandlingen bør
være i den enkelte sak.
Utvalget mener at hensynet til proporsjonalitet bør
få et langt større gjennomslag i tvisteloven.
Ved proporsjonalitetsvurderingen kan det imidlertid ikke bare legges
vekt på sakens betydning for partene. Det må også ha
vekt om avgjørelsen vil få betydning for mange
andre saker - om den er prinsipiell.
Utvalget har gått inn for at hensynet til proporsjonalitet
bør ivaretas på forskjellige måter: dels
ved særskilte regelsett for saker av mindre betydning,
og dels ved at en del regler gir rom for å ta tvistens
betydning i betraktning ved valg av behandlingsmåte. Utvalget
foreslår et særskilt spor for saker av begrenset
betydning gjennom reglene om småkravprosess.
Utvalget foreslår også en ny ordning med forenklet
domsbehandling. Ordningen tar sikte på saker eller deler
av saker hvor det er klart at framsatte krav ikke kan føre
fram, eller hvor det er klart at innsigelsene mot et krav i sin
helhet er uholdbare.
Utvalgets forslag til vilkår for å anke avgjørelser avspeiler
proporsjonalitetsprinsippet, slik de også gjør
i dag. Men utvalget foreslår flere begrensninger enn i
dag når det gjelder anke til lagmannsretten.
Utvalgets lovforslag går langt i å åpne
for at tvistens betydning blir et vesentlig moment i rettens vurdering
av hvordan de enkelte trinn i saksbehandlingen skal gjennomføres.
For øvrig har utvalget foreslått en lang rekke
skjønnsmessige regler der sakens betydning kan være
et vesentlig moment ved praktiseringen.
Departementet slutter seg til utvalgets generelle synspunkter
om hvordan hensynene til grundighet og forsvarlighet bør
tilpasses sakens betydning. Departementet ser på utvalgets
opplegg for et langt større gjennomslag for proporsjonalitetsprinsippet
som et sentralt punkt i den nye tvisteloven.
Departementet slutter seg til forslaget om forenklet
domstolsbehandling som skal kunne anvendes når det er klart
at den ene parten ikke kan gis medhold. Blant annet kan den effektivisere
saksbehandlingen når det er vanskelig å avgjøre
om saken kan avvises, men klart at søksmålet ikke
kan føre fram i realiteten.
Departementet er enig med utvalget i at det ikke bør
innføres et særskilt prosesspor for saker som
er særlig omfattende. Reglene for saksbehandlingen er fleksible.
Departementet antar at den nye regelen om begrensning av omfanget
av bevisføringen ut fra proporsjonalitet vil påvirke
kostnadsnivået merkbart, særlig i saker av mindre
betydning.
Komiteen er enig i at proporsjonalitetsprinsippet
bør ha langt større gjennomslag i den nye tvisteloven. Komiteen mener
saksbehandlingen og kostnadene må stå i et rimelig
forhold til den betydning saken har, både for partene og
i forhold til samfunnet. Komiteen har merket seg
at prinsippet har kommet til uttrykk gjennom flere av lovreglene
som foreslås, og at prinsippet skal ha betydning ved anvendelsen
av de mer skjønnsmessige reglene.
Komiteen mener det er riktig å la tvistens
betydning være førende ved valg av behandlingsmåte. Småkravprosess,
forenklet domstolsbehandling i saker der det er klart at den ene
parten ikke kan gis medhold, og regler om bevisføringen
vil, sammen med andre foreslåtte tiltak, bidra til å frigjøre
ressurser i domstolene og unngå at enkeltpersoner pålegges unødvendige
kostnader.