3.1 Sammendrag

Domstolene skal være tilgjengelige for alle typer rettstvister. Det er åpenbart at slike forskjeller i sakstypene bør avspeile hvor omfattende og grundig saksbehandlingen bør være i den enkelte sak.

3.1.1 Tvistemålsutvalgets forslag

Utvalget mener at hensynet til proporsjonalitet bør få et langt større gjennomslag i tvisteloven. Ved proporsjonalitetsvurderingen kan det imidlertid ikke bare legges vekt på sakens betydning for partene. Det må også ha vekt om avgjørelsen vil få betydning for mange andre saker - om den er prinsipiell.

Utvalget har gått inn for at hensynet til proporsjonalitet bør ivaretas på forskjellige måter: dels ved særskilte regelsett for saker av mindre betydning, og dels ved at en del regler gir rom for å ta tvistens betydning i betraktning ved valg av behandlingsmåte. Utvalget foreslår et særskilt spor for saker av begrenset betydning gjennom reglene om småkravprosess.

Utvalget foreslår også en ny ordning med forenk­let domsbehandling. Ordningen tar sikte på saker eller deler av saker hvor det er klart at framsatte krav ikke kan føre fram, eller hvor det er klart at innsigelsene mot et krav i sin helhet er uholdbare.

Utvalgets forslag til vilkår for å anke avgjørelser avspeiler proporsjonalitetsprinsippet, slik de også gjør i dag. Men utvalget foreslår flere begrensninger enn i dag når det gjelder anke til lagmannsretten.

Utvalgets lovforslag går langt i å åpne for at tvistens betydning blir et vesentlig moment i rettens vurdering av hvordan de enkelte trinn i saksbehandlingen skal gjennomføres. For øvrig har utvalget foreslått en lang rekke skjønnsmessige regler der sakens betydning kan være et vesentlig moment ved praktiseringen.

3.1.2 Departementets vurdering

Departementet slutter seg til utvalgets generelle synspunkter om hvordan hensynene til grundighet og forsvarlighet bør tilpasses sakens betydning. Departementet ser på utvalgets opplegg for et langt større gjennomslag for proporsjonalitetsprinsippet som et sentralt punkt i den nye tvisteloven.

Departementet slutter seg til forslaget om forenk­let domstolsbehandling som skal kunne anvendes når det er klart at den ene parten ikke kan gis medhold. Blant annet kan den effektivisere saksbehandlingen når det er vanskelig å avgjøre om saken kan avvises, men klart at søksmålet ikke kan føre fram i realiteten.

Departementet er enig med utvalget i at det ikke bør innføres et særskilt prosesspor for saker som er særlig omfattende. Reglene for saksbehandlingen er fleksible. Departementet antar at den nye regelen om begrensning av omfanget av bevisføringen ut fra proporsjonalitet vil påvirke kostnadsnivået merkbart, særlig i saker av mindre betydning.

3.2 Komiteens merknader

Komiteen er enig i at proporsjonalitetsprinsippet bør ha langt større gjennomslag i den nye tvisteloven. Komiteen mener saksbehandlingen og kostnadene må stå i et rimelig forhold til den betydning saken har, både for partene og i forhold til samfunnet. Komiteen har merket seg at prinsippet har kommet til uttrykk gjennom flere av lovreglene som foreslås, og at prinsippet skal ha betydning ved anvendelsen av de mer skjønnsmessige reglene.

Komiteen mener det er riktig å la tvistens betydning være førende ved valg av behandlingsmåte. Småkravprosess, forenklet domstolsbehandling i saker der det er klart at den ene parten ikke kan gis medhold, og regler om bevisføringen vil, sammen med andre foreslåtte tiltak, bidra til å frigjøre ressurser i domstolene og unngå at enkeltpersoner pålegges unødvendige kostnader.