Til Stortinget
Arbeids- og sosialdepartementet legger her frem forslag til endringer
i:
lov 28. februar 1997 nr.
19 om folketrygd (folketrygdloven)
lov 22. mars 1968 nr. 2 om tillegg til 1) lov om krigspensjonering
for militærpersoner av 13. desember 1946 og 2)
lov om krigspensjonering for hjemmestyrkepersonell og sivilpersoner av
13. desember 1946
lov 29. april 2005 nr. 21 om supplerande stønad til
personar med kort butid i Noreg
I proposisjonen foreslås endringer som gjelder lovfesting
av praksis, administrative forenklinger, presisering av lovhjemler
og lovtekniske justeringer.
Endringene i lov om supplerande stønad tar sikte på å legge
forholdene til rette for en effektiv kontroll med at reglene om
utenlandsopphold overholdes, og en effektiv reaksjon i tilfelle
med for lange utenlandsopphold. Forslaget om avvikling av det rådgivende utvalg
i krigspensjoneringssaker vil innebære en administrativ
forenkling. De øvrige forslagene vil ikke ha økonomiske
eller administrative konsekvenser av betydning.
To vilkår for å få rett til dagpenger
foreslås opphevet fordi de brukes lite og fordi det er ønskelig å avklare
deres forhold til Europarådets kodeks for sosial sikkerhet.
Dagpenger under arbeidsløshet har som formål både å være
en inntektssikring for det arbeidsledige medlemmet og å være
et arbeidsmarkedspolitisk virkemiddel. Praksis tyder ikke på at
medlemmer fratas dagpengene i strid med formålet om å være
en inntektssikring for den arbeidsledige. De to vilkårene blir,
sjelden eller aldri benyttet. Det er imidlertid viktig at dagpengeordningen
klart signaliserer krav om at arbeidsledige må søke
arbeid, helt eller delvis. Også bestemmelsene om å skaffe
seg inntekt ved selvstendig næringsvirksomhet og kravet
om å ta arbeid som er lavere lønnet enn dagpengene,
underbygger de aktivitetskrav som dagpengeordningen prinsipielt
bør sette. Slike aktivitetskrav kan avdekke ikke reelle
arbeidssøkere.
Departementet vil allikevel tilrå at de to nevnte vilkår
fjernes. Det er da lagt vekt på at spørsmålsstillingen
om vilkårenes forhold til artikkel 20 i Den europeiske
kodeks for sosial sikkerhet vil bli endelig avklart.
Det foreslås at lovendringen som opphever vilkårene,
trer i kraft straks. Forslaget vil ikke ha økonomiske eller
administrative konsekvenser av betydning.
Endringen gir konsekvent begrepsbruk i alternativene i bestemmelsen.
Folketrygdloven § 8-4 tredje ledd bokstav a
til j likestiller visse lidelser og situasjoner med arbeidsuførhet
på grunn av sykdom som nevnt i første ledd. I
bokstav a til i brukes begrepet "vedkommende", mens i bokstav j
brukes begrepet "medlemmet". Departementet foreslår å endre
begrepet i bokstav j fra "medlemmet" til "vedkommende", slik at
samme begrep brukes i alle alternativene.
Endringen, som ikke har økonomiske eller administrative
konsekvenser, foreslås å tre i kraft straks.
Lovendringen klargjør at det kan utbetales pleiepenger
til foreldre med omsorg for barn med svært alvorlig varig
sykdom når sykdommen er i en ustabil fase. Det sies eksplisitt
i loven at omsorg for barn med svært alvorlig progredierende
sykdom kan gi en kontinuerlig rett til pleiepenger frem til barnet
fyller 18 år.
Trygdeetatens tidligere praksis gir svært alvorlig varig
sykdom hos barnet rett til pleiepenger når sykdommen kommer
inn i en mer ustabil periode. Den aktuelle trygderettskjennelsen
innebærer en utvidelse av retten til pleiepenger til foreldre
med omsorg for barn med svært alvorlig progredierende sykdom
fordi det kan foreligge sammenhengende rett til pleiepenger fra
sykdommen blir svært alvorlig. Det er, som fremhevet av
retten, vanskelig å skille ut perioder hvor en svært
alvorlig progredierende sykdom er i en livstruende og kritisk fase
og når sykdommen har stabilisert seg. Dette er vanskelige
skjønnsavgjørelser med fare for forskjellsbehandling.
