Til Odelstinget
Kultur- og kirkedepartementet har fremmet forslag om lov om registrering
av innsamlingsaksjoner. Forslaget tar sikte på å innføre
en frivillig registreringsordning som skal gi allmennheten en sikkerhet for
at de midlene som gis, også brukes på det angitte formål
ved den registrerte innsamlingen. Det skal føres et register
over innsamlinger som føres av et frittstående
kontrollorgan som også fører kontroll med at midlene
brukes i samsvar med forutsetningene.
Det finnes i dag ingen direkte lovregulering av innsamlinger.
Den private stiftelsen Innsamlingskontrollen ble etablert i 1991
og har over 70 frivillige organisasjoner som medlemmer.
Formålet med forslaget om en lovfestet registreringsordning
for innsamlinger er å bidra til økt åpenhet
om gjennomføring av, og pengeforvaltning ved, pengeinnsamling.
I hvilken grad det gis penger til innsamlingsaksjoner vil være
avhengig av innsamlingens appell og troverdighet. Giverens vurdering
av dette kan i begrenset grad lovreguleres. Tradisjonelt har derfor tanken
vært at innsamling av frivillige gaver til frivillige organisasjoner
ikke bør lovreguleres. Dette er også situasjonen
i Sverige og Danmark. Hovedmålsettingen med en lovregulering
må derfor være at den skal kunne bidra til å opprettholde
eller øke tilliten mellom givere og innsamlingsaksjoner
på en bedre måte enn om området forblir
uregulert.
Departementet viser til at de aller fleste høringsinstansene
stiller seg positive til en lovfestet registrerings- og kontrollordning
som skal bidra til å opprettholde tilliten til innsamlinger.
De frivillige organisasjonene er samstemte om at en slik ordning
ikke bør legges til det offentlige, men bør ivaretas
av et uavhengig organ opprettet av de frivilllige organisasjoner.
Departementet foreslår at oppgaven med å iverksette
og gjennomføre en registrerings- og kontrollordning skal
utføres av en ideell stiftelse. En stiftelse vil ikke være
underlagt departementets instruksjonsmyndighet. Det legges opp til
at departementet inngår avtale med registrerings- og kontrollorganet
om hvordan registrerings- og kontrolloppgavene skal utføres
på grunnlag av en offentlig utlysing.
Flere grunner kan tale for at registreringsordningen i denne
omgang ikke bør baseres på melde- eller registreringsplikt.
For det første vil det være vanskelig å kontrollere
overholdelsen av en slik plikt så lenge virksomhetene i
utgangspunktet ikke er registrert. En lovbestemt plikt krever også mulighet
til å sanksjonere ved pliktbrudd, noe som vil gjøre
ordningen mer ressurskrevende både å administrere
og å gjennomføre. En lovfestet sanksjonsordning
som administreres og håndheves av en privat stiftelse reiser prinsipielle
problemstillinger. Disse spørsmål bør imidlertid
vurderes på nytt når en lovfestet ordning med
frivillig registrering har virket en tid.
Departementet kan ikke se at en frivillig registreringsordning
bør ha en nedre beløpsgrense for hvilke innsamlinger
som kan la seg registrere. Tvert imot anser departementet det viktig
at også små lokale innsamlinger uten forankring
i en større organisasjon bør ha anledning til å dra
nytte av de fortrinn registreringsordningen skal innebære.
Det bør heller ikke være noe krav at de registrerte
innsamlinger er knyttet til det planlagte frivillighetsregisteret,
da det trolig vil gå noe tid før dette registeret
opprettes. Når et frivillighetsregister er på plass,
bør imidlertid de to registrene ses i sammenheng, slik
at registerinformasjon - herunder også informasjon fra
Enhetsregisteret - kan utveksles og på denne måten
lette den administrative byrden for frivilligheten. Det er imidlertid viktig å sikre
at en tilknytning til frivillighetsregisteret ikke medfører
at den spontane innsamlingsaktiviteten faller utenfor ordningen.
