Kultur- og kirkedepartementet legger frem odelstingsproposisjon
om endringer i lov 12. mai 1961 nr. 2 om opphavsrett til åndsverk
m.v. (åndsverkloven) og i lov 4. november 1948
nr. 1 om avgift på omsetning av billedkunst (kunstavgiftsloven).
Endringene gjelder i hovedsak gjennomføring av europaparlaments-
og rådsdirektiv 2001/84/EF av 27. september
2001 om følgerett til fordel for opphavsmannen til et originalkunstverk.
Det foreslås en ny bestemmelse i åndsverkloven,
som gir opphavsmannen til et opphavsrettslig vernet kunstverk rett
til vederlag ved profesjonelle videresalg av originaleksemplar av
verket (følgerett). Forslaget legger opp til at avgiften
på omsetning av billedkunst beholdes, men slik at det ikke
må betales avgift for salg som omfattes av følgerettsordningen.
Følgerettsordningen foreslås utformet slik
at den kun vil gjelde når salgsprisen uten merverdiavgift overstiger
3 000 euro. Satsen settes til 5 pst. for den del av salgsprisen
som ikke overstiger 50 000 euro. For øvrig er
satsene bestemt i direktivet. I tråd med direktivet vil
det totale vederlaget for et videresalg ikke overstige 12 500
euro.
Følgeretten kan ikke overdras, og det kan heller ikke
gis avkall på den. Det foreslås at den skal kunne gå i
arv etter alminnelig arverett, altså til arving etter lov
og testament.
Vederlaget foreslås forvaltet av en oppkrevings- og
fordelingsorganisasjon som godkjennes av departementet. En slik
ordning dekker praktiske behov og er i tråd med andre vederlagsordninger.
For å sikre at følgerettsvederlaget blir betalt
pålegges markedsaktører å rapportere
til organisasjonen om følgerettspliktige salg. Organisasjonen
selv skal kunne kreve utlevert nødvendige opplysninger.
I høringsutkastet ble det foreslått en harmonisering
av avgiftsnivået etter kunstavgiftsloven og nivået
på følgerettsvederlaget. Det ble også bedt
om synspunkter på en eventuell utvidelse av avgiftsgrunnlaget,
samt en endring i lovens regler om innbetalingsterminer. Disse spørsmålene
vil departementet komme tilbake til i en egen odelstingsproposisjon,
se Ot.prp. nr. 101 (2005-2006).
Det foreslås også enkelte endringer som ikke
har sin bakgrunn i gjennomføringen av følgerettsdirektivet. Åndsverkloven
ble sist endret ved lov 17. juni 2005 nr. 97 (jf. Ot.prp.
nr. 46, Innst. O. nr. 103 og Besl. O. nr. 93 (2004-2005).
På ett punkt medførte lovendringen en endring
i rettstilstanden som åpenbart var utilsiktet. For å rette opp
dette foreslås en endring i § 54 fjerde
ledd første punktum. Uten at det er tilsiktet realitetsendring, foreslås
også en mindre endring til klargjøring av § 53a
andre ledd, som ble innført ved lovendringen 17. juni
2005. Det foreslås også en mindre endring til klargjøring
av § 38a første ledd første
punktum, samt en endring i § 45b tredje ledd som
gjelder fordeling av vederlag for videresending av lydopptak. I
tillegg foreslås en henvisningsendring i § 35,
som ved en forglemmelse ikke kom med i ovennevnte lovendring.
Følgeretten gir den enkelte opphavsmann, eller hans
rettsetterfølger, i enkelte tilfeller rett til vederlag når
et eksemplar av opphavsmannens åndsverk selges. Opphavsmannen
får imidlertid ikke ved sin følgerett noen adgang
til å nekte salget gjennomført.
Ved utformingen av høringsutkastet vurderte departementet
flere alternativ til plassering av en bestemmelse om følgerett.
I utkastet ble bestemmelsen plassert sist i åndsverklovens
2. kapittel, som ny § 38c. Ingen av høringsinstansene
hadde merknader til plasseringen, og departementet holder fast på valget
som ble gjort i høringsutkastet. Departementet vil komme
tilbake til spørsmålet om plassering i den kommende
gjennomgangen av åndsverklovgivningen.
I høringsutkastet foreslo departementet å begrense
følgeretten til "videresalg". Ingen av høringsinstansene
har hatt merknader til dette, og departementet viderefører
forslaget på dette punkt.