Foreldrene blir utsatt for nye utfordringer når sykdommen
forverrer seg. Ved en mer stabil funksjonshemming/sykdom hos
barnet kan foreldrene etter hvert få etablert tilsyns-
og avlastningsordninger.
Departementet viderefører Trygderettens forståelse
av regelverket, men mener at lovteksten i § 9-11 bør
gjøres klarere i forhold til når en svært
alvorlig varig sykdom kan gi rett til pleiepenger. Herunder bør
det gå klart frem i lovteksten at svært alvorlig progredierende
sykdom hos barnet gir rett til pleiepenger.
Regelverket har ingen tidsbegrensning på stønadsperioden
for pleiepenger. Begrensningen i stønadstid i loven følger
av inngangsvilkårene om:
1. Svært alvorlig eller livstruende
sykdom,
2. behov for kontinuerlig tilsyn og pleie,
3. vilkåret om at stønaden kan utbetales
så lenge det er nødvendig for behandling og rehabilitering
av det enkelte barn.
Det fremgår av forarbeidene i Ot.prp. nr. 24 (1997-1998)
at vilkåret om behandling og rehabilitering i § 9-15
innebærer en avgrensing mot varig sykdom. Kan barnet rehabiliteres
tilsier dette at sykdommen ikke er varig. I praksis har vilkåret
vært liberalt praktisert. Det kreves bare at det er håp
om at barnet blir bedre. Den aktuelle kjennelsen innebærer
at vilkåret ikke har noe selvstendig innhold i forhold
til vilkåret om kontinuerlig tilsyn og pleie i tilfeller
med svært alvorlig progredierende sykdom. Vilkåret
er dermed lite egnet til å avgrense stønadsperioden
når barnet lider av svært alvorlig og varig sykdom.
Det foreslås at kriteriet om behandling og rehabilitering
tas ut av loven. For å avgrense retten til pleiepenger
ved varig sykdom, foreslås at det tas inn et vilkår
i § 9-11 om at sykdommen er i en ustabil fase. Samtidig
foreslås det å ta inn i lovteksten at svært
alvorlig progredierende sykdom gir rett til pleiepenger.
Sykdomsvilkåret i § 9-10 er mindre
strengt. Det avgjørende er at barnet har vært
innlagt i helseinstitusjon. Stønadsperioden når
barnet kommer hjem er begrenset av vilkåret om behov for
kontinuerlig tilsyn og pleie. Etter forslag til endring i lovteksten
i § 9-11 vil stønadsperioden begrense
seg til mer ustabile og kritiske faser av sykdommen. Departementet mener
at vilkåret om kontinuerlig tilsyn og pleie er tilstrekkelig
til å sikre at stønadstiden ikke blir lenger i
forhold til mindre alvorlige sykdommer og foreslår ingen
endring i § 9-10. Mindre alvorlige sykdommer antas
ikke å kreve kontinuerlig tilsyn og pleie over lengre tid.
Som en konsekvens av at vilkåret om behandling og rehabilitering
tas ut av § 9-15 mener departementet det vil virke
ryddigere om bestemmelsene om begrensing av stønadstid
i forhold til pleiepenger for pleie av en nær pårørende
i § 9-15 andre ledd flyttes til § 9-12
som omhandler denne stønaden. Bestemmelsen om stønadstiden
for opplæringspenger i § 9-15 tredje
ledd har ingen selvstendig betydning. Stønaden utbetales
så lenge vilkårene i § 9-13
er oppfylt. Bestemmelsen flyttes derfor ikke til § 9-13.
Det vises til § 9-11 nytt andre ledd i lovforslaget. Bestemmelsene
i § 9-15 første og tredje ledd er opphevet
og bestemmelsene i andre ledd er flyttet til § 9-12.
Trygdeetatens plikt til å utarbeide en individuell oppfølgingsplan
i samarbeid med stønadsmottakeren lovfestes. Samtidig lovfestes
stønadsmottakerens plikt til å medvirke i utarbeidelsen
og oppfølgingen av planen. Dersom stønadsmottakeren
uten rimelig grunn unnlater slik medvirkning foreslås at
stønaden kan bortfalle.
