2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen Anne Marit Bjørnflaten, Thomas Breen, Ingrid Heggø og Hilde Magnusson Lydvo, fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen, Solveig Horne og Thore A. Nistad, fra Høyre, Elisabeth Aspaker og André Oktay Dahl, og fra Sosialistisk Venstreparti, Olav Gunnar Ballo, viser til at det nå er utarbeidet et forslag om rasjonalisering av konkurshåndtering. Komiteen er positiv til at en oppnår en rasjonaliseringsgevinst. Komiteen vil også påpeke at ved bruk av elektronisk kommunikasjon vil en spare tid og kostnader, slik at midlene i boet kan bli utnyttet mer effektivt.

Komiteen forutsetter som departementet at elektronisk kommunikasjon kan brukes hvis de involverte parter aksepterer dette.

Komiteen er enig i departementets forslag om at kunngjøringene skal skje elektronisk i Brønnøysundregistret og i en avis som er alminnelig lest på stedet. Komiteen viser også til at det etter forslaget skal være avgrenset tilgang til hjemmesidene. Komiteen har merket seg at noen høringsinstanser mener forslaget ikke tar hensyn til personvernet, men komiteen mener dette er tilstrekkelig hensyntatt og at hovedtanken om rasjonalisering av konkursbehandling ved bruk av elektronisk kommunikasjon er viktig.

Komiteen er positiv til at kunngjøring av konkursåpning i Norsk lysingsblad blir erstattet av elektroniske kunngjøringer. Komiteen viser til at en slik kunngjøring vil være like virkningsfull og nå samme målgruppe som i dag, men på en mer rasjonell og arbeidsbesparende måte. I dag kan det gå inntil ti dager fra avgjørelse om konkursåpning til kunngjøringen er trykt i avis og Norsk lysingsblad. Komiteen viser til at med elektronisk kunngjøring vil informasjonen kunne være tilgjengelig allerede dagen etter konkursåpning.

Komiteen er enig i at det i den elektroniske kunngjøringspublikasjon bør være tilgang til å søke på navn, et definert tidsrom, et geografisk område og bransje, men komiteen mener det må fastsettes forskrift om dette før loven trer i kraft.

Komiteen er enig i forslaget om at bostyrer skal sende kunngjøringen om åpning av konkurs til alle kjente fordringshavere.

Komiteen er positiv til at det legges til rette for elektronisk abonnement på kunngjøringer om konkursåpning. Komiteen viser til at en abonnementsordning skal gi en enklere og mer tilpasset informasjonstilgang for brukerne. Komiteen er enig i at en kan abonnere på kunngjøringsopplysninger fra et fylke eller fra en bransje. Komiteen viser til at det bør arbeides videre med hva et abonnement skal inneholde og finansiering av abonnementsordningen.

Komiteen viser til at det i forslaget foreslås at hvert enkelt bo skal få sin egen kunngjøringsside og hvor også annen informasjon i bobehandlingen legges ut. Komiteen viser til at det er de samme opplysningene som nå skal legges ut elektronisk som i dag får manuell behandling. Å samle informasjonen på ett sted er en praktisk forutsetning for å oppnå de økonomiske rasjonaliseringsgevinstene. Komiteen viser også til at plassering hos Brønnøysundregisteret innebærer at bostyreren kan bli lettet for en del administrative oppgaver. Etter forslaget skal det være avgrenset tilgang til hjemmesidene, slik at det er de samme som i dag har rett til å få tilsendt informasjon om boet, som vil få tilgang til opplysningene på hjemmesidene. Komiteen er enig i departementets vurdering om ikke å gå inn for at sikker identifikasjon skal bli opphevet. Komiteen mener dette er viktig av hensyn til personvernet. Komiteen viser i den forbindelse til høringsuttalelsen fra Datatilsynet og mener hensynet til personvernet her må vektlegges.

Når det gjelder overføring av plikter etter konkursloven fra bostyrer og tingretter til Konkursregisteret, er komiteen enig i dette. Komiteen mener dette vil avlaste bostyrer fra rene administrative oppgaver.

Komiteen ser også fram til at det nye sentrale saksbehandlingssystemet for tinglysing, (Regin@), er fullt operativt.

Komiteen viser til at Konkursregisteret i dag ikke er et tilknyttet register til Enhetsregisteret, og reg­ler om registrering av konkurser er ikke tilpasset hverandre. Komiteen viser til at om Konkursregisteret blir gjort til et tilknyttet register vil en oppnå både entydig identifisering og enklere håndtering av boet. Komiteen mener at en må følge opp forslaget om at det er konkursboet som skal være registrert i Konkursregisteret. Komiteen viser til at det i forslaget er vist til praksis om at plikt til å melde sletting i Enhetsregisteret sjelden blir fulgt. Komiteen mener det er viktig at dette blir fulgt opp og at dersom konkursregistreringen blir tilknyttet registeret, vil kontrollansvaret ligge hos Konkursregisteret.

Når det gjelder de økonomiske og administrative konsekvensene, viser komiteen til at det forventes en innsparing på 8 mill kroner årlig. Komiteen viser til at det er nødvendig med tekniske innvesteringer for å gjøre systemet operativt. Brønnøysundregisteret vil i tillegg utvikle en abonnementsordning i tråd med forslaget. Komiteen merker seg at næringslivet eller private aktører ikke vil få nye kostnader eller administrative byrder som følge av forslaget. Komiteen mener det er viktig at endringer også vil gi innsparinger for konkursboet, og at en vil redusere portoutgifter ved bruk av elektronisk post.