Fra og med inntektsåret 2007 skal artister som blir skattemessig
bosatt i Norge, skattlegges etter de alminnelige regler om begrenset
skattepliktige fra og med inntektsåret forut for det året vedkommende
blir skattemessig bosatt her. Dette følger av § 1 annet ledd i lov
av 13. desember 1996 nr. 87 om skatt på honorar til utenlandske
artister mv. (artistskatteloven). Tidligere ble trukket artistskatt
i det året artisten bare hadde begrenset skatteplikt til Norge i
utgangspunktet regnet som endelig.
Det ble lagt til grunn i Ot.prp. nr. 61 (2006–2007) at endringen
i artistskatteloven § 1 annet ledd ikke ville medføre at oppgaveplikt
etter ligningsloven og plikten til å svare arbeidsgiveravgift skal
virke tilbake i tid, slik som for skatteplikten. Det ble imidlertid varslet
at departementet på et senere tidspunkt ville vurdere om også disse
pliktene skal gjelde tilbake i tid.
Videre varslet departementet i Ot.prp. nr. 61 (2006–2007) at
en ville vurdere om de alminnelige reglene om forskuddstrekk i skattebetalingsloven skal
komme til anvendelse i de tilfeller hvor det foreligger omstendigheter
som gjør det klart at artisten vil bli lignet etter de alminnelige
skattereglene. Dette for å unngå problemene med at den artistskatt
som er trukket ikke vil dekke den utlignede skatten, og dermed medføre
restskatt for artisten.
Ovennevnte endring i den materielle skatteplikten ble blant annet
begrunnet med at de tidligere reglene førte til at visse skattytere
hadde mulighet til å bli skattlagt mer lempelig enn andre som ble
skattemessig bosatt i Norge, og at dette var uheldig.
Endringen har sikret større grad av skattemessig likebehandling
av skattyterne.
Tilsvarende likebehandling av arbeidsgiverne er derimot ikke
gjennomført. Etter folketrygdloven § 23-2 første ledd er det lønn
mv. som arbeidsgiver plikter å innberette som utgjør grunnlaget
for beregning av arbeidsgiveravgift. Melding etter artistskatteloven
§ 6 anses imidlertid ikke som innberetning etter folketrygdloven
§ 23-2 første ledd, og utløser derfor ikke arbeidsgiveravgiftsplikt.
Innberetningsplikt etter ligningsloven § 6-2, som innebærer at det
også oppstår arbeidsgiveravgiftsplikt, gjelder fra og med det inntektsåret
vilkårene for skattemessig bosetting etter skatteloven § 2-1 annet
ledd blir oppfylt.
Etter gjeldende regler vil derfor ikke arbeidsgivere til utenlandske
artister ha plikt til å svare arbeidsgiveravgift av lønn mv. for
året forut for bosettingsåret, selv om artisten som følge av den
etterfølgende skattemessige bosettingen blir ansett begrenset skattepliktig
for denne inntekten.
For å oppnå arbeidsgiveravgiftsmessig likebehandling av arbeidsgivere,
mener departementet at ligningslovens bestemmelser om lønnsoppgave
mv. bør gjøres gjeldende fra og med det inntektsår/tidspunkt artisten
tar opphold som fører til skattemessig bosetting det påfølgende
år. Nærmere bestemmelser om dette kan mest hensiktsmessig gis i
forskrift med hjemmel i artistskatteloven.
Gjeldende forskriftshjemmel i artistskatteloven § 11 antas ikke
å omfatte en slik utvidelse av oppgavepliktene med tilsvarende utvidelse
av arbeidsgiveravgiftsplikten. Det foreslås derfor en endring i
denne bestemmelsen for å etablere et sikkert lovgrunnlag for slik
innberetningsplikt.
I arbeidet med forskriftsbestemmelser vil departementet vurdere
om det bør oppstilles enkelte unntak fra arbeidsgiveravgiftsplikt
i disse tilfellene, eksempelvis for arbeidsgivere som kun har hatt
artisten ansatt en enkeltstående kortere periode forut for at vilkårene
for skattemessig bosetting blir konstatert oppfylt.
Når det gjelder trekkplikt, følger det av skattebetalingsloven
§ 5-5 annet ledd at skattyteren kan reise krav om at arbeidsgiver
foretar forskuddstrekk med et høyere beløp enn det som følger av
skattekortet. Bestemmelsene i skattebetalingsloven kommer i utgangspunktet
også til anvendelse for artistskatt med mindre annet følger av artistskatteloven,
jf. artistskatteloven § 12 annet ledd. For artister bygger trekkberegningen
ikke på skattekort, men trekket gjennomføres med en fast prosentsats
i henhold til Stortingets årlige skattevedtak. For å åpne for en
slik mulighet for høyere trekk etter krav fra skattyter også for
artistskatt, vil departementet fastsette en tilsvarende plikt for
arbeidsgivere for artister i forskrift med hjemmel i artistskatteloven.
Gjeldende § 11 i artistskatteloven antas å kunne gi hjemmel for
en slik bestemmelse. En slik løsning, som vil være frivillig for
artisten, vil innebære at artister som er kjent med, eller antar
at de vil bli skattepliktig etter artistskatteloven § 1 annet ledd,
vil ha mulighet til å unngå store restskattekrav ved å kreve at
arbeidsgiver øker trekket.
Hensynet til å unngå store restskatter kan etter departementets
vurdering isolert sett tilsi at de ordinære forskuddsreglene bør
gis anvendelse for artister som må antas senere å bli skattemessig
bosatt i Norge. En slik løsning vil imidlertid komplisere systemet noe
og departementet har derfor kommet til at en først bør få noe erfaring
med hvordan en frivillig ordning som skissert over fungerer.
De varslede forskriftsbestemmelsene om innberetningsplikt vil
tre i kraft fra og med inntektsåret 2009. Det vil si at det oppstår
innberetningsplikt og arbeidsgiveravgiftsplikt for lønn mv. til
artister, som blir skattemessig bosatt i Norge i 2010 og senere,
fra og med inntektsåret før. Det tas sikte på at adgangen for artister
til å kreve høyere trekk vil gjelde fra og med inntektsåret 2009.
Når forskriftsbestemmelsene om innberetningsplikt trer i kraft,
vil den samlede skattebelastningen for arbeidsgiver og artist, som
påfølgende inntektsår blir skattemessig bosatt i Norge, tilsvare
den samlede skattebelastningen for andre skattytere som bosetter seg
i Norge og deres arbeidsgivere.
I forhold til gjeldende regler vil arbeidsgiver få en ekstra
økonomisk belastning i form av arbeidsgiveravgiftsplikt også for
innflyttingsåret.
Den foreslåtte ordningen med adgang til høyere trekk på anmodning
fra skattyter antas ikke å ha vesentlige økonomiske og administrative
konsekvenser.
Departementet antar at forslaget, med de varslede forskriftsendringene,
vil få begrensede provenymessige konsekvenser.
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til Regjeringens
forslag til endring i artistskatteloven § 11.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at det for skatteåret 2007 ble foreslått skjerpete skatteregler
for artister som oppholder seg midlertidig i Norge. Disse medlemmer er kjent med at disse
endringene har skapt betydelige problemer blant annet for norske
sirkus. Disse medlemmer mener derfor
at dagens situasjon tilsier at man burde gått motsatt vei enn det
Regjeringen foreslår, og at man burde fremmet lettelser, og ikke
skjerpelser i artistskatteloven. Disse medlemmer vil
stemme imot skatteskjerpelsen som her er foreslått, og går derfor
imot endringen i artistskatteloven § 11.