Tidsbegrensningen av stønadsperioden for rehabiliteringspenger
gjør det nødvendig med tett og god oppfølging
slik at nødvendige behandlings-, rehabiliterings- og avklaringstiltak
kan settes i verk og gjennomføres i løpet av en
samlet stønadsperiode på maksimalt tre år
(ett år med sykepenger og to år med rehabiliteringspenger).
Utarbeidelse av en oppfølgingsplan, hvor målet
og tiltakene for å nå disse fremgår,
vil gjøre det enklere å følge opp den
enkelte. De enkelte aktørers ansvar samt hva stønadsmottakeren
selv må bidra med vil tydeliggjøres i planen.
Oppfølging er også et nødvendig virkemiddel dersom
målsettingen med tidsbegrenset uførestønad skal
kunne realiseres. Det vises her til hva som er anført i
Ot.prp. nr. 102 (2001-2002) punkt 7.1.
Trygdeetatens erfaring på området er at enkelte stønadsmottakere
motsetter seg aktiv oppfølging i den perioden tidsbegrenset
uførestønad innvilges for. Dette vil åpenbart
svekke muligheten for gjeninntreden i arbeidslivet.
I folketrygdloven § 21-8 har man en generell
bestemmelse om at krav om ytelse som gis på grunn av sykdom,
kan avslås. Videre kan en innvilget ytelse holdes tilbake
eller stanses dersom medlemmet uten rimelig grunn nekter å ta
imot tilbud om behandling, rehabilitering eller yrkesrettet attføring.
I § 10-8 om rehabiliteringspenger har man en tilsvarende
bestemmelse om at retten til rehabiliteringspenger i slike tilfelle
kan falle bort. I folketrygdlovens kapittel om sykepenger har man
en egen bestemmelse om medlemmets medvirkning for at hensiktsmessige
tiltak for å tilrettelegge arbeidet og utprøving
av funksjonsevnen blir utredet og iverksatt med en tilsvarende sanksjonsbestemmelse,
jf. § 8-8.
Departementet foreslår at det gis en bestemmelse om
plikt for medlemmet til å medvirke til at det skal utarbeides
en oppfølgingsplan for mottakere av både rehabiliteringspenger
og tidsbegrenset uførestønad. Planen skal utarbeides
i samarbeid med stønadsmottakeren. Det er viktig at personens
muligheter og ressurser og hvilke tiltak som kan settes i verk for å bedre
funksjonsevnen kommer frem i planen. Det forutsettes at stønadsmottakeren
medvirker i oppfølgingen av planen.
Dersom stønadsmottakeren uten rimelig grunn motsetter
seg å medvirke til utarbeidelsen og oppfølgingen
av en individuell oppfølgingsplan, nekter å ta imot
tilbud om behandling, rehabilitering og utprøving av funksjonsevnen,
foreslås at retten til stønad skal kunne falle
bort.
Det foreslås at endringen trer i kraft 1. januar 2006.
Forslaget antas ikke å ha økonomiske eller administrative
konsekvenser av betydning.
Lov om tiltak til å fremme sysselsetting (sysselsettingsloven)
av 27. juni 1947 nr. 9 er opphevet, og ble fra 1. juli
2005 avløst av lov om arbeidsmarkedstjenester (arbeidsmarkedsloven)
av 10. desember 2004.
Henvisningen i folketrygdloven § 11-18 siste ledd
foreslås endret til "arbeidsmarkedsloven kapittel 5."
Retten til hvilende pensjon ved lønnet arbeidsforsøk
utvides fra tre til fem år. Uførepensjonister
som er over 60 år når de begynner i arbeid, får
beholde retten til å få tilbake uførepensjonen
i perioden fram til overgang til alderspensjon.
En forlengelse av retten til hvilende pensjon vil være
et tiltak som motiverer uførepensjonister til å komme
tilbake i arbeid og som medvirker til at tidligere uføre
får mer tid til å etablere seg i arbeidslivet. Det
foreslås å utvide perioden som uførepensjonister har
rett til hvilende pensjon fra tre til fem år. Når
tidligere uførepensjonister faller ut av arbeid etter mer enn
fem år i arbeidslivet, bør fortsatt retten til
uførepensjon (hel eller gradert) vurderes på nytt.
