Jeg viser til arbeids- og sosialkomiteens behandling av ovennevnte
proposisjon. Jeg er blitt oppmerksom på to inkurier, én
i loven slik den ble vedtatt i juni og én i forbindelse
med endringsforslagene i Ot.prp. nr. 24. Jeg henstiller om at Stortinget
foretar nødvendige endringer slik at feilene rettes opp.
1.
I Ot.prp. nr. 49 (2004-2005) var det forslag om å forskyve
starttidspunktet for hva som skal regnes som nattarbeid fra kl.
2100 til kl. 2200. Stortinget vedtok imidlertid å beholde
gjeldende regel, dvs. at natten starter kl. 2100, jf. § 10-11
første ledd.
Tilsvarende endring ble ikke gjort i bestemmelsen om nattarbeid
for barn og ungdom. I § 11-3 andre ledd er således
nattetidspunktet for arbeidstakere mellom 15 og 18 år fiksert
til kl. 2200. Jeg antar at dette er en inkurie og henstiller om
at § 11-3 andre ledd andre punktum får
slik ordlyd:
Arbeid mellom kl. 2100 og
kl. 2300 er nattarbeid og er ikke tillatt med mindre arbeidets art
gjør det nødvendig eller det foreligger et særlig
og tidsavgrenset behov for nattarbeid.
2.
I Ot.prp. nr. 24 (2005-2006) er det blant annet lagt fram forslag
til endringer i overtidsreglene. Endringsforslagene medfører
at bestemmelsen om arbeidstakers rett til å reservere seg
mot overtidsarbeid flyttes fra åttende til tiende ledd
i § 10-6. Eventuelle tvister om rett til å nekte
overtidsarbeid skal ligge under den nye tvistenemndas kompetanse
og endringen er reflektert i departementets forslag til endring
i § 10-13. Endringen er imidlertid ikke reflektert
i § 18-6 som avgrenser Arbeidstilsynets påleggskompetanse
mot tvistenemndas avgjørelsesmyndighet. Jeg henstiller
derfor om at § 18-6 første ledd får
slik ordlyd:
Arbeidstilsynet gir de pålegg og
treffer de enkeltvedtak ellers som er nødvendige for gjennomføringen av
bestemmelsene i og i medhold av kapittel 2 med unntak av § 2-4,
kapittel 3 til 8, kapittel 10 med unntak av § 10-2
andre til fjerde ledd og § 10-6tiendeledd, kapittel
11 samt §§ 14-5 til 14-8, 15-2 og 15-15.