Med forutsatt virkning for regnskapsåret 2005 er det
vedtatt vesentlige endringer i regnskapslovgivningen, jf. endringslov
10. desember 2004 nr. 81 og endringslov 10. juni
2005 nr. 46. Det har vært en forutsetning at disse regnskapslovendringene
skal være skattemessig nøytrale. I høringsnotat
av 3. juni 2005 fremla departementet en gjennomgang av
de skattemessige konsekvenser av de endrede regnskapsregler samt
forslag til skattemessige nøytraliseringstiltak og lovendringer
som alle ble forutsatt å tre i kraft fra og med inntektsåret
2005.
Med hensyn til reglene om skattemessig tidfesting av inntekter
og fradrag, ble det i høringsnotatet som utgangspunkt foreslått
som tilstrekkelig å lovfeste følgende:
Regnskapsreglene om tidspunktet for
inntektsføring av inntekt eller fradragsføring
av kostnader, kan bare ha betydning for skattemessig tidfesting av
inntekter som allerede anses innvunnet og av fradrag for kostnader
som er faktisk pådratt etter gjeldende skatteregler i skatteloven § 5-1,
jf. § 5-3 og i skatteloven § 6-1
første ledd.
Forslaget innebar en lovfesting av at inntrådt innvinning
og pådragelse som utgjør alminnelige vilkår for
skatteplikt og fradragsrett, også skal fungere som generelle
terskler eller vilkår for på hvilket tidspunkt inntekter
og fradrag skal tidfestes for regnskapspliktige. I høringsnotatet
ble angitt at de prinsipielle spørsmål om forholdet
mellom reglene om skattemessig innvinning/pådragelse
og skattemessig tidfesting for regnskapspliktige etter skatteloven § 14-4 annet,
jf. tredje ledd, har vært omdiskutert og ansett tvilsomme
i teori og praksis, men at man likevel fant det nødvendig
og hensiktsmessig å ta stilling til disse spørsmål.
Ovennevnte forslag skulle også innebære at
regnskapsmessige avsetninger til fremtidige, ikke faktisk pådratte
kostnader med grunnlag i forsiktighets- og eller sammenstillingsprinsippet,
ikke kan fradragsføres med virkning for beskatningen. Denne
løsning avviker fra det resultat Høyesterett la
til grunn i en dom av 14. desember 2004 (Shell-saken).
Høringsforslaget innebar at Høyesteretts oppfatning
av gjeldende rett på dette punkt, ikke skal videreføres.
Som særskilt unntak fra ovennevnte utgangspunkt ble
foreslått innført en særlig regel om
at banker og finansieringsforetak også ved beskatningen skal
benytte markedsverdi for finansielle instrumenter og derivater som
tilfredsstiller kriteriene for vurdering til virkelig verdi etter
regnskapsloven § 5-8.
Høringsforslaget om endring av de alminnelige regler
om skattemessig tidfesting av inntekter og fradrag, har avstedkommet
omfattende, kritiske høringsuttalelser fra skatterettslærde,
ligningsetaten og næringsorganisasjoner. Innsigelsene går
bl.a. på forslagets underliggende forutsetning om forholdet
mellom innvinning/pådragelse og tidfestingsreglene,
om innholdet i begrepene innvinning og pådragelse generelt,
om nødvendigheten av å etablere den kopling forslaget
bygger på samt øvrige skattemessige konsekvenser
av denne koplingen, om forslagets egnethet som skatterettslig avklaringstiltak
og om nøytralitetsvirkningene er tilstrekkelige.
Etter departementets oppfatning gir høringsuttalelsene
grunnlag for å foreta en fornyet og nærmere gjennomgang
av det skatterettslige grunnlag for nødvendige skattemessige
nøytraliseringstiltak med hensyn til tidfestingsreglene
for regnskapspliktige, samt av mulige utforminger og lovteknisk
gjennomføring av slike tiltak. I en slik vurdering vil
det være nødvendig å se tidfestingsreglene
for inntekt og fradrag, herunder adgangen til fradrag for avsetninger
for fremtidige kostnader, i sammenheng. Også spørsmål om
innføring av et markedsverdiprinsipp for den skattemessige
behandling av finansielle instrumenter i banker mv., må vurderes
i sammenheng med de alminnelige tidfestingsregler. En slik gjennomgang
vil imidlertid være mer tidkrevende enn en fremleggelse i
forbindelse med statsbudsjettet for 2006 tillater. Av hensyn til
behovet for å etablere avklarte og tilfredsstillende løsninger,
er det viktig at arbeidet gis tilstrekkelig tid.
Departementet finner at det videre arbeid med å fremlegge
forslag om skattemessige tilpasninger til de endrede regnskapsreglene,
fortsatt bør bygge på de intensjoner ovennevnte
forslag i høringsnotatet av 3. juni 2005 gir uttrykk
for. Dette gjelder nøytralitetsforutsetningen generelt
og i forhold til tidfestingsreglene spesielt, men det gjelder også ønskeligheten
av å lovfeste at det ikke skal være adgang til skattemessig
fradrag for regnskapsmessige avsetninger for fremtidige, ikke pådratte
(ikke realiserte) kostnader. Departementet legger fortsatt til grunn
at denne regelrevisjonen bør gis virkning fra og med inntektsåret
2005.
Komiteen tar omtalen i Ot.prp. nr.
1 (2005-2006) kapittel 28 til orientering og viser for øvrig
til sine merknader nedenfor under kapittel 33.