Departementet antar at i disse tilfellene vil årsaken til
at det søkes om uførepensjon på nytt
ofte være at helsetilstanden har blitt forverret, slik
at mange vil ha krav på uførepensjon. Uførepensjonister
som begynner i arbeid når de er over 60 år, bør
uansett kunne få tilbake uførepensjonen i perioden
fram til overgang til alderspensjon. Det foreslås ikke
endringer i rettighetene til mottakere av tidsbegrenset uførestønad.
Det foreslås at endringen trer i kraft 1. januar 2006
og gis virkning for løpende tilfeller. Forslaget har ikke
administrative eller økonomiske konsekvenser av betydning.
Et rådgivende utvalg i krigspensjoneringssaker har som
hovedoppgave å gi Rikstrygdeverket råd i visse
typer krigspensjoneringssaker.
Tallet på nye søknader om krigspensjon er nå meget
lavt, og vil fortsette å synke. Årlig vil det
dreie seg om fem til ti nye saker, i tillegg til enkelte søknader
om gjenopptak eller ny vurdering.
Hovedsakelig gjelder det stønad til medisinsk behandling.
Enkelte av disse sakene er av en slik art at de blir forelagt utvalget
for vurdering i relasjon til tilleggslovens årsakskriterium.
Omtrent alle utgifter til medisinsk behandling dekkes etter denne
loven, med mindre det er åpenbart at det ikke kan være
sammenheng mellom behandlingen og krigsskaden/krigspåkjenningene.
Saker som Rikstrygdeverket selv finner å kunne godta, blir
i henhold til lovens § 5 annet ledd ikke forelagt
utvalget.
I forarbeidene til tilleggsloven ble det bl.a. anført at
praktiseringen av loven ville bli utformet på grunnlag
av den kasuistikk som etter hvert ville fremkomme gjennom behandlingen
i utvalget. I løpet av de årene utvalget har vært
i funksjon, har det således utkrystallisert seg en fast
forvaltningspraksis innenfor de aktuelle områdene. Utvalget
har for øvrig gradvis delegert deler av sin "myndighet"
til Rikstrygdeverket.
Det nåværende utvalget har en fungeringsperiode fram
til utgangen av 2005. Medlemmene vil da ha en gjennomsnittsalder
på 81 år. Det har vært vanskelig å få oppnevnt
nye medlemmer og det antas at problemene med å finne nye
medlemmer som både har relevant kompetanse og personlig
krigserfaring, etter hvert vil bli ytterligere forsterket.
Våren 2005 bad departementet om merknader til et forslag
om å avvikle ordningen med et rådgivende utvalg
i krigspensjoneringssaker fra 1. januar 2006. Ingen av høringsinstansene
hadde innvendinger til forslaget. Departementet foreslår
derfor at bestemmelsene om et rådgivende utvalg i krigspensjoneringssaker
oppheves fra 1. januar 2006.
Det vises til lovforslaget, lov 22. mars 1968 nr. 2 om tillegg
til krigspensjoneringslovene § 5.
Departementet legger til grunn at Rikstrygdeverket opprettholder
sin krigshistoriske, juridiske og medisinske kompetanse innenfor
de lovområdene der utvalget har hatt sin rådgivningsfunksjon.
Det foreslås at endringen trer i kraft 1. januar 2006,
og at utvalget avvikles fra samme tidspunkt. Avvikling vil innebære
en administrativ forenkling og vil ikke ha noen økonomiske
konsekvenser av betydning.
Det foreslås her endringer i lov 29. april
2005 nr. 21 om supplerande stønad til personar med kort
butid i Noreg. Endringene omfatter presiseringer i reglene i § 4
om tillatte utenlandsopphold og reglene i § 21 om
kontroll med utenlandsopphold. I tillegg foreslås etablert
en ordning i § 13, slik at for meget utbetalte ytelser
under utenlandsopphold avregnes krone for krone mot ytelsene i en
ny stønadsperiode.
Loven tar sikte på å garantere en minste samlet inntekt
for personer som har fylt 67 år, men som har for kort botid
i Norge til å få fulle ytelser fra folketrygden.