En viktig del av kontrollorganets arbeid vil være å gi
offentligheten tilgang til budsjetter og regnskap for innsamlingsaktiviteten
til de organisasjoner og innsamlinger som er registrert. Departementet
er enig i at regnskap bør føres i henhold til
God regnskapsskikk for ideelle organisasjoner utarbeidet av Norsk Regnskapsstiftelse,
og at innsendte regnskaper bør være reviderte.
Det bør videre fastsettes et krav om at størst
mulig andel av de innsamlede midler faktisk medgår til å finansiere
den frivillige virksomheten de er innsamlet til inntekt for. I Sverige
er dette kravet fastsatt til 75 pst. Her inngår imidlertid
også offentlige støtteordninger ved beregning
av kravet. Basert på høringsuttalelsene foreslår
departementet derfor at kravet til overskuddsandel i denne omgang
fastsettes til 65 pst., og at beregningen ses i sammenheng over tre år
med sikte på å gi rom for blant annet omlegging og
investeringer i innsamlingsaktiviteten. Målsettingen bør
likevel være at satsen for minimumskravet vurderes hevet
når registeret har vært i funksjon i 2-3 år.
Departementet anser det som viktig at det utarbeides klare og
tydelige kriterier for hva som skal anses som administrasjonsutgifter,
og hva som skal inngå i overskuddsandelen på 65
pst. Etter departementets vurdering vil det være naturlig
at kontrollorganet selv utarbeider klare retningslinjer for hvordan
administrasjonskostnadene ved innsamlingsvirksomhet skal beregnes.
Lovforslaget legger opp til at kontrollorganet utsteder et kvalitetsmerke
slik at registrerte innsamlinger lett kan gjenkjennes. Dette vil
kunne øke bevisstheten rundt ordningen og gjøre
innbyggerne mer bevisste på å støtte
formål som underlegger seg en skjerpet kvalitetskontroll.
Kontrollorganet skal kunne slette eller nekte registrering av
en innsamling når den ikke tilfredsstiller de krav som
følger av loven eller kontrollorganets retningslinjer,
eller når dokumenterbare forhold ved tidligere innsamlinger
gir grunn til å tro at lovens forutsetninger for registrering
ikke vil bli fulgt. Ved mistanke om straffbar anvendelse av innsamlede midler
skal registerføreren vurdere om forholdet skal anmeldes
til politiet. Departementet mener erfaring med lovfestet registrering
av innsamling i første omgang best kan oppnås
ved at registreringen gjøres frivillig og uten bruk av
sanksjoner som forutsetter offentlig myndighetsutøvelse.
Dette vil også gjøre at registreringsordningen
raskere kan iverksettes, noe som anses viktig for å kunne
støtte opp om den pågående innsamlingsaktiviteten
også på kort sikt.
Det legges opp til at registrerings- og kontrollordningen skal
være selvfinansierende gjennom avgifter som betales av
de registrerte innsamlinger. Ifølge regnskapet til Innsamlingskontrollen
for 2004, gir dagens avgiftsnivå i underkant av 1 mill.
kroner i inntekter. Departementet tar sikte på å yte
et bidrag på om lag 1-2 mill. kroner i forbindelse med
etablering og oppstart av den nye kontroll- og registreringsordningen.
Bidraget vil dekkes innen Kultur- og kirkedepartementets eksisterende
budsjettrammer.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, fung.
leder Gunn Karin Gjul, Britt Hildeng, Espen Johnsen og Tove
Karoline Knutsen, fra Fremskrittspartiet, Ulf Erik Knudsen og Karin
S. Woldseth, fra Høyre, Olemic Thommessen, fra Sosialistisk
Venstreparti, May Hansen, fra Kristelig Folkeparti, Modulf Aukan,
fra Senterpartiet, Erling Sande, og fra Venstre, Trine Skei Grande,
viser til Ot.prp. nr. 47 (2006-2007) Om lov om registrering av innsamlinger.
