Omsynet til symmetri tilseier at også overskott i form
av aksjegevinstar på det deltakerlikna selskapet si hand
bør bli unnateke frå skattlegging når
dei opptenast av det deltakerlikna selskapet, og først
skattleggast når inntekta blir delt ut til ein personleg
deltakar, på same måte som aksjeutbytte. Departementet viser
til at det objektive verkeområdet til fritaksmetoden omfattar
både gevinstar av aksjar og aksjeutbytte, og at omsynet
til samanheng i regelverket tilseier ei tilsvarande løysing
på dette punkt. Etter departementet si vurdering er det
ikkje nokon særskilt fare for omgåing som bør
stenge for ein slik lik handsaming av gevinstar og utbytte.
Departementet legg elles vekt på at den ulike handsaminga
av gevinstar og utbytter i seg sjølv gir høve
til tilpassingar. Eit deltakerlikna selskap vil kunne ta imot overskott
som aksjeutbytte utan skattlegging, samstundes som dei personlege
deltakarane kan oppnå frådrag for underskott ved å realisere
aksjar med tap. Ein slik asymmetri er uheldig, og strir med grunnleggande
prinsipp for eit godt skattesystem.
Departementet foreslår derfor å utvide unntaket for
skattlegging av aksjeutbytte til å omfatte også gevinstar
og tap ved realisasjon av aksjar. Departementet viser til forslag
til endring av skattelova § 10-41 andre ledd.
Ovannemnde unntak skal gjelde likt for utbytte, gevinstar og
tap på aksjar i selskap heimehørande både
i og utanfor Noreg, med dei same grensa som gjelder for verkeområdet
til fritaksmetoden. For fritaksmetoden sin del er det objektive
verkeområdet regulert i skatteloven § 2-38
andre til fjerde ledd. Det er hensiktsmessig at heimelen for unntak
i § 10-41 andre ledd viser direkte til disse føresegnene.
Av omsyn til at det etter framlegginga av dette forslaget ikkje
skal vere mogleg å utnytte asymmetrien til uønskte
tilpassingar for framtida, foreslår departementet at endringa
skal gjelde frå og med den dagen endringa blir lagt fram
av Regjeringa (12. mai 2006).
Departementet legg til grunn at endringane vil få svært
avgrensa økonomiske og administrative følgjer.
Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, sluttar seg
til framlegget frå Regjeringa om endring i skattelova § 10-41
andre ledd.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre støtter
endringen i skjermingsmetoden for deltagerlignede selskaper, slik
at også gevinster ved realisasjon av aksjer blir holdt
utenfor ved utregning av alminnelig inntekt til deltagerne fra selskapet.
Disse medlemmer viser til at departementet i proposisjonen
viser til at fritaksmetoden omfatter både gevinster på og
utbytte av aksjer, og at hensynet til sammenheng i regelverket tilsier
tilsvarende løsning for deltagerlignede selskaper. Disse
medlemmer sier seg enige i det, og mener derfor at det også burde
vært innført begrensede overgangsregler for tilsvarende
tap på aksjer i deltagerlignede selskaper realisert etter
12. mai, slik det ble gjort for aksjeselskaper ved innføring
av fritaksmetoden.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av
formue og inntekt gjøres følgende endring:
I
§ 10-41
annet ledd første punktum skal lyde:
Inntekter og tap som nevnt i § 2-38 annet
ledd inngår ikke i inntekten som fastsettes etter denne
paragraf.
II
Endringen under I trer
i kraft straks med virkning fra 12. mai 2006.
III
Når endringen
under I blir satt i kraft, gjelder denne forutsetningen for overgangen
mellom tidligere og nye regler:
Overgangsregel B-1
Overgangsregel B til lov 10. desember 2004 nr. 77
om endringer i skatte- og avgiftslovgivningen mv. gjelder tilsvarende
for selskaper som nevnt i skatteloven § 10-40,
som i inntektsåret 2006 innvinner gevinster og realiserer
tap som nevnt i skatteloven § 10-41 annet ledd.
Ved anvendelsen skal følgende skjæringspunkt legges
til grunn, i stedet for de som fremgår av overgangsregel
B:
inntektsåret/årstallet
2006 trer i stedet for inntektsåret/årstallet
2004
inntektsåret/årstallet 2007 trer
i stedet for inntektsåret/årstallet 2005
datoen 11. mai trer i stedet for datoen 25. mars
datoen 12. mai trer i stedet for datoen 26. mars."
Disse medlemmer slutter seg subsidiært
til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at disse medlemmer var imot skattereformen. Disse medlemmer mener likevel
at fremlagte endringer utgjør en forbedring.