Det er en forutsetning for ytelser etter loven at vedkommende har
lovlig adgang til fast bosetting i Norge. Utenlandsopphold kan ikke
overstige tre måneder per kalenderår. Stønad
gis for inntil 12 måneder om gangen, og søknad
om ytelser eller forlengede ytelser må settes fram ved
personlig frammøte på trygdekontoret.
Om ordningen vises det til Ot.prp. nr. 14 (2004-2005), jf. Innst.
O. nr. 56 (2004-2005).
Etter loven § 4 faller retten til supplerende
stønad bort når en person oppholder seg i utlandet
i mer enn tre måneder i sammenheng, eller i mer enn tre
måneder i alt i et kalenderår. Når disse
grensene overstiges, medfører loven at all stønad
i utlandet er utbetalt i strid med reglene. Dersom oppholdet varer
en dag utover de tillatte tre månedene, blir også de
forutgående tre månedene regelstridige. Det er
likegyldig om utenlandsoppholdet består av ett sammenhengende
opphold eller flere opphold spredt over stønadsperioden.
Bortfallet av stønadsretten gjelder også når
stønadstakeren melder fra om utenlandsoppholdet slik at
stønaden blir stoppet til riktig tid.
Det reiser seg i tillegg spørsmål om å kreve
for meget utbetalt stønad tilbake etter loven § 13.
Med henblikk på kontroll av reglene om utenlandsopphold,
kan departementet ifølge loven § 21 andre
ledd gi forskrift om at vedkommende skal møte personlig
på trygdekontoret inntil to ganger i året. Slik
frammøteplikt bør i tilfelle omfatte både
stønadstakeren selv og ektefelle/samboer/registrert
partner. I praksis vil frammøteplikten ved nærmere
bestemmelse i forskriften kunne begrenses til ektefelle mv. under
67 år. Etter loven § 5 fjerde ledd vil
utenlandsopphold for sistnevnte kunne påvirke retten til supplerende
stønad ved at retten til å få en høyere ytelse
på grunn av forsørgelse eventuelt faller bort. Det
er derfor behov for de samme kontrolltiltak som i forhold til stønadstakeren
selv.
Angivelsen av tillatte utenlandsopphold i måneder har
vist seg å reise tolkningsspørsmål. Rikstrygdeverket
mener at det vil gi en mer håndterbar ordning dersom det
tillatte utenlandsoppholdet settes lik 90 dager. Videre ønsker
Rikstrygdeverket at tillatte utenlandsopphold skal være
tillatte utenlandsopphold innenfor den enkelte stønadsperiode
på 12 måneder, i stedet for i løpet av
kalenderåret som i nåværende lovtekst.
Departementet er enig i disse justeringene og foreslår
tilsvarende endringer i loven § 4.
Det vil kunne reageres på for lange utenlandsopphold
ved en tilbakekrevingssak etter loven § 13. Det
forutsettes her at vedkommende forsto eller burde ha forstått
at utenlandsoppholdet var regelstridig. Vilkåret vil ikke
alltid kunne anses å være oppfylt, og tilbakekreving
vil i beste fall være en tidkrevende prosess. Det dreier
seg om personer med inntekt på et så lavt nivå at
tilbakekreving vanskeliggjøres. Dersom vedkommende fortsetter
som stønadstaker, vil for meget utbetalt kunne avregnes
i framtidig ytelse med inntil 10 pst. av månedsbeløpet.
Ytelser kan tilstås på nytt umiddelbart etter
for lange utenlandsopphold. Resultatet kan derfor bli at den supplerende
stønadsordningen finansierer utenlandsopphold uten andre
konsekvenser enn eventuell tilbakekreving over svært lang
tid. Dette kan føre til misbruk av ordningen gjennom gjentatte
lengre utenlandsopphold, og oppfordringen til å melde fra
om for lange utenlandsopphold blir svært liten.
