Dersom instruksjonsmyndigheten skal være et effektivt
styringsmiddel, vil det kreve en viss styrking av så vel
direktoratet som departementet, fordi det vil forutsette at departementet
får god kunnskap og informasjon om praksis og mulige praksisendringer.
Til sammen vil det kunne dreie seg om tre årsverk, dvs.
ca. 1,8 mill. kroner.
Dersom adgangen til en slik vurdering skal være et effektivt
styringsmiddel, vil det kreve en styrking av så vel direktoratet
som departementet. Forslagets økonomiske og administrative
konsekvenser avhenger av hvordan man organiserer informasjonsflyten mellom
direktoratet og departementet. De økonomiske og administrative
konsekvensene av forslaget bør sees i sammenheng med den
generelle instruksjonsmyndigheten. Man regner med at utgiftene blir
dekket innenfor de samme rammene. Ordningen antas ikke å føre
til noen økning av betydning i UNEs saksmengde. Det legges
opp til at vurderingen av positive vedtak i UNE skal skje i stornemnd.
Man regner ikke med at forslaget fører til nevneverdige
ekstrautgifter i UNE, utover utgifter ved behandling i stornemnd.
Det antas at en adgang for departementet til å bringe
UNEs positive vedtak i statsborgersaker inn for domstolsprøving,
bare vil bli benyttet helt unntaksvis. Kostnadene ved ordningen
vil knytte seg til utgifter til saksbehandling og sakførsel
(departementets egne utgifter), samt avvikling av rettsmøte.
Disse kostnadene antas ikke å bli vesentlige.
Forslaget om endringer i rettshjelpsloven antas ikke å medføre
vesentlige utgifter, da ordningene med prøving av positive
vedtak forventes å bli anvendt færre enn tre ganger
pr. år i gjennomsnitt.
Forslaget om behandling av sak etter statsborgerloven i stornemnd
antas ikke å medføre nevneverdige ekstrautgifter
i UNE, ettersom UNE allerede har etablert stornemnd for utlendingssaker.
Forslaget om Kongen i statsråd som klageinstans i statsborgersaker,
når utenrikspolitiske hensyn eller hensynet til rikets
sikkerhet gjør seg gjeldende, antas ikke å få økonomiske
eller administrative konsekvenser av betydning.
Departementets forslag om å innføre hjemmel
for politiattest hvor også forhold som søkeren
er under etterforskning for er medtatt, vil ikke medføre økonomiske
eller administrative konsekvenser, da dette er den praktiske ordningen
i dag. Det samme gjelder lovfesting av plikt for politiet til å gi
oppdaterte vandelsopplysninger etter anmodning fra utlendingsmyndighetene.