Departementet har adgang til å beslutte at et positivt
vedtak etter utlendingsloven, truffet av UDI, skal prøves
av UNE.
Adgangen til å bringe UDIs positive vedtak inn for UNE
medfører kvalitetssikring fordi ordningen sikrer toinstansbehandling
i omstridte saker som ikke er påklaget av utlendingen.
Ordningen vil dessuten fremme likebehandling i forvaltningen, og
gi departementet bedre muligheter til effektiv styring gjennom regelverket.
Hensynet til søkerens krav på forutsigbarhet med
hensyn til egen situasjon ivaretas ved at vedtaket blir stående,
med mindre det er ugyldig. Prinsipputtalelsen vil kun få betydning
for senere saker.
Ett av hovedformålene med ordningen med prøving
av positive vedtak er å bidra til en mer ensartet praksis
i UDI og UNE.
Ved ny lov om statsborgerskap mister departementet instruksjonsmyndigheten
i enkeltsaker og den omgjøringsadgangen som følger
av overordningsforholdet i henhold til forvaltningsloven. Departementet foreslår
derfor å innføre en ordning der også UDIs positive
vedtak etter statsborgerloven kan vurderes på ny av UNE,
tilsvarende ordningen som er innført etter utlendingsloven.
Departementet antar at det vil være mindre behov for
adgang til prøving av positive vedtak etter statsborgerloven
enn etter utlendingsloven, fordi bestemmelsene i statsborgerloven
gir mindre anvisning på bruk av skjønn. Det er
likevel ønskelig at lovene er mest mulig parallelle når
det gjelder styringsforhold, fordi lovene håndheves av
de samme organer, dvs. UDI og UNE.
Ved departementets beslutning om at vedtaket skal prøves,
får man en bredere gjennomgang av vedtaket. Omgjøringsadgangen
som foreslås er likevel snevrere enn omgjøringsadgangen
etter forvaltningsloven, ettersom det bare er dersom vedtaket er
ugyldig at det skal settes til side.
Departementets beslutning om at UDIs vedtak skal prøves
er ikke et enkeltvedtak, og kan ikke påklages.
Adgangen til å tilbakekalle et vedtak etter § 26 annet
ledd er begrenset. Dersom ugyldighetsgrunnen skyldes at vedtaket
er bygget på uriktige eller ufullstendige opplysninger,
kan tilbakekall bare foretas dersom søkeren mot bedre vitende
har gitt de uriktige opplysningene eller fortiet forhold av vesentlig
betydning for vedtaket. Denne begrensningen bør også gjelde
UNEs adgang til å oppheve UDIs vedtak. I motsatt fall vil
adgangen for UNE til å kjenne et vedtak ugyldig være
videre enn UDIs egen mulighet for å korrigere et uriktig
vedtak.
Ved opphevelsen av et vedtak om norsk statsborgerskap blir vedkommende
igjen utlending.
Departementets forslag er inntatt i utkastet til § 27
fjerde, femte og åttende ledd.
Komiteen har merket seg at forslaget
i proposisjonen gir departementet adgang til å bringe UDIs positive
vedtak i statsborgersaker inn for Utlendingsnemnda (UNE) til vurdering. Komiteen mener
at adgangen til å bringe UDIs positive vedtak inn for UNE
medfører kvalitetssikring, fordi ordningen sikrer toinstansbehandling
i omstridte saker som ikke er påklaget av utlendingen. Komiteen mener
videre at ordningen vil fremme likebehandling i forvaltningen. Komiteen viser
til at departementet legger opp til at vurderingen av positive vedtak
i UNE skal skje i stornemnd.