Til Odelstinget
Barne- og likestillingsdepartementet legger i proposisjonen fram
forslag til endringer i lov 21. april 2006 nr. 10 om endringer
i folketrygdloven og enkelte andre lover (endringer i regelverket
for ytelser ved svangerskap, fødsel og adopsjon). Det foreslås å lovfeste
dagens praksis om rett til fødselspenger ved tidlig stebarnsadopsjon,
samt enkelte mindre tekniske endringer. I tillegg foreslås
enkelte opprettinger i lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd.
Departementet presiserer innledningsvis at lovforslaget som fremmes
gjelder rett til foreldrepenger ved tidlig stebarnsadopsjon.
Departementet foreslår at retten til foreldrepenger
ved tidlig stebarnsadopsjon lovfestes. I henhold til dagens praksis
har adoptivforelder rett til fødselspenger ved tidlig stebarnsadopsjon
når adopsjonen gjennomføres mens stønadsperioden
ved fødsel fortsatt løper. Behovet for lovfesting
er begrunnet i endringene i folketrygdloven kapittel 14 som trer
i kraft 1. januar 2007. I endringsloven § 14-5
tredje ledd heter det at adopsjon av ektefellens barn ikke gir rett
til foreldrepenger. Etter dagens regelverk er denne regelen knyttet
til adopsjonspenger. At bestemmelsen nå gjelder foreldrepenger
generelt, er et utslag av omredigeringen og sammenslåingen
av bestemmelsene i folketrygdloven kapittel 14, som gjennomføres
ved endringsloven. Formuleringen i endringsloven § 14-5
tredje ledd er ikke ment å gi realitetsendringer med hensyn
til hvem som har rett til ytelser ved fødsel og adopsjon.
Ordlyden i endringsloven § 14-5 tredje ledd gjør
det imidlertid nødvendig at adoptivforelderens rett til
foreldrepenger ved tidlig stebarnsadopsjon klart går frem
av lovteksten. Forslaget om lovfesting har fått støtte
av høringsinstansene.
Forslaget i høringsnotatet omfattet rett til foreldrepenger
når adopsjon av ektefelles eller partners barn faktisk
har funnet sted. Bakgrunnen for denne avgrensningen er at dagens
fødselspengeordning er forbeholdt barnets foreldre. Det
er først på adopsjonstidspunktet at formell foreldrestatus
oppstår og stønadsrett kan inntre. Forslaget om å lovfeste
retten til foreldrepenger ved tidlig stebarnsadopsjon bygger på dette
prinsippet.
Departementet foreslår at retten til foreldrepenger
ved tidlig stebarnsadopsjon skal gjelde når barnet er så lite
på adopsjonstidspunktet at stønadsperioden ved
fødsel fortsatt løper. Forslaget innebærer
ingen generell rett til foreldrepenger ved stebarnsadopsjon. Hovedregelen
er fortsatt at stebarnsadopsjon ikke gir rett til foreldrepenger.
Departementet foreslår at adoptivforelderens rettigheter
gjelder fra adopsjonstidspunktet og i den resterende delen av stønadsperioden
ved fødsel. Departementet foreslår videre at adoptivforelderen
i denne perioden får tilsvarende rettigheter som fedre.
Adoptivforelderen får derved bl.a. rett til å ta
ut fedrekvote og mulighet til å dele stønadsperioden
med den biologiske forelderen.
Når det gjelder viktigheten av kort saksbehandlingstid
mv. i adopsjonssaken, vises det til at det er et mål at
saksbehandlingstiden i adopsjonssakene er på under tre
måneder. Departementet finner det imidlertid ikke hensiktsmessig å foreslå en
særregel om plikt til å ta ut fedrekvote for tilfeller
der adopsjonsvedtaket er fattet innen barnet er 3 måneder.
Departementet foreslår at plikten til å ta
ut fedrekvoten ikke skal komme til anvendelse ved tidlig stebarnsadopsjon.
Dette innebærer at den biologiske forelderen har rett til å ta
ut hele stønadsperioden og at ukene som er forbeholdt far
ikke vil falle bort hvis adoptivforelderen ikke benytter seg av
dem. De øvrige reglene for fedrekvote skal imidlertid gjelde
for de første seks ukene (tilsvarende fedrekvotens lengde) av
adoptivforelderens uttak. Det vises til lovforslaget.
I henhold til lov 16. juni 2006 nr. 20 om arbeids- og
velferdsforvaltningen (i kraft 1. juli 2006), er trygdeetaten
integrert i den nye arbeids- og velferdsforvaltningen. Som følge
av denne omorganiseringen, må henvisninger i lovteksten
til "trygdekontoret" og "Rikstrygdeverket" erstattes med henholdsvis "Arbeids-
og velferdsetaten" og "Arbeids- og velferdsdirektoratet". Det vises
til forslag til endringer i endringsloven § 2-9
annet ledd, § 14-11 annet ledd og § 14-16
femte ledd.