Departementet har i samråd med Rikstrygdeverket vurdert
ulike løsninger med henblikk på en effektiv reaksjon
mot misbruk som beskrevet ovenfor. Et vesentlig hensyn i den forbindelse
er å unngå at den som lojalt følger reglene
og melder fra om sine utenlandsopphold med derav følgende
stopp av stønaden, kommer dårligere ut enn den
som er for lenge i utlandet uten å si fra og får
ytelsen uavkortet. Departementet foreslår at for meget
utbetalt supplerende stønad i utlandet skal avregnes krone
for krone mot ytelsene i en eventuell ny stønadsperiode
ved tilføyelse av et nytt fjerde ledd i loven § 13.
Når det gjelder kontrollen av om reglene om utenlandsopphold
overholdes omtaler loven direkte bare frammøte for stønadstakeren
selv. Imidlertid kan oppholdsstedet for ektefelle/samboer/registrert partner
ha direkte betydning for størrelsen av stønaden,
derfor bør også slike personer ha frammøteplikt. Loven
gir hjemmel for å fastsette dette i forskrift. Rikstrygdeverket
finner likevel at det i praksis vil kunne være hensiktsmessig
at frammøteplikten for ektefelle mv. går direkte
fram av loven. Departementet foreslår derfor at loven § 21
andre ledd suppleres for å imøtekomme dette. I
praksis vil dette bare gjelde tilfelle der ektefellen mv. er under
67 år (se loven § 5 fjerde ledd).
Endringene i lov 29. april 2005 nr. 21 om supplerande stønad
til personar med kort butid i Noreg foreslås å tre
i kraft 1. januar 2006.
Hensikten med de foreslåtte presiseringer og suppleringer
av loven er å gjøre reglene om utenlandsopphold
enklere å håndtere i praksis. Forholdene legges
til rette for å unngå merarbeid i forbindelse
med kontroll og eventuell tilbakekreving av for meget utbetalt stønad
i utlandet. Den foreslåtte avregningsordningen vil her
være av særlig betydning. Avregningsordningen
vil også i noen utstrekning redusere de løpende
utgiftene til supplerende stønad, men vil på den
annen side kunne føre til økte utgifter til sosialhjelp.
Det er imidlertid ikke mulig å tallfeste disse virkningene,
som dessuten ventelig vil avta over tid som følge av det
insitamentet stønadstakerne får til å melde
fra om sine utenlandsopphold og lengden av dem. Endringene antas
ikke å gi grunn til budsjettmessige justeringer.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Lise Christoffersen, Eva Kristin Hansen, Per Rune Henriksen, Sverre Myrli, fra Fremskrittspartiet, Robert Eriksson, Kari Kjønaas Kjos og Kenneth Svendsen, fra Høyre, Martin Engeset, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Karin Andersen, fra Kristelig Folkeparti, Åse Gunhild Woie Duesund, fra Senterpartiet, Dagfinn Sundsbø, og fra Venstre, André N. Skjelstad, slutter seg til Regjeringens forslag til endring i folketrygdlovens bestemmelser i §§ 4-5 og 4-20 om vilkår for å bli regnet som reell arbeidssøker, slik at to vilkår i kravene om å skaffe seg inntekt utgår. Komiteen deler departementets vurdering av betydningen av å stille strenge krav til å søke arbeid, helt eller delvis, før det innvilges dagpenger under arbeidsledighet. Samtidig bør det ikke være aktuelt for Norge å opprettholde lovbestemmelser som kan være i strid med konvensjoner Norge har tiltrådt, i denne sammenheng Den europeiske kodeks for sosial sikkerhet.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til lovteknisk justering i folketrygdloven § 8-4.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til klargjøring av folketrygdlovens bestemmelser §§ 9-11, 9-12 og 9-15 for å hjemle rett til pleiepenger til foreldre med omsorg for svært alvorlig syke barn i perioder, når sykdommen forverrer seg og kommer inn i en ustabil fase. Endringen er i samsvar med Trygderettens kjennelse.
Komiteen slutter seg til endringer i folketrygdloven §§ 10-8 og 12-9 ved at det inntas bestemmelse om plikt for trygdeetaten til å utarbeide en individuell oppfølgingsplan og medlemmets plikt til å medvirke for mottakere av rehabiliteringspenger og tidsbegrenset uførestønad.