Den første overdragelsen som skjer fra opphavsmannen,
omfattes etter dette ikke av følgeretten. Ved første
overdragelse er det opphavsmannen selv som eventuelt gjør
verket tilgjengelig for allmennheten, overdrar rettigheter knyttet
til eksemplaret og eventuelt mottar vederlag for dette.
Følgeretten gjelder ethvert videresalg der vilkårene
er oppfylt, uavhengig av hvor salget skjer eller hvilke kanaler
som benyttes ved inngåelsen eller oppfyllelsen av salgsavtalen.
Også avtaler som inngås over Internett, eller
andre nye kommunikasjonsformer, underlegges reglene om følgerett.
Direktivet artikkel 1 nr. 2 begrenser følgeretten til å gjelde
videresalg der "profesjonelle aktører på kunstmarkedet
er involvert som selgere, kjøpere eller formidlere".
Departementet foreslo i høringsutkastet å gjennomføre
kravet om deltakelse av profesjonell aktør på kunstmarkedet
ved å begrense følgerettens anvendelsesområde
til transaksjoner der "en som yrkesmessig opptrer i kunstmarkedet
deltar som selger, kjøper eller formidler".
Departementet viderefører høringsutkastets
forslag til gjennomføring av kravet om deltakelse av profesjonell
aktør på kunstmarkedet. Etter ny vurdering av
unntaket for museer har imidlertid departementet kommet til at forslaget
om å unnta videresalg mellom museer, ikke bør
videreføres. Med henvisning til direktivets fortale 18
opprettholdes forslaget om å unnta videresalg fra privatpersoner
til museer. Den naturlige følge av denne bestemmelsen er å vurdere
et tilsvarende unntak i kunstavgiftsloven. Departementet vil komme
tilbake til dette i proposisjon om endringer i kunstavgiftsloven.
Aktører som driver med ervervsmessig kjøp og salg
av, eller for den saks skyld formidling av kunstverk, vil falle
innenfor vilkåret når de handler i denne egenskap.
Videresalg mellom privatpersoner vil imidlertid omfattes av følgerettsordningen
dersom salget formidles av en som yrkesmessig opptrer i kunstmarkedet.
Dette gjelder selv om kunstverkene ikke stilles offentlig ut for
salg, og selv om salget for øvrig ikke ville ha vært
avgiftspliktig etter kunstavgiftsloven.
I tråd med direktivet må den yrkesmessige opptreden
knytte seg til kunstmarkedet. Det er ikke tilstrekkelig at aktøren
i en eller annen sammenheng er profesjonell.
Direktivet artikkel 2 nr. 1 bestemmer hvilke verkstyper som omfattes
av reglene om følgerett: "bildekunstverker som kollasjer,
malerier, tegninger, stikk, trykk, litografier, skulpturer, bildetepper,
keramikk, glassvarer og fotografier". Forfatteres og komponisters
originalmanuskripter omfattes ikke av direktivets harmonisering.
Direktivet angir ikke uttømmende hva som omfattes av
følgeretten. Dets definisjon av billedkunst følger
dessuten ikke det tradisjonelle norske skillet mellom billedkunst
og kunsthåndverk: Følgeretten skal ikke bare omfatte
det som i norsk rett har blitt klassifisert som billedkunst, men
også kunsthåndverk som er utført i f.eks.
keramikk eller glass, samt fotografiske verk.
I høringsutkastet foreslo departementet å innta direktivets
eksemplifisering i lovteksten, likevel slik at kunstverk utført
i glass ble betegnet "glasskunst" og slik at opphavsrettslig vernede
fotografier i tråd med åndsverkloven § 1
ble betegnet "fotografiske verk".
I høringsutkastet ble det lagt til grunn at forfatteres
og komponisters originalmanuskripter ville falle utenfor området
for følgeretten.
Departementet har etter høringsrunden på nytt vurdert
spørsmålet om følgerettsordningen bør
omfatte forfatteres og komponisters originalmanuskripter, men har
kommet til at forslaget i høringsutkastet bør
opprettholdes.
Når det gjelder forslaget om å erstatte "stikk, trykk,
litografier" med "originalgrafikk", bemerker departementet at en
ikke har funnet grunn til å avvike fra eksemplene angitt
i direktivet. Eksemplene fra direktivet inntas dermed i forslaget
til lovtekst direkte i form av eksempler. Dette innebærer
at verkskategoriene, slik de fremgår av forslaget til § 38c
første ledd, ikke er uttømmende. Bestemmelsen
er elastisk, og dermed egnet til å fange opp nye uttrykksformer.