Ved en inkurie er henvisningen til lovbestemmelsen som regulerer
engangsstønad i den innledende oversikten under folketrygdloven
kapittel 14 Ytelser ved svangerskap, fødsel og adopsjon,
satt til § 14-7 og ikke § 14-17.
Departementet foreslår at dette rettes opp.
Ved lov 7. april 2006 nr. 7 (i kraft 1. juli
2006) ble folketrygdloven § 21-4 tredje ledd tilføyd
et nytt andre punktum om at skoler kan pålegges å gi
trygdens organer rutinemessige meldinger når elever har fravær
som kan skyldes utenlandsopphold. Det vises til Ot.prp. nr. 106
(2004-2005), jf. Ot.prp. nr. 13 (2004-2005). I forbindelse med vedtakelsen
av lov 16. juni 2006 nr. 20 om arbeids- og velferdsforvaltningen
(i kraft 1. juli 2006), ble folketrygdloven § 21-4
ajourført som følge av endrede betegnelser på organer
i etaten jf. Ot.prp. nr. 47 (2005-2006). Ved en feil falt da den
nye bestemmelsen om meldeplikt for skoler ut. Departementet viser
til dette og foreslår at bestemmelsen gjeninnføres
med samme ordlyd som den ble vedtatt. Det vises til § 21-4
tredje ledd i lovforslaget.
I henhold til lov 21. april 2006 nr. 10 (i kraft 1. januar
2007) omredigeres bestemmelsene i folketrygdloven kapittel 14 bl.a.
ved at betegnelsen foreldrepenger erstatter dagens fødselspenger
og adopsjonspenger. På denne bakgrunn foreslås å endre henvisningene
i folketrygdloven § 4-24 andre ledd bokstav e
og § 4-25 første ledd bokstav e fra fødselspenger
og adopsjonspenger til foreldrepenger. Reglene for engangsstønad
ved fødsel og adopsjon er videre tatt inn i § 14-17
i lov 21. april 2006 nr. 10. Det foreslås å korrigere
dagens henvisninger til engangsstønaden i folketrygdloven § 2-9
første ledd bokstav a og § 22-10 første
ledd bokstav c og d i samsvar med disse endringene. Det vises til
lovforslaget.
Endringene i lov 21. april 2006 nr. 10 om endringer
i folketrygdloven trer i kraft straks og vil gjelde fra det tidspunkt
lov 21. april 2006 nr. 10 trer i kraft, dvs.1. januar
2007.
Endringene i lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd §§ 2-9
første ledd, 4-24, 4-25 og 22-10 trer i kraft 1. januar
2007, dvs. når lov 21. april 2006 nr. 10 trer
i kraft.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Knut Gravråk, Britt Hildeng, Espen
Johnsen og Tove Karoline Knutsen, fra Høyre, Olemic Thommessen,
fra Sosialistisk Venstreparti, May Hansen, fra Kristelig Folkeparti, lederen
May-Helen Molvær Grimstad, fra Senterpartiet, Erling Sande,
og fra Venstre, Trine Skei Grande, viser til Regjeringens
lovforslag om rett til foreldrepenger ved tidlig stebarnsadopsjon. Flertallet har merket seg at dagens praksis
gir adoptivforelder rett til fødselspenger ved tidlig stebarnsadopsjon
når adopsjonen gjennomføres mens stønadsperioden
ved fødsel fortsatt løper, og behovet for lovfesting
er begrunnet i endringene i folketrygdloven kapittel 14 som trer
i kraft 1. januar 2007. Det heter der at adopsjon av ektefellens
barn ikke gir rett til foreldrepenger. Etter dagens regelverk er
denne regelen knyttet til adopsjonspenger. At bestemmelsen nå gjelder
foreldrepenger generelt er et utslag av omredigeringen og sammenslåingen
av bestemmelsene i folketrygdloven kapittel 14, som gjennomføres
ved endringsloven. Flertallet vil understreke
at formuleringen i endringsloven § 14-5 tredje
ledd ikke er ment å gi realitetsendringer med hensyn til
hvem som har rett til ytelser ved fødsel og adopsjon. Ordlyden
i endringsloven § 14-5 tredje ledd gjør
det imidlertid nødvendig at adoptivforelderens rett til
foreldrepenger ved tidlig stebarnsadopsjon klart går frem
av lovteksten. Flertallet er enig i
Regjeringens vurderinger rundt lovforslaget, og støtter
det fremlagte lovforslaget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Ulf Erik Knudsen og Karin S. Woldseth, viser til at Fremskrittspartiets representanter
i sin tid stemte imot partnerskapsloven. Disse
medlemmer viser også til at partiet har programfestet
at man ikke er tilhenger av å la homofile adoptere. Disse medlemmer aksepterer selvfølgelig
at homofile ønsker å leve i forpliktende parforhold,
og at homofile også får barn. Disse medlemmer mener
imidlertid at på samme måte som det ikke kan være
noen menneskerett å få barn, er det ingen menneskerett å få adoptere
barn. Disse medlemmer vil fremheve det
heterofile ekteskapet som den mest stabile og trygge rammen for
et familieforhold. Disse medlemmer er
av den oppfatning at barn har den beste oppveksten ved å ha
foreldre av ulikt kjønn, og ønsker derfor ikke å la
homofile få adoptere.
