Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Gunvor
Eldegard, Sigrun Eng, Steinar Gullvåg, Sigvald Oppebøen Hansen og
Arne L. Haugen, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland Asmyhr,
Kåre Fostervold og Øyvind Korsberg, fra Høyre, Torbjørn Hansen og
Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti, Inge Ryan, fra
Kristelig Folkeparti, Ingebrigt S. Sørfonn, fra Senterpartiet, lederen
Ola Borten Moe, og fra Venstre, Leif Helge Kongshaug, viser
til at det i proposisjonen foreslås endringer i reglene om melde-
og rapporteringsplikt ved sjøulykker, endring i sjølovens regler
om EØS-eiers tilknytning til Norge, hjemmel i NIS-loven for søksmålsfrist
og endring i fritids- og småbåtloven om krav til fører av fritidsbåt.
Komiteen viser til at sjøloven kapittel
18 avsnitt II ble vedtatt opphevet i 2005 som følge av at en uavhengig
undersøkelseskommisjon skal undersøke sjøulykker. Seinere er det
besluttet at denne myndigheten tillegges Statens havarikommisjon
for transport. Samtidig er sjøforklaringsinstituttet opphevet. Komiteen peker
på at tilsynsmyndigheten skal varsles og at det er meldeplikt ved
ulykker til sjøs. Dette gjelder også arbeidsulykker og sykdom. Komiteen er
også enig i at det bør stilles krav til etterrapportering og at
det gis nærmere bestemmelser om melding og rapportering i egen forskrift. Komiteen slutter
seg til de foreliggende forslagene til endring i reglene for melde-
og rapporteringsplikt.
Komiteen viser til at sjøloven § 1
tredje ledd ble endret i år 2000 med sikte på å bringe norsk rett
i samsvar med EØS-retten med hensyn til nasjonalitetskrav ved registrering
av skip i norsk ordinært skipsregister. Det har senere vist seg
at bestemmelsen likevel kan være årsak til forskjellsbehandling
av norske og EØS-selskaper. Dette blir nå rettet opp, og komiteen er
enig i dette.
I forbindelse med ikrafttredelsen av ny tvistelov 1. januar
2008, viser komiteen til at forskriften for NIS-registeret
ble endret slik at henvisningen til tvistemålsloven § 437 er fjernet.
Dermed forsvant også hjemmelen til å sette en søksmålsfrist. Komiteen slutter
seg til Regjeringens forslag om å gjeninnføre en slik lovhjemmel.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, viser til at fritids- og småbåtloven § 26
etter departementets oppfatning gir tilstrekkelig hjemmel for å
innføre krav til båtførerbevis og et båtførerregister. Registeret
er en nødvendig forutsetning for båtførerbeviset. Av hensyn til personopplysningsloven
§ 8 er det imidlertid ønskelig med en tydeliggjøring av hjemmelen
i § 26 med hensyn til båtførerprøve og båtførerregister. Flertallet slutter
seg til dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at den fremlagte saken ikke gir et godt nok grunnlag for Stortinget
til å innføre en ordning med krav til båtførerbevis og et båtførerregister. Disse
medlemmer mener Regjeringen bør fremme forslag om dette
i en egen sak hvor alle momenter kan fremkomme. Disse medlemmer vil
derfor gå imot tydeliggjøringen av hjemmelen i § 26 før Stortinget
har blitt forelagt en sak som drøfter alle tilknyttede problemstillinger
nærmere.