Departementet foreslo i høringsutkastet å begrense
følgeretten til å gjelde "originaleksemplar",
som ble nærmere definert i forslaget til § 38c
første ledd andre punktum. Ingen av høringsinstansene
har kommentert forslaget, og det opprettholdes.
Klart innenfor faller de eksemplar kunstneren selv har fremstilt
og signert, f.eks. malerier eller tegninger. Når det gjelder åndsverk
fremstilt i flere eksemplar, kreves det ikke at kunstneren selv
har utført hvert enkelt eksemplar, men at de er fremstilt
i et såpass begrenset antall at den aktuelle verkstypen
da normalt nummereres, signeres eller autoriseres av kunstneren
på annen måte. Det forutsettes at kravet til kunstnerens
autorisering tilpasses gjeldende praksis for den enkelte verkstype.
Departementet foreslo i høringsutkastet at den nedre
beløpsgrensen skulle settes til høyest tillatte beløp,
3 000 euro. Det ble pekt på at man for kunstverk
som selges med pålydende lavere enn dette i stedet vil
måtte betale avgift til Bildende Kunstneres Hjelpefond,
og at dette medfører at en større andel av de
midler som blir innkrevd vil gå til kunstnere.
I høringsutkastet ble det foreslått at vederlagssatsen
for den del av salgsprisen som ikke overstiger 50 000 euro,
skulle settes til 5 pst. Departementet viste til at det samlede
følgerettsvederlaget med dette ville nå et slikt
nivå at ordningen ville få et tilfredsstillende
grunnlag. Det ble også lagt vekt på at dette ville
være i tråd med nivået i flere av de
nordiske land.
Departementet foreslo i høringsutkastet å heve kunstavgiften
slik at vederlagssatsen og avgiftssatsen så langt som mulig
ville bli harmonisert, og slik at fondet ville bli kompensert for
en del av inntektsbortfallet innføringen av følgerettsvederlaget
medfører. Spørsmålet om avgiftssats kommer
departementet tilbake til i en egen odelstingsproposisjon.
Enkelte av høringsinstansene synes å ha forstått høringsutkastet
dit hen at forslaget om å sette den nedre beløpsgrensen
til 3 000 euro, nærmest utelukkende bunnet i en
antakelse om at de relative administrasjonsutgifter for salg med
pålydende lavere enn dette ville bli urimelig høye.
Departementet gjør oppmerksom på at det i høringsutkastet
ikke ble lagt avgjørende vekt på hensynet til
administrasjonskostnadene. Det ble derimot lagt avgjørende
vekt på hvilken nedre beløpsgrense som ville gi
størst mulig støtte til de nålevende
kunstnere. Det vises i den sammenheng til at spørsmålet
om nedre beløpsgrense i det alt vesentlige er et valg av
hvilken ordning disse videresalg skal falle innenfor. Settes den
nedre beløpsgrense høyt, vil midlene gjennom følgerettsordningen
reduseres, men inntektene til fondet øke nærmest
tilsvarende. Settes grensen lavt, vil midlene til fondet reduseres,
mens det samlede følgerettsvederlaget øker. Midlene
til Bildende Kunstneres Hjelpefond fordeles i tråd med
nærmere bestemte formål, mens følgerettsvederlaget
normalt fordeles til opphavsmannen eller dennes arvinger. I denne
sammenheng peker departementet på at dette i praksis fører
til en svært ulik fordeling av midlene. Mens kunstavgiften
i all vesentlighet går til støtte av nålevende
samtidskunstnere og bidrar til en forbedring av deres arbeids- og
levekår, viser det seg at følgerettsvederlaget
vanligvis kommer veletablerte kunstnere eller kunstneres arvinger
til gode, ettersom den først inntrer ved videresalg. Den
samme tendensen gjelder for salg med pålydende lavere enn
3 000 euro (anslagsvis kr 23 400). De samlede
verdier som går til nålevende kunstnere, vil være
betraktelig høyere med en nedre beløpsgrense på 3 000
euro enn med en nedre beløpsgrense på nivå med
de øvrige nordiske land. Slik departementet ser det, vil
dermed en nedre beløpsgrense satt høyt være
til større gagn for nålevende kunstnere enn en lavere
grense.
