Justisdepartementet legger i proposisjonen frem forslag til to
lover.
For det første fremmes forslag til lov om oppløsning
av stamhuset Ekeberg, slik at fideikommisskapitalen blir stamhusbesitterens
frie eiendom.
For det annet fremmes forslag til lov om endringer i domstolloven
og enkelte andre lover. Det foreslås at det i domstolloven
inntas en hjemmel for en begrenset prøveordning med bruk
av videokonferanseteknikk og annen fjernmøteteknologi i
nærmere utvalgte pilotdomstoler. I saker som faller inn
under prøveordningen vil pilotdomstolene kunne gå lenger i å benytte
videokonferanseutstyr til fjernmøter og fjernavhør
enn det er adgang til etter dagens regler. Prøveordningen
skal danne grunnlag for å vurdere fordeler og ulemper med
bruk av videokonferanseteknikk i både sivile saker og straffesaker.
Det foreslås videre en endring i straffeprosessloven
som innebærer at oppgaven med antakelse av advokater til
de offentlige verv som faste forsvarere overføres fra Justisdepartementet
til Domstoladministrasjonen.
Endringsloven inneholder også et forslag til endring
i voldsoffererstatningsloven. Det foreslås at saker som
er til klagebehandling hos Erstatningsnemnda for voldsofre, og som
ikke byr på vesentlige tvilsspørsmål,
kan avgjøres av nemndas leder alene, og at nemnda i slike
saker også kan delegere vedtaksmyndighet til Justissekretariatene.
Det foreslås videre en endring i dekningsloven kapittel
3, slik at de oppgavene som i dag tilligger fylkesmannen overføres
til Stiftelsestilsynet.
Det foreslås også endringer i panteloven og tvangsfullbyrdelsesloven
mv. som følge av omlegging av leierett til borett til aksjeleiligheter.
Dessuten foreslås endringer i rettshjelpsloven. Det
er vedtatt endringer i rettshjelpsloven, som i hovedtrekk tar sikte
på å forenkle regelverket og gjøre det
mer forutberegnelig for brukerne. Loven trer i kraft 1. januar
2006. I tidsrommet før lovens ikrafttredelse har Stortinget
vedtatt forskjellige endringer i rettshjelpsloven slik den lyder
i dag. For å bringe endringsloven i samsvar med gjeldende
rett, er det behov for en videreføring av disse endringene.
Endringene er således kun av formell art, de vil ikke ha
nevneverdige økonomiske eller administrative konsekvenser,
og det vises derfor til merknadene til de enkelte bestemmelsene
i proposisjonen. Det samme gjelder et forslag om opphevelse av en
endring i domstolloven § 33 a, forslag om to endringer
i politiloven, samt rettelser av enkelte feil i panteloven, stiftelsesloven,
bustadbyggjelagslova, burettslagslova, straffeloven og straffeprosessloven.