I tråd med Soria Moria-erklæringen vil Regjeringen
forbedre de økonomiske støtteordningene til skogbruket.
For å øke skogbasert verdiskapning foreslås
enkelte endringer i skogfondsordningen.
Satsen for inntektsføring av skogfondsmidler med skattefordel
foreslås redusert fra 40 til 15 pst. Det medfører
et skattefritak på 85 pst. av skogfondsmidler frigitt til
slike formål. Det vises til forslag vedrørende
skatteloven § 8-2 annet ledd bokstav a
første punktum.
Tidligere var det anledning til å anvende avsatte skogavgiftsmidler
med skattefordel til nybygging av skogsvei. Fra 2003 ble denne adgangen
fjernet. Departementet foreslår at det igjen skal kunne
anvendes skogfond med skattefordel til investeringer i ny skogsvei
(både traktorvei og bilvei). Dermed vil både nybygging,
ombygging og annen opprusting av traktor- og bilvei være
inkludert i området for skattefordel. Det vises til forslag
vedrørende skatteloven § 8-2 annet ledd
bokstav a første punktum.
Videre foreslås det å utvide området
for anvendelse av skogfond med skattefordel til følgende
tiltak:
området for miljøtiltak,
som i dag gjelder alternative avvirkningsfremmende investeringer
i vernet skogområde, utvides til skogbrukstiltak som tar
konkrete miljøhensyn knyttet til biologisk mangfold, landskapsverdier,
kulturminner og friluftsliv, i områder der det blir drevet
skogbruk
skogbruksplanlegging med miljøregistrering
forsikring mot stormskader og brann på skog
kompetansehevende tiltak knyttet til miljøhensyn,
skogetablering og skogproduksjon, samt til verdiskaping basert på treprodukter
oppmerking av eiendomsgrenser og nødvendige håndlangerutgifter
i forbindelse med jordskifte av skog
sommervedlikehold av skogsbilvei (ikke traktorvei)
investeringer i bioenergitiltak (anlegg og utstyr) i tilknytning
til bruket og som bidrar til varmeleveranser basert på eget
råstoff eller lokale skogressurser
Det vises til forslag vedrørende skatteloven § 8-2 annet
ledd bokstav a første punktum. Nærmere
regler om anvendelsen av skogfondsmidler med skattefordel innenfor
disse tiltakene bør gis i forskrift, dels i Finansdepartementets
skatteforskrift, dels i Landbruks- og matdepartementets forskrift
om skogfond. Generelt gjelder at kostnadene må være
nøkterne og forsvarlige for å kunne aksepteres.
Især for vedlikehold av bilvei kan det i tillegg bli aktuelt å kreve planlegging
og forhåndsgodkjenning av ikke hastverkspregede arbeider,
samt å sette et beløpstak per meter vei for akseptable
kostnader som gir skattefordel.
Utbetaling fra skogfond kan også dekke inngående
merverdiavgift på godkjente investeringer. Merverdiavgiften
er ingen kostnad når skogeieren kan trekke den fra i sitt
avgiftsoppgjør med fylkesskattekontoret. Denne del av fondsutbetalingen
vil derfor fortsatt falle utenfor området for skattefordel,
selv om investeringen som sådan faller innenfor.
Skatteloven § 8-2 annet ledd bokstav b
har en bestemmelse om at skogfondsmidler som frigis til investeringer
i avskrivbart driftsmiddel, kommer til fradrag i driftsmidlets kostpris.
Det er for tiden ikke anledning til å bruke skogfond til
investeringer i avskrivbart fysisk driftsmiddel, men gjennom forslaget om å åpne
for investeringer i varmeproduksjon på bruket kan dette
bli aktuelt. Det foreslås i den forbindelse en endring
av bestemmelsen, som - sett i sammenheng med § 8-2
annet ledd, innledningen og bokstav a - innebærer
at dersom det frigis skogfondsmidler til investering i avskrivbart
driftsmiddel med skattefordel etter bokstav a, tas den
skattepliktige del av fondsutbetalingen til beskatning det aktuelle
inntektsår. Hele fondsutbetalingen, eller driftsmidlets kostpris,
vil dermed inngå i grunnlaget for beregning av årets
avskrivninger. Dette vil også bidra til konsistens mellom
avskrivningene og beregningen av skjermingsgrunnlaget i skjermingsmetoden.
Skogfond som frigis til investering i avskrivbart driftsmiddel uten
skattefordel etter bokstav a, foreslås inntektsført
i sin helhet det året investeringen foretas. Avskrivninger
foretas på vanlig måte av den fulle kostpris.
Det vises til forslag vedrørende skatteloven § 8-2
annet ledd bokstav b første punktum, som etter dette
kan begrenses til å fastslå at utbetaling av fondsmidler
(verken skattepliktige eller skattefrie deler) ikke skal gå til
fradrag i kostprisen for et avskrivbart driftsmiddel.