Departementet viderefører forslaget fra høringsutkastet
om å innføre en nedre beløpsgrense på 3 000 euro.
Forslaget i høringsutkastet om å sette vederlagssatsen
for den del av salgsprisen som ikke overstiger 50 000 euro
til 5 pst., fastholdes.
Følgeretten er "en uavhendelig rett som opphavsmannen
heller ikke på forhånd kan gi avkall på".
Følgeretten er "en uavhendelig og ufrasigelig rett".
Direktivet bestemmer videre at følgerettsvederlaget
skal betales til verkets opphavsmann og til rettsetterfølgerne
etter opphavsmannens død. Fortalen 27 understreker at direktivet
ikke bør berøre landenes arverettslovgivning.
Dette gir statene en viss frihet til å bestemme hvem rettsetterfølgerne
kan være. Samme punkt i fortalen fastsetter at eventuelle
rettsetterfølgere skal kunne anvende følgeretten
til fulle etter opphavsmannens død.
Slik forslaget ble utformet i høringsutkastet, ville følgeretten
etter opphavsmannens død gå over til hans arvinger
i tråd med reglene i lov 3. mars 1972 nr. 5. Dersom
opphavsmannen ikke har arvinger, verken etter lov eller testament,
foreslo departementet at fremtidige følgerettsvederlag
skulle tilfalle den oppkrevings- og fordelingsorganisasjonen som
til enhver tid var godkjent av departementet, jf. forslaget § 38c sjette
ledd første punktum. Vederlaget skulle brukes til å dekke
kostnadene ved forvaltningen av følgeretten, eller til
andre kollektive formål fastsatt i vedtektene.
Etter forslaget i høringsutkastet kunne verken opphavsmannen,
eller rettighetshaverne etter opphavsmannens død, overdra
retten. Forbudet omfattet også alle typer delvis overdragelse.
Forslaget i høringsutkastet la til grunn at det ikke skulle
være mulig å gi avkall på retten til
følgerettsvederlag. Dette innebar at rettighetshaveren
overfor den betalingspliktige ikke kunne frafalle kravet på følgerettsvederlag
på vegne av oppkrevings- og fordelingsorganisasjonen. Organisasjonen
ville i alle tilfeller være forpliktet til å innkreve
forfalt følgerettsvederlag.
Departementet opprettholder de nevnte forslagene fra høringsutkastet.
Departementet foreslo i høringsutkastet at selger og
formidler skal stå solidarisk ansvarlig for følgerettsvederlaget
når de begge opptrer yrkesmessig i kunstmarkedet. Opptrer
bare en av dem yrkesmessig i kunstmarkedet, ble det foreslått
at han alene skulle være ansvarlig. Av hensyn til å begrense
inngrep i den private sfære, samt å sikre mulighet
for kontroll med om vederlaget blir betalt, ble det videre foreslått at
kjøper skulle være ansvarlig for vederlaget dersom verken
selger eller formidler yrkesmessig opptrer i kunstmarkedet.
Forslaget i høringsutkastet videreføres.
Departementet antok i høringsutkastet at det er behov
for en forenklet ordning med betaling av vederlaget, og
da slik at de vederlagspliktige kan forholde seg til en enkelt oppkrevings-
og fordelingsorganisasjon. Forslaget i høringsutkastet
gikk derfor ut på at det skulle etableres en ordning med
en organisasjon som krever inn vederlaget fra de vederlagspliktige,
og utbetaler det til rettighetshaverne. Ordningen ble foreslått
gjort obligatorisk, slik at rettighetshaverne skulle måtte
gjøre sitt vederlagskrav gjeldende overfor den aktuelle
oppkrevings- og fordelingsorganisasjonen. Etter forslaget i høringsutkastet
ville organisasjonen ha enerett til å kreve inn følgerettsvederlaget
fra de vederlagspliktige. Det ble foreslått at vederlaget
skulle innkreves uavhengig av om rettighetshaveren var medlem i
den aktuelle organisasjonen, og uavhengig av om opphavsmannen, eller
den eventuelle arving, var norsk statsborger eller bosatt i Norge,
forutsatt at vedkommende kunne kreve vederlaget utbetalt.
Forslaget i høringsutkastet la til grunn at departementet
skulle godkjenne oppkrevings- og fordelingsorganisasjonen etter
søknad.
Departementet viderefører fullt ut forslagene i høringsutkastet.