Forslaget tar sikte på å innføre en frivillig
registreringsordning som skal gi allmennheten en sikkerhet for at
de midlene som gis, også brukes på det angitte
formål ved den registrerte innsamlingen. Det skal føres
et register over innsamlinger av et frittstående kontrollorgan som
også fører kontroll med at midlene brukes i samsvar
med forutsetningene.
Komiteen har merket seg at det i dag ikke er noen
direkte lovregulering av innsamlinger. Den private stiftelsen Innsamlingskontrollen
ble etablert i 1991 og har over 70 frivillige organisasjoner som medlemmer.
Innsamlingskontrollen har som formål å bidra til
betryggende gjennomføring av innsamlinger og forsvarlig
forvaltning av innsamlede midler.
Komiteen ser at en lovfestet registreringsordning
for innsamlinger kan bidra til økt åpenhet om gjennomføring
av og pengeforvaltning ved pengeinnsamling. Komiteen er
imidlertid tilfreds med at det ikke foreslås registreringsplikt.
Komiteen har merket seg at målsettingen
er at flest mulig av både de små og de store innsamlingene skal
se nytten av å være registrert i registeret. Komiteen mener
alle innsamlinger må tilstrebe at størst mulig
del av det innsamlede beløp går til det angitte
formål. Komiteen har merket seg at det foreslås
at minst 65 pst. av det innsamlede beløp i hver aksjon
skal gå til innsamlingens angitte formål. Komiteen støtter
dette som et minstekrav. Komiteen mener en lovregulering
kan bidra til å øke givernes trygghet i forbindelse
med innsamlinger.
Komiteen merker seg at lovforslaget legger opp
til at kontrollorganet utsteder et kvalitetsmerke slik at registrerte
innsamlinger lett kan gjenkjennes. Dette vil kunne øke
bevisstheten rundt ordningen og gjøre innbyggerne mer bevisste
på å støtte formål som underlegger
seg en skjerpet kvalitetskontroll. Giveren kan med dette forholde
seg til registreringsmerket som et kvalitetsmerke. Ved at registreringsadgangen
også er åpen for mindre innsamlinger som ønsker å forsikre
giverne om at inntektene faktisk formidles til formålet,
vil kvalitetsmerket kunne tildeles ved små og lokale innsamlinger.
I tillegg til et innsamlingsmerke vil det bli vurdert om registrerte innsamlinger
bør ha en innsamlingskonto som begynner på et
fast tall, for eksempel 90, tilsvarende ordningen som finnes i Sverige
i dag. Komiteen ser at dette kan gjøre folk
mer bevisste på hvem de gir penger til, og om vedkommende
er registrert og undergitt innsyn og kontroll med innsamlingsmidlene.
Komiteen har merket seg at Kultur- og kirkedepartementet
har foretatt en omfattende høring av forslaget til lov
om registrering av innsamlingsaksjoner. Høringsinstansene
som har avgitt uttalelse, er generelt positive til at det treffes
tiltak for å styrke troverdigheten til innsamlinger i offentligheten.
Komiteen har spesielt merket seg at de frivillige
organisasjonene som har kommet med høringsinnspill, er
samstemte i at kontroll må utøves av et frittstående
organ som ikke er knyttet til de offentlige myndighetene. Det vises
til at en offentlig kontroll med frivillig innsamling vil bryte
en tradisjon på frivillighetsområdet både
i Norge og i utlandet.
Frivillighet Norge uttaler:
"Kontrollen med virksomhetene som søker registrering
i Innsamlingsregisteret og tildeling av godkjenningsmerke, må imidlertid
ligge hos et frittstående organ, som vi ser for oss er
en videreutvikling av det vi i dag kjenner som Innsamlingskontrollen.