Komiteen understreker betydningen av at de individuelle planene som tilbys, er tilpasset den enkelte bruker, både når det gjelder kvalitet, omfang og innhold. Komiteen viser i denne sammenheng til den bebudede stortingsmeldingen om Arbeid, inkludering og velferd der målet er at flere skal kunne få arbeid og at helheten i attføringsarbeidet vil bli gjennomgått i sin helhet for å realisere dette.
Komiteen slutter seg til lovteknisk justering i folketrygdloven § 11-18.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til endringer i folketrygdloven § 12-12 slik at det gjøres lettere for uførepensjonister å etablere seg i arbeidslivet ved at retten til hvilende pensjon ved lønnet arbeidsforhold utvides fra tre til fem år.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om at ordningen med rådgivende utvalg i krigspensjonssaker avvikles.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser i denne forbindelse til sine merknader i Budsjett-innst. S. nr. 15 (2005-2006) under kap. 660 Krigspensjon og vil på denne bakgrunn støtte Regjeringens forslag til lovendring.
Komiteen slutter seg til endringene i lov om supplerende stønad til personer med kort butid i Norge ved at lovens § 4 om tillatte utenlandsopphold uten å miste retten stønad, defineres som "90 dager" i stedet for "tre måneder".
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, slutter seg her videre til at bestemmelsene i § 13 endres slik at for meget utbetalte ytelser under utenlandsopphold kan avregnes krone mot krone mot ytelsene i en eventuell ny stønadsperiode, og § 21 hvor det presiseres at plikten til frammøte på trygdekontoret også omfatter ektefelle/samboer/registrert partner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til de innstramninger som er foreslått i loven og synes det er positivt at det foreslås at for meget utbetalt supplerende stønad i utlandet skal avregnes krone for krone mot ytelsene i en eventuell ny stønadsperiode.
Disse medlemmer deler Regjeringens syn på at også ektefelle/samboere/registrerte partnere kan pålegges plikt til frammøte på trygdekontoret når sistenevntes oppholdssted har betydning for utmålingen av supplerende stønad til stønadstakeren.
Disse medlemmer viser videre til Odelstingets behandling av Ot.prp. nr. 14 (2004-2005) om lov 29. april 2005 om supplerande stønad til personar med kort butid i Noreg, samt til Fremskrittspartiets merknader, jf. Innst. O. nr. 56 (2004-2005).
Disse medlemmer viser videre til sine merknader i Budsjett-innst. S. nr. 15 (2005-2006) under kap. 667 post 70, som omhandler supplerende stønad til personer over 67 år.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Odelstinget
til å gjøre slikt
vedtak til lov
om endringer i folketrygdloven og i enkelte
andre lover
I
I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd (folketrygdloven)
gjøres følgende endringer:
§ 4-5 første ledd
bokstav d oppheves.
§ 4-5 første ledd bokstav e blir
bokstav d.
§ 4-5 tredje ledd oppheves. Nåværende
fjerde ledd blir tredje ledd.
§ 4-20 annet ledd første punktum
skal lyde:
Retten til dagpenger faller også bort i et begrenset tidsrom
dersom medlemmet selv uten rimelig grunn unnlater å skaffe
seg inntekt som arbeidstaker i stønadsperioden.
§ 4-20 tredje ledd oppheves. Nåværende
fjerde, femte, sjette, sjuende og åttende ledd blir tredje,
fjerde, femte, sjette og sjuende ledd.§ 8-4 tredje ledd bokstav j skal lyde:
når vedkommende er arbeidsufør
som følge av behandling i forbindelse med sterilisering.
§ 9-11 nytt andre ledd skal lyde:
Når sykdom som nevnt i første
ledd må anses for varig, er retten til pleiepenger begrenset
til perioder hvor sykdommen er ustabil. Når barnet lider
av en svært alvorlig progredierende sykdom, kan det foreligge
en kontinuerlig rett til pleiepenger. Det kan også utbetales
pleiepenger i startfasen av en svært alvorlig, varig sykdom.
Nåværende andre ledd blir tredje
ledd.
§ 9-12 skal lyde:
Til medlem som i hjemmet pleier en nær pårørende
i livets sluttfase, ytes det pleiepenger i opptil 20 dager
for hver pasient.
§ 9-15 oppheves.