Disse medlemmer ønsker på ovennevnte bakgrunn
ikke likestilling mellom heterofile ekteskap og partnerskap, med
påfølgende rett for homofile til å adoptere. Disse medlemmer vil derfor gå imot
proposisjonen.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti er
opptatt av å sikre alle barn god kontakt med begge foreldrene,
uavhengig av om disse er biologiske eller ikke. Dette
medlem vil påpeke at det er barnets rett til god
og tidlig kontakt med begge foreldrene som er det sentrale i Ot.prp.
nr. 5 (2006-2007), ikke spørsmålet om generell
adopsjonsrett for homofile. Dette medlem vil
dessuten understreke at i tilfeller der stebarnsadopsjon finner
sted der foreldrepengeperioden fortsatt løper, vil omsorgssituasjonen
og behovet for at begge foreldrene skal kunne ta ut deler av stønadsperioden
være det samme, som når begge foreldrene er biologiske
foreldre.
Komiteen viser til proposisjonen og til komiteens merknader og rår Odelstinget til å gjøre slikt
vedtak til lov
om endringer i folketrygdloven (rett til foreldrepenger ved tidlig stebarnsadopsjon)
I
I lov 21. april 2006 nr. 10 om endringer i lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd og enkelte andre lover (endringer i regelverket for ytelser ved svangerskap, fødsel og adopsjon) gjøres følgende endringer i endringen av folketrygdloven:
§ 2-9 annet ledd skal lyde:
Arbeids- og velferdsdirektoratet kan samtykke i at medlemskap med dekning etter bokstavene a og c også skal omfatte sykepenger etter kapittel 8 og foreldrepenger etter kapittel 14.
Innholdsfortegnelsen under Kapittel 14 Ytelser ved svangerskap, fødsel og adopsjon skal lyde:
Bestemmelser om
-
formål står i § 14-1
-
medlemskap står i § 14-2
-
arbeidsgiverens plikt til å utbetale ytelser i utlandet står i § 14-3
-
svangerskapspenger står i § 14-4
-
foreldrepenger står i §§ 14-5 til 14-16
-
engangsstønad står i § 14-17
-
forskrifter står i § 14-18
§ 14-5 tredje ledd skal lyde:
Adopsjon av ektefellens barn gir ikke rett til foreldrepenger. Dette gjelder likevel ikke når adopsjonen finner sted mens stønadsperioden ved fødsel fortsatt løper. I slike tilfeller gis adoptivforelderen tilsvarende rettigheter som fedre i den resterende del av stønadsperioden, likevel slik at plikten til å ta ut fedrekvote ikke kommer til anvendelse.
§ 14-11 annet ledd annet punktum skal lyde:
For selvstendig næringsdrivende og frilansere må det foreligge skriftlig avtale med Arbeids- og velferdsetaten.
§ 14-16 femte ledd tredje punktum skal lyde:
For selvstendig næringsdrivende og frilansere er det et vilkår for gradert uttak at det foreligger en skriftlig utbetalingsavtale med Arbeids- og velferdsetaten.
II
I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd (folketrygdloven) gjøres følgende endringer:
§ 2-9 første ledd bokstav a skal lyde:
a) stønad etter kapittel 5 (helsetjenester), kapittel 7 (gravferd) og § 14-17 (engangsstønad ved fødsel og adopsjon),
§ 4-24 annet ledd bokstav e skal lyde:
e) foreldrepenger eller svangerskapspenger etter lovens kapittel 14,
§ 4-25 første ledd bokstav e skal lyde:
e) foreldrepenger eller svangerskapspenger etter lovens kapittel 14,
§ 21-4 tredje ledd nytt andre punktum skal lyde:
Skoler kan pålegges å gi rutinemessige meldinger når elever har fravær som kan skyldes utenlandsopphold.
§ 22-10 første ledd bokstav c skal lyde:
c) engangsstønad ved fødsel og adopsjon (§14-17)
§ 22-10 første ledd bokstav d oppheves. Nåværende bokstav e blir bokstav d.
III
Ikrafttredelses- og overgangsbestemmelser
-
1. Endringene i lov 21. april 2006 nr. 10 om endringer i folketrygdloven og enkelte andre lover (endringer i regelverket for ytelser ved svangerskap, fødsel og adopsjon) trer i kraft straks.
-
2. Endringen i lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd § 21-4 trer i kraft straks.
-
3. Endringene i lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd §§ 2-9 første ledd, 4-24, 4-25 og 22-10 trer i kraft 1. januar 2007.
Oslo, i familie- og kulturkomiteen, den 7. desember 2006
May-Helen Molvær Grimstad |
Knut Gravråk |
leder |
ordfører |