Med frittstående organ mener vi at kontrollorganet ikke skal
kunne instrueres eller overprøves av departementet eller
annet offentlig organ. Kontrollorganet bør organiseres
som en stiftelse og være eid av frivilligheten (…)
Representanter uten direkte tilknytning til frivillig sektor bør
utgjøre en majoritet i styret."
Komiteen viser til at kontrollorganet skal kunne
slette eller nekte registrering av en innsamling når den
ikke tilfredsstiller de krav som følger av loven eller
kontrollorganets retningslinjer. Dette kunngjøres på kontrollorganets
hjemmesider. Ved mistanke om straffbar anvendelse av innsamlede
midler skal registerfører vurdere om forholdet skal anmeldes
til politiet.
En viktig del av kontrollorganets arbeid vil være å gi
offentligheten tilgang til budsjetter og regnskap for innsamlingsaktiviteten
til de organisasjoner og innsamlinger som er registrert. Komiteen er
enig med departementet i at regnskap bør føres
i henhold til God regnskapsskikk for ideelle organisasjoner utarbeidet
av Norsk Regnskapsstiftelse, og at innsendte regnskaper bør
være reviderte. Det bør videre fastsettes et krav
om at størst mulig andel av de innsamlede midler faktisk
medgår til å finansiere den frivillige virksomheten
de er innsamlet til inntekt for. I Sverige er dette kravet fastsatt
til 75 pst. Her inngår imidlertid også offentlige
støtteordninger ved beregning av kravet. Basert på høringsuttalelsene
foreslår departementet derfor at kravet til overskuddsandel
i denne omgang fastsettes til 65 pst., og at beregningen ses i sammenheng
over tre år med sikte på å gi rom for blant
annet omlegging og investeringer i innsamlingsaktiviteten. Målsettingen
bør likevel være at satsen for minimumskravet
vurderes hevet når registeret har vært i funksjon
i 2-3 år. Komiteen deler dette synet.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg
for øvrig til proposisjonen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre har merket
seg at høringene ble gjennomført med kort frist,
noe flere av høringsinstansene har bemerket. Disse
medlemmer har også merket seg at det ble gitt betydelig
forlenget høringsfrist for "Frivillighet Norge".
Disse medlemmer mener proposisjonen fremstår
som svært kortfattet, og at flere tema med fordel kunne
vært utdypet ytterligere. Dette gjelder blant annet spørsmål
som registreringsplikt (eventuelt beløpsgrenser), rammene
for administrasjonskostnader, forholdet mellom store og små aktører,
og nærmere om hvordan kontrollorganet bør være
forankret i frivilligheten selv. Disse medlemmer vil
her særlig påpeke at det fremlagte forslaget overlater
til det nye organet selv å utforme viktige kriterier for
hvordan administrasjonskostnadene ved innsamlingsvirksomhet skal
beregnes.
Disse medlemmer mener lovforslaget slik det nå ligger,
praktisk sett betyr svært lite i forhold til den virksomheten
som "Innsamlingskontrollen i Norge" i dag driver. Disse medlemmer kan
derfor ikke se at dette er en hastesak.
Disse medlemmer mener det hadde vært
en ubetinget fordel dersom spørsmålene om innsamlingskontroll
hadde vært behandlet i sammenheng med, eller i kjølvannet
av, den bebudede stortingsmeldingen om frivillighet. Disse
medlemmer mener flere av de overnevnte spørsmålene
da bør være grundigere utredet.
Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:
"Ot.prp. nr. 47 (2006-2007) om lov om registrering av innsamlinger
sendes tilbake til Regjeringen og fremmes som ny sak om kontroll
av innsamlingsaksjoner i tilknytning til fremleggelsen av frivillighetsmeldingen."
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre:
Ot.prp. nr. 47 (2006-2007) om lov om registrering av innsamlinger
sendes tilbake til Regjeringen og fremmes som ny sak om kontroll
av innsamlingsaksjoner i tilknytning til fremleggelsen av frivillighetsmeldingen.