Departementet foreslo i høringsutkastet at direktivforpliktelsen
skulle gjennomføres ved at organisasjonen som blir godkjent
av departementet, jf. forslaget § 38c sjette ledd
første punktum, får rett til å kreve
de opplysninger som er nødvendige for å sikre
betaling av følgerettsvederlag for de siste tre års
salg. Opplysningsretten ville da gjelde overfor selger, kjøper
eller formidler som nevnt i forslaget § 38c første ledd.
Departementet antok i høringsutkastet at det er hensiktsmessig å pålegge
selgere, kjøpere og formidlere som nevnt i forslaget § 38c
første ledd en årlig rapporteringsplikt.
Det er aktørenes ansvar å rapportere de nødvendige
opplysninger til organisasjonen. For å sikre at rapporteringsplikten
overholdes, foreslo departementet i høringsutkastet at
unnlatt innberetning skulle kunne straffes med bøter.
Det ble i høringsutkastet foreslått en endring
i kunstavgiftsloven § 4 om innbetalingsterminene
for avgiften, for å legge til rette for en hensiktsmessig ordning
av innbetalingsterminene. Departementet kommer tilbake til dette
i forbindelse med de øvrige endringer i kunstavgiftsloven.
Ingen av høringsinstansene har hatt innsigelser mot
forslaget i høringsutkastet. Forslaget videreføres.
Direktivet artikkel 8 nr. 1 bestemmer at vernetiden for følgeretten
skal tilsvare den som er fastsatt i direktiv 93/98/EØF
artikkel 1. Det opphavsrettslige vernet etter åndsverkloven
oppfyller disse kravene. Ettersom følgeretten i forslaget
er begrenset til eksemplar av opphavsrettslig vernet kunstverk,
oppfyller de foreslåtte reglene om følgerett kravene
til vernetid.
Departementet foreslår et nytt fjerde ledd i § 57 som
presiserer at § 38c kun vil få anvendelse
på åndsverk som er skapt av norsk statsborger
eller av person som er bosatt her i riket.
Det skal ikke betales både avgift og følgerettsvederlag
for samme videresalg. Departementet viderefører derfor
forslaget fra høringsutkastet om at de følgerettspliktige
videresalg unntas fra lov om avgift på omsetning av billedkunst.
Departementet foreslår ellers rettelser i åndsverkloven §§ 35
og 54 fjerde ledd første punktum, samt presiseringer i
loven §§ 53a andre ledd og 38a første ledd
første punktum.
Ved offentlig fremføring av lydopptak har tilvirkeren
av opptaket og de utøvende kunstnere hvis fremføring
gjengis i opptaket, krav på vederlag etter åndsverkloven § 45b.
Kravet kan bare gjøres gjeldende gjennom godkjent oppkrevings-
og fordelingsorganisasjon. Norwaco krever inn og fordeler vederlag
for videresending av kringkastingssending hvor det er brukt lydopptak,
Gramo for den øvrige offentlige fremføring av
lydopptak. Det er i forskrift gitt fellesregler om bl.a. oppkrevingen
og fordelingen.
Ved lovendring 17. juni 2005 ble det innført
en særskilt foreldelsesfrist i åndsverkloven § 45b.
I denne sammenheng ble en bestemmelse om at rettighetshavere som
ikke er medlem av organisasjonen selv må fremsette krav
på vederlag, flyttet fra forskriften til loven. Bestemmelsen
ble i sin tid gitt utelukkende for Gramo-systemet, og Norwaco har
påpekt at denne og andre fellesbestemmelser ikke passer
godt på deres område.
Selv om § 45b nok er utformet med sikte på individuell
fordeling, kan ikke departementet se at det foreligger tungtveiende
grunner for at Norwaco ikke skal kunne fordele også vederlaget
etter denne bestemmelsen uten å avvente krav fra utenforstående rettighetshavere.
På denne bakgrunn foreslo departementet i høringsutkastet
at det ble innført en spesialregel for fordelingen av vederlag
for videresending av lydopptak, ved at det ble tilføyd
et nytt siste punktum i § 45b tredje ledd: "Vederlag
for videresending kan uansett fordeles etter prinsippene i § 37".
Norwaco uttrykker i høringen tilfredshet med den foreslåtte løsningen.
For øvrig har ingen av høringsinstansene innsigelser
mot endringsforslaget. Departementet opprettholder forslaget.