Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Gunvor Eldegard, Sigrun Eng, Steinar Gullvåg, Sigvald Oppebøen Hansen og Arne L. Haugen, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland Asmyhr, Kåre Fostervold og Øyvind Korsberg, fra Høyre, Torbjørn Hansen og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti, Inge Ryan, fra Kristelig Folkeparti, Ingebrigt S. Sørfonn, fra Senterpartiet, lederen Ola Borten Moe, og fra Venstre, Leif Helge Kongshaug, viser til at det i proposisjonen foreslås endringer i reglene om melde- og rapporteringsplikt ved sjøulykker, endring i sjølovens regler om EØS-eiers tilknytning til Norge, hjemmel i NIS-loven for søksmålsfrist og endring i fritids- og småbåtloven om krav til fører av fritidsbåt.

2.1 Melde- og rapporteringsplikt

Komiteen viser til at sjøloven kapittel 18 avsnitt II ble vedtatt opphevet i 2005 som følge av at en uavhengig undersøkelseskommisjon skal undersøke sjøulykker. Seinere er det besluttet at denne myndigheten tillegges Statens havarikommisjon for transport. Samtidig er sjøforklaringsinstituttet opphevet. Komiteen peker på at tilsynsmyndigheten skal varsles og at det er meldeplikt ved ulykker til sjøs. Dette gjelder også arbeidsulykker og sykdom. Komiteen er også enig i at det bør stilles krav til etterrapportering og at det gis nærmere bestemmelser om melding og rapportering i egen forskrift. Komiteen slutter seg til de foreliggende forslagene til endring i reglene for melde- og rapporteringsplikt.

2.2 EØS-eiers tilknytning til Norge

Komiteen viser til at sjøloven § 1 tredje ledd ble endret i år 2000 med sikte på å bringe norsk rett i samsvar med EØS-retten med hensyn til nasjonalitetskrav ved registrering av skip i norsk ordinært skipsregister. Det har senere vist seg at bestemmelsen likevel kan være årsak til forskjellsbehandling av norske og EØS-selskaper. Dette blir nå rettet opp, og komiteen er enig i dette.

2.3 NIS-loven

I forbindelse med ikrafttredelsen av ny tvistelov 1. januar 2008, viser komiteen til at forskriften for NIS-registeret ble endret slik at henvisningen til tvistemålsloven § 437 er fjernet. Dermed forsvant også hjemmelen til å sette en søksmålsfrist. Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om å gjeninnføre en slik lovhjemmel.

2.4 Fritids- og småbåtloven

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at fritids- og småbåtloven § 26 etter departementets oppfatning gir tilstrekkelig hjemmel for å innføre krav til båtførerbevis og et båtførerregister. Registeret er en nødvendig forutsetning for båtførerbeviset. Av hensyn til personopplysningsloven § 8 er det imidlertid ønskelig med en tydeliggjøring av hjemmelen i § 26 med hensyn til båtførerprøve og båtførerregister. Flertallet slutter seg til dette.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener at den fremlagte saken ikke gir et godt nok grunnlag for Stortinget til å innføre en ordning med krav til båtførerbevis og et båtførerregister. Disse medlemmer mener Regjeringen bør fremme forslag om dette i en egen sak hvor alle momenter kan fremkomme. Disse medlemmer vil derfor gå imot tydeliggjøringen av hjemmelen i § 26 før Stortinget har blitt forelagt en sak som drøfter alle tilknyttede problemstillinger nærmere.