Komiteen viser til sine merknader og
til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre
slikt
vedtak til lov
om registrering av innsamlinger
§ 1 Definisjon og
formål
Formålet med loven er å medvirke til
at midler som gis til innsamlinger i størst mulig grad
gir overskudd til beste for det oppgitte formål med innsamlingen.
Med innsamling menes i denne lov enhver frivillig innsamling
av penger eller gaver rettet mot offentligheten til inntekt for
samfunnsnyttige formål.
§ 2 Registrering
Enhver innsamling som nevnt i § 1 første
ledd kan på de vilkår som framgår av
denne lov registreres i Innsamlingsregisteret. Registreringen skjer
etter skriftlig melding til registreringsorganet. Den skriftlige
meldingen skal utformes etter nærmere bestemmelser fastsatt
av registreringsorganet, herunder bestemmelser om utforming av budsjett
for innsamlingsaksjonen.
En alminnelig stiftelse utpekt av departementet skal være
registreringsorgan.
§ 3 Innsamlingsmerke
Enhver innsamling som er registrert etter § 2,
kan synliggjøre at den er registrert gjennom bruk av et særskilt
innsamlingsmerke på innsamlingspersonell, innsamlingsmateriell
og informasjon om innsamlingen. Registreringsorganet utformer innsamlingsmerket
og fastsetter nærmere bestemmelser om hvordan merket skal
benyttes.
§ 4 Avgift
Registrerte innsamlinger skal betale en avgift for registrering
og kontroll etter nærmere satser fastsatt av registreringsorganet.
Avgiftsstørrelsen for den enkelte innsamling skal beregnes
ut fra innsamlingens budsjett, med endelig avregning når
endelig regnskap foreligger.
§ 5 Regnskap
Regnskap for den enkelte innsamling skal sendes registreringsorganet
innen 6 måneder etter utløpet av hvert kalenderår.
Regnskap skal føres etter nærmere bestemmelse
fastsatt av registreringsorganet og skal før
innsending være revidert av registrert eller statsautorisert
revisor.
§ 6 Minimumsandel til det oppgitte formål
med innsamlingen
Alle registrerte innsamlinger skal ha et budsjett hvor
minst 65 % av de innsamlede midler skal gå uavkortet
til det oppgitte formålet med innsamlingen. Beregningen
av minsteandelen kan skje i forhold til en tidsperiode på maksimalt
3 år. Registreringsorganet utarbeider nærmere
retningslinjer for hvordan beregningen skal skje.
Oversikt over det økonomiske resultat i alle registrerte
innsamlinger skal offentliggjøres av registreringsorganet,
herunder hvor stor andel av de innsamlede midler som i henhold til
budsjett og godkjent regnskap gikk til det oppgitte formålet
med innsamlingen. Registreringsorganet fastsetter hvordan beregningen
av det økonomiske resultat skal skje. Offentliggjøring
skal skje på registreringsorganets hjemmeside senest en
måned etter at årlig regnskap for innsamlingen
er innsendt.
§ 7 Sletting mv.
Registreringsorganet kan slette eller nekte registrering
av en innsamling når den ikke tilfredsstiller de krav som
følger av denne lov eller fastsatte retningslinjer, eller
når dokumenterbare forhold ved tidligere innsamlinger gir
grunn til å tro at lovens forutsetninger for registrering
ikke vil bli fulgt. Ved sletting av registrering som følge
av at innsamlingen avholdes i strid med bestemmelser i denne lov
eller fastsatte retningslinjer, skal dette kunngjøres på registreringsorganets
hjemmesider.
§ 8 Anmeldelse
Får registreringsorganet mistanke om bedrageri, utroskap,
underslag eller lignende i forbindelse med en innsamlingsaksjon,
skal det vurdere om forholdet skal anmeldes til politiet.
§ 9 Ikrafttredelse
Loven trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer.
Oslo, i familie- og kulturkomiteen, den 24. mai 2007
Gunn Karin Gjul |
Ulf Erik Knudsen |
fung. leder |
ordfører |