3. Økonomiske og administrative konsekvenser

3.1 Sammendrag

Forslaget til lovendringer i forsikringsloven kapittel 7 innebærer at det gis en adgang til etablering av fellespensjonskasser. Ved gjennomføring av lovforslaget vil flere uavhengige foretak kunne gå sammen om å etablere en fellespensjonskasse som kan administrere og forvalte tjenestepensjonsordningene for de ulike foretakene som inngår i samarbeidet. Etablering av og deltakelse i fellespensjonskasser vil utgjøre et alternativ til tradisjonelle livsforsik­ringsselskaper for foretak. Det vil også utgjøre et alternativ til vanlige pensjonskasser, særlig for mindre foretak, som vil kunne ha særlig stor nytte av å kunne dele de størrelsesuavhengige kostnadene ved å opprette og drive en pensjonskasse.

Fellespensjonskassene kan dessuten fungere som et viktig konkurransemessig korrektivet i markedet. Det konkurransemessige korrektivet vil svekkes dersom det blir vanskelig å tre inn eller ut av kassen. Blir tersklene for høye, kan adgangen til opprettelse av fellespensjonskasse føre til en varig oppdeling av pensjonsmarkedet, uten varige konkurransemessige virkninger. For å sørge for at fellespensjonskasser kan utgjøre et mer varig konkurransekorrektiv, har departementet lagt vekt på at det skal være en reell mulighet til å tre ut og slutte seg til fellespensjonskasser.

Om adgangen til å til å opprette fellespensjonskasser vil bli benyttet og i hvilket omfang, er avhengig av konkurransen fra øvrige pensjonsinnretninger til enhver tid og hvilke foretak som finner felles interesse i å gå sammen for å etablere fellespensjonskasse.

Det er en fordel at regelverket bygger på det eksisterende regelverket for pensjonskasser. Etter departementets vurdering medfører ikke lovforslaget behov for utfyllende regler i form av forskrifter eller lignende utover forskriften som nevnt i punkt 2.1.3 ovenfor. Det påregnes derfor ikke at myndighetene vil bli pålagt omfattende merarbeid i den sammenheng. Ny lovgivning og endring i eksisterende lovgivning vil imidlertid alltid kunne reise tolkningsspørsmål og spørsmål i forhold til den konkrete gjennomføringen av bestemmelsene. Merarbeidet i forbindelse med de foreslåtte endringene anses imidlertid i denne sammenheng å være meget begrenset.

Finansdepartementet kan ikke se at lovforslaget skal medføre økte utgifter for konsesjons- og tilsynsmyndighetene.

3.2 Komiteens merknader

Komiteen tar Regjeringens redegjørelse for de økonomiske og administrative konsekvensene til etterretning.