Departementet mener det er uheldig at infrastrukturtjenester
knyttet til havner er utenfor merverdiavgiftssystemet, og at slik
havnevirksomhet bør gjøres merverdiavgiftspliktig.
Havnene vil dermed unngå å drive delt virksomhet
i forhold til merverdiavgiften, noe som i dag medfører
ekstra arbeid og administrative kostnader. De administrative kostnadene
ved delt virksomhet var også en viktig grunn til at eksempelvis
hotellovernatting ble tatt inn i merverdiavgiftsområdet.
Som nevnt ble slik havnevirksomhet inkludert i kompensasjonsordningen
for kommuner. I en del tilfeller får imidlertid ikke havnene
utbetalt kompensasjonsbeløpet som deres kjøp av
merverdiavgiftspliktige varer og tjenester har gitt opphav til.
Noe av bakgrunnen for dette er at havnene ikke anses som egne juridiske
enheter etter kommunelovgivningen. Dermed er det kommunen som sender
inn kompensasjonsoppgaven for havnen, og som også får
utbetalt kompensasjon fra fylkesskattekontoret. Da det er kommunene
sentralt som har finansiert den delen av merverdiavgiftskompensasjonen
som knytter seg til havnene, fordi de er trukket i sine frie overføringer, er
det enkelte kommuner som ikke tilbakefører havnens andel
av den kompensasjon som kommunen har fått utbetalt. På grunn
av disse forhold kan kommunale havner fortsatt ha et avgiftsmotiv
for egenproduksjon, og kompensasjonsordningen virker ikke etter
hensikten.
Departementet foreslår nå at også infrastrukturtjenester
knyttet til bruk av offentlige havner blir merverdiavgiftspliktige
fra 1. januar 2007. Havnene vil fra samme tidspunkt ikke
lenger være omfattet av kompensasjonsordningen. Forslaget
vil gjelde kommunale havner omfattet av lov 8. juni 1984
nr. 51 om havner og farvann m.v. på virksomhetsområder
hvor det oppkreves havneavgifter eller vederlag i samsvar med denne
lovens kapittel VI. Det vil si på de områder hvor
det i dag gis kompensasjon for merverdiavgift etter kompensasjonsloven.
Havne- og farvannsloven og forskrift 2. desember 1994 nr. 1070,
kan også omfatte avgifter som betales av eiere av fritidsbåter
som er for betaling for båtplass i kommunale småbåthavner.
Forslaget er imidlertid ikke ment å innebære noen
endring av regelverket for utleie av båtplasser til fritidsbåter
som ble unntatt merverdiavgiftsplikt fra 1. januar 2003,
jf. Ot.prp. nr. 1 (2002-2003) Skatte- og avgiftsopplegget 2003 -
lovendringer.
Dersom det er behov for ytterligere avgrensinger, vil det bli
vurdert en nærmere regulering i forskrift.
Forslaget innebærer at virksomheter registrert i merverdiavgiftsmanntallet
for vare- eller persontransport i Norge, vil kunne fradragsføre
inngående merverdiavgift på havneavgiftene og
vederlag som kommer i stedet for havneavgiftene. Utenlandske skip
i utenriks fart vil derimot som et utgangspunkt måtte søke
fakturert merverdiavgift refundert, jf. merverdiavgiftsloven § 26
a. På tilsvarende måte som for luftfartøy,
jf. Ot.prp. nr. 1 (2002-2003) Skatte- og avgiftsopplegget 2003 -
lovendringer punkt 30.1.3.2, vurderer departementet en endring i
forskrift 23. februar 1970 nr. 1 (Nr. 24) vedrørende
omsetning av varer og tjenester til bruk i utlandet, på Svalbard eller
Jan Mayen § 15, som innebærer at det
ikke skal beregnes merverdiavgift i slike tilfeller.
Etter gjeldende rett framgår unntaket for de omhandlede
infrastrukturtjenester av unntaket for fast eiendom i merverdiavgiftsloven § 5
a første ledd. På denne bakgrunn foreslår
departementet at lovendringen gjennomføres ved at det innføres
et unntak fra unntaket for fast eiendom i merverdiavgiftsloven § 5 a
første ledd tilsvarende som for merverdiavgift på infrastrukturtjenester
knyttet til lufthavner og jernbane. Departementet viser til forslag
til merverdiavgiftsloven § 5 a annet ledd ny nr.
10. Kompensasjonsloven § 4 tredje ledd siste setning
foreslås samtidig opphevet.
Ved å innføre merverdiavgift på rett
til å disponere kommunale havner skal de som yter slike
tjenester beregne merverdiavgift på vederlaget for denne
bruken. Samtidig vil de kunne trekke fra inngående merverdiavgift
på kjøp av varer og tjenester til bruk i den nye
merverdiavgiftspliktige virksomheten.
Innføring av merverdiavgiftsplikt på infrastrukturtjenester
i havnene fra 1. januar 2007 er antatt å gi et
netto provenytap for staten på om lag 70 mill. kroner påløpt
og bokført i 2007. Dette er nærmere omtalt i St.prp.
nr. 1 (2006-2007) Skatte-, avgifts- og tollvedtak punkt 3.2.3.
Havnene er allerede registrert i merverdiavgiftsmanntallet siden
de driver annen merverdiavgiftspliktig virksomhet. Virksomhetene
vil dermed i stor grad allerede være kjent med de administrative
oppgavene knyttet til merverdiavgiftsplikten. Ved at de kommunale
havnene ikke lenger må forholde seg til ulike merverdiavgiftsregimer,
vil forslaget innebære administrative forenklinger for
havnene.
Komiteen sluttar seg til
framlegget frå Regjeringa til meirverdiavgiftslova § 5
a andre ledd ny nr. 10 og endringar i kompensasjonslova.