§ 10-8 andre ledd nytt femte og sjette punktum
skal lyde:
Det skal utarbeides en individuell oppfølgingsplan
i samarbeid med medlemmet. Retten til rehabiliteringspenger faller
bort dersom medlemmet uten rimelig grunn unnlater å ta
imot tilbud om behandling, rehabilitering, yrkesrettet attføring
eller å medvirke til utarbeidelse og oppfølging
av individuell oppfølgingsplan.
§ 11-18 siste ledd skal lyde:
Departementet gir forskrifter om ytelser til et medlem
som samtidig fyller vilkårene for rett til attføringspenger
etter dette kapitlet og for tilskott under yrkesrettet attføring
gitt med hjemmel i arbeidsmarkedsloven kapittel 5.
§ 12-9 nytt andre ledd skal lyde:
Det skal utarbeides en individuell oppfølgingsplan
i samarbeid med medlemmet. Retten til tidsbegrenset uførestønad
faller bort dersom medlemmet uten rimelig grunn unnlater å ta
imot tilbud om behandling, rehabilitering, yrkesrettet attføring
eller å medvirke til utarbeidelse og oppfølging
av individuell oppfølgingsplan.
§ 12-9 andre ledd blir nytt tredje ledd.
§ 12-12 tredje ledd skal lyde:
Mottakere av uførepensjon beholder retten til ytelsen
selv om den reduseres eller faller helt bort
a) under tidsbegrenset arbeidstrening som er godkjent
av arbeidsmarkedsetaten
b) i fem år når vedkommende har gitt trygdekontoret
melding om inntektsendring fordi han eller hun har tatt arbeid eller
oppdrag, eller har startet virksomhet. Den som har fylt
60 år når ytelsen reduseres eller faller bort,
beholder retten til uførepensjon til fylte 67 år.
Det er et vilkår at vedkommende i løpet av de fem årene
eller frem til fylte 67 år melder fra om ytterligere
inntektsendringer. Det kan ses bort fra at meldinger som nevnt,
ikke er gitt dersom det foreligger særlige grunner som
kan forklare hvorfor det ikke er meldt fra.
II
I lov 22. mars 1968 nr. 2 om tillegg til 1) lov om krigspensjonering
for militærpersoner av 13. desember 1946 og 2) lov om krigspensjonering
for hjemmestyrkepersonell og sivilpersoner av 13. desember 1946
gjøres følgende endring:
§ 5 oppheves.
III
I lov 29. april 2005 nr. 21 om supplerande stønad til
personar med kort butid i Noreg gjøres følgende endringer:
I § 4 skal uttrykket «tre
månader» erstattes med «90 dagar» og
uttrykket «eit kalenderår» med «ein
stønadsperiode».§ 13 nytt fjerde ledd skal lyde:
Når supplerande stønad er utbetalt
i utlandet i strid med reglane i § 4, jf. § 5
fjerde leddet, skal for mykje utbetalt stønad avreknast
månad for månad i ein ny stønadsperiode
utan omsyn til om vilkåra for tilbakekrevjing etter første
leddet er oppfylte.
I § 21 andre ledd første punktum
skal uttrykket «ein stønadstakar» erstattes
med «ein stønadstakar eller ektemaken».I § 21 andre ledd andre punktum skal uttrykket «ein stønadstakar» erstattes
med «ein stønadstakar og ektemaken».
IV
Ikrafttredelse.
Overgangsbestemmelser1. Endringene
i folketrygdloven §§ 4-5, 4-20, 8-4 og 11-18 trer
i kraft straks.
2. Endringene i folketrygdloven §§ 9-11,
9-12, 9-15, 10-8, 12-9 og 12-12 trer i kraft 1. januar 2006.
Endringene i folketrygdloven §§ 9-11, 9-12, 9-15,
10-8, 12-9 og 12-12 gis også virkning for løpende
tilfeller.
3. Endringen i lov 22. mars 1968 nr. 2 om tillegg til krigspensjoneringslovene
av 1946 § 5 trer i kraft 1. januar 2006.
4. Endringene i lov 29. april 2005 nr. 21 om supplerande
stønad til personar med kort butid i Noreg trer i kraft
1. januar 2006.
Oslo, i arbeids- og sosialkomiteen,den 1. desember 2005
Karin Andersen |
Dagfinn Sundsbø |
leder |
ordfører |