Utgifter til utarbeiding av skogbruksplaner (driftsplaner i skogbruket)
kan også dekkes med midler fra skogfondet. Etter forslaget
over vil slike fondsutbetalinger, i motsetning til tidligere, ha
skattefordel. Skogbruksplaner regnes som et immaterielt driftsmiddel,
som kan avskrives lineært ved at nettokostnadene fordeles
til fradrag over 10 år. Det er i avsnittet over foreslått
at det som hovedregel bør være slik at den skattepliktige
del av fondsutbetalingen tas til beskatning i det aktuelle inntektsår,
og til gjengjeld at ingen del av fondsutbetalingen går
til fradrag i driftsmidlets kostpris (grunnlaget for beregning av årets
avskrivninger). Dersom denne hovedregelen også skal omfatte
skogbruksplaner, vil dette innebære en innstramming når
det gjelder den skattepliktige del av fondsutbetalingen på 15
prosent, ved at denne kommer til beskatning i utbetalingsåret
istedenfor å redusere kostprisen. Det foreslås
derfor et særskilt unntak fra hovedregelen når
det gjelder inntektsføringen av skattepliktig del av fondsutbetaling
til skogbruksplan. Unntaket innebærer at øyeblikkelig skattlegging
unnlates mot at kostprisen (avskrivningsgrunnlaget) for skogbruksplanen
reduseres tilsvarende. Løsningen blir da at i den utstrekning
skogbruksplanen finansieres med fondsmidler, skal 15 pst. av midlene
gå til nedskrivning av planens kostpris, mens resten av
kostprisen beholdes til fradrag i avskrivningssystemet. Som tidligere
blir da ingen del av fondsutbetalingen til skogbruksplanen gjenstand for øyeblikkelig
beskatning. Det nye blir at kostpris tilsvarende de skattefrie 85
pst. av fondsmidlene likevel beholdes som avskrivningsgrunnlag,
for å ivareta denne skattefriheten. Det vises til forslag
vedrørende skatteloven § 8-2 annet ledd
bokstav b nytt annet punktum.
Skogfondsmidler ble i den tidligere skogbruksloven av 21. mai
1965 kalt "skogavgift". Endringen til "skogfond" skjedde i forbindelse
med den nye skogbruksloven av 27. mai 2005. Bakgrunnen
for at terminologien ble lagt om var blant annet at midlene ikke
er en avgift i vanlig forstand. I skatteloven § 8-2
er begrepet "skogavgift" benyttet. Terminologien i bestemmelsen
bør derfor endres. Det vises til forslag vedrørende
skatteloven § 8-2 annet ledd innledningen og bokstav a
og b.
Departementet foreslår at endringene trer i kraft fra
og med 2007. Systemet for utbetaling over skogfondskonto er slik
at kostnadene må pådras før det kan sendes
søknad om godkjenning og dekning. Som følge av
at skogfond kan utbetales samme år som kostnadene pådras,
eller året etter, oppstår det spørsmål
om skogkultur med mer (det gjeldende investeringsområde
for skattefordel) utført i 2006, men med utbetaling først
i 2007, skal ha den nye skattefritakssatsen på 85 pst.,
eller om satsen som gjelder for 2006 skal forlenges. Departementet
mener det må være et viktig hensyn så langt
som mulig å unngå to sett med fritakssatser for
2007 for samme type investeringer, nemlig ett for dekning av kostnader
pådratt i 2007 og ett for kostnader pådratt i
2006. Den nye skattefritakssatsen på 85 pst. bør
derfor gjelde generelt for skogfond utbetalt i 2007 til de nevnte
formål. Med en slik bestemmelse slipper en å måtte
vurdere om kostnadene er pådratt i 2006 eller 2007. Denne
løsningen innebærer for øvrig at det
ikke er behov for noen spesiell overgangsregel, idet alle utbetalinger
til skogkulturformål og opprusting av skogsvei over skogfondskonto
fra og med 2007 vil gå inn under den nye satsen.
For de nye områdene for skattefordel (skogbruksplanlegging,
forsikring, kompetansehevende tiltak, oppmerking av eiendomsgrenser,
nybygging og vedlikehold av vei, samt investering i bioenergitiltak)
bør skattefordelen bare omfatte tiltak utført
fra 2007. Se forslag til presisering av dette i ikrafttredelsesbestemmelsen
til lovendringen.
Forslaget innebærer ikke administrative konsekvenser
av betydning.
De foreslåtte omleggingene er anslått å gi
et provenytap på 50 mill. kroner påløpt
og bokført i 2007.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemen frå Venstre, sluttar seg til framlegget
frå Regjeringa til skattelova § 8-2 andre
ledd, innleiinga og bokstav a og b.
Komiteens medlem fra Venstre viser til
de endringene som ble gjort i Skogfondordningen i 2003, som både
var begrunnet med økonomisk forutsigbarhet i næringen
og hensynet til miljøet. Når Regjeringen nå foreslår å gjeninnføre
anvendte avsatte skogavgiftsmidler til nybygging av skogsvei, tilsier
det i realiteten en skattefordel til investeringer i det som i mange
tilfeller er betydelige inngrep i miljøet.
Dette medlem støtter ikke
en slik miljøfiendtlig politikk og går derfor
imot Regjeringens forslag til endringer.