Flere bestemmelser i dekningsloven kapittel 3 om private beslagsforbud
legger kompetanse til fylkesmannen.
Departementet foreslår i proposisjonen at bestemmelsene
i dekningsloven kapittel 3 som legger kompetanse til fylkesmannen
endres, slik at Stiftelsestilsynet får kompetanse etter
disse bestemmelsene. Oppgavene som i dag er gitt fylkesmannen etter dekningsloven
kapittel 3, har likhetstrekk med Stiftelsestilsynets oppgaver etter
stiftelsesloven. Departementet mener at oppgavene etter de forskjellige
bestemmelsene i dekningsloven kapittel 3 bør ligge hos samme
organ.
Departementet antar at man ved å legge kompetansen etter
bestemmelsene i dekningsloven kapittel 3 til Stiftelsestilsynet,
vil sikre en mer effektiv og enhetlig saksbehandling. Forslaget
antas ikke å ha økonomiske eller administrative
konsekvenser utover dette.
Komiteen er enig i Regjeringens
forslag om at de bestemmelsene i dekningsloven kapittel 3 som legger
kompetanse til fylkesmannen, endres, slik at Stiftelsestilsynet
får kompetanse også etter disse bestemmelsene.
Riktignok er fylkesmennene overordnet forvaltningsorgan i forhold
til overformynderiets oppgaver, og overformynderiet er tillagt oppgaver
etter dekningsloven kapittel 3. Men det kan forventes omfattende
endringer i vergemålslovgivningen på bakgrunn
av NOU 2004:16 Vergemål. Oppgavene som i dag er gitt fylkesmannen
etter dekningsloven kapittel 3, har likhetstrekk med Stiftelsestilsynets oppgaver
etter stiftelsesloven. Komiteen mener derfor
i likhet med Regjeringen at oppgavene etter de forskjellige bestemmelsene
i dekningsloven kapittel 3 bør ligge hos samme organ. Ved å legge
kompetansen til Stiftelsestilsynet, vil dette etter komiteens syn sikre en mer effektiv og
enhetlig saksbehandling.